rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er zijn ook configuraties waarbij de schakelfrequentie juist daalt met een lagere belasting. Vooral "cycle-skipping" hoor je soms als ie licht belast wordt. Dat neemt niet weg dat TS kennelijk een ding heeft die in het hoorbare gebied komt bij hogere belasting. (Hmmm. TS zegt niets over veranderende frequentie... mogelijk is het gewoon dat hij zowiezo in het hoorbare gebied zit en bij lage belasting minder herrie maakt. )
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
50W op een 60W voeding is ook wel bijna het maximale vragen. De beste oplossing is een zwaardere voeding nemen. Persoonlijk geef ik de voorkeur om altijd minimaal het dubbele vermogen te nemen. Afhankelijk van de toepassing, maar meestal is de prijs minder dan het dubbele.
Een andere oplossing welke je zou kunnen proberen is om een paar (dikke) elko's aan de uitgang te zetten. Dat wil ook nog wel eens helpen, zeker als het de PWM is die je hoort. En dan het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang van de dimmer.
Je eerste test zou ik niet herhalen; bijna 100W aan een 60W voeding hangen: die gaat zeker piepen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou ook op de dimmer gegokt hebben aangezien pieptonen meestal door PWM komen, maar je hebt getest en het is de voeding.
Het is voor 4,49 euro eigenlijk niet mogelijk een 60W voeding te kopen waarvan je op aan kunt dat hij probleemloos werkt. Dat is de prijs van een netadaptertje van 10W voor je bluetooth speaker ofzo.
Je hoeft misschien niet voor een echte merkvoeding te gaan, maar als je je budget verhoogt tot 15 à 20 euro ga je gegarandeerd wel ergens een degelijke voeding vinden. Je hoeft dan ook niet meer persé flink te overdimensioneren wat bij goedkope prullen eigenlijk wel verplicht is, al blijft een beetje toch wel verstandig. Neem 1,2 tot 1,5 keer het maximaal aan te sluiten vermogen als je uitgaat van een beetje kwaliteitsvoeding.
EDIT: Ik lees slecht... 5m strip is bijna 100W. Dat hij dan niet afschakelt is heel erg fout (brandrisico bij kortsluiting of defect in de strips), en bij 2,5m strip piept hij alsnog maar zachter. Het is dus gewoon een waardeloos lor!
Hmm, het voordeel van deze voeding (behalve de prijs) was het formaat. Het moet in een betaand armatuur geplaatst worden en ik kom geen vergelijkbare voedingen vinden met dezelfde afmetingen.
Is het op 2.5m (en waarschijnlijk nooit op 100% verlichting) onveilig deze voeding te gebruiken?
Die voeding is niet veilig, als die, zoals Maarten ook zegt bij 40% overbelasten nog niet uitschakelt is het echt een prul.
En dan ga je het ook nog eens inbouwen in een armatuur zodat de voedig geen koeling meer krijgt.
Waarschijnlijk nooi op 100% maar het kan dus wel (per ongeluk) ingeschakeld worden, daar moet je altijd vanuit gaan.
Of er kan sluiting ontstaan in de regelaar er achter of ledstrip.
Ik zou een goede voeding nemen van een merk, bv meanwell die ook 100 watt aankan.
En neem voldoende dik draad.
OPTOdesign
Zolang je onder de 60W blijft (en dat blijf je als het 19W/mtr betreft bij 2,5mtr) is het dus veilig. Wij hebben het beide over je eerste test welke niet zo verstandig was (100W op 60W voeding, dat is zeer onveilig - de voeding zou moeten uitschakelen (veilig kapot gaan)).
Is het veilig?
Er is nog een ander punt. Je schrijft de voeding te willen inbouwen in een bestaande armatuur. Bedenk dat dit geen afgesloten armatuur mag zijn. De voeding heeft wel wat koeling nodig in de vorm van luchtstroom. In je armatuur moet dus genoeg ventilatie mogelijk zijn om overhitting en daardoor brandgevaar te voorkomen. Meestal staat in de datasheet of de handleiding van je product de montage vereisten zoals de minimale afstand tot een wand of andere afscherming.
