LM538 moet LM358 zijn. Misscien wil een mod zo vriendelijk zijn de titel te wijzigen. Dank u :)
Ik vroeg mij af hoe groot het verschil in prestaties gaat zijn als ik een LM358 gebruik ipv de NE5532. Ik heb eerst die uit de CO schema sectie gebouwd met de LM358 omdat die standaard R en C waardes heeft en ik de NE55xx nog niet voorhanden heb.

Ik moest echter de ingang verzwakken door het signaal van het element door twee te delen wegens forse vervorming in het middendeel van het spectrum.

Het kan dus zijn dat de slewrate van de 358 te laag is voor de (stevige) versterking. Tevens is de schakeling eenvoudig aangepast naar een singel 9V batterij voeding door de +ingang van de opamp met 1MΩ te voeden uit een Vcc tweedeler naar 4.5 volt. Deze is ontkoppelt vanaf het deelpunt met 100uF. De opamp voeding is ook voorzien van een 47uF over pen 8 en massa waar pen 4 aan hangt. Daarna die van Jeever gebouwd maar die doet exact hetzelfde.

Oscilloscoop liet zien dat de onderkant van het signaal in het middengebied een soort van afgekapt werd. Ik heb totaal 5 verschillende platenspelers en een twintigtal lp's en singels geprobeerd, allemaal zelfde gevolg.

Iemand daar ervaringen mee?

blackdog

Golden Member

Don't feed the AI animals!

Hi harry64, :-)

De LM358 is niet geschikt voor audio werk!
Dat is vrij makkelijk uit te leggen, de LM358 is niet ontwikkeld voor audio toepassingen door door zijn lage bandbreedte(te weinig loopgain in het hele audio gebied.
De tweede eigenschap is dat het uitgangstrapje in dit IC geen/zeer weinig ruststroom heeft lopen, dit samen met de weinige gain die beschikbaar is
om dit te corrigeren resulteerd in een slechte audio kwaliteit.

Voorbeeldje, de meeste RIAA versterkers versterken in het midden gebied rond de 40dB, dat is 100x.
Bij 1KHz heeft de LM358 60dB open loop gain, bij een schakeling die 40dB versterkt,
dan blijft er nog maar 20dB over bij 1KHz om de grote vervorming van de crossover te kunnen corrigeren, en dat kan gewoon niet, resultaat een slecht geluid.
De NE5534 en de NE5532 hebben ook niet echt een zeer hoge openloop gain, maar deze opamps zijn ontwikkeld voor audio en er loopt voor een opamp een redelijke stroom
door verschillende delen van de schakeling en er is normala gesproken geen crossover vervorming te zien.
Voor de NE5532 is er bij 1KHz 100dB openloop gain, dat is 40dB beter dan de LM358.

Het is niet alleen de openloop gain van de NE5534 en de NE5532 die deze IC's zeer geschikt maakt voor audio.
Dat is ook de lage ruis, Slew Rate, uitgang stroom en de interne lineairitijd van de IC opbouw.

Werkt de LM358 in je getoonde schakeling, voor eee groot deel wel.
Er zal duidelijk meer vervorming zijn en de RIAA karakteristiek vlakheid zal niet optimaal zijn.

Groet,
Bram

Jouw uitleg is 1 op 1 logisch met wat ik zie gebeuren in dit 'avontuur'. Deze OCD'er zal nu dus ff wat 'geduld' (Aarrghhh!) moeten betrachten tot de NE5532 binnen is.

Hebt ik er wél meteen 50. :P

En ga ik weer terug naar het CO schema. Om mijzelf verder te 'martelen' met een rum 'rumble' filter dat spul onder de 30 Hz moet verminderen. :P

Die 'ruis' heb ik toch al minder last van dankzij tinnitus ( :( ) , Vroegáh kon ik een lijntrafo duidelijk horen, nu moet ik 'blij' zijn met alles onder de 5KHz. :'(
Dank Bram. O-) _/-\o_

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 25 april 2025 22:40:48 (18%)]

Op vrijdag 25 april 2025 21:43:19 schreef harry64:
Tevens is de schakeling eenvoudig aangepast naar een singel 9V batterij voeding door de +ingang van de opamp met 1MΩ te voeden uit een Vcc tweedeler naar 4.5 volt. Deze is ontkoppelt vanaf het deelpunt met 100uF. De opamp voeding is ook voorzien van een 47uF over pen 8 en massa waar pen 4 aan hangt. Daarna die van Jeever gebouwd maar die doet exact hetzelfde.

