Beste mensen

Mijn Soehnle weegschaal doet het niet meer.
Normaal gesproken moet je hem even aantikken zodat het display 0000 weergeeft waarna je de weegschaal kunt gebruiken.
De laatste tijd was een tikje niet meer voldoende; een flinke bonk was nodig om de weegschaal te aktiveren. Maar dat laatste werkte na enige tijd ook niet meer.

Ik heb de weegschaal gedemonteerd en dat leverde een groene printplaat en een groot alluminium blok op. Aan dat blok zit een dunne ronde koperen plaat bevestigd. Van dat blok gaan drie draden naar de printplaat, een witte een rood-gele en een zwart-gele. Die laatste daad was gebroken. De twee uiteinden van dat draadje heb ik met een wago-connector weer met elkaar verbonden. Zie de foto's

Vanaf de printplaat komen ook twee draden, een zwarte en een rode. De zwarte zat vast aan die ronde koperen plaat maar de rode draad was los. (De zwarte zit inmiddels ook los)
Aan de rode draad zit een beetje soldeer, dat aan een kant is afgevlakt. Daar maak ik uit op dat de rode draad ergens aan vast zat gesoldeerd.
Grote vraag : Waarzat de rode aan vast ?
Ofwel waar moet die rode draad aan worden vastgemaakt zodat de weegschaal weer werkt ?

Alvast bedankt voor uw reacties !

Anton

Rood en zwart aan dat goudkleurige rondje, dat is een piezo element en wordt gebruikt om de druk te meten.
Maar het apparaat ziet er uit als of er al flink in gerommeld is, die telefoondraad met kleurstreepjes horen er vast niet in, en die wago al helemaal niet.

Op foto 1 lijken ze nog wel vast te zitten.

Klopt. Iets specifieker: zwart aan buitenkant (goudkleurig). Rood binnenste rondje

Op donderdag 20 maart 2025 15:53:15 schreef revado:
Rood en zwart aan dat goudkleurige rondje, dat is een piezo element en wordt gebruikt om de druk te meten.

Het piezo "element" is voor de inschakel-tik detectie.
De gewichtmeting vind plaats met het "aluminium-blok".

Maar het apparaat ziet er uit als of er al flink in gerommeld is, die telefoondraad met kleurstreepjes horen er vast niet in, en die wago al helemaal niet.

Op foto 1 lijken ze nog wel vast te zitten.

Telefoon draadkleur codering zit normaal idd niet in een weegschaal, is een aanwijzing voor knutselwerk,
maar werkt desondanks wel als het goed is aangesloten. :)
Die wago heeft TS erin gezet, wel redelijk grof voor zo'n draadje.

Beste Mensen
Zeer bedankt voor uw verhelderende reacties :
- piezo element (ronde koperen plaatje) voor de inschakeltik
- alluminium blok : voor de gewichtsmeting
- zwarte draadje : verbinden aan de buitenrand,
en
- rood draadje verbinden aan het binnenste rondje van het piezo element

Die wago is gerommel mijnerzijds maar de kleurige draden zaten er al.
Ik ga nu proberen om de rode en zwarte draad aan het piezo element te solderen.
Bedankt !!

Misschien kan je beter een nieuwe piezo element met draadjes eraan kopen. De oude ziet er niet zo fris uit en ik denk dat het moeilijk is om de rode draad aan de zilveren binnenkant te solderen.

De oude ziet er niet zo fris uit en ik denk dat het moeilijk is om de rode draad aan de zilveren binnenkant te solderen.

Het probleem met standaard soldeertin (SnPb) is dat het het dunne verzilverde laagje opzuigt: het zilver gaat in oplossing in het soldeertin, waardoor de metallisatie verdwijnt en er ter plekke niets meer is waar de tin aan kan hechten, alleen nog maar keramiek (Bariumtitanaat?)

Een dergelijk probleem was er vroeger ook bijv. in Tektronix-apparatuur waar keramische montagesteuntjes inzaten met verzilverde contactjes. Ook daar moest speciale tin gebruikt worden (waar een klein percentage zilver al in zit) om te voorkomen dat het zilver opgezogen ('ge-leached') werd.

Ik heb hier nog zo'n rol speciale tin staan. Was verdraaid duur spul destijds, en maar heel weinig van nodig gehad.

Vroeger heb ik ook wel eens printjes verzilverd (met 'Anreibesilber'), om oxidatie te voorkomen en voor betere geleiding. Maar op het moment dat je ging solderen werd de verzilvering gelijk opgezogen in het tin en had je ter plekke weer blank koper.

Enfin, lang verhaal kort: verzilverde zaken solderen kan, maar vereist speciale soldeertin.

Überhaupt vóór u ook maar begint met een poging om het verzilverde contactje te solderen, eerst met een schuursponsje o.i.d. de zwarte aanslag (zilver-sulfide, AgS) verwijderen. Dit soldeert zeer moeilijk en gaat gegarandeerd tot beschadiging van het piëzo-elementje leiden, indien niet eerst mechanisch schoongemaakt.

Op dinsdag 25 maart 2025 18:27:36 schreef nonius:
[...]

Het probleem met standaard soldeertin (SnPb) is dat het het dunne verzilverde laagje opzuigt: het zilver gaat in oplossing in het soldeertin, waardoor de metallisatie verdwijnt en er ter plekke niets meer is waar de tin aan kan hechten, alleen nog maar keramiek (Bariumtitanaat?)

Nooit geweten!
Ik heb dat speciale soldeer niet en ik zou niet verbaasd zijn dat TS dat soort soldeer ook niet heeft.
Voor €0,95 ex verzendkosten heb je een nieuwe pieper. Dat lijkt mij goedkoper dan een stukje speciaal soldeer.