De enige plek waar we ondoorzichtige rolluiken hebben aan onze woning zijn de slaapkamers. Die rolluiken worden opgetrokken en afgelaten met zo'n klassiek bandlint wat in de muur op een rolletje wordt opgerold als je het rolluik opentrekt.
In de slaapkamer van m'n dochter is dat rolmechanisme defect en het bandlint verdwijnt dus niet meer in de muur. Dat moet vervangen worden en hét moment om wat te automatiseren.
Er is een hele hoop in mijn woning gekoppeld met Apple HomeKit. Eventueel middels Homebridge.
Van het merk Rademacher is er een gamma beschikbaar van automatische bandopwinders. Ga ik kijken tussen de mogelijke plugins binnen Homebridge staat het merk er tussen.
Ik kan er weinig van terugvinden of dit op een of andere manier gaat werken.
Heeft er iemand ervaring in deze materie? Het kost wel wat en om bijna 200€ gaan uit te geven om enkel het rolluik op en neer te zien gaan met een druk op de knop ipv handmatig op te trekken, tsja dat is gek natuurlijk.
Rolluiken gaan niet via een automatische band-opwinder, maar via een buis-motor in het rolluik. Dan is er geen band meer waar je zorgen om hoeft te maken.
En die buismotor kun je aansturen via een handschakeleaar, of via een automaat, of beide. Zie bijv shelly https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1
Een buismotor is inderdaad een betere oplossing. Dan ben je van het meest optredende probleem af, de slijtage van de band.
Ik heb ook bij een rolluik de bandopwinder vervangen door een buismotor. Is even wat werk, maar dan heb je ook wat.
Kijk eens in Duitsland rond ( internet) , daar hebben ze eindeloos veel spullen voor rolluiken, heel duitsland hangt vol met die dingen.
Ook opwinders die het oude lint bedienen.
Ik pakte de grote G erbij en kreeg een link naar amazon met minstens 10 smart modellen.
Rademacher ook, via homepilot. Geen idee of dit ook voor IOS werkt.
In elk geval, veel keuze.
Een buismotor is wel degelijker maar als die stuk gaat ook een heel werk om 'm eruit te pakken. Een bandopwinder (Elektrische riemwikkelaar op amazon, met 'smart' erbij krijg je wifi modellen te zien) is makkelijker te installeren en vooral bij grote rolluiken (>3m) wordt er vaak een overbrenging gebruikt in de rolluik zelf, dat scheelt veel.
Hier ooit gevraagd om er 2 te automatiseren (2008) en de grote konden ze niet via een normale buismotor. Ging toen >500€ per rolluik kosten ook, vond ik te duur.
Ik weet niet waar je dan shopt voor motoren ... maar ook grote luiken zijn geen enkel probleem.
En inderdaad, 'Ze Germans' hebben een flinke keuze aan spullenboel. Daar heb ik destijds ook mijn motoren besteld:
https://www.jalousiescout.de/Rolladenmotor/Rohrmotor
En er bestaan oproldozen die je kunt automatiseren, maar dat is toch een beetje houtje-touwtje 
https://www.jalousiescout.de/Gurtwickler
Ik heb zelf destijds gekozen voor 'domme' motoren met een externe controller om ze aan te sturen. Met het idee dat als een controller sneuvelt of er iets verandert waardoor die niet meer bruikbaar zijn ik ze los van de motoren kan vervangen.
En tot nu toe zijn de beste controllers daarvoor die van shelly:
https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1
Die integreren niet native in homekit, maar via homebridge zijn ze wel te koppelen. Ik heb geen verstand van "angefressener obst", dus hoe dat werkt laat ik aan jezelf over 
[Bericht gewijzigd door Sine op (51%)]
Gezien de constructie van de bak waar de rolluiken inzitten is het bijna niet te doen om daar motoren in te stoppen. Zowieso ga ik dat niet doen, want als dat straks de enige optie is gaat er terug een manuele bandwinder in.
Die bandwinders van Rademacher, idd Duits, zullen wel te koppelen zijn via HomeKit, met als tussenstapje Homebridge. Dat laatste draait hier al jaren voor andere dingen.
Ik zou alleen ergens willen te weten komen of je voeldoet met zo'n bandopwinder van Rademacher, of dat je ook nog een aparte dongel oid moet zetten. Zogezegd de brug tussen de bandopwinder en wifi.