Oscilloscoop liet zien dat de onderkant van het signaal in het middengebied een soort van afgekapt werd. Ik heb totaal 5 verschillende platenspelers en een twintigtal lp's en singels geprobeerd, allemaal zelfde gevolg.

Als het signaal aan de onderkant afgekapt wordt dan gaat er duidelijk iets mis.

Welke DC spanning meet je op de uitgang van de opamp? De LM358 zal minder goed werken dan een NE5532, maar ik vermoed dat er iets mis is met de opbouw van de schakeling waardoor de NE5532 wellicht ook niet goed gaat werken.

Heb je die 47K naar ground nog steeds in de schakeling zitten? Indien ja, dan zal de schakeling niet goed werken met een asymetrische voedings-spanning. Overweeg om het IC te voeden met een symmetrische voeding bestaande uit twee 9V batterijen. Je kunt dan het originele schema aanhouden.

blackdog

Golden Member

Er speeld nog meer mee, dat zijn b.v. bias stromen van de opamp en het uitstuur bereik van de opamp uitgang.
De NE5534 en de NE5532 zijn vrijwel symetrisch wat de opamp uitgang betreft, dat is zeker niet het geval bij de LM358.
De LM358 kan wel redelijk dicht bij de - van de opamp komen maar is ongunstig als de opamp uitgang naar de + gaat.
Er zijn dus vele redenen waarom een LM358 beter niet te gebruiken is voor audio. :-)

Wat CornelisJ zegt is niet alleen goed voor de LM358, maar ook voor je NE5532 versie opamp,
gebruik twee 9V batterijen, is ook veel beter voor je uitstuur bereik van de opamp.

Groet,
Bram

Zo is de aanpassing. Waarin L1 en L2 het MD/MM element voorstellen, zonder de tweedeler. De DC is zo goed als 4.5V. Ik heb ook die deler gemeten en daar zit niets aan ac op het knooppunt.

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 25 april 2025 23:13:51 (32%)]

Meer dan een mening: kijk naar de OPA 2134

Done. (Gedaan)

De OPA2134 wordt geroemd vanwege zijn hifi-prestaties, die lage vervorming en uitzonderlijke geluidshelderheid bieden. Aan de andere kant levert de NE5532 betrouwbare prestaties met weinig ruis en een hoge output, wat vaak voorkomt in commerciële en doe-het-zelf-audioprojecten.

Op vrijdag 25 april 2025 23:03:22 schreef blackdog:

Er speeld nog meer mee, dat zijn b.v. bias stromen van de opamp en het uitstuur bereik van de opamp uitgang.
De NE5534 en de NE5532 zijn vrijwel symetrisch wat de opamp uitgang betreft, dat is zeker niet het geval bij de LM358.
De LM358 kan wel redelijk dicht bij de - van de opamp komen maar is ongunstig als de opamp uitgang naar de + gaat.
Er zijn dus vele redenen waarom een LM358 beter niet te gebruiken is voor audio. :-)

Wat CornelisJ zegt is niet alleen goed voor de LM358, maar ook voor je NE5532 versie opamp,
gebruik twee 9V batterijen, is ook veel beter voor je uitstuur bereik van de opamp.

Groet,
Bram

Oké, 2.5V TT (5V) kan wat 'krap' zijn t.a.v. +/- 4.5V TT. Hoewel '9' volt TT mij wel érg veel lijkt.

Jos claimt een uitgangsweerstand van 0.3Ω Voor de 55xx. Ik kan mij voorstellen dat die van de 358 véél lager uitkomt.

En gebruik van de 358 is op dit moment omdat ik de 5532 niet bij de hand heb. Ik had de 358 ook getest op een veel hogere voeding dan 9 Volt (tot 24 Volt) maar dat maakt voor de waargenomen vervorming niets uit.

blackdog

Golden Member

Voro de goede orde, de uitgang impedantie van een opamp is de openloop uitgang impedantie bij een bepaalde frequentie gedeeld door de versterking die bij die frequentie nog aanwezig is voor correctie.

De LM358 heeft en openloop uitgang impedantie van rond de 300Ω
Als er bij een frequentie nog 20dB(10x) gain over is, dan is bij die frequentie de uitgang impedantie 300/10 = 30Ω

Die mooie plaatjes in de datasheet van TI voor de LM358 geven voor bij jouw gebruik, dat is een RIAA versterker een heel verkeerd beeld.

