Douglas Self, die vaak wel enigszins weet waarover hij het heeft, schrijft in zijn boek Small Signal Audio Design over de NE5532 o.a.:
[...]
As can be seen from Figure 4.20 , the 5532 is almost distortion-free, even when driving the maximum 500 Ohm load. The internal circuitry of the 5532 has never been officially explained, but appears to consist of nested Miller loops that permit high levels of internal negative feedback.
Figure 4.20 : Distortion is very low from the 5532, though loading makes a detectable difference.
Here it is working in series feedback mode at the high level of 10 Vrms with 500 Ω, 1 kΩ loads and no load.
The Gen-mon trace is the output of the distortion analyser measured directly.
Gain of 3.2 times. Supply ±18 V
[...]
Deconstructing the 5532
To the best of my knowledge, virtually nothing has been published about the internal operation of the 5532. This is surprising given its unique usefulness as a high-quality audio opamp. I believe the secret of the 5532's superb linearity is the use of nested negative feedback inside the circuit, in the form of traditional Miller compensation.
Self noemt het interne schema 'een zee van transistors', maar beschrijft het vervolgens in detail.
Op woensdag 21 mei 2025 08:44:15 schreef 90000006:
Meet de stroom opname eens. Een 5532 trekt iets tussen de 5-10mA, een tl072 eerder 2 mA. Geen waterdichte methode, maar het geeft een indicatie of je 5532 fake is.
Opname is 2.6 mA, dus zal het wel een TL072, TL082 o.i.d. zijn.
Dan pas ik de sim daar ook maar naar aan.
NXP en TI specificeren de NE5532 Icc supply current tussen typ. 8mA en max 16mA. (Vout = 0V, No Load).
Een NE5532 met een Icc van 2,6mA is zeer dubieus...
Dubieus zijn 50 stuks van amazon toch al, die kosten normaal iets van 1,20 /stuk. Dus 50 stuks voor 4 euro ... eeh da ken nie
Op woensdag 21 mei 2025 18:16:13 schreef harry64:
[...]Opname is 2.6 mA, dus zal het wel een TL072, TL082 o.i.d. zijn.
Dan pas ik de sim daar ook maar naar aan.
Bij een 072 weet je in ieder geval nog wat je hebt ... nu weet je dat echt niet. Het kan ook een heel ander ding zijn.
[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 mei 2025 20:30:56 (58%)]
harry64
Als je me een e-mail stuurt met je adres gegevens, dan zorg ik er voor dat je twee goede NE5532A krijg in je brievenbus.
De kosten zijn een glimlach
Groet,
Bram
Dat is tof.
Hi harry64,
De zending is onderweg!
De twee stuks links bovenaan komen nieuw uit het pijpje met 10 stuks die ik bij Farnell heb besteld.
De twee rechts ervan boven elkaar heb ik wel al gebruikt, maar zijn uit de zelfde serie, die twee hebben gezeten in mijn NE5532AP Super-Buffer.
Dan 1x een LM4562NA die nog een heel stuk beter is dan de NE5532AP.
Onder de LM4562NA een OP275GP, dat is het PMI/Analog Devices antwoord geweest op de NE5532AP als goede audio opamp,
ondank wat voordelen OP275GP is de NE5532AP een stuk beter voor het meeste audio werk, gewoon er bij gedaan zodat je er mee kan spelen als je wilt.
Dan als laatste een moderne JFet opamp de OPA2140, deze is alleen in SMD behuizingen te koop.
Hier gemonteerd op een mooi verloop printje dat is ontworpen door Gertjan Miedema.
Over de voedingspunten 4 en 8 staat al een 0,33uF ontkoppel condensator.
Het printje is verder van een dun laagje Conformal Coating voorzien.
Alle opamps heb ik getest in een printje voor mijn NE5532A Super-Buffer met 10V RMS aan de uitgang de gain is hierbij 10x,
beide opamps in de behuizing leverden stroom aan de 680-Ohm belasting.
De NE5532AP, LM4562NA en de OPA2140 hebben hierbij een vervorming van minder dan 0,0008% bij 1KHZ.
De OP275GP heeft in de zelfde opstelling een vervorming van 0,0015%.
Alle opamps op het stukje schuim zijn de dual uitvoering, sommige zijn er ook in enkel of quad versies te koop.
Succes er mee!
Groet,
Bram
Net binnen gekregen en ik had deze post nog niet gezien dus ik was zeer aangenaam verbaasd.
Ik wil je echt héél hartelijk danken voor alles.
Bij deze alvast wat metingen van de basis van de geluidskaart (Teyfun Q-12)
Van de oude preamp met de neppert er in met uitgang volledig open en de PU op de ingang. Voeding is geen 9V blok meer maar een 12V SMPS adapter. Er zit wel filtering (1K, 220uF) in de voedingslijn naar de opamp.
De oude preamp uitgang vol open en met open ingang.
En met uitgangssignaal ingeregeld op 0 dB.
Normaliter staat de schaal niet zo hoog afgesteld. Die staat normaliter op -72 dB.
Actuele schema zoals het nu nog is. ampje trekt alleen geen 6mA maar 2.7 mA in het eggie.
