Ik heb hier een hogedrukreiniger met dieselmotor en mechanisch werkt alles prima.
Maar de besturing nog niet helemaal , ik heb begin dit jaar de relais die alles bestuurde / beveiligde eruit gehaald en er een logo voor in de plaats gezet.
Een logo is makkelijk te programmeren en op een dingetje na werkt alles mooi.
De bediening op de machine werkt goed maar de afstandsbediening mist een beveiliging en wel de volgende :

Als de machine in gebruik is (vol gas) en de afstandsbediening verliest verbinding of wordt per ongeluk uitgeschakeld wordt meteen de brandstofklep dicht gegooid en dat is niet goed voor de motor.
Het beste is dat de motor dan eerst een tijdje naar stationair gaat alvorens uit te schakelen of als het signaal van de afstandsbediening terug komt dat de motor niet uitschakelt.

Maar als de motor al stationair draait en de afstandsbediening wordt uitgeschakeld dan mag de brandstofklep wel meteen dicht.

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen maar ik kom er niet meer uit.
Het zal wel iets simpels zijn waar ik nu overheen kijk...

Er zijn drie ingangen
1 - signaal dat de afstandsbediening gebruikt kan worden.
2 - signaal dat de afstandsbediening ingeschakeld is (contact)
3 - vol gas signaal

En die moeten de uitgangen van de brandstofklep en gas aansturen.

De ingangen heb ik, maar de uitgangen.
Hoe gaat het “vol gas” en “stationair” ?

Op de dieselmotor zitten 2 actuatoren een voor brandstof spanning er op en de motor krijgt brandstof en de andere voor gas te geven spanning er op en je hebt vol gas.
Deze worden rechtstreeks door de relais van de logo aangestuurd.

Dan maak je met de ingangen contact verloren met afstandsbediening het signaal naar de volgasklep 0. tegelijk start je een timer die afloopt met bv 10seconden welke dan de motor stopt.

Ik was dus weer te moeilijk aan het denken Vandaar dat het allemaal niet werkte wat ik probeerde.

Het schema is toch al een grote bol spaghetti geworden.
Het zal wel veel ingewikkelder zijn dan noodzakelijk maar in theorie werkt het , nu de praktijk nog.....

Ik heb een nieuwe uitdaging gevonden.

Na het uploaden van het nieuwe programma ben ik vergeten om de hoofdschakelaar uit te zetten de logo en de ontvanger van de afstandsbediening blijven dan ingeschakeld.
De volgende dag wilde ik gaan testen maar tijdens het starten komt de accu spanning rond de 10 volt en dan valt de logo uit en de startmotor dus ook.

Nu kon ik wel handmatig de motor starten maar ik moest zelf de brandstofklep open houden omdat de logo iets te goed is beveiligd tegen domme dingen doen.

Is het mogelijk om met een paar condensatoren de voeding van de logo te overbruggen tijdens het starten normaal max 5 seconden en in het ergste geval 10 seconden ?

Of is het beter om de logo op een aparte accu aan te sluiten ?

schema.pdf