Wat de batterij spanning betreft, de uitgang van de LM358 komt nooit aan de +rail, denk aan 2V onder de +rail dat hij nog lineair is...
Naar de -rail is dat wel gunstig dat is een paar tienden van een Volt zonder te veel vervorming.

Wat is nu reeel, dat je 9V batterij rond de 7,5 volt zal zijn in het gemiddeld gebruik bij 1-batterij, trek daar 2V vanaf voor het commonmode bereik van de uitgang, dan heb je 5,5V over en deel dit ongeveer door drie dan heb je iets meer dan 1,8V RMS aan de uitgang.

Dat lijkt allemaal mooi genoeg, de andere opmerkigen van mij blijven nog steeds staan, maar dan moeten we het nu hebben over het uitgangs niveau van je PU-Element en het opname niveau van de afgespeelde plaat, dit hoort allemaal bij het totale dynamische systeem.

Ik ben niet vergeten wat je zij over je oor probleem. :-)
Maar er lezen hier nog meer mensen mee die dat probleem niet hebben en misschien ook graag willen weten waarom een LM358 en zijn familie niet zo geschikt is voor audio.

RIAA versterkers zijn wat lastig optimaal te ontwerpen, Technics en Sansui en wat anderen gebruikt tot +-45V voor hun RIAA versterkers.
Ik heb daar ook nog een aantal metingen aan gedaan, dat is als het goed is hier op CO te vinden.
Waar weinig mensen over nadenken is het probleem met tikjes en spetters van de platen die afgespeeld worden, deze vallen niet binnen de RIAA correctie!
Die laten de RIAA versterker regelmatig clippen, zoals deze met de simpele schakeling die hier getoond word.
De RIAA versterker goed afstemmen op een bepaald element kan met deze simpele schakeling een duidelijk beter geluid opleveren.
Waarschijnlijk is 40dB versterking bij 1KHz helemaal niet nodig als je een element hebt die wat meer dan gemiddelde output geeft.
Ook de gevoeligheid van de lijningang speeld hier mee die wordt aangestuurd.
Deze gevoeligheid van de lijningang die tegenwoordig vaak 100 a 200mV is samen met een 40dB versterking kan resulteren in een te grote gevoeligheid,
en dus je volume potmeter die niet boven de stand kwart voor komt...

Wat betreft de LM358 en zijn familie, je kan het uitgang trapje in de LM358 een beetje richting "Klasse-A" duwen door een weerstand van zeg 2K2 tussen de uitgang (pin-1 of 7) te plaatsen.
Dit laat de verorming wat zakken.

Groet,
Bram

Dank voor de uiteenzetting Bram. De NE5532 is nog onderweg.

Wat dat clippen op tikken e.d. is iets waar ik naar ga kijken. Dat er verschil in elementen is had ik al gemerkt met de verschillende draaitafels.

Teleton hifi p500
Kenwood P29
JVC AL-F353
Sony PS-LX100 (2x)

In de uitgang van de LM had ik al 2K2 in serie naar de lijn ingang opgenomen omdat de LM zonder heel instabiel werkte. Het geluid ging bij sommige passages dan heel erg slissen en vervormen. Ook zat er dan een duidelijk hoorbare ruis onder. Lijkt mij geen aardings probleem want het is gebouwd op een stukje gewone printplaat. Alle aansluitingen en verbindingen zijn kort gehouden.

Met die 2K2 in serie is het wel stabiel.

Het uitgangsniveau van de versterker is op dit moment rond 200 tot 300 mV. Als ik de NE binnen heb bouw ik die op zonder beperking aan de ingang en wil dan de uitgang gaan regelen met een potmeter. (50K)

De NE5532P is binnen. Ik heb de LM358 vervangen en dat is een wereld van verschil qua prestatie. De ruis is zeker 20 dB lager en het signaalgedrag is nu ook goed. Het clipt en vervormd i.g.g. niet meer in het middenspectrum. Een uitsturing van 3V TT is gemeten en de ingangsverzakker die bij de LM nog nodig was kan nu achterwege blijven.

