Heffen wil 'm ook niet doen?

Heffen en rijden doet het inderdaad niet meer. De tijd dat die het soms wel en soms niet deed kwam het wel voor dat die niet wou rijden, maar dan wou die nog wel heffen. Accu los en weer aansluiten en die deed het weer. Maar nu dus niks meer.

Rijden, dan moet de handrem af staan, stoelcontact gesloten, alle andere veiligheden ook in normale schakelstand.

Klopt hoor, maar doet het dan nog niet.

Staan er geen werklichten op? Daaraan kan je vaak al inschatten hoe het met de accu gesteld is, tenzij het led-lichten zijn.

Er zit werklichten op, maar ik weet zo niet of het LED is. Zal ik moeten nagaan.

Er is toch ook een accu-status meter aanwezig?

Als ik de heftruck aan zet geeft die in het scherm aan hoe vol de accu is in percentage. Als accu net van de lader komt staat die op 100%, maar ik weet niet of dat alles zegt.

Zekeringen, meten, niet kijken.

Zekeringen heb ik inderdaad allemaal eruit gehaald en door gepiept met een multimeter. Dat leek dan ook goed. Of pootje goed contact maakt is misschien een ander ding. Hoe maak met zekering houders goed schoon om er zeker van te zijn dat die contact maakt?

Dit zijn echt wel geavanceerde machines, doelgericht zoeken, meer informatie geven. Naar de motoren gaan kijken levert alvast niks op, die gaan nooit allemaal gelijk stuk. Ik vermoed dat de stuurspanning ergens ontbreekt of de noodschakelaar niet doorverbindt. Dit hoeft niet aan de schakelaar zelf te liggen, kan ook een kabelbreuk zijn. Door het batterijcompartiment te openen en sluiten maak je toevallig weer contact en loopt die weer een tijdje?

Ik heb de noodstop knop niet doorgemeten, dat is nog wel iets dat ik kan doen bedank ik me nu. Batterijcompartiment te openen en sluiten werkt inderdaad ook niet. Ik heb er ook al een stukje ijzer voor gehouden om er zeker van te zijn dat die goed schakelt. Maar als klep open is geeft die in beeldscherm aan dat de deur open is

Ik stel me toch ernstige vragen bij de F21
Welke spanning meet je tussen XS2 en XS5 bij aangesloten accu?
Als dat niet de volle accuspanning is gaat er idd niks meer werken, geen spanning op de sensoren. Ik weet niet precies wat voor dashbord er in deze machine steekt, bij de nieuwere geeft het een foutcode, oudere types niet dacht ik, een sensor die geen spanning krijgt gaat ook geen foutcode geven.

Spanning over XS2 en XS5 zal ik moeten nameten.

Mijn mening? Printje wisselen, dat is echt eentje waar je problemen mee gaat krijgen of al hebt.

Ik was al even aan het kijken voor een vervangende print, maar dan is de vraag, nieuw of gebruikt kopen? Gebruikt is er volgens mij wel wat te krijgen, maar het moet wel zeker zijn dat die 100% gelijk is aan oude

Een heftruckmonteur bellen, of is dat te duur?
Het is wel zo, heftrucks zijn geen speelgoed.Als er eventueel een ongeluk mee gebeurd, en de verzekering of de arbeidsinspectie komt erachter dat er door een leek mee gerommeld is, kan dat wel eens veel geld gaan kosten..

Druk ik gaspedaal in dan dimt dat lampje. Gas helemaal ingedrukt dan is die uit.

Dan houd ik het toch op een gare defecte accu. Een accu kan onbelast heel normaal meten. En dan werkt de claxon daar normaal op. Maar een defect accu bezwijkt onder belasting. En dat zou kunnen verklaren waarom dat lampje minder fel word.
Heb je dit allemaal al gemeten?

Als accu net van de lader komt staat die op 100%, maar ik weet niet of dat alles zegt.

Vanuit de acculader gezien klopt dat hij ziet een accu die opgeladen is. En de accu zal ook wel vol zijn, mar kan die accu nog wel onder belasting werken en dus kan de accu nog grote stromen aan. Als er 1 cel tussen zit die nog maar 20A wil leveren dan kan de hele accu nog maar 20A leveren. Een claxon die maar een paar ampère gebruikt werkt dan primna op zo een accu maar als er meer stroom nodig is dan gaat de accu onderuit.
Het eerste wat je bij een heftruck doet is de accu meten en ook wat die doet onder belasting. Het 2de wat ik doe is water bijvullen, maar soms ook als eerste water bijvullen en dan pas meten. Zonder water en dan hoeft ook maar 1 cel te zijn kan de accu geen stroom leveren.

Voor wat ik kan zien loopt spoor van X81 als in rood vakje aangegeven op de foto. Dan zou toch de helft van spoor nog in verbinding staan. Ik weet alleen niet of dat genoeg is.

