Op donderdag 17 april 2025 00:57:51 schreef deKees:
Zie "Symbol editor" op het Kicad hoofdscherm:

[bijlage]

Of in schema : Open properties van een symbol:
En dan 'Edit library symbol' rechts onder.

[bijlage]

Deze optie zit er wel pas zeer recent in, ik denk vanaf V8 (dit voor de mensen die zelden of nooit updaten).

Op donderdag 17 april 2025 08:17:06 schreef bprosman:

...Optie voor "Edit library symbol" vanuit schema..."

Deze optie zit er wel pas zeer recent in, ik denk vanaf V8 (dit voor de mensen die zelden of nooit updaten).

Nee, V6 heeft die knop ook al.

Nou, ik ben er uit hoor.
Het probleem zat 'm er in dat door geklooi bij de SSD1406 het aansluit pinnummer er niet meer bij stond.

Dat is nu hersteld, en nu heb ik ook geen fouten en waarschuwingen meer. @Paulina_B, is mijn HP desktop computer eigenlijk wel goed genoeg om KiCad op te draaien? Het is er eentje met een i5-3470 CPU en een geheugen van 4 GB
Douwe

@Paulina_B, is mijn HP desktop computer eigenlijk wel goed genoeg om KiCad op te draaien? Het is er eentje met een i5-3470 CPU en een geheugen van 4 GB

Daar heb ik heel weinig zicht op, mijn beste. Ik zie twee gebieden die zouden kunnen problemen geven:
1a/ de cpu is wat sloom naar de normen van vandaag - dan kan het al eens wat trager werken, maar werken doet het wel;
1b/ idem dito voor het videogedeelte, maar eigenlijk gaat het om statische afbeeldingen die maar af en toe wijzigen dus daar zie ik nog niet zo gauw problemen, het is slechts voor gaming dat men bliksemsnelle graphics nodig heeft;
2/ te weinig geheugen, hoe het programma daarop reageert kan ik niet inschatten. Een Unix-achtige zal in zo'n situatie beginnen swappen, waardoor de hele boel HEEL traag wordt; maar misschien vliegt ge er gewoon uit.

Zelf draai ik KiCad probleemloos op een Intel i5-2300 @ 2,8 GHz, met 8GB RAM, en Ubuntu versie 2022. Daarbij heb ik meestal mijn twee 17" schermen vol staan, aan de ene kant het schema, aan de andere kant de printlayout; beide full-screen. Ik ondervind nooit traagheid, of memory-tekort.

Mijn ervaring met de vereisten van KiCAD zijn ook dat oude hardware vaak meer dan goed genoeg is. De basisfuncties zijn wat mij betreft redelijk efficiënt geprogrammeerd en reageren vlot. De dingen die je tegen kunt komen is dat de 3D weergave niet lekker draait of het laden van een grote bibliotheek veel tijd kost. Maar laten we even wel wezen: het is een gratis programma, probeer het gewoon...

Dat vergat ik te vermelden, maar klopt precies: de 3d-rendering is heel erg traag bij mij. Maar ze toont sowieso geen componenten - dat schijnt een courant probleem te zijn - en zelfs als dat wel werkte zou ik er niet vaak gebruik van maklen. Het lijkt inderdaad vooral nuttig om aan buitenstaanders/klanten een idee te geven van hoe het er gaat uitzien. Ik maak er dus helemaal geen punt van dat het traag werkt, en voor mij niet alles doet wat ik ervan zou kunnen verwachten.

... en ik maar proberen duidelijk te maken dat het hoegenaamd geen probleem is voor me... :) Toch bedankt!

Op donderdag 17 april 2025 19:29:08 schreef Paulinha_B:
Dat vergat ik te vermelden, maar klopt precies: de 3d-rendering is heel erg traag bij mij. Maar ze toont sowieso geen componenten - dat schijnt een courant probleem te zijn - en zelfs als dat wel werkte zou ik er niet vaak gebruik van maklen. Het lijkt inderdaad vooral nuttig om aan buitenstaanders/klanten een idee te geven van hoe het er gaat uitzien. Ik maak er dus helemaal geen punt van dat het traag werkt, en voor mij niet alles doet wat ik ervan zou kunnen verwachten.

