Op zaterdag 14 maart 2026 22:58:20 schreef revado:
In de doos van pandora in Oldenzaal zitten ze niet, maar ik zal eens kijken of ik nog wat anders heb liggen in de verzameling.

Mylar is onderweg naar Harry64 met tante post.

Ik zag een melding in de mail. :P

Van de herwikkelde trafo heb ik ook de metingen en de wikkel data. Eens kijken wat daar uit komt.
S65 4.95Ω Zou 14.46 meter draadlengte zijn aan 250uM diameter.
S66 20.71Ω Zou 60.51 meter draadlengte zijn aan 250uM diameter.
S65 + S66 25.42Ω Zou 74.24 meter draadlengte zijn aan 250uM diameter.

S66 is 600 windingen. De berekening zegt 691.

S65 zou 136 moeten zijn en is:
836-691=145 berekend.

Verschil:
S66:91
S65:9

Maar had je nog wat ontdenkt waarom de trafo het heel even had gedaan?
Spoel ergens toch doorgeslagen?

Enige verschil wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de verbinding tussen de twee metalen delen weg was. Dat deel waar de DY87 voet op zit, zit ook de wikkelingen op die naar massa gaan. Als dat deel 'zweeft', dus geen contact maakt met het chassis, dan is alleen de M3 bouten en het andere deel dat wel aan het chassis zit de enige massa verbinding.

Op donderdag 12 maart 2026 01:18:04 schreef maartenbakker:
Buizen bovenelkaar was de K6 en de K7. .

Er was ook nog de KM1, de multistandaard versie van de K7. Waarschijnlijk de meest complexe analoge TV ooit. (die kon oa 819 lijnen ..)

bij allen zaten er inderdaad buizen boven mekaar, omdat er meteen 25KV uit de topspoel vd trafo kwam. (geen tripler schakeling)
door de parallelstabilisatie van de HS kon een PL519 het niet alleen aan en was een hulpbuis nodig (PL504) in een zgn pompschakeling. (een oud idee van RCA).
Het gaf een rotsvast beeld, kwa afmetingen, maar je stookte meteen je huis warm. die kerels zogen om en bij de 400watt uit het net..

Dit heb ik in totaal gevonden nog in mijn onderdelen la:

Ook wat pluggen werk, @Bavelt: Bedoel je iets van dat spul?

Die bovenste kern is duidelijk groter en van een andere trafo, er staat 3C8 in het ferriet (zal het materiaal zijn?).

Links onder is die voldoet aan de maat welke ik van de week al gepost heb.

Het is die rechtsboven,@Henry!

Op zondag 15 maart 2026 10:22:40 schreef harry64:
Enige verschil wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de verbinding tussen de twee metalen delen weg was. Dat deel waar de DY87 voet op zit, zit ook de wikkelingen op die naar massa gaan. Als dat deel 'zweeft', dus geen contact maakt met het chassis, dan is alleen de M3 bouten en het andere deel dat wel aan het chassis zit de enige massa verbinding.

Hmm, ik heb niks zien vonken.

@Bavelt rechtsonder is het contradeel. Waar kwam dat uit?

@Harry64, wil je dat spul hebben? (Met name die ene kern)

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Wil ik wel.
Mail ik jou of jij mij?

[Bericht gewijzigd door harry64 op (53%)]

Op zondag 15 maart 2026 15:48:19 schreef henri62:
@Bavelt rechtsonder is het contradeel. Waar kwam dat uit?

@Harry64, wil je dat spul hebben? (Met name die ene kern)

@Henri,
Rechtsonder zit op de kooi, en die rechtsboven zit aan de lijntrafo, die gaat er in.
Met die plug zou Harry deze er aan kunnen zetten, als als hij dan weer terugkomt kan ik hem zo in de kooi pluggen.

Hier iemand die de primaire wikkeling van een rastertrafo van een TX400 hondehok repareerde. Misschien kan dat ook op die manier (met een vonkje) met een LOPT als daar behoefte aan is.
https://www.nfor.nl/index.php?id=367058
Mijn eerste gedachte was dat het een vroege 1 aprilgrap was.

Maar als Maurice schrijft in het commentaar dat het kan geloof ik het direct.

@Harry, ben je nog wat verder gekomen?

Nog niet veel verder dan wat ik tot nu toe had uitgerekend. Ik durf het nog niet aan om op basis van die berekeningen al iets te gaan doen.

Ik heb getracht om aan de hand van laag ohmige tot milli ohm metingen de draadlengte te bepalen a.d.h.v draaddiameter (0.25mm) en ohmse weerstand. Dat milli ohm meten is niet nauwkeurig cq niet voldoende betrouwbaar gedaan door mij. Dus dat moet opnieuw en beter/betrouwbaarder. Ik ben methodes daarvoor nog aan het bestuderen en onderzoeken.

Vervolgens met hulp van Grok een spreadsheet in elkaar gefrommeld die met gegeven:

1. Meter draad, ???
2. Diameter draad, 0.27mm (zonder isolatie dus 0.25mm)
3. Spoelvorm diameter, 26mm
4. Spoelvorm Breedte, 27mm

A. Het aantal windingen per laag uitrekent. (100)
B. Het aantal windingen totaal. (???)
C. Het aantal lagen. (???)
D. Toename diameter per laag. (met dikte eventuele isolatie laag)
E. Totale diameter lagen. (incl. isolatie lagen)
F. Het aantal restant windingen op de laatste laag. (???)

Wat ik verder nog aan het uitzoeken ben middels vergelijkende mH meting van de bestaande windingen is de luchtspleet afstand van de kern en de mechanische en dus ook temperatuur stabiliteit. Die is nu nog héél erg afhankelijk van hoe stevig de boutjes worden aan gedraaid.

De werkende trafo doet op S67 6.25mH, die herwikkelde met nieuwe kern doet op zijn S67 tussen de 2 en 13mH afhankelijk van hoe 'strak' de boutjes (kwartslag M3 >> spoed 0.5mm / 4 = 0.125mm) al een enorm verschil als die luchtspleet kleiner wordt. De door mij gebruikte papieren opvulling die in eerste instantie 0.1mm mat bleek bij meting met de micrometer, afhankelijk van de uitgeoefende druk, tussen de 0.173 en 0.102 mm te 'veren'.

Dat maakt dat de kerndelen alleen al onder en boven wat steviger beetpakken al behoorlijke verandering in het aantal mH geeft van +/- 1.5mH.

Dat probleem heeft de originele referentie trafo niet. Die geeft nauwelijks een afwijking als de twee kerndelen een beetje 'geknepen' worden. Ik ben van een aantal materialen aan het uitzoeken welke het meest stabiel zijn onder mechanische druk. Eventueel iets 'vloeibaars' als secondenlijm o.i.d. dat na afstelling voldoende (glas) hard uithard om de afwijkingen die opwarmen van de trafo zoveel mogelijk kan weerstaan.

Ik ben dus nog wel ff zoet. :P