Ze maken niet voor niets een printspoor zo breed. De helft is dus niet genoeg, daar kan minder stroom door en zal voor een lagere spanning zorgen. Daar moet dan een draadbrug overheen gesoldeerd worden dan weet je zeker dat het daar niet meer aan ligt. IN dit geval zou ik eerst alles met draadbrugen repareren en dan pas later aan een nieuwe print gaan denken. Dus eerst maar het probleem vinden en dan pas denken aan hoe je het best kan oplossen.

Een heftruckmonteur bellen, of is dat te duur?
Het is wel zo, heftrucks zijn geen speelgoed.Als er eventueel een ongeluk mee gebeurd, en de verzekering of de arbeidsinspectie komt erachter dat er door een leek mee gerommeld is, kan dat wel eens veel geld gaan kosten..

Nee hoor het is niet te duur, ik vind het zelf ook interessant om dit uit te zoeken.

Dan houd ik het toch op een gare defecte accu. Een accu kan onbelast heel normaal meten. En dan werkt de claxon daar normaal op. Maar een defect accu bezwijkt onder belasting. En dat zou kunnen verklaren waarom dat lampje minder fel word.
Heb je dit allemaal al gemeten?

Ik heb de cellen onbelast allemaal nagemeten, dan meten ze boven de 2 volt. Maar mijn ervaring is ook al een beetje dat het niet alles zegt. Heb iemand een manier hoe ik kan meten of deze accu nog goed is? Ik heb zelf geen 80v accutester. Of kan ik ook een 12v accutester gebruiken door elke keer 6 cellen te koppelen? Heb iemand hier ervaring mee?

Vanuit de acculader gezien klopt dat hij ziet een accu die opgeladen is. En de accu zal ook wel vol zijn, mar kan die accu nog wel onder belasting werken en dus kan de accu nog grote stromen aan. Als er 1 cel tussen zit die nog maar 20A wil leveren dan kan de hele accu nog maar 20A leveren. Een claxon die maar een paar ampère gebruikt werkt dan primna op zo een accu maar als er meer stroom nodig is dan gaat de accu onderuit.
Het eerste wat je bij een heftruck doet is de accu meten en ook wat die doet onder belasting. Het 2de wat ik doe is water bijvullen, maar soms ook als eerste water bijvullen en dan pas meten. Zonder water en dan hoeft ook maar 1 cel te zijn kan de accu geen stroom leveren.

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar accu eerst laden, dan met water bijvullen en dan meten?

Ze maken niet voor niets een printspoor zo breed. De helft is dus niet genoeg, daar kan minder stroom door en zal voor een lagere spanning zorgen. Daar moet dan een draadbrug overheen gesoldeerd worden dan weet je zeker dat het daar niet meer aan ligt. IN dit geval zou ik eerst alles met draadbrugen repareren en dan pas later aan een nieuwe print gaan denken. Dus eerst maar het probleem vinden en dan pas denken aan hoe je het best kan oplossen.

Ik ga dan toch voor de zekerheid er nog een kabel brugje maken, dan is dit uitgesloten. Ik wil inderdaad ook graag eerst fout oplossen dan onderdelen vervangen.

Kan iemand mij ook vertellen hoe ik kan zien hoeveel ampère uur een heftruck accu is? Het staat bij mij niet meer op de cellen, maar ook niet op de accu bak. Ik heb dus geen idee waar om die info vandaan te halen.

Heb je wel voldoende hydrauliekolie, als de sensor telaag meet draait de hydrauliekmotor ook niet en staat de hefmast op de grond wat weer het rijden blokkeerd. Zijn de rijmotoren ook niet hydraulisch aangedreven?

Heb je wel voldoende hydrauliekolie, als de sensor telaag meet draait de hydrauliekmotor ook niet en staat de hefmast op de grond wat weer het rijden blokkeerd. Zijn de rijmotoren ook niet hydraulisch aangedreven?

Hydrauliekolie was beetje aan de lage kant, ik heb 1 liter bijgevuld.

Op dinsdag 25 maart 2025 20:17:03 schreef HarmNab:
Voor wat ik kan zien loopt spoor van X81 als in rood vakje aangegeven op de foto. Dan zou toch de helft van spoor nog in verbinding staan. Ik weet alleen niet of dat genoeg is.

Belangrijk om in dit soort gevallen te beseffen: als een print schroefconnectoren heeft én er zit een zekering van 50 (of 60? ik kan het niet goed zien op de foto) dan loopt er stroom. Véél stroom.
Dan is een koperspoor wat voor de helft weg is ruim voldoende om roet in het eten te gooien. Vergeet daarbij ook de interne lagen niet, misschien zijn die ook wel aangetast.