Als je echt met ruimtegebrek zit, moet je een LEDstrip kiezen met een lager vermogen (minder Watt) zodat de voeding ook kleiner kan. Echter moet koeling (lees: luchtstroom, natuurlijke convectie) altijd wel in acht worden genomen. Hiervoor zou je ook wat gaten kunnen boren in je bestaande armatuur als deze volledig dicht is. Warme lucht stijgt als deze kán stijgen: dus niet alleen ventilatie aan de bovenzijde, ook aan de onderzijde* voor aanvoer van koude lucht - anders treed er alsnog geen convectie op. Een veel gemaakte fout.
*Minimaal aan de zijkant, aan beide zijden, zo laag mogelijk in de behuizing/armatuur.
De adapter zit niet opgesloten in de lamp, maar eerder ruimtegebrek door de ledstrip die ik er in plak
Dit is de lamp zonder ledstrip maar hoe groter de adapter wordt, hoe groter de “zwarte” vlek in de lamp gaat worden.
Aan de open kant (lamp ligt uiteraard op de kop) komt een witte plexiglas plaat
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Ben je van plan om de led strips op de bodem te plakken? Dan zitten de voeding en de driver inderdaad in de weg.
Heb je al overwogen om de strips op de rand te plakken? Dan heb je minder last van de voeding en driver. Je kunt de binnenzijde van de bak wit maken of met aluminiumfolie beplakken voor meer rendement.
Ik zou de voeding en driver dan denk ik naast elkaar plaatsen in plaats van in elkaars verlengde. Wel wat afstand bewaren i.v.m. de warmteontwikkeling.
Ik had een klein stukje strip op de bodemplaat naast de voeding gelegd en kon geen donkere vlek zien. Ik wilde max 2.5m verdelen over de bodem (of minder als het sneller vol is) en dacht genoeg licht te hebben om het op te vullen. Het zal ook eerder als sfeerverlichting worden gebruikt dan als lamp.
Als ik het tegen de rand plak denk ik juist in het midden een donkere vlek te krijgen
Gewoon proberen, je hoeft het e.e.a. niet meteen vast te plakken. Het zou mij niks verwonderen als dan het midden juist stérker oplicht. Zoals al gezegd zou wit schilderen of beplakken met alu-folie dat tegen moeten gaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 2 mei 2025 10:15:02 schreef OPTOdesign:
Zolang je onder de 60W blijft (en dat blijf je als het 19W/mtr betreft bij 2,5mtr) is het dus veilig.
Met deze voeding is het juist niet veilig ongeacht de belasting. Als er op een of andere manier kortsluiting of overbelasting ontstaat, blijft de voeding er gewoon energie in pompen. Er kan dan brand ontstaan.
Het zal ook niet voor niets zijn dat dit de kleinste 60W voeding is die je kunt vinden. Het is een compromis, en ze hebben minstens 1 verkeerde keuze gemaakt (OCP weggelaten of verkeerd geïmplementeerd) maar gezien de prijs zullen er nog wel meer problemen in zitten. Dat hij piept is ook al een veeg teken dat het ontwerp niet heel zorgvuldig is.
OPTOdesign
@maartenbakker: Ik ben het helemaal met je eens, deze voeding deugt niet.
Op vrijdag 2 mei 2025 11:32:41 schreef bbuster:
De adapter zit niet opgesloten in de lamp (...) Aan de open kant (lamp ligt uiteraard op de kop) komt een witte plexiglas plaat
Dan is het geheel toch juist wél afgesloten of zie ik het verkeerd?
De lamp zal wel voldoende warmte afstralen naar de omgeving, maar het is niet volgens het boekje.
De voeding wordt ook nog eens op z'n kop gemonteerd (de lamp komt ondersteboven aan het plafond). Ik zou zelf in dit geval de plexiglazen plaat met iets afstand op de rand bevestigen zodat er een luchtspleet ontstaat. In de bodemplaat een paar ventilatie gaten maken en deze met een paar millimeter afstand tegen het plafond bevestigen zodat er convectie plaats kan vinden.
Optisch zou ik het ook anders aanpakken. Zoals eerder benoemd is het slim om de LEDstrip rondom in de rand te plakken. Met speciale optische, in de handel verkrijgbare, platen kunt je het licht mooi egaal verdelen zodat in het midden geen donkere vlek ontstaat. Bijvoorbeeld: https://pyrasied.com/nl/lichtgeleidingsplaten/
Als het niks mag kosten kan je zo'n plaat uit een, voor de sloop bestemde, monitor of tv halen (lcd).
https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-single-output-led-driver-cons…
Zoiets een betere keuze?
De specs geven: Dimmable: nee
Maar dit maakt niks uit met externe dimmer denk ik?