Misschien een open deur maar behalve een footprint heb je ook wel een 3D model aan je component hangen ?
Misschien ook voor jou geen prio maar misschien lopen anderen er (ook) tegenaan.

Op donderdag 17 april 2025 19:54:44 schreef Paulinha_B:
... en ik maar proberen duidelijk te maken dat het hoegenaamd geen probleem is voor me... :) Toch bedankt!

Als het eenmaal werkt wil je misschien niet anders meer. ;)

Op donderdag 17 april 2025 20:15:56 schreef bprosman:
Misschien een open deur maar behalve een footprint heb je ook wel een 3D model aan je component hangen ?

Ben ik de enige die zich er over verbaast dat hier de kleuringen op de weerstanden ook per component verschillen (en lijken te kloppen)? Heb je dat zelf gedaan of zit dat in het model? :o

Deze rest van de layout heeft trouwens ook heel erg een pre-CAD vibe moet ik zeggen met die THT, haakse bochten en alleen oost-west op deze laag, waar zijn de doorsoldeerbusjes voor de via's? Had je die niet in je KiCAD bibliotheek? :P

Op vrijdag 18 april 2025 08:57:38 schreef Kruimel:
[...]Ben ik de enige die zich er over verbaast dat hier de kleuringen op de weerstanden ook per component verschillen (en lijken te kloppen)? Heb je dat zelf gedaan of zit dat in het model? :o

Ik heb ooit een scriptje gemaakt om die kleurtjes op alle schemasymbolen te zetten (en de numerieke weergave te verwijderen).
Konden mijn collegas maar beperkt waarderen :-)

Maar die realistische weergave van van weerstanden vind ik wel gaaf, al gebruik ik nauwelijks TH componenten. (nobody cares als de waarde niet op de 3D render van 1206 weerstanden staat)

Op donderdag 17 april 2025 19:54:44 schreef Paulinha_B:

Iemand anders kan door een zoekopdracht in deze draad terecht komen. Dan is het toch waardevol dat er een oplossing staat!

Als de vraag is of het draait op een i5-3470 zit je wel een beetje in het afvoerputje van de Google vragen. Om eerlijk te zijn vind ik dit ook wel een beetje een non-issue (en het antwoord op deze specifieke vraag is niet eens echt gegeven). Ik mag hopen dat je dit eerst op de site van KiCAD zal vinden. :/

Op vrijdag 18 april 2025 10:02:44 schreef blurp:
Ik heb ooit een scriptje gemaakt om die kleurtjes op alle schemasymbolen te zetten (en de numerieke weergave te verwijderen).

Hoezo niet? Als je ontwerp een week te laat is door zo een actie wordt het lastig inderdaad, maar anders is het toch juist leuk en heeft het geen echte nadelen? Ik heb meer aan 3D modellen als ik SMD ontwerp. Daar raak ik het gevoel van schaal veel makkelijker kwijt. Met TH voel ik vaak wel aan hoe het er uit zal zien en of het praktisch is.

Op vrijdag 18 april 2025 08:57:38 schreef Kruimel:
[...]Ben ik de enige die zich er over verbaast dat hier de kleuringen op de weerstanden ook per component verschillen (en lijken te kloppen)? Heb je dat zelf gedaan of zit dat in het model? :o

Deze rest van de layout heeft trouwens ook heel erg een pre-CAD vibe moet ik zeggen met die THT, haakse bochten en alleen oost-west op deze laag, waar zijn de doorsoldeerbusjes voor de via's? Had je die niet in je KiCAD bibliotheek? :P

De 3D modellen heb ik inderdaad zelf gemaakt, op kleur en waarde. Wat betreft die layout, dit is ook een Pre-CAD versie, van een jaren 80' gokkast. Die wilde ik zo exact mogelijk namaken omdat die schaars beginnen te worden (werkend vanwege vaak zuurschade). Mocht dit werkend te krijgen zijn ga ik een moderne aangepaste versie maken (1 Eprom, CR2032 celletje etc) en zonder haakse bochten.