Updaadje
Behalve MM wil ik er ook X-tal of ceramisch op aansluiten. De versterking terugbrengen naar nagenoeg 1 door C6 en 11 pootje te lichten van massa werkte wel aardig maar gaf een redelijk 'schel' geluid met weinig laag weergave.
Dat trachtte ik te compenseren door tussen de min van C6 en 11 een weerstand van uiteindelijk 390K op te nemen. Dat gaf iets verbetering maar ook een groot verschil tussen de twee ceramische elementen.
Een element is een Tonar no: 2102. Deze heb ik nieuw gekocht ter vervanging van de Philips 22GP200, die kapot was, de creamische elementjes waren gebroken.
Ik heb ook nog een originele AG3310 die, is ook kapot, waarschijnlijk kristal is. Deze had ik gekocht via Marktplaats. De eerste deed het ook al niet en ik kreeg wel een andere maar die doet het dus ook niet. De verkoper heeft er diverse. Ik vermoed dat het kristal vergaan is na al die tijd. Schijnt een dingetje te zijn met kristal. Dus ga ik niet meer reclameren maar neem het verlies dan maar en frot er uiteindelijk zo'n onderstaand element in.
De 22GP200 zit inmiddels al zo een Totority ceramisch element in gefrot en dat werkt perfect. Dat element heb ik van Amazon.nl en koste wel 7.95. Inmiddels zie ik dat ze ook onder meerdere 'merken' cq namen en aantallen verkocht worden voor rond een tientje per drie o.i.d.
De linkse, het nieuw gekochte geval, weegt 7.6 gram.
De middelste, het origineel, weegt 10.8 gram.
De rechtse, de door mij verbouwde GP200, 8.3 gram.
Die verbouwde zat een gewichtje helemaal voor aan. Met gewichtje komt hij dan op 9.7 gram.
Het vervangende element in de GP200 weegt uit zichzelf 1.8 gram.
Afijn de phono versterker dus. Daarvan bleek uiteindelijk de 1MΩ toch te laag. Deze is nu 10MΩ , hoop ik , en dat werkt perfect. Beide elementen hebben nu een min of meer zelfde geluidsbeeld.
De amp werkt nu nog met mechanische schakelaars om van MM naar Cer te schakelen maar ik wil proberen dit met een CD4066 te gaan doen. Dan kan ik een eenvoudige enkelpolige schakelaar gebruiken of een stuursignaal.
Onderstaand de poging in de sim. Maar waar het ff om gaat is de impedantie aanpassing. Daarmee is de ingangs C van 470nF naar 1nF gegaan. In combinatie met de 10MΩ weerstand levert dat ook een highpass filtertje op rond de 15Hz op dat de rumble een beetje moet buiten houden. Dat lijkt goed te werken. Ook met de MM elementen. Ik heb i.i.g. een redelijk rechte lijn in het laag. Met de 390K weerstand had ik zelfs teveel bas. Dus die is nu los.
Spul in actie
Of een anti RIAA netwerk op de output zetten. Dan zijn de kantelpunten goed volgens de norm.
Zelfbouw of zoiets
https://hagerman-audio-labs.myshopify.com/products/iriaa2-inverse-riaa…
Goede documentie https://cdn.shopify.com/s/files/1/0433/2441/files/riaa.pdf erbij.
Lastig op het gehoor te beoordelen, beter is met een audio sweep te kijken/meten of het recht is van 20-15k. Heb je een gen+scope? Ik ben binnenkort op tournee dus kan wel wat droppen ergens tussen N en Z NL. Leuk hok heb je mét een fannetje!
Ik heb hem in het echie zowel op MM als op CER gesweept met de RIAA attenuator van Jeroen en daar is ie zo goed als recht.
Mooie generator. Hoe langzaam is de langzaamste sweep? m'n Ascel heeft als ondergrens 100mS en dat is voor de analyzer te snel, die geeft dan niet de goede waardes aan.
Ah dus dat werkt prima, mooi! De gen is zelfbouw volgens een Elektuur schema met een BS170 als ik met goed herinner en een XR2206 kan hem wel even openschoeven voor een fotootje.
BTW, heb je testplaten? Dan is het een makkie om de elementen af te stellen en een curve te maken. Ook armresonantie speur je dan op. Ik doe het met een walnoten ADC arm (maar daar moet nieuwe bedrading in) altijd weer uitstellen om de klus te klaren...
Inzoomen voor de tekst op de LP daar staat op wat voor testsignalen er zijn, op andere zijden staat muziek.
edit: Die generator is heel ruim instelbaar van een scattering alarm tot een 10Hz slowmo
10-200Hz 10mS-10sec sweep
Hi,
Voor het geval dat...
Platen zijn via de RIAA karakteristiek opgenomen. (en ja ik weet dat er vroeger variaties op waren)
Wat voor type element je ook gebruikt, MD, MC, of een stukje grint
dan zal je puckup versterkertje toch anti RIAA moeten zijn, voor een een vlakke frequentie weergaven.
De Ceramische elementen kunnen zelf ook een bepaald frequentie karakteristiek hebben, dit moet dan ook gecorrigeert worden.
