Er wordt driftig gewerkt aan dit project zie ik tot mijn grote vreugde.
Dat wordt straks nog meer standbeelden...

Ik heb nog wat extra info over die gewikkelde versie 1.0:
Toen ik de TV aanzette, ging de HSP diode DY87 gloeien.
Het viel me wel op dat deze feller brandde dan normaal. De gloeidraad wordt gevoed door een enkele winding om de kern van de Trafo.
Dit zou er dan op duiden dat het veld te sterk was.
Tweede opvallende punt was dat toen er beeld verscheen, dit fikkkerde en niet meer dan ca 15 cm verticaal breed was. De verticale afbuiging wordt weliswaar niet geregeld door de lijntrafo, maar er zal toch een verband moeten zijn. (te lage hoogspanning?). Na enkele seconden doofde de DY87 en was het beeld uiteraard ook weg.
Ik heb geen vonken gezien en ook geen brandlucht geroken.
Misschien dat deze info nog wat toevoegt.

Deze info is zeer zeker welkom. :P

Ik weer niet hoe de trafo in de kooi gebouwd zit. Maar het viel mij wel op dat de twee metalen delen op de trafo geen onderlinge verbinding meer hadden. Het deel waar de DY87 op zit is qua massa verbonden met S68 en S71 en S72. Als alleen het smalle deel waar die lus van de DY87 overheen loopt met het frame verbonden is dan verbinden die twee M3 bouten die wikkelingen dus met massa. Die verbinding tussen die twee delen was i.i.g. weg. Ik heb niet gemeten of die verbinding tussen die twee delen er was toen de trafo naar jou ging, Ook niet hoe degelijk die verbinding was.

Kan dus best zo zijn dat die verbinding wegviel op een bepaald moment om dat de M3 bouten door het uitboren nog nauwelijks contact maakten.

Doordat de door mij herwikkelde spoelen kennelijk nog al afwijken van wat het zou moeten zijn, kan het zijn dat er meer energie in gestopt werd als 'normaal'. Als de gloeidraad spanning van de DY87 al te hoog was dan was de HS ook (veel) te hoog. Een te hoge HS levert ook een hogere straalstroom van de BB op die daardoor een veel kleiner beeld geeft omdat het dan moeilijker wordt de sterkere elektronen straal af te buigen.

Fun fact, ooit een keer 2 windingen om de kern gewikkeld omdat de gloeidraad van de DY weinig deed. Prima beeld! Mja ik was een jaar of 20 dus nog volop aan het experimenteren. Die TX dingen lagen elke week tijdens de vuilophaal op de stoepen.

Op woensdag 11 maart 2026 12:02:48 schreef harry64:
Deze info is zeer zeker welkom. :P

Ik weer niet hoe de trafo in de kooi gebouwd zit. Maar het viel mij wel op dat de twee metalen delen op de trafo geen onderlinge verbinding meer hadden. Het deel waar de DY87 op zit is qua massa verbonden met S68 en S71 en S72. Als alleen het smalle deel waar die lus van de DY87 overheen loopt met het frame verbonden is dan verbinden die twee M3 bouten die wikkelingen dus met massa. Die verbinding tussen die twee delen was i.i.g. weg. Ik heb niet gemeten of die verbinding tussen die twee delen er was toen de trafo naar jou ging, Ook niet hoe degelijk die verbinding was.

Kan dus best zo zijn dat die verbinding wegviel op een bepaald moment om dat de M3 bouten door het uitboren nog nauwelijks contact maakten.

Doordat de door mij herwikkelde spoelen kennelijk nog al afwijken van wat het zou moeten zijn, kan het zijn dat er meer energie in gestopt werd als 'normaal'. Als de gloeidraad spanning van de DY87 al te hoog was dan was de HS ook (veel) te hoog. Een te hoge HS levert ook een hogere straalstroom van de BB op die daardoor een veel kleiner beeld geeft omdat het dan moeilijker wordt de sterkere elektronen straal af te buigen.

Zo zit het in de kooi:

@Harry,
De trafo die ik stuurde had geen 10-polige plug. Daarom had ik de draden via een gat aan de achterzijde van het chassisdeel gesoldeerd. En moet het toestel worden gedemonteerd.

