@Harry, hoe gaat het met de ribben?

Vandaag haal ik een lijntrafo op; De TV die ik voor ogen had bleek door 2 mensen te zijn gekocht. Mijn 'concurrent' kocht hem voor de decoratie, ik voor de lijntrafo.
De oplossing is redelijk simpel: we verdelen de buit...

Ondanks dat ik even afwezig ben, ben ik nog wat aan het puzzelen over die lijntrafo.

Dit is het schema van de HSP 17TX291A:

5 draden, pin 6 is los.
.
.
.

En dit is het schema van de 17TX250A:

Deze heeft bij S71/72 een midden-aftakking naar GND.

Maar in mijn toestel, de 291A, heb ik een draad extra t.o.v. het schema.
Het lijkt er dus op, dat hier de invulling van de 250A is toegepast.

Zou dit kunnen?

Dan is de keuze: pin 6 loslaten?

S71/72 zit er enkel om hulppulsen te maken (positief en negatief gericht), het maakt geen deel uit van de fundamentele werking van de trafo (fundamenteel is afbuiging en HS).

vraag is of je 291 die negatieve hulppulsen gebruikt of niet. volg het draadje :-)

Zijn die pos-neg pulsen niet voor de synchronisatie faze vergelijker?

Op maandag 12 mei 2025 17:32:50 schreef Krelis Vonketrekker:
Zijn die pos-neg pulsen niet voor de synchronisatie faze vergelijker?

En wat is daarvan het doel?

Ik heb inmiddels de andere lijntrafo uit een 17TX250A kunnen slopen.

Deze heeft 5 aansluitingen zoals in het schema van de 17TX291A.

Het type trafo is A3 300 90.1 met daaronder de vermelding T480.

De kapotte had versie 90.6, dus deze zal dan wat ouder zijn.
(sticker op dit chassis 5912)
Deze heeft geen plug aan de pinnetjes, die moet je los in het chassisdeel steken.
Toch weer een iets andere variant.

Ohmse waarden gemeenten en wat dat betreft geen sluiting tussen de windingen.

Het ding heeft het zo te zien wel wat moeilijk gehad met die uitgelopen substantie.

Komend weekend kan ik het ding in mijn TV monteren en dan ben ik heel benieuwd!

Op maandag 12 mei 2025 21:14:59 schreef Bavelt:
[...]
En wat is daarvan het doel?

oa synchroondetectie van de H-sync, maar dat kan je allemaal achteraf uitvissen.

Eerlijk gezegd, de "nieuwe" trafo ziet er met al die zweren niet zo gezond uit.

Dat vind ik ook, maar ja, ik heb niet veel keuze... ;(

Dat zou wel eens heel goed kunnen!

De originele boostercondensator, een dikke kneerkol, was al eens vervangen door onderstaand exemplaar.

Die teerknol is vast gaan zweten en zat dicht tegen de lijntrafo aan.
Ik kan dat 'teer' er ook zo afpeuteren, dat komt dus niet uit de trafo zelf.

Voor de volledigheid: die grijze dingen zijn ook papiercondensatoren. Gaan langer mee dan teerknollen maar zou ik nu ook niet meer gebruiken.

Ah,
Daar zocht ik ook al naar.

Dit lijkt me wel een geschikte om toe te passen.

Klopt?

Of een axiaal type bijv. https://www.hod-electronics.nl/nl/condensatoren/axiale-condensatoren/C…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (71%)]

Die axiale van KoneK is zo te zien geen pulsvaste. Om te beginnen is het al een MKT in plaats van MKP. KP of FKP zou nog beter zijn.

Een radiale 22n 1600V is doorgaans wel een MKP of FKP en in zekere mate pulsvast.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (74%)]

Het is even zoeken naar een geschikt axiaal type dat past toch meer in zo'n ouwe bak dan een radiale pcb soortgenoot. Dat kunststof model kwam als eerste bovendrijven na een korte zoekactie. Bij de grote jongens is ook wel wat te vinden bijv. https://nl.mouser.com/c/passive-components/capacitors/?capacitance=0.0…

Sowieso beter dan de origineel gebruikte onderdelen.

