Mijn FS1 haalde de 120km/u wel met 70cc en 18mm carb, gevlakte kop, aangepaste uitlaat, tandwielen e.d. Hield ie alleen niet heel lang vol want meestal warmloper na 15 á 20 min. :P

Op vrijdag 29 augustus 2025 23:30:25 schreef harry64:
Zelfde resultaat, ook 0.27 mm.

Inmiddels ook op jacht naar een vervangende kern. Vandaag de eerste ontvangen. Een UY1658/60-2, deze past net niet omdat van de groeven waar de M3 boutjes doorheen gaan deze 2.3mm diep zijn en van het origineel zijn ze 3.8mm diep.

Volgens mij heb ik er exact zo een liggen, de maten kloppen in ieder geval. Het "sleufje" is zo snel gemeten 4 mm.
Op de vlakke zijkant staat: VK23540A2B.
Ik heb net 1 helft gevonden, als ik de andere helft ook nog heb moet ik de la waar die uit komt verder uitruimen.

Heb je beide helften nodig?

Op donderdag 12 maart 2026 05:46:29 schreef harry64:

Ik had meer zoiets als 'waar maken jullie je druk om, ga echte boeven vangen'. :P

Geldt nog steeds.
Ik reed onlangs, foei foei, bij het binnenkomen van Leusden, waar ik dacht dat 70 mocht - en dus ook reed -, maar blijkbaar niet gezien dat het daadwerkelijke getal 50 was.
Boete € 257 en niet op tijd betalen iets van € 453, daarna richting € 850 of zoiets.
Ik begreep dat wanneer je iemand helemaal in elkaar slaat, de straf beduidend lager ligt, en misschien blijft het wel bij "niet meer doen, hé?"

Ok, ok off topic, Maar moest het even kwijt.

Op donderdag 12 maart 2026 17:11:59 schreef harry64:
Mijn FS1 haalde de 120km/u wel met 70cc en 18mm carb, gevlakte kop, aangepaste uitlaat, tandwielen e.d. Hield ie alleen niet heel lang vol want meestal warmloper na 15 á 20 min. :P

Ik heb ook een aantal keren de naalden van het naaldlager tussen de zuigerstang en zuiger letterlijk tussen zuiger en zuigerwand gehad.
Dan zette ik er gewoon weer een standaard maat zuiger in en ging het feest weer verder een flinke tijd,
Die van mij liep 80.

Op donderdag 12 maart 2026 01:57:57 schreef nonius:

Yep, de sticker met 'Die in diesem Gerät entstehende Röntgenstrahlung ist ausreichend abgeschirmt' boezemde me als kind toch wel wat angst in.... Die sticker had niet het geruststellende effect die het beoogde te hebben :)

En laat ik nou lang geleden met zo'n ding aan het klungelen zijn geweest. En het schakelaartje van de kooi, die de HSP onderbreekt als je de kooi opent, met een wasknijper had vastgezet om te kunnen meten..
Met gezicht vlakbij..

Ik weet nog dat ik het de huisarts had gemeld, toen ik toch wel schrok van die röntgen-dreiging...

@Harry64.
Mylar is binnen, het zijn A4 velletjes.
Wil je het zo compleet hebben of zal ik kijken of het te snijden is?

Mijn vrouw zei nog "je ziet er stralend uit"... :)

Op donderdag 12 maart 2026 21:17:05 schreef Bavelt:
[...]
Geldt nog steeds.
Ik reed onlangs, foei foei, bij het binnenkomen van Leusden, waar ik dacht dat 70 mocht - en dus ook reed -, maar blijkbaar niet gezien dat het daadwerkelijke getal 50 was.
Boete € 257 en niet op tijd betalen iets van € 453, daarna richting € 850 of zoiets.
Ik begreep dat wanneer je iemand helemaal in elkaar slaat, de straf beduidend lager ligt, en misschien blijft het wel bij "niet meer doen, hé?"

Het verdubbelen van die boetes wordt misschien eindelijk een keer onwettig verklaard... Zou tijd worden.

Mishandeling... Ik kon na een akkefietje in een kroeg, 750 euro slachtoffervergoeding beuren die het CJIB automatisch op de dader verhaalt en ik meen dat een van de daders ook nog een paar maandjes gekregen heeft.

@maarten, heb ik jou ook niet eens den zooitje oude lijntrafos en/of onderdelen daarvan meegegeven?

Op donderdag 12 maart 2026 21:29:16 schreef maartenbakker:
Het verdubbelen van die boetes wordt misschien eindelijk een keer onwettig verklaard... Zou tijd worden.

Dat zullen ze wel nooit gaan doen, met de torenhoge boetes maken ze de burgers armer en vullen ze de schatkist.

Op donderdag 12 maart 2026 23:54:55 schreef henri62:
@maarten, heb ik jou ook niet eens den zooitje oude lijntrafos en/of onderdelen daarvan meegegeven?