Misschien dat iemand nog zo'n ding heeft slingeren? (wellicht de 'doos van Pandorra' van Revado?)
Met zo'n plug is de trafo er zó in te zetten, hij zit maar met 2 schroefjes vast.

Het toestel heb ik inmiddels weer even dichtzitten. (ruimte maken voor de 3D printer).
Maar deze foto heb ik nog wel:

Op woensdag 11 maart 2026 12:09:55 schreef RAAF12:
Fun fact, ooit een keer 2 windingen om de kern gewikkeld omdat de gloeidraad van de DY weinig deed. Prima beeld! Mja ik was een jaar of 20 dus nog volop aan het experimenteren. Die TX dingen lagen elke week tijdens de vuilophaal op de stoepen.

Ja, dat weet ik nog wel. Een paar jaar later waren dat de K7 en K8 KTV's. Zo'n K7 of K8 achterop het fietsje resulteerde nog wel eens in een voorwiel dat spontaan omhoog kwam. Dat was 2x definitief einde voor een K8.

Ook een keer gehad dat de voormalig eigenaar een K7 met z'n auto naar m'n huis bracht toen hij me zag klooien met die tv achterop m'n fiets krijgen. Was m'n moeder niet blij mee, die had liever dat ik postzegels ging verzamelen. :P

Nog veel later ooit eens een Blaupunkt van m'n fiets laten vallen op last van de politie. Die vonden dat het eigendom was van de gemeente als het langs de weg stond en of ik dat eigendom even per direct wilde loslaten. Anders zou ik opgepakt worden wegens diefstal van gemeente eigendom.

Die tv kwam een beetje verkeerd neer, frontaal met de voorkant op de stoep. Dat gaf enorme glaszooi. De politie wilde dat ik dat zou opruimen. Dat heb ik niet gedaan met als argument dat die rotzooi niet van mij was maar van de gemeente. Aangezien ze gemeente politie waren dan moesten hún die troep maar opruimen, ik moet naar school, doei!

Werd niet gewaardeerd door de heren. :P

Mijn inziens mag de metalen bevestiging geen gesloten metalen magnetisch / flux geleidende ring vormen.

Lijkt mij ook. Dat zou dan 1 kortgesloten winding zijn waar fors stroom in gaat lopen. Het zit echter aan de buitenkant. Dan kan het ook weer bedoeld zijn om het magnetische veld in de ferrietkern te houden.

Ik zie bij het origineel i.i.g. geen maatregelen om het elektrisch geisoleerd te houden. Ook niet om het expliciet te verbinden met elkaar. De M3 bouten zitten in gaatjes van 3mm in het metaal, wat de kans op een verbinding toch wel groot maakt.

Op woensdag 11 maart 2026 14:11:05 schreef harry64:
[...]
Ja, dat weet ik nog wel. Een paar jaar later waren dat de K7 en K8 KTV's. Zo'n K7 of K8 achterop het fietsje resulteerde nog wel eens in een voorwiel dat spontaan omhoog kwam. Dat was 2x definitief einde voor een K8.

Ook een keer gehad dat de voormalig eigenaar een K7 met z'n auto naar m'n huis bracht toen hij me zag klooien met die tv achterop m'n fiets krijgen. Was m'n moeder niet blij mee, die had liever dat ik postzegels ging verzamelen. :P

Nog veel later ooit eens een Blaupunkt van m'n fiets laten vallen op last van de politie. Die vonden dat het eigendom was van de gemeente als het langs de weg stond en of ik dat eigendom even per direct wilde loslaten. Anders zou ik opgepakt worden wegens diefstal van gemeente eigendom.

Die tv kwam een beetje verkeerd neer, frontaal met de voorkant op de stoep. Dat gaf enorme glaszooi. De politie wilde dat ik dat zou opruimen. Dat heb ik niet gedaan met als argument dat die rotzooi niet van mij was maar van de gemeente. Aangezien ze gemeente politie waren dan moesten hún die troep maar opruimen, ik moet naar school, doei!

Ha grappig, zo ging het bij mij ook, de ene k12 naar de andere K11 ging op de bagage drager, nooit ellende gehad een keer flink geschrokken want ik haalde ze ook wel eens op bij de Vuilstort en dat mocht met flinke helling. Met 1 hand TV vasthouden en de ander de rem bedienen, dat ging niet zo goed rem blokkeerde. Moeders was ook niet blij dat ik een volle slaapkamer had met werkende TVs, in de krant gezet en opkoper kwam, ach toch nog 400 Gulden voor 5 TVs moest weg daarna kelderbox gehuurd

Op woensdag 11 maart 2026 14:11:05 schreef harry64:
[...]