Dus je zal van het Ceramische element de frequentie karakteristiek moeten weten en het gemiddelde uitgangs niveau en
de belasting impedantie waarmee dat element optimaal werkt, dus en, en, en voor een goed geluid.
Hou er rekening mee dat de schema's voor een Anti RIAA filter om je pickup ingang te meten, bijna altijd uitgaan van de standaard belasting.
Dat is 47K en ongeveer 150pF, grote afwijkingen hierin geven ook weer afwijkingen in je metingen.
Groet,
Bram
Ik zat te denken om dat anti circuitje aan de uitgang van de opamp te zetten of is dat gek? Het aangesloten element moet wel goed belast worden, maar dat spreekt vanzelf. Op die ADC arm hier zit een kabel met weinig capaciteit. Maar bij Harrie zal dat weer anders zijn. Maar als het doel is de perfectie te benaderen kost dat tijd.
@ RAAF12
Ik heb nog geen testplaat, wel besteld bij pickupnaald.nl
Ze hebben er nog een maar die sweep begint op 800Hz. Is het signaal van de XR2206 van gelijke amplitude over dar bereik van pak hem beet 10Hz tot 20kHz?
Er staat een bouwkitje op Amazon voor 6.25, denk dat ik die maar laat komen. Sowieso leuk om te kijken wat dat doet. En het is voor mij makkelijker dan een DDS (AD9833) en een 328 of 168.
De meeste kabeltjes door de arm zijn gewoon vier dunnen draadjes zonder afscherming.
Ik heb even de gewichten gemeten van de elementen.
EDIT!: Weegschaaltje stond verkeerd ingesteld. Op nieuw gewogen zie verderop.
De linkse, het nieuw gekochte geval, weegt 38.5 gram.
De middelste, het origineel, weegt 54 gram.
De rechtse, de door mij verbouwde GP200, 42 gram.
Die verbouwde zat een gewichtje helemaal voor aan. Met gewichtje komt hij dan op 49 gram.
Het vervangende element in de GP200 weegt uit zichzelf 9 gram.
Aangezien de AG1025 dan wel AG1125 met een trekveertje als contragewicht werkt, ga ik dat gewichtje maar weer er in frutten. Daar stond iets over in de service manual.
@ Blackdog
Dat er verschil in de elementen zit zowel CER als MM had ik al gemerkt. Evenals dat er behoorlijke verschillen tussen de platen onderling zit. Ik heb albums van Cor Steyn waar veel meer bas in zit rond de 30Hz. Zo ook de LP van Jean Michele Jarre. Bij andere LP's begint er bij 60Hz pas wat leven in te komen.
Hi Harry64,
De eerste platen/muziek waarvan ik mij bewust was van "echt laag" was ook Cor Stijn,
op en LP van Mahalia Jackson stond ook een nummer die mijn luidpreker goed liet rammelen, ik ben vergeten welk nummer het was.
Verder nog: Yes - Yours Is No Disgrace, geweldige Bass guitar van Chris Squire.
Also Sprach Zarathustra op het DECCA label.
Veel platen die ik speelde in de 60 jaren werden afgespeeld met Philips Cer elementen en klonken in mijn oren altijd wat schel.
Groet,
Bram
Nog even nagekeken 10Hz-15kHz doet ie goed binnen -3dB en de sweep is 10mS-10sec. Hij loopt verder door in het hoog maar dat moet ik ff nakijken ga nu Ik wist niet dat die testplaten weer verkocht werden. Revival van het vinyl. Ik heb een rode besteld, met muziek erop. edit: Deze dus, for the record https://campbelljensen-store.com/products/ashley-campbell-goodnight-na…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 30 mei 2025 09:01:32 (12%)]
Opnieuw de elementen gewogen en deze keer wél in grammen.
De linkse, het nieuw gekochte geval, weegt 7.6 gram.
De middelste, het origineel, weegt 10.8 gram.
De rechtse, de door mij verbouwde GP200, 8.3 gram.
Die verbouwde zat een gewichtje helemaal voor aan. Met gewichtje komt hij dan op 9.7 gram.
Het vervangende element in de GP200 weegt uit zichzelf 1.8 gram.
Super MD pre-amp, non plus ultra, je hoort het niet maar meetbaar weer wél
Gouden oortjes contest.
Bron:
https://www.elektormagazine.nl/news/circuit-high-end-phono-voorverster…
snip schema
er zit nog nog © op.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
i.p.v. de NE5532 kun je ook de betere OPA2134 nemen. Net als de TL072 met FET ingangen maar betere specs.
Het schema van de LT1028 met 4 stuks parallel gezet per kanaal om een betere s/n te krijgen wordt nog een dure grap als je de beste versie van deze ultra low noise OPAMP neemt.
Momenteel doe ik een test met de RIAmplonia van Elektuur met de TDA3420, daar zitten 4 low noise opamps in. Voor het MC element gebruik ik een 1:10 S.U.T.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Genoeg betere opamp alternatieven inderdaad, OPA1642 JFet input bijvoorbeeld. Als je toch iets zelf bouwt....