Op vrijdag 18 april 2025 10:02:44 schreef blurp:
[...]

Maar die realistische weergave van van weerstanden vind ik wel gaaf, al gebruik ik nauwelijks TH componenten. (nobody cares als de waarde niet op de 3D render van 1206 weerstanden staat)

[...]

Iemand anders kan door een zoekopdracht in deze draad terecht komen. Dan is het toch waardevol dat er een oplossing staat!

"Zeikerd" als ik ben stoort het me nog dat de waarden / teksten niet op de IC's staan :)

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (100%)]

Op donderdag 17 april 2025 19:29:08 schreef Paulinha_B:

Op mijn Linux werkt de 3D viewer prima. Ik merk niet dat het trager gaat dan op W10. Het inladen van de footprint library gaat wel wat traag lijkt me. Ik zou de bibliotheken wel op OneDrive willen zetten.
Werkt dat wel met Linux? Zou het dan nog trager gaan? En hoe pak ik dat aan?
Douwe

Waarom onedrive voor de bibliotheken? KiCAD zelf zet ze in git (op gitlab).
Dat kun je ook gebruiken om ze synchroon te houden op verschillende computers, als dat het doel mocht zijn. Maar bijkomend voordeel dat je steeds de nieuwste versie van de KiCAD bibliotheek van KiCAD zelf kunt halen, en daar je eigen aanpassingen makkelijk in kunt verwerken.

*) Maak een fork van de officiele bibliotheek naar je eigen gitlab account (Of github, maar als je pullrequest zou willen doen moet dat via gitlab).
*) maak een lokale clone van die fork
*) stel het library pad in kicad in om de lokale clone te gebruiken
Optioneel:
*) maak lokaal een branch voor je eigen wijzigingen, houd de 'main' branch voor de kicad officiele dingen
Optioneler:
*) als je 1 van je lokale wijzigingen wilt bijdragen aan kiCAD: zorg dat deze voldoet aan de KLC, maak een nieuwe branch vanaf main, voeg daar je wijziging aan toe en doe een pullrequest. (Da's kort samengevat van waar je een hele dag mee bezig kunt zijn, of de eerste keer langer, maargoed).
**) Je hebt dan dus 3 branches: Een 'main' zonder eigen wijzigingen, een 'eigen wijzigingen' (gebaseerd op main), en af en toe een feature branch als je een pullrequest wilt doen.
Optioneelst:
**) Als het handiger kan dan wat ik hierboven omschrijf, laat het me alstjeblieft weten, bovenstaande is wat ik doe.

Op vrijdag 18 april 2025 15:38:51 schreef douwebakker:
[...]
Op mijn Linux werkt de 3D viewer prima. Ik merk niet dat het trager gaat dan op W10. Het inladen van de footprint library gaat wel wat traag lijkt me. Ik zou de bibliotheken wel op OneDrive willen zetten.
Werkt dat wel met Linux? Zou het dan nog trager gaan? En hoe pak ik dat aan?
Douwe

Bij Windows kun je van bestanden of directories zeggen "Always keep on this device" , dan heb je lokaal een volledige kopie, en is het niets trager, synchen gaat in de achtergrond.
GIT zal vast ook wel kunnen alleen het enige dat me met GIT gelukt is, is om bestanden kwijt te raken (vanuit Visual Studio).

Goedemorgen, de afgelopen week vroeg ik op dit forum hoe de library's van KiCad naar OneDrive te verplaatsen. Dank voor jullie antwoorden, maar voorlopig laat ik ze staan zoals KiCad ze heeft staan.
Het programma door en door te leren kennen vindt ik eerst het allerbelangrijkste en dat gaat me steeds beter af.
Douwe