Bij deze het volledige schema van hoe het nu geworden is. In de sim loopt de sweep nu van 0 tot 100 Hz. (was 500)
Kleine aanpassing in de ingang. De 47K weerstanden gaven bij sommige MD elementen een 'dip' van enkele dB's tot soms 10 dB tussen 20 en 30 Hz. Deze weerstanden vervangen voor 1MΩ De dip is nu weg en het signaal in dat gebiedje is nu wat 'vlakker.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 7 mei 2025 20:57:21 (23%)]

Ik heb inmiddels wat metingen gedaan aan het ampje en Moving Magnet (MM) element. De TT spanningen in de sim zijn eigenlijk van een Moving Coil (MC). (Met dank aan Jos Vertraten. Zijn artikel over elementen was zeer verhelderend.)

Een MC heeft zo'n lage spanning afgifte van 2mV. De MC gooit er rond de 30mV TT uit. Testplaat was Jean Michel Jarre, Equinoxe, Face-B eerste nr Equinoxe. Bepaalde passages geven die 30mV op de JVC AL-F35.

Het gebouwde ampje gooit er dan 3.5V TT uit. Gezien de voeding van 9 Volt en de virtuele aarde op 4.5 Volt is dat ook meteen de max. Ik weet (nog) niet of de impedantie van de amp, 500k, nog voor demping zorgt. Ik heb het element rechtstreeks op de digitale scoop gemeten en die is 1 MΩ

Dit is niet in lijn met wat de sim laat zien. Die gooit er 11.7V TT uit bij 30mV in bij 1 kHz.

Ik heb tevens de stroomopname gemeten. Die is bij 9V 2.6 mA en als er signaal gestuurd wordt rond de 1.8 a'2 mA. Die stroomopname is toch hoger dan ik dacht.

Het 10 dagen geleden nieuw geplaatste blokje is nu dan ook 'leeg' (7.8 Volt)

Nu was ik toch al van plan om een amp met een symmetrische voeding van +/- 9 Volt te bouwen. Deze krijgt ook een schakelaar om van MC naar ceramisch/kristal te schakelen. Ik had gelezen dat kristal i.i.g. een hoge impedantie nodig heeft en veel spanning (Volt's) afgeeft. Ceramisch schijnt ook hoge impedantie nodig te hebben maar de spanningafgifte is wat lager rond de 500mV. Ik heb het nog niet gemeten. Wil ik nog wel gaan doen.

Over kristal/ceramisch wisselen de verhalen aangaande RIAA correctie tussen wel, niet een deels. In de huidige opzet is er heel weinig correctie omdat de ontkoppel C's in het feedback circuit van massa naar 470k gaan. Dat levert wel een versterking van ongeveer 2x op als ik het goed begrepen heb. Daar zal waarschijnlijk een heel lichte correctie in zitten.

De huidige meting in de sim is in MC stand 30 mV TT met een sweep van 1 tot 500 Hz.

Op maandag 19 mei 2025 23:13:03 schreef blackdog:

Nog een opmerking over je RIAA versterker...
R1 en R11 zal tussen 39K en 68K moeten zijn, de meeste MD elementen worden gespecificeert op een afsluitweerstand van 47K.
Wijk je ver af van deze waarde, dan kan je grote opslingeringen krijgen in het audio gebied.
De ingang capaciteit die je hebt gekozen op 100pF is ook wat aan de lage kant, vaak zit dat rond de 150pF.
Wil je het auwkeuriger weten, kijk dan bij de specifikaties van het desbetreffende MD element.

Bij de wat betere versterkers vna vroeger, had je vaak vier stapjes voor de capaciteit en de weerstand waarde.
Wat mij betreft kan je 150pF nemen en 47K dan zit je mooi in het midden.

Ceramisch elementen, dat is erg lang geleden voor mij, dat ik daar mee gewerkt heb.
Zal ergens begin 70 jaren zijn geweest met wat Philips platenspelers en daar heb ik nu geen kennis meer van.

Groet,
Bram

Hoi hier ff over de amp. Ik heb een 'tooltje' cq 'adaptertje' gebouwd zodat er 47k staat over de scoopingang. Noem het een MM-probe. :P Die rare pieken bij bepaalde passages zijn er nu uit. Het element levert nu max 40 mV TT.

Ik heb de ingang van de al gebouwde amp aangepast naar 47K en bepaalde slis geluiden zijn ook weg. Tevens zat er een rare 'deuk' bij het laag tussen 20 en 25 Hz. Plus een rare piek tussen 33 en 37 Hz.

Deuk was -65 dB en de piek iets van -45 dB. Dat is nu ook weg. De max. uitsturing op de uitgang is nu rond de 2.7 Volt TT waar dat eerst 3.5 was.

