ik heb een RC generator gebouwd, en zoek naar een eenvoudige gestabiliseerde voeding .Ik heb nodig : 22,5 V DC en 1,5V DC, beide hebben max stroom nodig van 0,1 A. Ik vertrek van een transfo met gelijkrichter die 35 V DC levert
Hebben jullie suggesties ?
ik beschik over een redelijk assortiment transistoren zoals AC187, BC147, en referentie diodes 15V, 12 V 9V
ik had een schema (zie bijlage) maar die werkt niet goed
het betreft het bovenste deel
Een 7824 is goed om te beginnen daar een paar dioden achter als spanningsdrop. Moet het echt 22,5 volt zijn?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat schema is "niet meer van de jongste" om het maar voorzichtig te stellen.
Voor het bovenste deel: gebruik een LM317 om de 25V= te maken en een 7805 voor de 5V=. Of, als het rendement belangrijk is, schakelende moduultjes.
Wel even checken of de gelijkgerichte en afgevlakte spanning niet te hoog is, 35V is nogal wat.
Op zaterdag 7 juni 2025 10:08:32 schreef Nobus:
ik heb een RC generator gebouwd, en zoek naar een eenvoudige gestabiliseerde voeding .Ik heb nodig : 22,5 V DC en 1,5V DC, beide hebben max stroom nodig van 0,1 A. Ik vertrek van een transfo met gelijkrichter die 35 V DC levert
Hebben jullie suggesties ?
ik beschik over een redelijk assortiment transistoren zoals AC187, BC147, en referentie diodes 15V, 12 V 9V
Waarom werkt die voeding niet goed dan? Heb je hem precies volgens dat schema gebouwd? Of heb je die rare oude transistoren die je noemt er in gezet.
Die AC187 is een germanium transistor die vroeg gebruikt werd in oudio eindversterkers. Dit is de helft van een complementair paartje. Er hoort een AC188 bij. Deze transistoren waren de halfgeleider opvolgers van de EL84 eindbuis en werd in veel radiotoestellen van eind jaren 60 begin jaren 70 gebruikt. Deze transistoren beginnen zeldzaam te worden en moet je eigenlijk alleen gebruiken om oude apparatuur te restaureren. Of als je een ouderwets apparaat weer authentiek opnieuw zou willen maken. Verder zijn ze eigenlijk onbruikbaar. En in een schakeling die bedacht is voor nieuwe silicium transistoren kunnen ze gewoon niet.
Dat schema wat je daar hebt is overigens ook al oeroud. In veertig jaar tijd is de techniek echt wel wat verandert.
Dat schema dat je laat zien geeft verder ook nog foute uitgangsspanningen. Er komt 5 volt en 25 volt uit. En jij wilt 1,5 en 22,5 volt hebben. Kortom dat schema is om meerdere redenen ongeschikt voor jouw doel.
Als ik u was zou ik een andere beter passende transformator kiezen en daarachter een LM317 plaatsen en voor die 1,5 volt iets doen met een zener of een paar dioden in serie. Met moderne componenten is zo'n schakeling in een wip in elkaar geflansd.
Er staan hier bij diverse voorbeelden die je zo kunt nabouwen. Deze bijvoorbeeld:
Nog veel makkelijker is het om een kante klaar dingetje te kopen bij ome ali.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt voor beiden de LM317 schakeling gebruiken...
Gezien de vreemde spanningen (22.5 en 1.5 volt) is het van origine waarschijnlijk een batterijgevoed apparaat...
[Bericht gewijzigd door Arco op (52%)]
vraag is. wat werkt er niet goed aan? het schema lijkt me te kloppen. de AC187 loopt daar wel tegen zijn limiet bij volle belasting die moet je op een aangepaste koelplaat monteren, of een zwaarder type nemen, of twee exemplaren parallel(met elk hun eigen emittorweerstand om de verschillen op te vangen).
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op zaterdag 7 juni 2025 11:50:05 schreef Arco:
Je kunt voor beiden de LM317 schakeling gebruiken...
