Samsung - breuk in lightguiding panel - wat te doen?

Ik wil voorop stellen dat ik er geen enkele ervaring mee heb, wacht dus even op meer advies van mensen met meer verstand/ervaring.

Als je aan de zijkant van die scheur kijkt, is het materiaal (geen idee hoe dik het is) nog helder, het oppervlak van de scheur/barst zeg maar? Als dat melkwit is geworden zal herstel wel lastiger worden denk ik.

Zou je dat zwartgeblakerde stukje niet wat kunnen polijsten met koperpoets? Uiteraard voorzichtig proberen, op een plek waar verergering geen kwaad kan.

Bij die bruine plekken is de kunststof verbrand; dat wordt nooit meer wat het geweest is...

Het beste is vervangen, proberen te herstellen levert alleen maar vlekken op. Hoe goed je ook je best doet je blijft het altijd zien. Het nummer BN61-15570A en BN61-15568A passen in dit model en zijn redelijk geprijsd.

Het is dat het ondoenlijk is zo'n plaat te versturen, maar ik ben wel benieuwd hoe goed Plastic Weld (van Plastruct) dit eventueel zou kunnen lassen. Dat spul is zo dun als water en trekt zich razendsnel in een voeg/barst. Als het goed gaat wordt een naad vrijwel onzichtbaar.

Ter test zou ik dat dus wel willen proberen, maar de zwarte vlekken krijg je er nooit meer uit nee.

Plaat is niet te herstellen meer. barst is klaar!

@william1967: dank voor de tip/info. Morgen wordt de nieuwe lichtgeledingsplaat afgeleverd. Ik ben benieuwd (en laat het hier weten).

P.S. Het kwam voor mij als een welkome verrassing dat die platen blijkbaar gewoon bij ASWO te bestellen zijn?!

Ik wist dat ook niet... Heb toevallig net een soortgelijk toestel binnen met een vermoedelijk plaatdefect.

Het kwam voor mij als een welkome verrassing dat die platen blijkbaar gewoon bij ASWO te bestellen zijn?!

Niet van alle modellen helaas, te vinden onder de naam "LGP".

Ik vraag me af hoe zo'n plaat kapot kan zonder dat het glas paneel gebroken is?

Door uitgehard plastic door de hitte van de LEDs bereken de platen.. Samsung kwaaltje..

LED's terugregelen van 100% naar 50 of 25. Dat was het eerste wat ik met mijn, inmiddels 15 jaar oude 32" Samsung, heb gedaan.

Gisteren werd de nieuwe lightguiding-plate afgeleverd. Paste net niet door de brievenbus...
Ik weet inmiddels dat er aan zo'n plaat een voorkant (waar het licht moet uittreden richting LCD-paneel) en een achterkant zit. En volgens mij is de ruwe kant (waar met een laser putjes in gebrand zijn om uittreding van het licht te bewerkstelligen) de voorkant. M.a.w. die ruwe gelaserde kant moet naar het LCD-paneel gericht zijn.
Maar nu mijn vraag; heeft zo'n lightguiding-plate ook een boven- en onderzijde? M.a.w. maakt het uit welke (lange) kant tegen de ledstrips komt aan te liggen? Ik vermoed van wel, ik kan echter op de nieuw binnengekomen plaat geen enkele oriëntatiepunt ontdekken?

Boven onder voor en achter, en er zitten vaak ook nog heel fijne groeven in.

Putjes lijken me overigens de achterkant, maar er loopt hier vast iemand rond die daar meer over kan vertellen.

Aanvulling
Nog eens goed gekeken; op de oude lightguiding-plate is één klein hoekje verwijderd. Dat is ten opzichte van het scherm de linker-boven hoek.
Bij de nieuwe lightguiding-plate zijn twéé hoekjes verwijderd, aan weerzijden van één van de twee lange kanten.

Putjes dienen van het LCD af gericht te zijn. Het zijn de reflectoren/afbuigers van het licht.

Wat in zo'n geval altijd helpt is afkijken bij het origineel, tenzij het origineel alleen groeven heeft, maar ook die bevinden zich over het algemeen aan de achterzijde (van het LCD af gericht dus), want ook die reflecteren het licht naar buiten.

EDIT: en oh, draag katoenen handschoenen of zo bij het verwerken, vette vingers krijg je er ongelooflijk slecht af en krassen heb je er zo in zitten. Hoewel het stofvrij houden vrijwel niet te doen is als consument, is het wel aan te raden natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (27%)]

IDD de ruwe kant naar achterzijde TV, die weerkaatst het licht.

