Mijn bedoeling is om een in timing en 'vermogens' gerefereerd signaal in een andere wikkeling te stoppen die er op blijft zitten. Op dit moment is dat S67, pen 2 en 3 op de stekker. Ik meet dan massa scoop op pen 1, ofwel S66 en een 1:100 probe op de topaansluitingen van de PL36 en PY88 wat er af komt en hoe.

Tevens wilde ik ook gaan meten op S71, pen 5 op de stekker van de 17TX291A. Maar ik vermoed dat dit eigenlijk S72 van de 21TX280A trafo is.

De trafo is dus een combinatie van die twee. Deeze trafo heeft alleen de wikkelingen voor de Pl en PY niet van de 21TX.

Tevens heb ik onder de HS spoel, S69, 17TX, drie windingen 0.75mm2 aangebracht als test-kortsluitwinding en neem dat mee in de metingen.

Als ik dat allemaal in kaart heb gebracht ga ik de oude wikkeling S65 en S66 documenteren en er af halen. Dan trafo weer weer in elkaar zetten zonder S65 en S66 en dan op de overgebleven windingen meten wat het effect is.

Als die windingen i.d.d. windingsluiting hadden moet dat zichtbaar zijn.

Voor degene die nog nooit een lijntrafo van een TV hebben getest staat hier de FAQ. https://www.repairfaq.org/REPAIR/F_flytest.html
Helemaal lezen, niet alleen de eerste pagina :-)

En Bavelt heeft een scope dus kan die met een generator ook prima een trafo zien, de uitslingering, die amper een Q heeft door een kortsluiting in de trafo. Ook leuk om mee te experimenteren. Al doende leert men.

Leuk dat jij het op een andere manier gaat doen :-)

Die hoogspanningsspoel waar ik het over had in het andere topic gaat ook richting Bavelt, dus als het nodig is dan is er een reserve.

Op zondag 25 mei 2025 00:50:06 schreef kris van damme:
nu nog uitvogelen wat een Dupont pinnetje is. (ik neem aan dat je niet een dure Dupont pen gesloopt hebt :-) )

voor Harry.. heb het -intussen- oude pulsgeneratortje (hierboven beschreven ) even van stal gehaald om je er op te wijzen dat je geen 15625Hz sync pulsen moet namaken om een trafo zelfstandig tot volledige werking te krijgen.

het kastje met regelbare frequentie, dutycycle en voedingsspanning.
[bijlage]

over de trafo, 20V/div. de attackpuls is negatief en zie je niet. wat je ziet is de flyback puls , 100V die wat gestoord is door een luie schakelstransistor (Barkhausen apres la lettre..) en daarna wat uitslingering die er niet moet wezen als alles perfect was.
[bijlage]

De trafo draait voor 100% en zelfs iets meer (meer dan 10kVolt)
[bijlage]

Ik had al gehoord dat het beter is de 3e harmonische te gebruiken. Ik ga het pulsfabriekje hier op aanpassen. Evan als nog wat dingetjes in de aansturing en voeding van het fabriekje.

Wat ik tot nu toe begrijp van het flyback principe, met dank aan RAAF12 voor het linkje, is dat je energie via primair in de kern stopt, deze energiestroom onderbreekt, waardoor de energie uit de kern naar de secundaire kant(en) verhuist. Dit gaat niet alleen op voor lijntrafo's maar ook SMPS'en.

Aangezien de stuurfet die naar massa schakelt en de, op dat moment, 'primaire' spoel die in serie met de voeding en mosfet staat, zou de groene stuurpuls voor de mosfet uit bovenstaande de 'goede' zijn. Deze stuurt de mosfet voor het lange deel van de puls in geleiding en stuurt daarmee energie in de spoel. Dan wordt de mosfet een 'kort' moment uit geleiding gehaald waardoor de energie die in de kern is gestopt verhuist naar 'secundair'.

Het kan zijn dat de geïntegreerde demperdiode in de mosfet e.e.a. verstoort qua tegen-EMK. Dus misschien moet ik een gewone transistor gaan gebruiken.

Voordat ik met de lijntrafo aan de gang ga. Ga ik eerst even oefenen op een Philips LF uitgangstrafo met een breuk in de hoogohmige wikkeling. Het koperdraadje is 0.1 mm en het zijn er heel veel. :P

Ik moet een adapter maken opdat de trafo goed op de as van de (af) wikkelmachine vastgezet kan worden.

Tevens moet ik een voorraadhaspeltje met een slingertje en houderframe uitdokteren waar de oude wikkeling op komt.

Tevens even kijken wat ik allemaal moet documenteren en markeren.

Zo zou de klos voor het afwikkelen moeten worden. Inclusief de adaptertjes. Die heb ik al geprint en zetten de trafo stevig genoeg vast op de as om slippen te voorkomen.

Leuk project!
Ben heel benieuwd.
Gaat het met jou wel weer met die gekneusde ribben?

Oef!. PFFfff.

