Niet zo moeilijk zou je zeggen, maar wel als er een voltage verschil is. Het gaat om een GPS meter die ooit een groen display had, deze heb ik toen vervangen voor een rode en nu zou ik graag een witte willen. Deze heb ik aangesloten maar ik was al bang dat dit niet zo werken, de segmenten lichten nauwelijks op. Zou dit op te lossen zijn door de de cathodes extern te voeden via transistoren?
KGE
Golden Member
Wat is de voedingsspanning van de displays? Als dat 3.3 Volt is dan wordt het een uitdaging aangezien de meeste witte LED's al in de buurt van 3 Volt zitten.
Zitten er nog weerstanden in het display circuit?
Is het display gemultiplexed?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Als je inderdaad met 3,3V zit en je displays hebben 3V i.p.v. 2V nodig dan kun je wellicht de weerstanden flink verkleinen.
Even een voorbeeld: Bij 2V displays en 20mA voor een segment kom je voor de weerstanden uit op (3,3-2)/0,02 = 65 Ohm. Pas je die 65 Ohm toe op 3V displays dan krijg je: (3,3-3)/65 = 4,6mA door je segmenten. Dat is nog maar een kwart van de stroom die er eerst liep. Je kunt dan de weerstanden dus 4x zo klein nemen.
Van de witte is dat zo’n 2.5V en de rode 1.9V. Denk niet dat er weerstanden in zitten, wit heeft gewoon een hogere spanning nodig. Het is multiplex inderdaad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het zijn zo te zien common cathode displays, dus wat lastiger. (positieve spanning komt van de displaydrivers af)
Vraag is dus of die aansturing een hogere spanning overleeft...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt mbv een labvoeding uitvogelen hoeveel stroom en spanning nodig is en dat vergelijken met de rode.
En dan daarna met de scoop in het apparaat meten wat de frequentie, amplitude en DC% is en dan met een functie generator kijken wat je nodig hebt om genoeg licht te krijgen. (gebruik de FG om een mosfet te sturen zodat de FG de stroom niet hoeft te sourcen). Met de labvoeding stel je de max stroom/spanning in zodat je niet per ongeluk de display roostert.
Daarna kun je het PWM signaal in het apparaat omleiden naar een mosfet + weerstand aan een hoog genoege rail en zo een nieuwe aansturing met voldoende spanning/stroom maken.
Er kan in de uP ook een stroombron zitten en als die op 3V werkt, wordt het inderdaad een uitdaging. Zonder de schakeling te kennen wordt een goed advies geven eveneens een uitdaging......
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op woensdag 30 april 2025 10:25:06 schreef TYPE ONE:
Van de witte is dat zo’n 2.5V en de rode 1.9V. Denk niet dat er weerstanden in zitten, wit heeft gewoon een hogere spanning nodig. Het is multiplex inderdaad.
Heb je dat andere display gefrituurd, hoe komt dat er zo uit te zien? Het ziet er krokant uit. 
Maar het verschil in spanning is dus niet enorm, en wit heeft doorgaans een hogere helderheid dan rood bij dezelfde stroom. Is er niet iets anders stuk? Maak eens een duidelijke foto van de print van de aansturing e.d.
EDIT: En pas op met labvoedingen, de stroombegrenzing gaat vaak pas in nadat de elco op de uitgang leeg is, dan is de LED soms al dood. Dus altijd ook een weerstand mee in serie.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je kan wat gokken, je kan wat prutsen en de kans dat je de boel stuk maakt is levensgroot. Ik zou het houden bij een rode of groene display.
Als je onderstaand er tussen zet, dan zal het wel werken. Merk op dat je dan 44 onderdelen nodig hebt.
Merk op:
* dat ik een "2V spanningsval" creeer voor de kathode schakeling met de led. Dit omdat de kathode waarschijnlijk niet hoger dan een volt of 3 wordt als ie "uit" is. Dus om te voorkomen dat de boel dan ongewenst aangaat zit die led er tussen. 3 gewone diodes in serie mag ook.
* Met de 120 ohm weerstanden voor de anodes kan je de stroom instellen.
* 5V, of je die zelf moet meebrengen of dat je die ergens kan vinden: Ik weet het niet.
* En als laatste: Je zult een common anode display moeten gebruiken.
Edit:
* Ik zie nu dat ik 2x vergeten ben de 2 in 1 te veranderen rechts.
Op woensdag 30 april 2025 10:57:27 schreef Arco:
Het zijn zo te zien common cathode displays, dus wat lastiger. (positieve spanning komt van de displaydrivers af)
Vraag is dus of die aansturing een hogere spanning overleeft...
Het zijn inderdaad common cathode displays. Hoe zie je dat?
Op woensdag 30 april 2025 11:00:45 schreef fred101:
Je kunt mbv een labvoeding uitvogelen hoeveel stroom en spanning nodig is en dat vergelijken met de rode.En dan daarna met de scoop in het apparaat meten wat de frequentie, amplitude en DC% is en dan met een functie generator kijken wat je nodig hebt om genoeg licht te krijgen. (gebruik de FG om een mosfet te sturen zodat de FG de stroom niet hoeft te sourcen). Met de labvoeding stel je de max stroom/spanning in zodat je niet per ongeluk de display roostert.
Daarna kun je het PWM signaal in het apparaat omleiden naar een mosfet + weerstand aan een hoog genoege rail en zo een nieuwe aansturing met voldoende spanning/stroom maken.
Op woensdag 30 april 2025 12:07:39 schreef rew:
Je kan wat gokken, je kan wat prutsen en de kans dat je de boel stuk maakt is levensgroot. Ik zou het houden bij een rode of groene display.Als je onderstaand er tussen zet, dan zal het wel werken. Merk op dat je dan 44 onderdelen nodig hebt.
[bijlage]Merk op:
* dat ik een "2V spanningsval" creeer voor de kathode schakeling met de led. Dit omdat de kathode waarschijnlijk niet hoger dan een volt of 3 wordt als ie "uit" is. Dus om te voorkomen dat de boel dan ongewenst aangaat zit die led er tussen. 3 gewone diodes in serie mag ook.* Met de 120 ohm weerstanden voor de anodes kan je de stroom instellen.
* 5V, of je die zelf moet meebrengen of dat je die ergens kan vinden: Ik weet het niet.
* En als laatste: Je zult een common anode display moeten gebruiken.
Edit:
* Ik zie nu dat ik 2x vergeten ben de 2 in 1 te veranderen rechts.
Ik denk inderdaad dat ik het maar laat zo als het is, dit wordt mij te ingewikkeld, maar uiteraard hartelijk dank voor het mee denken.
Op woensdag 30 april 2025 11:27:19 schreef Benadski:
[...]Heb je dat andere display gefrituurd, hoe komt dat er zo uit te zien? Het ziet er krokant uit.
Maar het verschil in spanning is dus niet enorm, en wit heeft doorgaans een hogere helderheid dan rood bij dezelfde stroom. Is er niet iets anders stuk? Maak eens een duidelijke foto van de print van de aansturing e.d.
EDIT: En pas op met labvoedingen, de stroombegrenzing gaat vaak pas in nadat de elco op de uitgang leeg is, dan is de LED soms al dood. Dus altijd ook een weerstand mee in serie.
Zit blinderingsfolie op om het licht te reduceren is dus niet gefrituurd oid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 4 mei 2025 13:46:58 schreef TYPE ONE:
[...]
Het zijn inderdaad common cathode displays. Hoe zie je dat?
Aan het typenummer...