Aangezien ze gemeente politie waren dan moesten hún die troep maar opruimen, ik moet naar school, doei!

Gelukkig trok je je eigen plan ipv te conformeren aan de algemeen aanvaarde mores. Ik hou wel van authentieke personen ipv al die meelopers die de kranten ect. napraten. Die juten konden je niets maken omdat de wet niet was overtreden. Een K8 was idd loodzwaar ooit eens in een trappenhuis van driehoog gedaan. Tering wat was dat zwaar. Daarna alleen maar reparatie's gedaan als ze de patiënt kwamen brengen. Een zekere Jaap B. zei 'je moet komen' die heb ik daarna zelden meer gezien. Opgeruimd staat netjes.

Die buisvoet van de DY87 had ik vroeger meerdere malen reparatie aan, doorslag onderzijde voetje naar metalen bevestiging. Buisvoetjes op voorraad, maar de gloeidraad wikkeling was moeilijk te solderen, dat was ijzerdraad! Dan zat je te prutste met een soldeer pistool, dat was zo in die tijd! (aan huis reparatie)

Op woensdag 11 maart 2026 14:11:30 schreef Bavelt:
en deze:
[bijlage]

In de kooi zit oorspronkelijk ook de boostercondensator. Met lange draden naar de componenten achter de kooi.
Waarom dat was? Ik vermoed dat die C die het best wel voor zijn kiezen krijgt, dan makkelijk kon worden vervangen zonder het chassis uit te bouwen.
Ik heb hem achter de kooi een plekje gegeven. Zonder extra draadjes.

Die K12 was toch de TV met 2 van die joekels van HSP buizen boven elkaar, de ene omgekeerd?
Met grote letters gevaar, röntgenstraling...
25 kV werd daar opgewekt dacht ik.

Buizen bovenelkaar was de K6 en de K7. De K12 was de 2e generatie getransistoriseerd chassis (K9 en K11 eerste generatie).

Ik heb ook genoeg achterop de fiets gebalanceerd. Gelukkig wel met een terugtraprem, en bij voorkeur een damesfiets. Ik heb er nog nooit eentje hardhandig neergelegd maar het is wel een kunst apart.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]

Die K12 was toch de TV met 2 van die joekels van HSP buizen boven elkaar, de ene omgekeerd?

De K12 was volledig met transistors. M'n ouders hadden er zo eentje gekocht, rond '79 meen ik. Onze eerste TV zonder buizen en met afstandsbediening (IR; daarvóór was ik de 'afstandsbediening' :) )

Deze, om precies te zijn:

(off-topic vraag die me al langer dwarszit, zie nu m'n kans schoon om het te vragen: had deze TV een K12 chassis, of een K12Z ?)

De K12 is de TV waarmee ik opgegroeid ben, hij heeft het volgehouden tot 1993. Een paar jaar later was er een terugroepactie van Philips waarbij er een herstelling moest worden uitgevoerd aan deze chassis, als ik me goed herinner. Zo rond '95 of '96?

Yep, de sticker met 'Die in diesem Gerät entstehende Röntgenstrahlung ist ausreichend abgeschirmt' boezemde me als kind toch wel wat angst in.... Die sticker had niet het geruststellende effect die het beoogde te hebben :)

K12's.... loeizware dingen.

Op woensdag 11 maart 2026 21:29:35 schreef RAAF12:
[...]

Gelukkig trok je je eigen plan ipv te conformeren aan de algemeen aanvaarde mores. Ik hou wel van authentieke personen ipv al die meelopers die de kranten ect. napraten. Die juten konden je niets maken omdat de wet niet was overtreden. Een K8 was idd loodzwaar ooit eens in een trappenhuis van driehoog gedaan. Tering wat was dat zwaar. Daarna alleen maar reparatie's gedaan als ze de patiënt kwamen brengen. Een zekere Jaap B. zei 'je moet komen' die heb ik daarna zelden meer gezien. Opgeruimd staat netjes.