Dus dat was een heel goed advies van jou. :)

Tevens amp aan de labvoeding gehangen op 18 volt Vcc. Dat levert weinig tot geen extra bijproducten op voor zover ik kan zien. Met het batterijtje was het 2 dB rond de -63 dB en nu tussen -60 en -57 dB.

Tevens blijft ie ook op 18 Volt gewoon rond de 2.6 mA trekken als de virtuele aarde eenmaal 'gesetteld' is. Die virtuele aarde werkt nu dus op 9 Volt, heeft ie wat meer ruimte met uitsturen.

Op vrijdag 25 april 2025 22:26:30 schreef harry64:
Jouw uitleg is 1 op 1 logisch met wat ik zie gebeuren in dit 'avontuur'. Deze OCD'er zal nu dus ff wat 'geduld' (Aarrghhh!) moeten betrachten tot de NE5532 binnen is.

Hebt ik er wél meteen 50. :P

50? Niet van de Chinees hoop ik? Want dan heb je waarschijnlijk TL072's met een stempel van een 5532 er op.

Ja, dat is niet zelden indirect van de chinees ;)

Roland van Leusden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

50? Niet van de Chinees hoop ik?

Daar dacht ik ook gelijk aan. Heb er liever 5 van Mouser,Digikey,RS of Farnell dan 50 van obscure handelaars op Ali, Bangood, Temu, Ebay, Amazon enz

Volgens mij kan ik daar niet bestellen als particulier. I.i.g. niet in eenvoud aantallen. Radio Gooiland is al een tijdje niet meer, dus dat wordt het ook niet. :P

Ik kan wél in de sim de 5532 vervangen voor een TL072 of 82 en eens kijken hoe dat uitpakt.

In middel het symmetrisch gevoede geval wat verder uit gewerkt en een RIAA-Attenuater erbij gezet. Dat schema komt ook hier vandaan. (Dank aan Jeroen Vreuls)

Ik was hier aan het klooien met omschakelen tussen twee modi tijdens de sweep. Die gaat nu wel allemachtig traag natuurlijk met al die onderdeeltjes. De sweep is van 1 tot 1000 Hz maar je kan rustig ff een blokkie om lopen en dan is ie nog niet bij de 500. :P

Voordeel is ook dat ik nu geen twee sweepers meer nodig heb. Het MM gebeuren uit een eerdere loop zag er nu mooi 'recht' uit i.i.g. en de waardes zijn wat realistischer.

Bij deze de meting in MM mode. Uitgangen op C en D staan op 1V/div. Ingangen A en B op 10mV/div. Sweep is 1 tot 1000 Hz. Zelfde soort meting loopt nu voor ceramisch en volgt nog.

Bij deze. Deze liep wat vlotter door. Ingang nu op 1V/div en de uitgangen ook. Tussen 1 en 100 Hz is te zien dat die iets opgehaald worden. Het schijnt dat bij ceramische elementen het laag vaak wat minder aanwezig is dus dan is dit geen ramp.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op dinsdag 20 mei 2025 16:40:42 schreef harry64:
Ik kan wél in de sim de 5532 vervangen door een TL072 of 82 en eens kijken hoe dat uitpakt.

Kijk je wel steeds even wát voor model je eigenlijk gebruikt? Niet alle modellen zijn even compleet. Soms wordt, om sneller te kunnen werken, een eenvoudiger model gebruikt.

Bijvoorbeeld, een LM358 die met asymmetrische voeding wordt gebruikt, heeft geen last van de 'cross-over distortion' die je met symmetrische voeding wél kunt hebben. En omdat de LM358 ook min of meer bedóeld is voor enkele voeding, wordt die overnamevervorming vaak niet mee-gemodelleerd (zie het voorbeeld hieronder van een door National Semiconductor verstrekt model).

Dat is dus geen fout in de simulator (die moet gewoon met dat model werken), en ook geen fout in het model (het model is gemaakt voor snel werken in omstandigheden waarin het weggelaten probleem niet voorkomt). Maar je moet dus wel kijken wat je hebt, anders krijg je niet te zien waarnaar je zoekt.