Was dat niet van latere toestellen? Ik heb nog het nodige onuitgezocht liggen uit de tijd dat ik vooral mijn eigen verzameling wilde opknappen (waar ik dus nooit aan toe kom als het zo doorgaat). Daar hoop ik binnenkort ook nog doorheen te gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Op donderdag 12 maart 2026 21:22:47 schreef revado:
@Harry64.
Mylar is binnen, het zijn A4 velletjes.
Wil je het zo compleet hebben of zal ik kijken of het te snijden is?

Doe maar compleet. Dan kan ik ze zelf op maat snijden. :)

Op donderdag 12 maart 2026 18:43:14 schreef henri62:
[...] Volgens mij heb ik er exact zo een liggen, de maten kloppen in ieder geval. Het "sleufje" is zo snel gemeten 4 mm.
Op de vlakke zijkant staat: VK23540A2B.
Ik heb net 1 helft gevonden, als ik de andere helft ook nog heb moet ik de la waar die uit komt verder uitruimen.

Heb je beide helften nodig?

Dat zijn dan originelen? Vermoed ik. Van Bavelt z'n trafo was 1 kant gebroken. Maar 4mm klopt wel.

Net even een 'snelle' inductie vergelijking gedaan met een paar windingen om de kern en dan het platte deel van de ander er op om het 'rond' of dicht te maken. De niet gebroken kern komt dan op 15uH en de gebroken gelijmde kern met het zelfde aantal windingen op dezelfde manier gemeten op 9 á 10 uH. Met open kern beide 5uH. Beide platte ruggen van de kernen hebben een verschillend nummer wat nu nog slecht leesbaar is.

Op donderdag 12 maart 2026 21:17:05 schreef Bavelt:
[...]
Geldt nog steeds.

Ik had die van mij laatst per ongeluk op een parkeerplaats op kenteken gezet. Was een straat met grote parkeer druk. Ik was zoekende in de regen voor een plek toen ik iemand zag wegrijden. Dus ik dacht "ha, mooi, plek". Auto geparkeerd en verder niet goed gekeken want koud nat rotweer. Die vergissing koste 500.- Sindsdien let ik daar wel véél beter op. Ook in koud nat rotweer, dat dan weer wel. :P

Op donderdag 12 maart 2026 21:21:15 schreef Bavelt:
[...]

En laat ik nou lang geleden met zo'n ding aan het klungelen zijn geweest. En het schakelaartje van de kooi, die de HSP onderbreekt als je de kooi opent, met een wasknijper had vastgezet om te kunnen meten..
Met gezicht vlakbij..

Ik weet nog dat ik het de huisarts had gemeld, toen ik toch wel schrok van die röntgen-dreiging...

Ik bleef sowieso met m'n hoofd wel op respectabele afstand van die open of dichte 25KV HS kooi. Geen zin in een eventueel vlamboogje dat dan je oogbal als kortste weg ziet. :P

Wel een keer met een toenmalig bevriende fotograaf geprobeerd om met een afgedekt fotopapier een röngtenfoto van m'n vingers te maken. Die röngten straling was daar toch niet zo sterk aanwezig. Foto mislukt i.i.g. Ook na 5 min 'bestralen' heel erg weinig te zien na ontwikkelen fotopapiertje of film.

Waar ik vooral van baal, is dat voor het volk dat moeiteloos in (nieuwe!) Porsche Panamera's/Taycans, Mercedes S-klasses en G-Wagens enzovoorts kan betalen, de boetes exact hetzelfde zijn en dus volkomen vrij van corrigerende waarde zijn.

250 euro boete heeft voor de modale mens veel meer betekenis (voor mij is dat 3, misschien zelfs 4 weken boodschappen) dan voor iemand in een auto van €100.000. En daar zie ik er eerlijk gezegd genoeg van rondrijden, ongeacht in wat voor buurt.
Die boel moet eens wat beter genivelleerd worden, desnoods uitgedrukt in het aantal uur dat je moet werken. Bijvoorbeeld een boete van 250 euro wordt een boete van 10 uur werk in je huidige functie. Als je advocaat bent wordt dat 2500 euro. Werk je bij de Albert Heijn 210 euro.

Bij 'echte' criminelen wordt dat natuurlijk wat lastiger maar als de overheid echt wil graaien verzinnen ze daar wel wat op.

