Nou, die extra draad is niet zo zeer extra. Pen 6 is niet aangesloten. Het is wel een 10 polige stekker i.p.v. een 8 polige. Dus het lijkt er op dat de aansluiting die bij de 8 polige op 6 zit er gewoon 1 opgeschoven is. :P

Windingsluiting lijkt wel een feit. Ik prop op S67 een 50/50 blokgolf er in van 15K625 en die komt er op de aansluitingen van de PL(rood) en PY(geel) met de scoopmassa aan pen 1 op de stekker als volgt uit:

Edit:
In het originele schema zijn er maar 5 aansluitingen, dus toch een extra draad. Deze is wel verbonden met massa of i.i.g. onderdeel van S68 en S71. Hoewel er maar twee wikkelingen naar massa lijken te gaan vanuit de spoelkoker.

Oh en ik moet eens opzoek naar een uitgebreidere functiegenrator, een waarvan de pulsverhouding wél instelbaar is. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (17%)]

Op vrijdag 9 mei 2025 17:54:21 schreef harry64:

Edit:
In het originele schema zijn er maar 5 aansluitingen, dus toch een extra draad. Deze is wel verbonden met massa of i.i.g. onderdeel van S68 en S71. Hoewel er maar twee wikkelingen naar massa lijken te gaan vanuit de spoelkoker.

[bijlage]

Klopt, ik welde al net antwoorden. Die extra draad zit op pen 7. Noch in het schema, nog in de componenten-layout komt deze voor. Dat moet dan wel een modificatie zijn geweest.

Waar tussen meet jij de sluiting? Op de handgewikkelde spoel?

Tja, ik kan een oude Aristona kopen.

Een SA43T052A 01. Dat is een Aristona, maar de equivalent hiervan is de 17TX250A. En die heeft dezelfde lijntrafo als de 17TX291A.
(zie overzicht van Arco).

Echter geeft men aan: wel geluid, geen beeld. Dat is er dus een kans dat die lijntrafo ook kaduuk is...
Tja..
Gokje wagen?

Het is wel een eindje rijden..

Ik vrees dat die wel de dader is i.d.d. Waar moet die Aristona vandaan komen? Als dat hier in de buurt is kan ik misschien eens kijken. Overigens loop je sowieso het risico dat daar weer een compleet andere trafo in zit. Verder weet je natuurlijk nooit of er al iemand anders in heeft zitten wroeten.

Op vrijdag 9 mei 2025 17:54:21 schreef harry64:

Windingsluiting lijkt wel een feit. Ik prop op S67 een 50/50 blokgolf er in van 15K625 en die komt er op de aansluitingen van de PL(rood) en PY(geel) met de scoopmassa aan pen 1 op de stekker als volgt uit:

Op een losse trafo 15625Hz zetten heeft weinig zin. In circuit, dus met de afbuigspoelen etc eraan, is het geheel afgestemd op 46,6kHz.

Zet alvast een condensator parallel aan je winding (enige nF) om het geheel inresonatie te krijgen.
nog beter is het geheel dan aan te slingeren met een tor die door de generator wordt in en uitgeschakeld. Nu vomrt de generator meteen een last op het LC circuit, wat de piek onderuit haalt.

Ik heb ooit eens een generatortje gemaakt waarmee de de HS trafo buiten de TV tot vol leven kwam (kwestie van de HS spoel 100% te testen): regelbare oscillator, dutycicle regeling, tor aansturen voedingke erbij en dat was het.

Heb je een schema van dat generatortje?

46.6... Dat is 3x 15K ?
Overigens is de draaddikte van de af en opgewikkelde spoelen 0,2 mm

Daar heb ik nog wel een redelijk volle klos van. Ik moet nog wel ff wat 3D te printen 'adapters' voor m'n wikkel machine uitvogelen.

Voor de aan te schaffen functiegenerator gaan m'n ideeën op dit moment uit naar de Owon DGE3026

Maar als iemand iets vergelijkbaars of beters in de aanbieding heeft ben ik ook geintresseerd.

Op vrijdag 9 mei 2025 21:04:04 schreef harry64:

Overigens is de draaddikte van de af en opgewikkelde spoelen 0,2 mm

verbaasd me, vaak was het 0,4mm. Bavelt kan dat bevestigen of ontkennen.

nooit gemaakt... maar moeilijk is het niet: een opamp als regelbare blokgolfgenerator (het basisschema) dan de driehoek ervan naar een tweede op-amp, die regelt de duty-cycle (door DC spanning op de andere input), dat naar een stuurtor en dan de finale tor. verder een regelbare voeding erin voor het voeden van de trafo met de schakeltor in serie , de dut..

Dat is wat m'n schuifmaatje mij vertelde.

Maar al ik straks tot het verantwoord afwikkelen ben gekomen zal ik het nog eens meten met een micrometer.