Beter in welk opzicht? Je hebt er niks aan als de condensator langzaam in capaciteit terugloopt of doorslaat door normaal gebruik, terwijl hij niet zoals het origineel na een aantal jaar gaat lekken en roken door veroudering.

Elke willekeurige polyestercondensator is véél minder pulsbestendig en kent meer verliezen dan elke willekeurige papiercondensator als hij nieuw is. Je loopt een reeel risico dat die het vrij snel begeeft.

Er moet op deze plaats dus echt een polypropyleentype in, en zelfs die hebben een lagere toegestane dV/dt dan specifiek hier gebruikte papiercondensatoren, dus in theorie minder marge - maar in de praktijk zijn die goed genoeg, zeker de specifiek pulsvaste types.

Of een radiale met 'lange poten'... ;) (CBB81 is uitstekend geschikt voor pulsgebruik)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004538869687.html

Je ziet het al snel met een warmtebeeldcamera of de verliezen in de C groot zijn. Bij oa. thyristor eindtrappen in een KTV idd een issue, maar in zo'n ouwe zw/w bak valt het wel mee. Eigen ervaring hé dus anekdotisch bewijs.

@Arco, axiale zijn idd moeilijk te verkrijgen. Misschien moet het maar in zo'n ouwe bak. Beter dan zo'n through hole printmodel.

Eenmaal thuis maar weer met de TV aan de gang.
Maar het is wel om tureluurs van te worden: |:(

Dit is de lijntrafo van de 17TX291A die er in zat:
6 draden, plug met platte pinnen, 10-pins plug en chassisdeel.

Dit is het schema:
5 draden, pen 6 niet aangesloten, zou een 8-pins plug moeten zijn:

Dit is de lay-out volgens de documentatie:

Hier zou pen 6 zijn aangesloten en 7 vrij.

Maar dit is de werkelijkheid:

Pin 7 is vrij en 6, 8 en 9 worden gebruikt (of gewoon als soldeersteun).
De groene en witte weerstand heb ik erin gezet omdat die sterk verbrand waren vanwege de kapotte lijntrafo.
Maar het is allemaal niet te rijmen met elkaar.

Nu heb ik dus een andere lijntrafo, met 6 draden met dezelfde draadkleuren als de originele, behoudens dat die en draad (pen 7) er niet zit. Pin 1 t/m 6 komen wel overeen.
Bovendien heeft deze ronde pinnen en passen niet in het chassisdeel, dat platte pinnen verlangt.

Wat moet ik nu?
Mijn gedachte is om deze er maar in te zetten en die 6e draad die in de originele trafo zat (pen 7) dus maar leeg te laten? Ik heb er maar 5
Moet ik dus wel andere pinnen hebben die in het chassisdeel passen. Of het chassisdeel vervangen, maar dat is dan weer een hoop sloopwerk.
Tja..?

Deze pinnen zaten aan de originele trafo. Zijn dat bijzonder pinnen?

Sluit aan zodanig dat je de trafo kan testen op zijn goede werking. Over de niet aangesloten pin ... dat is voor later, ook onaangesloten moet de trafo afbuiging en HS maken. Probeer dat eerst.

Ik denk dat ik de daadjes van de trafo iets verleng en dan door de plug voer en ze aan de achterkant soldeer. Want zelf pennetjes maken zal vast resulteren in slechte contacten.
Daarbij moet ik wel oppassen dat die kleine draadjes niet afbreken bij de trafo met al dat getest. Misschien kan ik ze fixeren met een tirewrap o.i.d.

Maar het blijft wel frustrerend dat ik van zo'n ding niet een goed schema en layout heb die klopt met de werkelijkheid.
Zo is het steeds een beetje gokken en aan draadjes trekken: "hé, waar gaat die naar toe?" en dat soort dingen...

Valt me nu op dat die witte weerstand er later aan toe is gevoegd of vervangen. In die sleuf past een metalen steun. Ja, revisies zijn vervelend als je de doc niet hebt.

Op vrijdag 16 mei 2025 19:19:57 schreef RAAF12:
Valt me nu op dat die witte weerstand er later aan toe is gevoegd of vervangen. In die sleuf past een metalen steun. Ja, revisies zijn vervelend als je de doc niet hebt.

Die weerstand had de juiste waarde en vermogen. Daarom heb ik deze er ingezet.