bestaat er iets die kan zien wat er op een compoort allemaal heen en weer gaat?

Dus je PC praat met een Arduino, dan een programma starten, die alle communicatie die over com 6 gaat laat zien?

Als de PC Linux draait dan kan het "tee"-commando hulp brengen; je kunt dan de communicatie met de Arduino opstarten met een "vork" enerzijds naar de controle-software, anderszijds naar de console.

WireShark? Werkt op Linux en Windows (Apple weet ik niet) en daarmee kan je een heleboel interfaces mee bekijken. Tot op het bot :)

Is er ook hardware die kan sniffen op Comport/RS232, USB en Ethernet die dan met iets als Wireshark werkt? Het is handig om een heel systeem in kaart te kunnen brengen.

Niet iets wat op Windows niveau werkt, maar gewoon verkeer tussen bijvoorbeeld embedded apparaten kan bekijken.

Die zijn er, zoiets bijv.:

Een alles-in-een Multi Protocol Analyzer : Multi Protocol Analyzer LE-8200

Wanneer je het eenvoudig wil houden en een tweede Arduino hebt liggen, dan hier een simpele sketch:
https://github.com/kentavv/arduino_serial_sniffer
Gebruik hem zelf ook vaak om even eenvoudig mee te kijken.

Op zondag 1 juni 2025 18:25:07 schreef Bobosje:
Die zijn er, zoiets bijv.:

Een alles-in-een Multi Protocol Analyzer : Multi Protocol Analyzer LE-8200

Zelfs een gebruikte op ebay is al boven 2000 dollar. Niet echt wat ik zocht.

Dat moet toch goedkoper kunnen, dacht ik.

Wireshark kan van alles , maar serieele poort capturen kan niet. USB capturen kan wel, dus in theorie zou het kunnen als je een usb-rs232 adapter gebruikt. Maar dat is niet zo voor de hand liggend om er vervolgens de kale serieele data uit te krijgen.

Op zondag 1 juni 2025 17:35:31 schreef buckfast_beekeeper:
Serial Port Monitor doet wat je wenst.

Dit lijkt me de snelste oplossing.

Of dit apparaat, wat ik in de 80-90'er jaren gebruikte toen ik nog wekelijks rs232 analyses moest doen om te zien wat er nou fout ging met b.v. de handshake signalen.
https://www.ebay.com/itm/204560350283

https://hhdsoftware.com/

ik heb deze gedownload, en ik ben bezig met SimHub, die via de Com 6 met een Microcontroller praat...

maar het werkt niet , maar ik kan niet gelijk via de seriële monitor online, en hem laten praten met Simhub op poort 6...

tuurlijk kan ik een 2de comport aan de Micro controller hangen, maar is lastig... want de print waar alles opzit heb ik al laten maken. Dus goede leer voor later, er altijd maar ff opmaken...

maar ik heb nu het programma Device Monitoring Studio, en die laat ik naar Com6 kijken...

en ik zie daar wel alles van Simhub langs komen, maar ik dacht als ik dan via serial print dingen vanuit de microcontroller zou sturen, dat ik die daar dan ook zou moeten kunnen zien?

maar niet dus? of wat ik wil kan helemaal niet?

of ik heb iets niet goed staan in dat Device Monitoring studio?

De USB SmartScope van LabNation is voor 180 Euro te koop bij Elektor. Deze scope heeft protocol analyzers voor serial (I2C en nog enkele andere). Heb ik al veel plezier van gehad. Veel goedkoper dan een Rigol, en dit ding is vrij klein.
Die Serial Port Monitor die Buckfast-beekeeper noemde lijkt me slechts één richting (inkomend op je PC) te kunnen monitoren. Die smartscope kan beide richtingen tegelijk afluisteren.

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (28%)]

Op maandag 2 juni 2025 02:51:53 schreef soldeersmurf:
[...]
Die Serial Port Monitor die Buckfast-beekeeper noemde lijkt me slechts één richting (inkomend op je PC) te kunnen monitoren. Die smartscope kan beide richtingen tegelijk afluisteren.

Nochtans, onder Data viewing modes, staat dit:

When you select the Line view, you will see more details about each request passing in and out of a monitored COM port.

Ik ben op dit moment niet thuis maar kan het vanavond wel even proberen.

Edit: zonet getest, je krijgt inderdaad het 2 richting verkeer te zien in line modus.