En ik heb ergens nog wel een BUT12 rondzwerven. Die mag straks mooi de sturing gaan doen. En anders een IRF510 op 12V :P

46.6... Dat is 3x 15K ?

pag 250: afstemming op de derde harmonische

https://www.scribd.com/document/743545160/Televisie-Techniek-2e-Editie

Trafo piept wel gewoon op 15.625 Hz

Op vrijdag 9 mei 2025 19:28:04 schreef harry64:
Ik vrees dat die wel de dader is i.d.d. Waar moet die Aristona vandaan komen? Als dat hier in de buurt is kan ik misschien eens kijken. Overigens loop je sowieso het risico dat daar weer een compleet andere trafo in zit. Verder weet je natuurlijk nooit of er al iemand anders in heeft zitten wroeten.

Klopt. Maar die trafo's zijn dun gezaaid. En ik kan natuurlijk zo'n ding helemaal strippen, waardoor ik wat reserve onderdelen heb. Van twee één goede maken zeg maar.
Los nog van de pogingen van je die spoel opnieuw te kunnen wikkelen. Ik ben daar héél benieuwd naar.

Ik zit nu in Someren voor een weekje fietsen. Die TV staat in Houten. Ik zou op de terugweg a.s. vrijdag dat ding kunnen ophalen. Twee tientjes is de gok wel waard denk ik. Moet ik wel die kast en beeldbuis afvoeren naar het groot vuil...

De beeldbuis is nou net het enige onderdeel dat je niet kunt "herwikkelen" als hij stuk is... Dan zou ik op zijn minst een emissietest doen en eventueel op het oog het beeld vergelijken om de mooiste te houden.

Op zaterdag 10 mei 2025 01:37:10 schreef maartenbakker:
De beeldbuis is nou net het enige onderdeel dat je niet kunt "herwikkelen" als hij stuk is... Dan zou ik op zijn minst een emissietest doen en eventueel op het oog het beeld vergelijken om de mooiste te houden.

Dat is op zich ook wel een idee. Als 'bijvangst'.

Ik moet er dan sowieso eentje afvoeren. Ik neem aan dat ik eerste het ding vacuum-vrij moet maken. In heel vroegere jaren brak ik met een waterpomptang de voet eraf tot het begon te sissen en daarmee het karwei klaar was.

Maar dat waren de wilde jaren. Wat is daar nu de meest handige manier voor zonder 112 te hoeven bellen?

pompstengel doorknijpen met een tang.

Je kan altijd de rest vd buis afdekken en een veiligheidsbril opzetten als je dat een beter gevoel geeft. of een motorhelm en leren jekker..

Op zaterdag 10 mei 2025 10:10:10 schreef kris van damme:
pompstengel doorknijpen met een tang.

Je kan altijd de rest vd buis afdekken en een veiligheidsbril opzetten als je dat een beter gevoel geeft. of een motorhelm en leren jekker..

Pompstengel bedoel je het voetje waar de pinnetjes in zitten neem ik aan?

Midden tussen de pinnen zit het tuutje waarmee 'ie ooit vacuum gezogen is...

En als ik die afbreek heb ik geen implosie-gedoe (hoop ik)

Toch maar even aan de andere kant van de TV gaan zitten bij die daad...

Tikje tegen de hals met een metalen tang is meestal wel voldoende om de buis te laten volzuigen met lucht. Bij een KTV kan je als bonus het metalen schaduwmasker eruit halen dan heb je een originele placemat op tafel. Er zitten ook 4 bi-metalen veren in die het masker op zijn plaats houden :-)

Een implosie heb ik wel eens gehad maar toen liet ik hem van eenhoog expres naar beneden vallen. Dat geeft een doffe dreun en was alleen wat opruimwerk op het grasveld. Maar wel een ervaring rijker.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]

Als geen van beide buizen slecht is, kun je ze natuurlijk ook beide bewaren. Je knapt regelmatig soortgelijke TV's op dus die buis ga je nodig hebben. Het veiligste is om hem in de kast te bewaren, het zijn geen buizen met implosiebescherming.

Dat is trouwens ook de veiligste manier om het vacuum eruit te laten. In de kast monteren of gemonteerd laten. Scherm naar beneden leggen. Dekens over de buis, hals eruit laten steken, dan de pip afbreken.

Geen slag tegen de hals, dat kan gewelddadiger uitpakken.

Vóór het toestel gaan zitten, is bij niet-impolosieveilige buizen ook meer iets voor mensen die geen last hebben van zenuwen. Er zit nog wel een stuk veiligheidsglas tussen, maar toch.

Een goed werkende beeldbuis kapot maken vind ik wel een beetje treurig hoor. Beeldbuizen zijn niet meer in productie en revisiebedrijven bestaan ook niet meer.
TV'tjes zijn nog niet heel zeldzaam maar toch beginnen bepaalde types beeldbuis moeilijker te worden.

@Harry, nog verder gekomen met wikkelen?

Op zaterdag 10 mei 2025 20:55:04 schreef harry64:
Harry is verwikkelt op dit moment in een paar gekneusde ribben.

Ach jee...

Dat maakt wikkelen waarschijnlijk niet zo'n fijne bezigheid... Beterschap!

Dat klinkt niet goed Harry, dat is erg pijnlijk.
Beterschap!