Cat 6 op 20 meter in redelijke omgevingen hoef je niet echt veel moeite voor te doen

Ik heb thuis gewoon 10Gb op cat 5e

gewoon koper nemen idd, als gezegd door maarten met POE is het ellende met alu.

is dit wel alu? niet de brandklasse? want dat is een normaal iets bij kabels tegenwoordig: BCA, CCA,DCA

[Bericht gewijzigd door testman op (42%)]

Heeft iemand nog een betaalbaar adres voor massieve ader CAT6 kabel in 50m/100m?

Helemaal eens met testman en Maarten.
Neem koper en niet die "bekladde" zooi.
De keystones en dergelijke snijden door de cu heen en wiebelen in het aluminium.
Nog erger is de Ali troep, ijzerdraad met een laagje koper...

Een goede is Belden.
Ik mail je even.

Die Belden had ik ook doorgegeven betere prijs bij Vunderink dan de TU !

Ik leg veel netwerken aan, ben begonnen met cca. Nooit klachten van ontvangen. Later ben ik overgestapt op 100% koper. Geeft me zeker ivm poe een veiliger gevoel. Als je een paar stukken nodig hebt, kan ik je die wel leveren. Die trek ik van de rol hier. Kijk ook maar 's bij netwerkkabel.eu.

Op donderdag 29 mei 2025 21:49:04 schreef revado:
Die Belden had ik ook doorgegeven betere prijs bij Vunderink dan de TU !

niet onbekend dit, vaak kun je als bedrijf niet eens voor die internetprijzen inkopen, en dat is nog incl btw ook..

Op donderdag 29 mei 2025 22:06:48 schreef M-i-c-h-e-l:
Ik leg veel netwerken aan, ben begonnen met cca. Nooit klachten van ontvangen. Later ben ik overgestapt op 100% koper. Geeft me zeker ivm poe een veiliger gevoel.

CCA kan nooit aan de specs van CAT6 voldoen, daar staat namelijk een weerstand/meter in. En dat lukt niet met alu.

Dus inderdaad gewoon CU, geen andere zooi.

Ik heb ooit (2012) hier het hele net aangelegde netwerk (bijna 300m) kunnen vervangen. Het was namelijk een mengsel van CCA (groen en oranje paar) en CCS (blauw en bruine paar)
En paartjes van verschillend materiaal (en zeker ijzer) gaat echt fout. 10m wilde al geen gbit meer doen.

Daarna een vriend gebeld die al tijden problemen had met zijn netwerk (en waar ik nog eens naar zou kijken) en die bleek dezelfde zooi gebruikt te hebben.

Het topic loopt sindsdien nog steeds op Tnet
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Op donderdag 29 mei 2025 22:06:48 schreef M-i-c-h-e-l:
Ik leg veel netwerken aan, ben begonnen met cca. Nooit klachten van ontvangen. Later ben ik overgestapt op 100% koper. Geeft me zeker ivm poe een veiliger gevoel. Als je een paar stukken nodig hebt, kan ik je die wel leveren. Die trek ik van de rol hier. Kijk ook maar 's bij netwerkkabel.eu.

Ik leg ook veel aan, vooral bij scholen.
Nou, dan kan ik je welk andere voorbeelden geven waar ik alles met CCA er uit heb kunnen trekken.
Zeker als men dat "zelf even goedkoop" had aangesloten met aangeknepen RJ45 die niet geschikt zijn voor stugge kabel, dus die van 20 voor 5 euro.
En dan een plank in een hok in plaats van een patchkast.
Na vervangen door cu kabel en keystones met patchkabels en alles afwerken werkte het ineens wel prima.
Testman zal dit zeker herkennen.

je verandert goedkope kabel voor belden
je verandert goedkope RJ45 stekkers voor keystones
je verandert CCA voor koper

en je geeft de schuld aan CCA? interessant denkwerk

Op donderdag 29 mei 2025 23:26:25 schreef revado:
[...]

Na vervangen door cu kabel en keystones met patchkabels en alles afwerken werkte het ineens wel prima.
Testman zal dit zeker herkennen.

oh ja hoor, zelf aangelegd door de congierge of klusouders. los maar eens scope 10 op scholen op dan kom je toch wat frotwerk tegen. 19 inch poe switch los op t plafond, utp gespannen over plafonds terwijl er een kabelgoot langs loopt. had pas nog een waardeloze utp in een woning, zwart met soepele draad en met keystone nog geen goede verbinding mee te krijgen, draad was gewoon te dun. bij een tennis club was men het zat dat het netwerk steeds platging en dat niks van de kabels genummerd was. dus dat maar opgeschoond, genummerd en 1 grote switch erin gezet.

tijd terug ook 1 waar men zelf het netwerk had vervangen voor cat7. alles naar inbouw rj45 in schakelmateriaal. vrijwel elke aansluiting had problemen. ik dacht, kleuren verkeerd. maar niks ervan die kleuren zaten goed. dus de wat vaag uitziende rj45 stekkertjes bij de switch maar eens vervangen voor goede, en dat was al meteen raak bij die 4. voor keystones was geen ruimte voor, was te kort afgeknipt door die klusser.