Gezien de vreemde spanningen (22.5 en 1.5 volt) is het van origine waarschijnlijk een batterijgevoed apparaat...
Jij daar zeggen zowat... Als dat zo is dan kan het nog stevig misgaan als in dat apparaaat de beide batterijen zweven tegenover elkaar, anders gezegd: als de min van de 1,5V= niet gelijk is aan de min van de 22,5V=
Inderdaad, 22,5 en 1,5 zijn ook batterijspanningen. Maar met batterijen uit de oude tijd. Als het test apparaat van de TS net zo'n oud ontwerp is als de transistors waar de TS het over heeft zou het best wel eens kunnen dat het op die oude batterijen hoort te werken. En dat een voeding met een gemeenschappelijke nul problemen gaat geven.
Ze zijn bij om ome ali nog wel te koop:
Ben toch wel benieuwd wat dat voor toestel is dat de TS heeft gemaakt. Een schema en foto's zouden leuk zijn. Een beter advies behoort dan ook tot de mogelijkheden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 7 juni 2025 14:00:59 schreef Ex-fietser:
Ben toch wel benieuwd wat dat voor toestel is dat de TS heeft gemaakt.
In de startpost schreef hij:
ik heb een RC generator gebouwd, en zoek naar een eenvoudige gestabiliseerde voeding .Ik heb nodig : 22,5 V DC en 1,5V DC, beide hebben max stroom nodig van 0,1 A.
Aldus TS. 
Dit zijn wel typische spanningen voor de oude generatie draaispoel multimeters met een 100KΩ meetbereik erop.
Wat ik dan weer niet kan rijmen met de RC generator van TS 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Germanium transistoren horen achter de geraniums te zitten.
Ze gaan soms/vaak lekken als ze ouder zijn, worden onbetrouwbaar en zijn duur. Gewoon niet gebruiken. Alleen in speciale dingen, als voor fanaten die gitaarvervormers bouwen, of reparaties, kan het nog van pas komen.
Op zaterdag 7 juni 2025 16:46:33 schreef Hoeben:
Germanium transistoren horen achter de geraniums te zitten.Ze gaan soms/vaak lekken als ze ouder zijn, worden onbetrouwbaar en zijn duur.
Hoezo duur? TS heeft ze liggen..
lekken? die dingen lekten al toen ze nieuw waren, Iceo is nu eenmaal groter dan bij Si.
Onbetrouwbaar? Ik heb minder problemen met +60 jaar oud Ge spul dan met modern Si spul.. De hele oude zitten nog in een glazen jasje, en hebben zelfs geen last van het tiktorverschijnsel.
Bij de AC187/188 schijnt het wel mee te vallen met de tin whiskers.
Maar desondanks zou ik ze niet gebruiken voor nieuwe bouwsels. Die oude transistoren hebben nog wel wat meer problemen dan die tin whiskers alleen. Ze hebben heus niet voor niets nieuwere betere transistoren ontwikkeld om deze typen van het eerste uur te vervangen. Die oude transistoren zijn alleen bruikbaar als je iets in originele staat wil restaureren, of om sentimentele redenen.
Je hebt natuurlijk altijd freaks die blijven volhouden dat die ouide meuk veel beter is dan het moderne spul, maar zit je in de dezelfde catagory als die audio buizen fanaten.
Die oude buizen helemaal de buizen van het eerste uur zijn erg duur en populair terwijl juist een karakteristiek hebben die zo krom zijn als een hoepel en dus erg verfvormen.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (36%)]
Op zondag 8 juni 2025 06:03:20 schreef Ex-fietser:
Bij de AC187/188 schijnt het wel mee te vallen met de tin whiskers.[bijlage]
. Ze hebben heus niet voor niets nieuwere betere transistoren ontwikkeld om deze typen van het eerste uur te vervangen.