Destijds mijn gordijnen op de benedenverdieping geautomatiseerd. Die dingen hebben een Somfy motor. Voor de installatie goed moeten uitzoeken welk systeem te kiezen. Dat heeft me toen letterlijk honderden euro's uitgespaard door iemand's gedeelde tip te gebruiken.
Ik kan moeilijk zwart op wit zien staan of die Rademachers een eigen wifi ontvanger aan boord hebben.
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van zo'n motor.
Het heet een buismotor omdat hij in de buis gaat waar het luik om wordt gewikkeld.
De trommel waar de trekband om zit gaat er af en dan heb je genoeg ruimte.
Let wel op dat hij past, veel bandopwinders zitten op een buis van 40, terwijl het gros van de buismotors 60 doorsnede is
Een leverancier van buismotoren zal dan ook gegevens van het rolluik vragen, om vast te stellen wat de beste oplossing is.
Ik heb een rolluik gemotoriseerd waar oorspronkelijk een buis van 40 mm diameter in zat. De leverancier gaf aan dat ze bij de afmetingen van het rolluik geen passende motor hadden. Er moest ook een dikkere buis in die ze ook meeleverden.
Al met al dus een hele operatie.
Mensen, een buismotor wordt het echt niet hoor.
Ik ben dat in het verleden ook van plan geweest. De onkosten die ik in mijn specifieke situatie moet maken zijn het me niet waard; das al eerder berekend geweest. Die eerder is 4 jaar geleden.
Als straks dat rolluik versleten is, is dat een ander verhaal, maar nu echt niet.
Zoals in m'n vorige post vermeld: als een elektrische bandwinder niet lukt met HomeKit gaat er voor 20€ terug een manuele in.
Het is een beetje voor de fun/hobby, maar mijn budgetten zijn er voor dit jaar al bijna door 
Ik heb alle 8 mijn rolluiken destijds voorzien van motoren van deze firma uit Maastricht, geen aandelen, maar ze gaan al meer dan 10 jaar mee... ik vind het geen geld als je bedenkt dat je ook van die lelijke trommel af bent aan de binnenkant. Vervangen is echt goed te doen, wellicht dat je een extra handje nodig hebt bij heel grote rolluiken. https://www.tumoco.nl/webshop/catalog/buismotor-pakketten/bedrade-buis…
Er is nog zoiets om tegen volledig elektrische rolluiken te pleiten: als er brand ontstaat op de beneden verdieping en de aardlekschakelaar gaat eruit zitten wij boven als ratten in de val. Een manueel rolluik, of eentje uitgerust met een Rademacher kunnen we steeds manueel nog optrekken.
Dat is oa een reden dat we bij de bouw van ons huis geen elektrische rolluiken plaatsten.
Bol verkoopt ze ook:
https://www.bol.com/nl/nl/p/schellenberg-22637-elektrische-rolluik-ban…
Op dinsdag 8 april 2025 21:40:35 schreef Beeldbuisje:
...als er brand ontstaat op de beneden verdieping en de aardlekschakelaar gaat eruit zitten wij boven als ratten in de val.
Ik heb van iemand die voor zijn werk rolluiken plaatste, gehoord dat in een woning minstens 1 rolluik handmatig bedienbaar moet zijn.
Op dinsdag 8 april 2025 23:01:04 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb van iemand die voor zijn werk rolluiken plaatste, gehoord dat in een woning minstens 1 rolluik handmatig bedienbaar moet zijn.
Klopt! precies de kamers die rolluiken hebben en dan eventueel met een buismotor zouden kunnen geautomatiseerd worden zijn de ontsnaproutes op de eerste verdieping.
Die ramen geven uit op een plat dak langs waar je in geval van nood naar beneden kan springen, in principe met beperkte verwondingen.
Dus nog een reden te meer: bedankt om eventueel nog 100 aanbieders te suggereren, maar dat gaat het hem sowieso niet worden.
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Ik heb een aantal van deze rademacher bandoprollers in mijn huis. Dit zijn oudere modellen die op een soort Z-wave protocol werken, maar dan van rademacher zelf (DuoFern). Dit was niet direkt te koppelen met een ander systeem, dus ik heb hun Homepilot hub aangeschaft met een Duofern usb zender/ontvanger erin.
Deze was op zijn beurt dan weer te koppelen met mijn HomeAssistant via een plugin. Zo kan je dan weer koppelen via homebridge naar apple denk ik, maar ik bestuur alles via de Home assistant app.
Ik heb gezien dat er nu nieuwe modellen zijn die op 2.4Ghz werken, misschien zijn die direct te koppelen.