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Op donderdag 29 mei 2025 19:56:38 schreef Arco:
maakt dat op kortere afstanden (tot 20m, tot 1GHz) nog veel uit?

Tot 1 GHz is 8x sneller dan gigabit Ethernet. Heb je dat echt nodig? (1000mbps ethernet is 125MHz).

Op vrijdag 30 mei 2025 09:10:23 schreef DK:
je verandert goedkope kabel voor belden
je verandert goedkope RJ45 stekkers voor keystones
je verandert CCA voor koper

en je geeft de schuld aan CCA? interessant denkwerk

Heb je aandelen in een CCA kabelboer? :D

CCA = buiten CAT spec + aansluitproblemen (ook in keystones) + verloren werk en moeite.

In het kort, zooi, vooral niet toepassen.

Heb je wel eens aan een netwerkinterface gemeten? Het gros voldoet niet aan de spec.

Maar er zit genoeg marge in de 802.x protocollen waardoor het toch prima werkt.

Natuurlijk is CCA kabel slechter dan full-copper. Maar dat maakt het nog geen zooi. Het is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en voor 95% van de installaties uitstekend geschikt.

Weten welke 5% niet dat vereist echt begrip van de materie. En anders kun je beter full-copper installeren, das makkelijk. En nadenken kost tijd, dus gewoon full copper erin knallen en niet hoeven nadenken kan economisch zijn.

Op vrijdag 30 mei 2025 12:46:14 schreef Sine:
[...]

Heb je aandelen in een CCA kabelboer? :D

CCA = buiten CAT spec + aansluitproblemen (ook in keystones) + verloren werk en moeite.

In het kort, zooi, vooral niet toepassen.

Ik heb uberhaupt geen aandelen, ergens in

Maar die redenering slaat echt nergens op, ik wissel alles, en trek een conclusie dat alleen het materiaal van de aders verkeerd was

Dan kunnen we ook wel de conclusie trekken dat netwerken die op een zaterdag gemaakt zijn slechter werken omdat de maan dan verkeerd staat ofzo

Realiteit is dat 99% wat niet werkt, te verhelpen is met een paar goed geknepen connectoren, en 0,0 afhankelijk is van welke kabel uit de muur komt

Ik vroeg het eigenlijk, omdat door het skin effect de stromen op 5+ MHz toch grotendeels door de buitenste 20µm (koperlaag) lopen...
CCA kabel is mechanisch wel minder geschikt als de kabel veel beweegt: alu breekt eerder. (en PoE is ook een factor om rekening mee te houden)

Op vrijdag 30 mei 2025 13:19:26 schreef DK:
Realiteit is dat 99% wat niet werkt, te verhelpen is met een paar goed geknepen connectoren, en 0,0 afhankelijk is van welke kabel uit de muur komt

Ik heb hier sinds begin maart wat ethernet liggen. Na een tijdje merkte ik dat ik max 100mbps kreeg tussen "server" en mijn "werkstation". Gisteren maar eens uitgezocht.... Jou 99% zou kunnen kloppen. :-)

@Arco, Ik heb op een skin effect calculator ingevuld: Copper, 10MHz, en krijg dan 20 um. Ik vond jou 5MHz wat laag en wilde 10 weten maar dat blijkt precies op die 20 van jou uit te komen. Dus... voor de hogere frequenties lijk je gelijk te hebben, zou CCA vs massief koper niet moeten uitmaken. (Mits de koperlaag minstens 20um dik is).

[...]
Ik heb uberhaupt geen aandelen, ergens in

Maar die redenering slaat echt nergens op, ik wissel alles, en trek een conclusie dat alleen het materiaal van de aders verkeerd was.

Nouja, *alles* .. de kabel en de aansluitingen zijn gewisseld. En laat het nou zo zijn dat alu een stuk minder veert dan koper, dus alle pers en krimpconnectors zullen ook een slechtere verbinding maken met alu. Eventuele corrosie door verschillende metalen nog eens compleet buiten beschouwing gelaten.

Op vrijdag 30 mei 2025 13:07:43 schreef blurp:
Heb je wel eens aan een netwerkinterface gemeten? Het gros voldoet niet aan de spec.

Maar er zit genoeg marge in de 802.x protocollen waardoor het toch prima werkt.

Dat is zeker geen reden om die grenzen te gaan opzoeken, en ik heb zelf al ervaren dat het ook prima niet kan werken.

Natuurlijk is CCA kabel slechter dan full-copper. Maar dat maakt het nog geen zooi. Het is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en voor 95% van de installaties uitstekend geschikt.

Het is hoe dan ook buiten spec, het mag daarmee het label CAT6 niet eens dragen.
You do you, maar de ellende die je kunt hebben met slechte verbindingen weegt echt niet op tegen wat je bespaart met het gebruiken van zooi.