Een tiental keer draadbreuk aan de zijkanten door het teer. Een van die keren was het bijzonder lastig het draadje weer te vinden onder die teerzooi. ;(

Maar uiteindelijk wel gelukt. De eigenlijke draadbreuk zat ergens rond wikkeling 2558. Na die breuk was de weerstandswaarde van de spoel ineens 1.3K i.p.v. 1M8. :P

Uiteindelijk 3500 wikkelingen van 0.1 mm.

Ow enne met m'n ribben gaat het al weer. Ik ben van alle medicatie af en het doet nog wel zeer maar is dragelijk mits ik op tijd rust, waar ik niet zo goed in ben. O-) Maar komt goed. :)

Mooi dat het gelukt is, met wat eenvoudiger spoeltjes had ik het probleem dat ik het niet mooi van links naar rechts netjes lagen kon opbouwen. In de fabriek gebruiken ze een soort arm van van links naar rechts beweegt.

Zo'n 'arm' of draadpositiedinges wil ik ook gaan maken. Ik wil de aandrijving van zowel het wikkeldeel als ook de sturing van de draadgeleider met steppermotoren gaan doen en dan toch maar een arduino erbij voor de besturing, synchronisatie e.d.

Voordeel voor de draadgeleider is dat ik die z'n steps dan in procent-graden van de 360 graden van de wikkelmotor kan doen.

Hoe ik dat ga opbouwen borrelt nog in het pannetje. :P

Ik wil het e.e.a. i.i.g. 'modulair' gaan opbouwen.

Dat lijkt mij een geweldig plan om zelf een trafo netjes te kunnen wikkelen. Er liggen hier voor minstens 80kg aan opgespaarde trafo's van het EI type. Allemaal 50Hz spul maar dat mag de pret niet drukken!
Dit is de sweeper die in Huize Raaf12 staat https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-198699/44305 members only (grin) Er zijn wat standen bijgevoegd om hoger dan hoorbaar audio te kunnen sweepen. Het ding loopt door tot minstens 180kHz in mijn herinnering. Maar dat is eenvoudig te checken.

Bij deze de eerste opzet voor de draadgeleiding. Daar moet nog iets voor de stepper komen. I.i.g. is de grijze 'stang' een stukje M6 draadeind. Kan zijn dat er aan het oranje draadgeleidertje komt nog een wieltje om de draad onder de draaduitganghoogte te houden.

En de volgende verbeteringen aangebracht.

Aantal onderdelen is nu apart printbaar zodat die liggend geprint kunnen worden. Daardoor is geen support meer nodig.

De draadrichter (groene ding) heeft nu een geleider die er voor zorgt dat de draad ook onderin blijft bij de ingang.

De houder voor de voorraadspindel is nu 10mm dik voor betere stabiliteit. Deze heeft nu ook twee M3 bevestigingsgaten om deze op het frame te plaatsen. Tevens kan deze nu liggend geprint worden.

De voorraadspindel zelf is ontdaan van de onnodige ring.

Platform is nu 5mm hoog i.p.v. 10mm. Dit scheelt in de te printen tijd en materiaal.

Op zondag 1 juni 2025 09:04:53 schreef RAAF12:
Dat lijkt mij een geweldig plan om zelf een trafo netjes te kunnen wikkelen. Er liggen hier voor minstens 80kg aan opgespaarde trafo's van en EI type. Allemaal 50Hz spul maar dat mag de pret niet drukken!
Dit is de sweeper die in Huize Raaf12 staat https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-198699/44305 members only (grin) Er zijn wat standen bijgevoegd om hoger dan hoorbaar audio te kunnen sweepen. Het ding loopt door tot minstens 180kHz in mijn herinnering. Maar dat is eenvoudig te checken.

Ik heb nog een kapotte, doorgebrande, modulatie trafo uit een 1 kW AM zender Gates/Harris...

https://www.pa4tim.nl/?p=5731 Misschien wat inspiratie.
Trafo's op interne sluiting testen is heel makkelijk en werkt voor iedere trafo met een LCR meter test. (hij moet L en Q weergeven) Ik gebruik het voor SMPS trafo's en net trafo's maar ik heb het getest op elke trafo die ik had liggen. De eerste test en mijn video erover is met een audiotrafotje uit een HP apparaat. Zelfs spoelen kun je zo testen als je er een short wikkeling om kan leggen.
Als je een LCR meter hebt wil ik het wel uitleggen. (ik weet dat een LCR meter op de zwarte lijst staat op CO, dus ik hoef geen verhalen over dat ze te duur zijn voor de hobby)

Ringtest werkt alleen betrouwbaar voor trafo's met heel veel wikkelingen. (het is eigenlijk een Q meting). bv voor HV trafo's in TVs. Ik heb zo'n ding, een commerciële en uitgebreid getest, maar betrouwbaar is het zeker niet. Sweep+scoop werkt meestal goed.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (88%)]

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Op maandag 2 juni 2025 07:37:19 schreef fred101:

Ik meende al dat je er mee bezig was geweest. Hoe zouden die super hifi buizentrafo's wikkelen waarbij de primaire in vele pakketjes wordt gewikkeld om een lage spreidingszelfinductie te krijgen. Moet allemaal handwerk zijn en daardoor prijzig. Unitran, de Engelse hifi merken maar ook Philips hadden een paar hele goede trafo's in die gouden jaren. Niet te vergelijken met de Chinese brol trafo'. Net zoiets als there is no substitute for cubic inches, kleine trafootjes betekent weinig vermogen en weinig laag. Dat hoeft geen probleem te zijn als de luisteraar een paar bookshelf luidsprekers heeft staan die weinig meer onder de 80Hz doen.