OPTOdesign
Zeker, dat is een veel betere keuze. Dit is één van de betere merken waar je op kunt vertrouwen. Zie datasheet voor alle specificaties rondom beveiliging.
Klopt, deze kan je gebruiken om een dimmer van spanning te voorzien. De voeding is van het type 'Constant Voltage (CV)' wat nodig is als je een externe dimmer gebruikt.
Het fijne is dat je nu ook een datasheet hebt waar je je ontwerp op af kunt stemmen, of je voeding op je ontwerp 
Als we het dan hebben over koeling, kan je zien dat je met dit type voeding ervoor moet zorgen dat de temperatuur in je lamp onder de ~55°C moet blijven, bij die temperatuur kan deze voeding werken bij 83% van het maximale vermogen. Dat is met 50 Watt het geval. Als je minder LEDstrips aansluit, mag de temperatuur iets hoger worden tot max 70°C. Zie 'Derating Curve' in de datasheet. Beter is om wat extra koeling te maken, je ziet namelijk af van de 'aanbevolen montagerichting' welke andersom is bij jouw lamp en ontwerpen op deze gegevens is echt het onderste uit de kan halen. Ik zou een temperatuur van 40°C, max. 50°C adviseren.
Aangezien deze voeding volledig gesloten is, helpt het als ik de voeding "op de kop" monteer zodat deze tegen het plafond wel juist zit?
Of heeft dit geen voordeel.
Ik heb het armatuur van binnen wit gespoten en de ledstrip tegen de buitenrand gemonteerd en met de test zag dit er prima uit dus dat idee is prima
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die LPV reeks van meanwell is niet de beste als je dicht tegen de max aan gaat met de last op die dingen. de plastic behuizing koelt immers slecht. heb er al zat weg kunnen knikkeren. vaak vervangen voor een zwaarder model of de HLG reeks. heb ergens zo'n driver zitten die ook meteen met een dali regelaar dimbaar is.
OPTOdesign
Op zondag 4 mei 2025 17:01:25 schreef bbuster:
Aangezien deze voeding volledig gesloten is, helpt het als ik de voeding "op de kop" monteer zodat deze tegen het plafond wel juist zit?
Of heeft dit geen voordeel.
Dat is een interessante opmerking, maar helaas is nog slechter. Gezien je het 'dak' van de voeding dan helemaal afsluit. Op afstandsbussen monteren geeft een nihil verschil. Een goed geventileerde lamp, waarbij je onder de genoemde temperaturen blijft, is goed genoeg.
Op zondag 4 mei 2025 18:03:26 schreef testman: de plastic behuizing koelt immers slecht. heb er al zat weg kunnen knikkeren.
De koeling zou voldoende moeten zijn als je aan de gestelde voorwaarde voldoet.
testman
Op woensdag 7 mei 2025 20:46:36 schreef OPTOdesign:
[...]
Dat is een interessante opmerking, maar helaas is nog slechter. Gezien je het 'dak' van de voeding dan helemaal afsluit. Op afstandsbussen monteren geeft een nihil verschil. Een goed geventileerde lamp, waarbij je onder de genoemde temperaturen blijft, is goed genoeg.[...]
De koeling zou voldoende moeten zijn als je aan de gestelde voorwaarde voldoet.
dat ZOU zo moeten zijn ja, maar ik kom dichte kasten tegen met een stuk of 6 van die 150-240VA drivers waar ook nog rgbw dimmers bijzitten. dat is vragen erom naar mijn idee maar dat is alle ruimte die je krijgt. ruimte voor de techniek krijgen is vaak een gedoe en het word eerder minder als meer.
OPTOdesign
Dichte kasten, dat is precies het probleem. Ik kom het in de praktijk ook te veel tegen. Alles moet slanker, platter en goedkoper. Of het excuus dat het anders niet waterdicht is, maar vervolgens wel zwart poedercoaten en in de volle zon plaatsen... Vooral de kostprijs is een probleem omdat het juist duurder wordt als alles op een kleiner oppervlakte moet komen. Als ontwerper moet je letterlijk je ruimte nemen.
Vandaag de Mean Well voedingen ontvangen, aangesloten en… hetzelfde probleem.
Piepen bij warm/koud wit
Om te testen wat het deed maar eens op het reset knopje geduwd van de controller en de pieptoon kreeg een andere frequentie (echt de voeding die piept). Nog een aantal keer gereset en de pieptoon is volledig weg of is harder (na een reset). Toch de handleiding eens gelezen en je raadt het al, een korte reset is frequentie instellen.