Weten welke 5% niet dat vereist echt begrip van de materie. En anders kun je beter full-copper installeren, das makkelijk. En nadenken kost tijd, dus gewoon full copper erin knallen en niet hoeven nadenken kan economisch zijn.

Dat noemt men ook wel prutsen.
Zeker als het nu werkt, maar later moet er iets anders (sneller, meer vermogen, ....) overheen en je zit met de gebakken peren.

Gewoon niet broddelen, en dus ook geen alu gebruiken.

Op donderdag 29 mei 2025 22:25:21 schreef Sine:
[...]

CCA kan nooit aan de specs van CAT6 voldoen, daar staat namelijk een weerstand/meter in. En dat lukt niet met alu.

Ik voer op elke kabel een aantal tests uit waaronder een bit error test.
Ik sluit een klus pas af als deze test 0 errors geeft op 1 GBps.

Ook de kabels die ik aanvankelijk met cca kabel trok, gaven mij een probleemloze 1 GBps verbinding. De klanten heb ik nooit horen klagen.
Er zal vast ook verschil zijn in CCA en CCA.
Hoe dan ook, ik gebruik het niet meer dus die discussie hoeven we niet verder te voeren hier.

Volledig mee eens.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (17%)]

Voor standaard WiFi is 25m een flinke afstand (op die afstand kun je snel last van stoorsignalen krijgen)
Sterkere Wifi of booster nemen?

Ik had trouwens ook nog een vraagje:

Regelmatig moet ik een patchkabel (dus soepele kabel) inkorten. Dat lukt wel, maar is een zenuwslopende bezigheid.
De aders willen nooit netjes naast elkaar blijven liggen bij insteken in de RJ45. (de isolatie van de aders is nogal 'springerig')
Zelfs als de aders bij insteken netjes naast elkaar liggen weten ze zich toch van plaats te verwisselen... :(

Na heel veel opnieuw insteken lukt het uiteindelijk wel, maar 't is niet goed voor je zenuwen... (met massieve aders nooit problemen)
(ik heb nu van die RJ45 'doorsteekstekers', dan kun je tenminste makkelijk zien of ze goed zitten. Maar vervelend blijft het)

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRmHjfmccKCvGdhOgA7acDauH_WDG2u0NS5ZsmeByS1Yfx0Pt9biQmlWQ5LmboD9Nr2ktvcX3Q5mPfsNH4N5m7jH87NQ_jyJ2zXUZqpzu2scr0Qfv7g2u6N

Is daar een truukje voor of zo?

[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]

Op vrijdag 30 mei 2025 17:12:13 schreef Arco:

Herkenbaar probleem. Is het nadeel van soepele kern.
Die doorsteek-stekkers zijn je antwoord.
Althans bij mij wel.

Op vrijdag 30 mei 2025 17:12:13 schreef Arco:
Voor standaard WiFi is 25m een flinke afstand (op die afstand kun je snel last van stoorsignalen krijgen)
Sterkere Wifi of booster nemen?

Regelmatig moet ik een patchkabel (dus soepele kabel) inkorten. Dat lukt wel, maar is een zenuwslopende bezigheid.

[...]

Een setje patchkabels in verschillende lengtes kopen. Zeker in profi installs ga ik niet zelf knijpen.

Voor thuisgebruik .. het wordt makkelijker als je het veel doet. Maar het blijft vervelend.

die doorsteek stekkers zijn op t werk ook standaard tegenwoordig. ik strip de isolatie een 6cm af en dan op volgorde leggen en recht trekken. dan afknippen dat het recht langs elkaar kan en de stekker in kan. dat werkt meestal goed. op de echt goedkope meuk patchsnoeren na die providers oa bij het modem leveren..

edit: ik denk dat 1 stekker aanknijpen vaak komt omdat men de patchkabel al heeft en het stekkertje eraf moet om door de pijp te krijgen. heb ook wat cat6 soepele utp van de rol liggen die uit een kantoor getrokken is. lange stukken welke wel goed verwerkbaar is. immers is een rj45 aan stugge kabel bij vaker bewegen niet zelden ellende op afroep..

Ik gebruim die doorsteekstekers ook, van EZ, die mogen op zowel soepel als massief.
En verschillende voor CAT 5e cq Cat 6, van Cat 6 is de aderisolatie dikker ( bij goede kabel >:) )

Zoals testman zegt, soepel een centimeter of 6 strippen , aders op volgorde en een beetje heen en weer rollen tot ze vlak blijven en tussen duim en wijsvinger vasthouden, dan gaan de redelijk in die RJ doorsteek.
Maar beter een doosje kant en klare kabels meenemen.

Met Sine volledig eens wat betreft de kwaliteit dat alu is brol.
Maar DK laat je niet tegenhouden als je het zo graag wil gebruiken.
Ik denk dat de meningen over die kabels nu wel duidelijk zijn.