Op maandag 2 juni 2025 07:37:19 schreef fred101:

Dat is zeer zeker inspirerend. Dank. :)

Trafo's op interne sluiting testen is heel makkelijk en werkt voor iedere trafo met een LCR meter test. (hij moet L en Q weergeven) [..] Sweep+scoop werkt meestal goed.

Mijn 'LCR' tester geeft alleen R en mH. Het is een goedkoop simpel ding dat ook test wat voor halfgeleider er aan hangt.

Je kunt het proberen, als snelle test meet een simpele goede trafo. Sluit je meter op bv de primaire wikkeling aan en meet. Sluit dan de secundaire kort en meet nog eens. De zelfinductie moet de tweede meting compleet instorten. Dat verandert zoveel dat er geen twijfel is. Als er echter (bijna) niets verandert, dan was die wikkeling dus al kortgesloten. Zo meet ik meestal voor de zekerheid alle combinatie van wikkelingen maar eigenlijk is dat niet eens nodig.

Ik meet wel minimaal bij 10 kHz omdat ik voornamelijk SMPS trafo's test. Gewone trafo's kunnen gewoon op 100Hz of 1kHz. Dit heeft met de reactantie vs frequentie te maken. Een reactantie van een paar mOhm geeft niet echt betrouwbare meetresultaten.

Als je ook de Q erbij betrekt dan doe je eigenlijk een ringtest (kun je ook gewoon met de scoop doen) , een hoge Q is veel uitslingeringen. Het probleem is dat er geen standaard is, net als de Q zegt het aantal "uitringingen" zelf niets. Maar als je veel dezelfde soort trafo's test dan kun je zo'n meter daarop aanpassen. En als je op de scoop telt dan weet je op een gegeven moment hoeveel je bij wat voor soort trafo kunt verwachten. De kortsluittest werkt bij nagenoeg elke trafo, alleen bij hele kleine wikkelingen van een paar uH is het heel lastig te zien.

Even voor de zekerheid: Een wikkeling bestaat uit windingen. Sommige mensen gooien dat door elkaar.

Wát een project is dit geworden, Harry!

Maar wel heel boeiend!

Ondertussen heb ik de TV helemaal aan de praat. De donor-lijntrafo doet het nog goed.

Het wordt gewoon een plezier on naar deze TV te kijken.
Het is een beregoed toestel vind ik zelf.

Dan moeten we t.z.t maar eens kijken hoe we e.e.a. gaan aanvliegen.
Als jij de trafo weer een nieuw leven in zou kunnen blazen, wil ik hem hier best welk weer instoppen om te zien wat het resultaat is!

Het is wel passend bij hoe het tv-project is geworden. ;)

Gezien de audio-trafo heb ik er zelf, behalve dat het leerzaam is, ook voordeel bij.

Voor nu eerst ff wat problemen met de 3D printer oplossen. Die kan een zelfde soort fratsen als jouw tv, van prima werken naar steeds weer andere problemen en defecten hoppen.

Zonder 3D printer wordt het wat lastig om de onderdelen voor de wikkelmachine te maken.

Op vrijdag 6 juni 2025 09:43:49 schreef harry64:
Het is wel passend bij hoe het tv-project is geworden. ;)

Gezien de audio-trafo heb ik er zelf, behalve dat het leerzaam is, ook voordeel bij.

Voor nu eerst ff wat problemen met de 3D printer oplossen. Die kan een zelfde soort fratsen als jouw tv, van prima werken naar steeds weer andere problemen en defecten hoppen.

Zonder 3D printer wordt het wat lastig om de onderdelen voor de wikkelmachine te maken.

Is dat nog een dure grap, zo'n 3D printer? Lijkt me best leuk!

Ze zijn er van goedkoop tot heel duur. En net als computers devalueren ze soms snel. M'n eerste koste 15 jaar terug iets van 175.- euro en kom je nu soms tegen voor een tientje op MP. M, n huidige, een Qidi 3D X-Plus, heb ik 3e hands voor 150.-, maar koste toen nieuw iets van 1500.-

In middels zijn er die in kleur kunnen printen. Ik vind het belangrijker dat de printer nauwkeurig is. Overigens kan een print behoorlijk tijd kosten als je die wat nauwkeuriger wilt. Soms zelfs meer dan een dag.

Maar het blijft wel leuk dat iets wat je tekent, ook zelf gemaakt kan worden, tot een bepaald niveau.