.SUBCKT LM358/NS    1   2  99  50  28
*
*Features:
*Eliminates need for dual supplies
*Large DC voltage gain =             100dB
*High bandwidth =                     1MHz
*Low input offset voltage =            2mV
*Wide supply range =       +-1.5V to +-16V
*
*NOTE: Model is for single device only and simulated
*      supply current is 1/2 of total device current.
*      Output crossover distortion with dual supplies
*      is not modeled.
*
****************INPUT STAGE**************
*
IOS 2 1 5N
*^Input offset current
R1 1 3 500K
R2 3 2 500K
...
(et cetera)

Da's wel een goede. Ik begreep al niet waarom de NE geen stroomverbruik had maar... :P

Die model data is wel abracadabra voor mij maar ik kan het wel naast elkaar zetten. (onder elkaar dan in dit geval :P )

De modeldata NE5532:

##################  Model Data Report  ##################

============= SPICE Model =================
.SUBCKT NE5532 1 2 3
* EWB Version 4 - 3 Terminal Opamp Model
* A= 75000 RI= 300000 RO= 0.3 VSW+= 13 VSW-= -13
* Vos= 0.0005 Ibs= 2e-007 Ios= 1e-008 SR+= 9e+006
* fu= 1e+007 fp2= 1e+032 CC= 3e-011
    Vos 4 1 DC 0.0005V
    Ib1 4 0 2.05e-007A
    Ib2 2 0 1.95e-007A
    G1 0 5 4 2 0.0421716
    G2 0 6 5 0 140.572
    G3 0 3 6 0 140.572
    Ri 4 2 300000ohm
    R1 5 0 1000ohm
    R2 6 0 0.3ohm
    R3 3 0 0.3ohm
    C1 5 0 1.19366e-006 
    C2 6 0 5.30516e-033 
    Cc 5 0 3e-011 
.ENDS
============= Model template =================
x%p_a %t1IN+ %t1IN- %t1OUT %m

Modeldata TL072:

##################  Model Data Report  ##################

============= SPICE Model =================
* (C) Copyright 2002 Texas Instruments Incorporated. All rights reserved.
** This model is designed as an aid for customers of Texas Instruments.
** TI and its licensors and suppliers make no warranties, either expressed
** or implied, with respect to this model, including the warranties of 
** merchantability or fitness for a particular purpose.  The model is
** provided solely on an as is basis.  The entire risk as to its quality
** and performance is with the customer.
* TL071 OPERATIONAL AMPLIFIER "MACROMODEL" SUBCIRCUIT
* CREATED USING PARTS RELEASE 4.01 ON 06/16/89 AT 13:08
* (REV N/A)      SUPPLY VOLTAGE: +/-15V
* CONNECTIONS:   NON-INVERTING INPUT
*                | INVERTING INPUT
*                | | POSITIVE POWER SUPPLY
*                | | | NEGATIVE POWER SUPPLY
*                | | | | OUTPUT
*                | | | | |
.SUBCKT TL071    1 2 3 4 5
*
  C1   11 12 3.498E-12
  C2    6  7 15.00E-12
  DC    5 53 DX
  DE   54  5 DX
  DLP  90 91 DX
  DLN  92 90 DX
  DP    4  3 DX
  EGND 99  0 POLY(2) (3,0) (4,0) 0 .5 .5
  FB    7 99 POLY(5) VB VC VE VLP VLN 0 4.715E6 -5E6 5E6 5E6 -5E6
  GA    6  0 11 12 282.8E-6
  GCM   0  6 10 99 8.942E-9
  ISS   3 10 DC 195.0E-6
  HLIM 90  0 VLIM 1K
  J1   11  2 10 JX
  J2   12  1 10 JX
  R2    6  9 100.0E3
  RD1   4 11 3.536E3
  RD2   4 12 3.536E3
  RO1   8  5 150
  RO2   7 99 150
  RP    3  4 2.143E3
  RSS  10 99 1.026E6
  VB    9  0 DC 0
  VC    3 53 DC 2.200
  VE   54  4 DC 2.200
  VLIM  7  8 DC 0
  VLP  91  0 DC 25
  VLN   0 92 DC 25
.MODEL DX D(IS=800.0E-18)
.MODEL JX PJF(IS=15.00E-12 BETA=270.1E-6 VTO=-1)
.ENDS

============= Model template =================
x%p_a %t1IN+ %t1IN- %tVS+ %tVS- %t1OUT %m

Overigens had ik er ook niet aan gedacht om de hoge Ri van een ceramisch/kristal element mee te nemen. Ik heb nu een 1MΩ weerstanden (R21 en 22)in serie met S2 en S8 gezet. R6 is even 470k om het verschil te bekijken. Dat het RIAA effect in het laag wat sterker aanwezig is.