Ik ben het daarmee eens, maar toch steeds verbaasd als ik een oud toestel hoor met Ge torren . Het klinkt niet altijd slecht, voor de beperkte middelen die er waren.
iets om over na te denken:
Die oude Ge spullen werden zowat gemaakt voor de eeuwigheid.(kwalitatief)
modern spul gebruikt dan wel halgeleiders met véél betere eigenschappen en toch gaat het minder lang mee, de rest werd kwalitiatief minder. En voor je het weet is je moderne halfgeleider obsolete 
.
Op zaterdag 7 juni 2025 14:00:59 schreef Ex-fietser:
Ben toch wel benieuwd wat dat voor toestel is dat de TS heeft gemaakt. Een schema en foto's zouden leuk zijn. Een beter advies behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Ik gok dat het een voeding moet worden voor een analoge multimeter.
Daar zou ik zelf overigens gewoon batterijen in drukken, of zelfs weg laten. Meestal zijn die enkel voor de weerstandsbreiken.
Lezen Sine .. er staar RC generator in de startpost.
nonius
set SCE to AUX.
Aan de spanningen te zien vermoed ik dat de generator is gebouwd met batterijbuisjes?
Zou ook verklaren dat er obsolete componenten, als een AC187 en BC147 worden gebruikt. Zijn nog halfgeleiders uit de nadagen van de buizentijd.
Zo te zien is het een aangepast Philips bouwpakket schema (NL7227 oid?), eind jaren 6o, begin 70. Schema levert 25V, met potmeter in te stellen op 22,5V. De 1,5V kan gemaakt worden door de zener van 5V1 te vervangen door een zener van 1,4V (om in stijl te blijven, een BZY55C1V4, maar die bestaat niet), oftewel twee siliciumdiodes in serie.
N.B.
AC187K: Vceo max = 15V, Uin= 35V Umin= 15,6V, verschil is 19,4V ==> is einde AC187K
Yep heb ik liggen met een fietslampje ter stabilisatie van de Wien bridge. Leuk ding 6823 uit het hoofd. Ik heb hier ooit (<10 jaar) het schema neergezet. https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…
NL 6832 bijna goed 
Op zondag 8 juni 2025 13:39:17 schreef nonius:
Aan de spanningen te zien vermoed ik dat de generator is gebouwd met batterijbuisjes?Zou ook verklaren dat er obsolete componenten, als een AC187 en BC147 worden gebruikt. Zijn nog halfgeleiders uit de nadagen van de buizentijd.
Er waren al vele transistor amps, those days. Gelukkig heb ik een ijzersterk geheugen. Die AC187K (01) met alu huis is erin gestopt omdat dat goedkoop was, Philips bakte amper silicium, ja de BC147 wel maar nog niet veel 'iets' zwaarder spul. En een TO-3 tor was te duur en onnodig. Leuk ontwerp, er zat een stereo log pot in voor de F instelling. Waar die 1.5V prik naartoe moet is me een raadsel.
Op maandag 9 juni 2025 16:09:34 schreef RAAF12:
Yep heb ik liggen met een fietslampje ter stabilisatie van de Wien bridge. Leuk ding 6823 uit het hoofd. Ik heb hier ooit (<10 jaar) het schema neergezet. https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…NL 6832 bijna goed
Maar daar zit al een voedingstrafo en toebehoren op !!!
Yep tis meer een raadsel en zoeken. Dus ik roep maar wat!! @Nobus oh ik dacht @Nonius
Dat maakt verschil.
Paulinha_B
Honourable Member
nonius
set SCE to AUX.
Ach, het zij hem vergeven, de hand-coördinatie zal nog niet helemaal zijn wat het was na die ontmoeting met een iets te enthousiaste viervoeter....
En bij het pianospelen zal er af en toe ook nog wel een valse nooit klinken, verwacht ik 
OP blijft jammer genoeg verder wel erg stil....
Ja dat is jammer dat het forum niet gevoed wordt. Dank u de wond geneest goed. Alleen jammer dat de zenuw is beschadigd.