Zo'n koperspoor gaat bij die stroomsterktes dan als weerstand fungeren. Een weerstand waar stroom doorheen loopt veroorzaakt een spanningsval en dat kan bij voldoende spanningsval de rest in de war sturen. Daarbij komt dat er best korte tijd meer stroom kan lopen dan waar de zekering tegen beschermt. Dan loopt de spanningsval verder op en werkt niets meer, of alleen na meerdere pogingen.

In de automotive, maar zeker in de luchtvaart heb je de 3 Engelse F'en: Form, Fit, Function. Is een van die drie aangetast, dan geld dat als een fout die verholpen moet worden (tenzij, in de luchtvaart, er dan een aantal hele lijvige documenten opgesteld worden die die aanpassing beschrijven, welke risico's die aanpassingen vormen, of het gewicht van het instrument wijzigt, of de stroomopname wijzigt enz...)

Een dergelijk printspoor valt zeer zeker onder 'altered form' en dient dus verholpen te worden: het hoort gewoon niet zo, dus niet zo laten zitten.

Op dinsdag 25 maart 2025 20:41:05 schreef Appel:
een sensor die geen spanning krijgt gaat ook geen foutcode geven.

Serieus? Ik verwacht dan bijna zoiets als 'kan sensor [nr] niet vinden' .
Ik verwacht dat de feilloosheid van deze dingen bijna op hetzelfde niveau zit als luchtvaartspul.

Serieus? Ik verwacht dan bijna zoiets als 'kan sensor [nr] niet vinden' .
Ik verwacht dat de feilloosheid van deze dingen bijna op hetzelfde niveau zit als luchtvaartspul.

Neen dus. Sommige sensoren (temperatuur bv) wel, de meeste niet. Stoelschakelaar bv is enkel aan/uit, ik meen 12V of 0V.
Het beruchte doorverbinden is bij de jongere (<15j) trucks opgevangen met een timer. Na 8u een gesloten contact gaat die in veiligheid en doet die niks meer. In de handleiding staat dit zelfs vermeld, als je langer dan 8u (wat helaas na verloop van tijd wel eens korter durft te worden, condensator die wat verloopt) niet meer kan rijden of heffen moet je even van de stoel gaan om die weer actief te krijgen. Machines met een elektrische handrem gaan dan ook op de rem. Daarmee dat ik dit eerder ook had vermeld, Maar TS zal intussen de accu wel eens afgekoppeld hebben wat ongeveer hetzelfde zou moeten doen. De melding dat de truck het ongeveer een dag weer doet na het afkoppelen en terug aankoppelen van de accu deed me hieraan denken.

Bij de duurdere landbouwmachines zit er in de stoel zelfs een weerstand, gewoon doorkoppelen geeft dan meteen een foutcode. Daarom dat je bij het monteren van een nieuwe of betere stoel ook moet aangeven welk merk en type machine die in komt, om de juiste weerstandswaarde voor het stoelcontact te kiezen.

Ik heb zelf geen 80v accutester. Of kan ik ook een 12v accutester gebruiken door elke keer 6 cellen te koppelen? Heb iemand hier ervaring mee?

Je hebt toch wel een digitale multimeter ook wel DMM genoemd?

Dan de DMM aansluiten op de accu en de spanning meten. Dan proberen te rijden en dan kijken wat de DMM doet. De accu spanning moet dan maar een heel klein beetje inzakken, maar bij een defecte accu kan dan met 10V of meer inzakken.

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar accu eerst laden, dan met water bijvullen en dan meten?

Officieel wel. Maar als er zo goed als geen water meer inzit dan kan de accu ook niet goed opladen en dan moet je eerst water bijvullen maar dan net niet helemaal bijvullen. Dan opladen en na het laden helemaal bijvullen. De lamellen van de cellen moet geheel onder water staan.

de motor regeling is gemaakt voor max 600A zo te zien, stevige stroom gezien de 80V voeding ook nog. ik zou die printsporen eens checken welke verbrand zijn, of meet gewoon of je op de pennen welke op die stekkers zitten of je wel voeding krijgt, volgens die printsporen.

@HarmNab, om je even op weg te zetten, begin met de stoelsensor te repareren of minstens een schakelaar erop te zetten om de foutcode weg te halen. Zie bijlage, hierin zie je dat de hydraulische en rijfuncties worden begrensd of gestopt (dat is programmeerbaar).

stillrx60-fouten.pdf

Dan, dat relais op je fuse bord, schakelt deze? Is de hoofdzekering nog goed? Zie tweede bijlage. Als de hoofdzekering stuk is of het relais niet schakelt gaat je stuurstroom niet aan en werkt er ook bijna niks.