Nu toch de kleine open voeding getest en ook daar geen enkele pieptoon. Vraag me af of ik nu €40 onnodig betaald heb. De andere voedingen zijn wellicht dus ook prima met spacers tussen lamp en plafond zodat ze de warmte kwijt kunnen?
Ik heb nu beide voedingen aangesloten (een op elke lamp), en tot mijn verbazing blijft de Mean Well altijd iets piepen (als ik mijn oor erop leg) terwijl de andere volledig geruisloos is.
Ze zijn gegroepeerd in de Woning App dus krijgen beide dezelfde signalen.
Denk toch dat ik ga voor de geruisloze voeding.
[Bericht gewijzigd door bbuster op (11%)]
OPTOdesign
Zoals al eerder is gezegd, is een 60W voeding eigenlijk te weinig. Vandaar de piep.
Gezien de piep van toonhoogte veranderd als je de resetknop op de dimmer bediend is het bijplaatsen van een elkco op de uitgang van de voeding zeer waarschijnlijk de oplossing (ook eerder genoemd). Neem 2200µF, 50V, of iets wat je kan krijgen van minimaal meer dan 30V. Bijvoorbeeld twee van deze in serie https://www.tinytronics.nl/nl/componenten/condensatoren/4700uf-16v-ele….
Je kunt de MeanWell retourneren als je een andere voeding gaat gebruiken of verkoop 'm in https://www.circuitsonline.net/aanbod
Op donderdag 8 mei 2025 20:55:12 schreef bbuster:
Ik heb nu beide voedingen aangesloten (een op elke lamp), en tot mijn verbazing blijft de Mean Well altijd iets piepen (als ik mijn oor erop leg) terwijl de andere volledig geruisloos is.
Ze zijn gegroepeerd in de Woning App dus krijgen beide dezelfde signalen.
Denk toch dat ik ga voor de geruisloze voeding.
Hierbij krijg ik de indruk dat je (weer) 2 LEDstrips (van 50W) hebt aangesloten op de MeanWell voeding bij de eerste keer testen, aangezien je nu schrijft ze beiden op een aparte voeding te hebben aangesloten en de harde piep van de MeanWell voeding weg is. 2x 50W = 100W (het overbelasten van de voeding zoals eerder benoemd).
Top dat de MeanWell voeding slechts zachtjes bromt bij 1 lamp. Een elco kan de voeding waarschijnlijk geruisloos maken.
De lamp enkel met afstandsbussen aan het plafond ophangen heeft alleen zin als er ook gaten in de lamp zitten voor luchtcirculatie zoals in mijn eerder geplaatste schets. Is dat het geval?
testman
de elco dicht bij de dimmer zetten heeft het beste effect. een led dimmer doet pwm en dat stoort aan de voedingszijde ook licht doorgaans. dat kan geluiden veroorzaken en soms bij meerdere dimmers op 1 voeding ook onderlinge storingen.
Nee, ik heb nu 2x dezelfde lamp (vandaar 2 voedingen en 5m strip, dit is nu 2.5m per lamp).
Nu heb ik op 1 lamp de Mean Well voeding geplaatst en in de andere lamp de andere 60w voeding. Beide lampen piepen, of piepen niet afhankelijk van de frequentie dus. Ik denk dus dat beide voedingen geschikt zijn. Blijkbaar is de pwm frequentie instelbaar tussen hoorbare en niet-hoorbare frequenties.
Wat ik nu alleen nog merk is dat bij een niet-hoorbare frequentie de Mean Well toch heel lichtjes piept of bromt, terwijl de andere dit totaal niet doet, en met max 2.5m ledstrip dus 47watt max.
Ja, er zitten gaten in de lamp (bodemplaat die tegen het plafond komt), en kan er uiteraard om de voeding heen nog een aantal bij maken zodat de afgestraalde warmte direct naar boven kan.
Ik heb de lamp gisteren ongeveer 3 uur op max vermogen aangehad en de voeding is koud/lauw
[Bericht gewijzigd door bbuster op (19%)]
OPTOdesign
Klinkt goed.
Hoe meer gaten hoe beter.
Top dat de temperatuur van de voeding op vol vermogen (wat in de praktijk niet zo snel voorkomt schreef je eerder) laag blijft.