@ RAAF12
Ik heb nog geen testplaat, wel besteld bij pickupnaald.nl
Ze hebben er nog een maar die sweep begint op 800Hz. Is het signaal van de XR2206 van gelijke amplitude over dar bereik van pak hem beet 10Hz tot 20kHz?
Er staat een bouwkitje op Amazon voor 6.25, denk dat ik die maar laat komen. Sowieso leuk om te kijken wat dat doet. En het is voor mij makkelijker dan een DDS (AD9833) en een 328 of 168.
De meeste kabeltjes door de arm zijn gewoon vier dunnen draadjes zonder afscherming.
Ik heb even de gewichten gemeten van de elementen.
EDIT!: Weegschaaltje stond verkeerd ingesteld. Op nieuw gewogen zie verderop.
De linkse, het nieuw gekochte geval, weegt 38.5 gram.
De middelste, het origineel, weegt 54 gram.
De rechtse, de door mij verbouwde GP200, 42 gram.
Die verbouwde zat een gewichtje helemaal voor aan. Met gewichtje komt hij dan op 49 gram.
Het vervangende element in de GP200 weegt uit zichzelf 9 gram.
Aangezien de AG1025 dan wel AG1125 met een trekveertje als contragewicht werkt, ga ik dat gewichtje maar weer er in frutten. Daar stond iets over in de service manual.
@ Blackdog
Dat er verschil in de elementen zit zowel CER als MM had ik al gemerkt. Evenals dat er behoorlijke verschillen tussen de platen onderling zit. Ik heb albums van Cor Steyn waar veel meer bas in zit rond de 30Hz. Zo ook de LP van Jean Michele Jarre. Bij andere LP's begint er bij 60Hz pas wat leven in te komen.
Hi Harry64,
De eerste platen/muziek waarvan ik mij bewust was van "echt laag" was ook Cor Stijn,
op en LP van Mahalia Jackson stond ook een nummer die mijn luidpreker goed liet rammelen, ik ben vergeten welk nummer het was.
Verder nog: Yes - Yours Is No Disgrace, geweldige Bass guitar van Chris Squire.
Also Sprach Zarathustra op het DECCA label.
Veel platen die ik speelde in de 60 jaren werden afgespeeld met Philips Cer elementen en klonken in mijn oren altijd wat schel.
Groet,
Bram
Nog even nagekeken 10Hz-15kHz doet ie goed binnen -3dB en de sweep is 10mS-10sec. Hij loopt verder door in het hoog maar dat moet ik ff nakijken ga nu Ik wist niet dat die testplaten weer verkocht werden. Revival van het vinyl. Ik heb een rode besteld, met muziek erop. edit: Deze dus, for the record https://campbelljensen-store.com/products/ashley-campbell-goodnight-na…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 30 mei 2025 09:01:32 (12%)]
Opnieuw de elementen gewogen en deze keer wél in grammen.
De linkse, het nieuw gekochte geval, weegt 7.6 gram.
De middelste, het origineel, weegt 10.8 gram.
De rechtse, de door mij verbouwde GP200, 8.3 gram.
Die verbouwde zat een gewichtje helemaal voor aan. Met gewichtje komt hij dan op 9.7 gram.
Het vervangende element in de GP200 weegt uit zichzelf 1.8 gram.
Super MD pre-amp, non plus ultra, je hoort het niet maar meetbaar weer wél
Gouden oortjes contest.
Bron:
https://www.elektormagazine.nl/news/circuit-high-end-phono-voorverster…
snip schema
er zit nog nog © op.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
i.p.v. de NE5532 kun je ook de betere OPA2134 nemen. Net als de TL072 met FET ingangen maar betere specs.
Het schema van de LT1028 met 4 stuks parallel gezet per kanaal om een betere s/n te krijgen wordt nog een dure grap als je de beste versie van deze ultra low noise OPAMP neemt.
Momenteel doe ik een test met de RIAmplonia van Elektuur met de TDA3420, daar zitten 4 low noise opamps in. Voor het MC element gebruik ik een 1:10 S.U.T.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Genoeg betere opamp alternatieven inderdaad, OPA1642 JFet input bijvoorbeeld. Als je toch iets zelf bouwt....