De wetgeving moet er zijn om de verkeersveiligheid te reguleren. Het mooiste is natuurlijk als er helemaal geen boetes zouden hoeven te worden uitgeschreven. Ten teken dat er veilig wordt gereden.
Alleen zijn de boetes hier buitenproportioneel, zeker in vergelijking met het buitenland. De 'verwarnung', zoals Duitsland die hanteert kennen ze hier niet.
Sterker nog : wil men niet.
Zelfs het OM heeft geageerd richting de politiek dat er nu toch iets niet klopt. Iemand die een lichte overtreding maakt en de hoge boete niet kan betalen, komt na de verhoging in de serieuze problemen.
Het antwoord van de minister was simpel en verbijsterend: "verlagingen van de boetes kan niet, want het staat in de begroting. En dan heb ik een gat".
Hoe bedenk je het.
Boetes begroten? Dus als we veilig rijden heeft men een financieel probleem?
Een boete mag m.i. nooit onderdeel zijn van je vaste inkomsten. De opbrengst zou dan naar een goed doel kunnen gaan, of incidenteel project voor verbetering veiligheid, whatever.
De huidige regelgeving bevat de juiste ingrediënten voor een nieuw toeslagschandaal.

Het zou een nieuw topic kunnen zijn.
Maar lijntrafo's zijn leuker!

Zowel het CJIB als het OM zijn geen voorstanders van het huidige regime, maar het is al heel lang aan het afglijden.

Als ze beginnen met de straf op armoede (de verhogingen) af te schaffen of hooguit in lijn te brengen met de normale incassopraktijken en de boetes passender te maken bij de overtreding, ben je al haast halverwege een proportioneel boetestelsel voordat je ook maar 1 omstreden maatregel invoert. Als we op die manier alle laaghangend fruit aanpakten, was Nederland al goed genoeg dat vrijwel niemand meer wat te klagen had.

Wet Mulder? Ik snap waarom, maar eigenlijk werden verkeersboetes toen al verkapte belastingmaatregelen.

Verwerkingskosten erbovenop gooien? Hoort bij neokapitalisme en (de schijn van) marktwerking, behalve dan dat ik nog steeds geen vrije keus heb aan welk inningsbedrijf ik de boete betaal...

Terug naar boetes voor het overtreden van natuurwetten, want dat zijn fouten in elektronica eigenlijk ;-)

Op vrijdag 13 maart 2026 07:59:41 schreef Ledlover:
Waar ik vooral van baal, is dat voor het volk dat moeiteloos in (nieuwe!) Porsche Panamera's/Taycans, Mercedes S-klasses en G-Wagens enzovoorts kan betalen, de boetes exact hetzelfde zijn en dus volkomen vrij van corrigerende waarde zijn.

250 euro boete heeft voor de modale mens veel meer betekenis (voor mij is dat 3, misschien zelfs 4 weken boodschappen) dan voor iemand in een auto van €100.000. En daar zie ik er eerlijk gezegd genoeg van rondrijden, ongeacht in wat voor buurt.
Die boel moet eens wat beter genivelleerd worden, desnoods uitgedrukt in het aantal uur dat je moet werken. Bijvoorbeeld een boete van 250 euro wordt een boete van 10 uur werk in je huidige functie. Als je advocaat bent wordt dat 2500 euro. Werk je bij de Albert Heijn 210 euro.

Bij 'echte' criminelen wordt dat natuurlijk wat lastiger maar als de overheid echt wil graaien verzinnen ze daar wel wat op.

Dan moet je in Zwitserland zijn daar zijn rijkelui die zomaar een ton boete krijgen. Ik was vorig jaar even in Basel net over de grens met Duitsland en daar zie iets meer dure auto's. Monaco is ook vergeven van dat soort bakken. Leuk om een keer te zien. Maar steden zijn meestal smerig en druk. En selecteer hotels in het buitenland op een hele rustige locatie.

Ik denk dat het handiger is daar aan de koffietafel wat verder op in te gaan anders kapen we Bavelt zijn topic wel heel erg..

Op vrijdag 13 maart 2026 00:17:08 schreef maartenbakker:
[...]Was dat niet van latere toestellen?

Misschien, maar ik weet zeker dat ik ook nog K7 spul in die tijd over had (of zelfs nog heb).

Op vrijdag 13 maart 2026 01:41:51 schreef harry64:
[...]
Dat zijn dan originelen? Vermoed ik. Van Bavelt z'n trafo was 1 kant gebroken. Maar 4mm klopt wel.

ja, originele kern, ik zal morgen de la, is heel diep (en er staat vanalles voor) eens uitruimen om te kijken of daar nog meer lijntrafo spul in ligt of de andere helft van die kern.

En misschien nog zo'n 10-polig plugje waarmee de lijntrafo op het chassis wordt aangesloten. :D
Ik heb de trafo aan Harry gegeven zonder zo'n plug.

Zijn dat die dubbel pertinax (bruine) plaatjes?

In de doos van pandora in Oldenzaal zitten ze niet, maar ik zal eens kijken of ik nog wat anders heb liggen in de verzameling.

Mylar is onderweg naar Harry64 met tante post.

Na de nodige koppijn ben ik er denk ik uit om de lengte draad om te rekenen naar aantal windingen.

Voor S66 wordt dat: 911 stuks in 10 lagen.

S65 komt daar aan vast dus dan wordt het 81.5 + 19.7=101.2 meter totaal. Da's 1111 windingen totaal in 12 lagen.