Dan, dat je rijrichting lamp dooft is eigenlijk niet ok. Dit heeft echter geen invloed op de hydraulische functies maar zou kunnen wijzen op het wegvallen van de stroom door het 7A21 opzetprintje.

Persoonlijk, ik zou beginnen met het stoelcontact, nieuw bordje en dan kijken wat er terug gaat werken. Veel kans dat die het weer volledig gaat doen.

still7A21.pdf

Je hebt toch wel een digitale multimeter ook wel DMM genoemd?

Dan de DMM aansluiten op de accu en de spanning meten. Dan proberen te rijden en dan kijken wat de DMM doet. De accu spanning moet dan maar een heel klein beetje inzakken, maar bij een defecte accu kan dan met 10V of meer inzakken.

Ja hoor ik het wel een multi meter. Bedankt, dan ga ik dit ook noteren om te bekijken (om zoveel mogelijk uit te sluiten).

Officieel wel. Maar als er zo goed als geen water meer inzit dan kan de accu ook niet goed opladen en dan moet je eerst water bijvullen maar dan net niet helemaal bijvullen. Dan opladen en na het laden helemaal bijvullen. De lamellen van de cellen moet geheel onder water staan.

Ok duidelijk, lamellen zijn nog onder water. Dat zal dan goed moeten komen.

de motor regeling is gemaakt voor max 600A zo te zien, stevige stroom gezien de 80V voeding ook nog. ik zou die printsporen eens checken welke verbrand zijn, of meet gewoon of je op de pennen welke op die stekkers zitten of je wel voeding krijgt, volgens die printsporen.

Ik zal dit nog eens controleren. Maandag hoop ik er weer tijd aan te besteden.

@HarmNab, om je even op weg te zetten, begin met de stoelsensor te repareren of minstens een schakelaar erop te zetten om de foutcode weg te halen. Zie bijlage, hierin zie je dat de hydraulische en rijfuncties worden begrensd of gestopt (dat is programmeerbaar).[bijlage]

Dan, dat relais op je fuse bord, schakelt deze? Is de hoofdzekering nog goed? Zie tweede bijlage. Als de hoofdzekering stuk is of het relais niet schakelt gaat je stuurstroom niet aan en werkt er ook bijna niks.

Dan, dat je rijrichting lamp dooft is eigenlijk niet ok. Dit heeft echter geen invloed op de hydraulische functies maar zou kunnen wijzen op het wegvallen van de stroom door het 7A21 opzetprintje.

Persoonlijk, ik zou beginnen met het stoelcontact, nieuw bordje en dan kijken wat er terug gaat werken. Veel kans dat die het weer volledig gaat doen.[bijlage]

Bedankt voor het meedenken hoor. Ik ga dit aan me lijstje toevoegen om te gaan controleren. (Foutmelding van stoelschakelaar wou ik nog goed onderzoeken). Komende maandag ga ik er weer mee verder, maar dan laat ik nog van mij horen.

Als er nog iemand is met advies of ideeën dan is dat altijd welkom. Zulke storingen oplossen kost veel tijd, maar is ook leerzaam.

Iedereen alvast bedankt, jullie horen nog van mij.

Is er ook nog een handleiding aanwezig met een el schema en waar de componenten zitten.

Is er ook nog een handleiding aanwezig met een el schema en waar de componenten zitten.

Ja hoor, die heb ik ook, maar daar staan vaak de weetjes om storingen op te lossen dan weer net niet in. Wel storings codes, maar die weet ik niet of komen verder niet in display naar voren.

Zekeringhouders controleren met inbegrip van de krimpverbindngen van de kabelogen. Soms valt het amper op dat er groene oxide zit onder het stukje krimpkous van een kabeloog. Staat dan iets dikker. Opletten met dergelijk hoge gelijkspanning. Kan heel stevige en lange vlambogen trekken.

Ik zal hier nog wat extra op letten. Geld dat ook voor de door verbind kabels van de cellen van de accu?

Om even op deze vragen terug te komen, groot relais schakelt wel. Hoofdzekering heb ik los gehad, die leek goed. Ik heb hem ook door gepiept, is dat voldoende. Weet ik dan dat die zekering het doet?

Ik ga maandag de spoor tijdelijk repareren door extra draad te plaatsen. Even kijken of dat wat oplevert.

[Bericht gewijzigd door HarmNab op (15%)]

De accu controleren met een zuurweger is de beste controle!

De accu controleren met een zuurweger is de beste controle!

Dat heb ik al gedaan, toen ook extra geconcentreerd zuur toegevoegd om zuurgraad omhoog te krijgen. Dat lijkt wel weer aardig, accu moet wel worden gebruikt om dat proces goed op gang te krijgen is mijn idee.

Geld dit voor alle cellen? Een te lage zuurgraad is een slecht teken voor de conditie van een volgeladen accu.