Ik had meer zoiets als 'waar maken jullie je druk om, ga echte boeven vangen'. :P

Op donderdag 12 maart 2026 01:13:52 schreef Bavelt:
25 kV werd daar opgewekt dacht ik.

Hangt er van af welke joekels je bedoelt. De PL519 was een dikkerd en ik ben wel eens chassis tegengekomen met 2x PL509 als eindbuis voor de HS. Raster eindbuis was dacht ik de PL508.

De PD500 25KV HS stabilisatie triode ook een dikkerd.
https://www.r-type.org/pics/aaa1785.jpg

Evenals de GY501 25KV HS diode
https://www.r-type.org/pics/aaa0325.jpg

Die twee zaten i.d.d. boven elkaar in een kooi.
http://hpbimg.marcelstvmuseum.com/philips%20d19k850%20hoogspanningskooi.jpg

De boosterdiode PY500 was ook een behoorlijke.

Op woensdag 11 maart 2026 19:33:45 schreef smd:
[...]

Ha grappig, zo ging het bij mij ook, de ene k12 naar de andere K11 ging op de bagage drager, nooit ellende gehad een keer flink geschrokken want ik haalde ze ook wel eens op bij de Vuilstort en dat mocht met flinke helling. Met 1 hand TV vasthouden en de ander de rem bedienen, dat ging niet zo goed rem blokkeerde. Moeders was ook niet blij dat ik een volle slaapkamer had met werkende TVs, in de krant gezet en opkoper kwam, ach toch nog 400 Gulden voor 5 TVs moest weg daarna kelderbox gehuurd

K9 en K11 had ik er uiteindelijk een stuk of 25 van. Allemaal zonder AB en extern AV en maar 6 tot 12 kanalen met die lade met draaiwieltjes. Wilde niemand meer omdat er inmiddels kabeltv was met Ned1 tot 3, RTL4, Veronica, Duitsland 1 tot 3, 2 belgen en kabelkrant.

En dat moest dan voor reparatie 3 hoog 6 trappen op en daarna weer af, au!

Ik kon er "maar" 12 kwijt in mijn berging ( op de 1e etage in de flat met lift).
Anders paste ik er niet meer bij, en hoger dan 3 stapelen was niet te doen alleen.
Maar in mijn kamer pasten er nog wel een paar.
Eerst allemaal buizenbakken type K zeer zwaar :)
Hoe herkenbaar achter op de bagagedrager , die is ooit eens afgebroken aan een kant en heb ik toen weer gelast. ( De K6 pleurde er bijna af...)
De eerste cursus "hoe prik je met een laselektrode zo door een dun framebuisje heen".
Daar heeft onze toenmalige huismeester , die smid was geweest, mee geholpen en het hardgesoldeerd.

Over de politie...
Er stond een container een flat verderop.
Ik had, ergens 1980 of zo, een nieuwe plee neeregezet thuis, de oude was zo'n groen duoblok.
Die in de rolstoel van mijn vader gezet en samen met mijn moeder naar die container getogen om het oude ding er in te dumpen.
Vlak naast de container komt de politie aan-nagelen , die hadden in Den Haag nog van die prachtige Mercedes W123 diesels die net sneller waren dan de geparkeerde auto's.
Raampje gaat open, "Jullie mogen niets meenemen uit een container, dat is eigendom van de eigenaar van de container, zet dat maar weer terug".
Ik: O sorry meneer, wist ik niet, zwaai, KLAP RINKEL.... >:)
Bij het teruglopen zei mijn moeder "hoe kan je dat nou zeggen" .
Ik heb alleen maar gelachen: weg is weg.
Overigens kon ik met mijn snelle Yamaha FS1 ook prima ontsnappen aan die nagelbakken van de Politie O-)

Op donderdag 12 maart 2026 08:39:16 schreef revado:
Eerst allemaal buizenbakken type K zeer zwaar :)

Yep, met 52 kg zwaar een gewone trap op, daarna nog een vliso trapje naar de zolder, ach toen was ik nog jong en kon dat.

De K8 was zwaarder dan een K7 in mijn herinnering en deze ligt hier, er was iemand die een zender eindtrap bouwde met een PL509 maar hoe hij heette ben ik vergete. Deze buis heeft een zwaaaar leven achter de rug, maar het getter is prima de luxe.