UPDATE
Vandaag heb ik de lichtgeleidingsplaat vervangen, nadat ik met zekerheid had vastgesteld dat de "oude" plaat met de geruwde/gelaserde kant richting het LCD-paneel had gelegen. Precies tegengesteld van wat ik in de postings alhier lees...
Bij het uit de verpakking halen van de nieuwe plaat had mij op moeten vallen dat één zijde van de acrylaat-plaat nog in de folie zat waarin dit soort platen normaalgesproken uit de acrylaat-plaat fabriek komt. Deze zijde van de plaat was klaarblijkelijk niet bewerkt. De andere zijde was niét (meer) met folie beplakt, en bij nadere inspectie kon ik daar héél vaag iets van lijnen waarnemen. Maar de "ruwing" van deze nieuwe plaat komt niet in de buurt van die van de "oude" (lees: uitgeharde/gebarsten) plaat.
Anyhow: oude plaat eruit, nieuwe plaat erin. Resultaat: een beeld dat aan de onderzijde (de zijde van de ledstrips) significant meer licht uitstraalde dan aan de bovenzijde :( . Bummer?! De nieuwe plaat had aan één van de lange zijden kleine hoekjes/inhammen, en ik weet zeker dat ik die precies zó georiënteerd had als de oude plaat die ook van die neutjes had. Maar goed - het was duidelijk dat er iets niet in orde was, ondanks dat ik had gelet op de oriëntatie van de plaat. Dus: hele handel weer uit elkaar, en de plaat 180° geroteerd. Nu dus met de andere lange zijde tegen de ledstrips. Resultaat: onveranderd. De onderzijde van de TV straalt veel meer licht uit dan de bovenzijde. Er is duidelijk een lichtintensiteits-gradient waarneembaar van boven naar onder. Balen. Ik kan maar één oorzaak bedenken, en dat is dat de nieuwe plaat niet in orde is. Dat de laser-gravering van die plaat niet okay is. Zoals ik al opmerkte: de "ruwing" van de oude plaat is aanmerkelijk meer dan van de nieuwe plaat, waar eigenlijk nauwelijks iets te zien is van een (laser)bewerking. Dus wat nu? Ik weet het even niet meer :( . Help...

Is de plaat EXACT matching gerelateerd aan type beeldscherm gebruikt? Het lijkt wel of je juist een side LED scherm plaatst in een Bottom LED lit scherm??

Op vrijdag 11 april 2025 21:45:39 schreef ChristiaanR:
UPDATE
Resultaat: een beeld dat aan de onderzijde (de zijde van de ledstrips) significant meer licht uitstraalde dan aan de bovenzijde

Dan ligt de plaat er op zijn kop in, bij mijn weten moet de uitsparing aan de onderkant komen en de ruwe kant komt aan de LCD zijde.

Je kunt eenvoudig testen of de plaat er goed in zit door voeding van het mainboard los te koppelen en de tv van stroom te voorzien terwijl de tv nog open is, dus zonder de LCD te plaatsen. Dan kun je zien of de spreiding van het licht goed is.

@william1967: dank voor de gouden tip. Die aanpak scheelt een hoop werk (en verkleint de kans op schade).
Zojuist heb ik vier foto's gemaakt. één van elk van de vier mogelijke oriëntaties. De lichtspreiding is in alle vier de posities nagenoeg identiek, al is dat op de foto's niet zo heel goed te zien vanwege het enorme verschil in lichtsterkte tussen de onderzijde (waar de ledstrips zitten) en de bovenzijde van de plaat en het beperkte dynamische bereik van de camera in mijn mobieltje.
Anyhow - deze plaat is zoals ik al vermoedde niet in orde. Eerder melde ik al dat de ruwing (aan de enige bewerkte kant) van de plaat nauwelijks waarneembaar is. Komt in de verste verte niet in de buurt van de ruwing van de oude plaat.
Ik ga maar eens contact opnemen met de leverancier.

Het verhaal krijgt helaas een onverwachte en vervelende wending.
De aan mij geleverde LichtGeleidingsPlaat model BN61-15570A blijkt de laatste te zijn die ASWO nog in voorraad had staan, en zij gaat ook niet meer worden geproduceerd.
Ik krijg mijn geld retour, dat is mooi, maar de TV lijkt hierdoor niet meer te redden. Wel weer een hoop geleerd, dat wel.

Oké, ik weet niet hoe het beeld er uit zag met de oude plaat, maar mijn ervaring met LCD-eenheden en lichtgeleiderplaten in LED-verlichting armaturen voor kantoren en zo is dat de samenbouw echt zeer nauw komt. Laat je de boel open liggen, dan is er grote kans dat de LGP ergens niet helemaal lekker voor de LEDs ligt en intensiteit-verschillen veroorzaakt.

Vooral bij verlichting is dit effect zeer sterk en kan een halve millimeter een enorm verschil maken, reden dat ik wel eens beteuterd heb gekeken na een ombouw-operatie met andere LEDstrips in zo'n verlichtings-paneel en ik de boel niet helemaal stevig genoeg aangedraaid had.

Op je tweede foto is dit effect duidelijk te zien: of de witte reflectorplaat sluit niet lekker aan, of de LGP wijkt daarbij iets omhoog of omlaag waardoor de LEDs er niet lekker in stralen.

Lang verhaal kort: weet je zeker dat het ook slecht is als de LCD-eenheid weer 1 geheel is? (met het beeldpaneel er weer tegenaan)

draai plaat een 180 gr om, dus boven naar onder. Anders laat eens licht van de linker en rechterkant er inkomen?

Goedenavond allen. En opnieuw dank voor jullie input.
@smd: ik heb de LGP al eerder in alle vier de mogelijke posities geplaatst. Het resultaat was in alle vier de posities nagenoeg gelijk (en teleurstellend), zie mijn vorige post.
En @weardguy: goeie! Voor de zekerheid heb ik dan ook zojuist nog eens opnieuw gecheckt. En inderdaad - het maakt uit hoe de LGP tegen de leds aanligt. Ik heb echter opnieuw geconstateerd dat de niet-uniforme lichtverdeling onverminderd aanwezig blijft, óók als de LGP strak tegen de ledstrip aanligt.

Ook het licht aan de linker en rechterkant er in laten komen?