Groter hoeft niet,liever hoger zodat de antenne richting binnenland kan kijken.
Ik zit er serieus aan te denken om een Miniwhip bovenin een 6 meter lange carbonhengel te hijsen.De coax door de geleideringen halen en de hengel in een vlaggemasthouder oid.Als ik de antenne niet gebruik of bij onweer trek ik hem uit de houder en dan plat op het balkon.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (16%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha nonius,
Als onderweg het elektrisch component verzwakt wordt dan is het magnetisch component in gelijke amplitude verzwakt.
Het is dus niet zo dat er verschil in amplitude is bij het intreden van de loop, maar deze gedraagt zich als een spoel en zal op het magnetisch component aangesproken worden.....
Om het antenne effect zo klein mogelijk te houden goed opletten dat de aansluitingen kort en afgeschermd zijn.
Groet,
Henk.
Dat klopt als een bus Henk,want die andere (niet magnetische) active antenne ontvangt niets meer of minder dan de ALA-Loop.Met de Elad AE switch kan ik razendsnel tussen de 2 antennes schakelen en vergelijken.De loop geeft iets minder ruis maar ontvangt niet beter.
Edit\ DCF77 komt op beide antennes wel knuppelhard binnen,dat VLF signaal heeft (blijkbaar)geen last van hindernissen futiliteiten zoals staal en beton,laat staan bomen... 
De bladeren beginnen te vallen uit de 4 woudreuzen die voor mijn balkon staan.Grote gaten in het bladerdek.Dus de HF ontvangers aangezet en zowaar.. Sterkte S-3 RTTY signalen op 21.096 en CW op 21.004.Op 20 meter CW en RTTY op 14.024 en 14.095 en op 80 meter zwak SSB gebabbel op 3.697
Misschien moet ik wat agent Orange gaan strooien over die 4 bomen zodat de rest van de bladeren ook rap nederdalen 
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Zoutzuur op de wortels werkt ook, grote kans dat de bomen dan het loodje leggen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (63%)]
Mm
Ze staan op een monumentenlijst geloof ik...
Een mens omleggen is 10 jaar cel maar een boom omleggen is 20 jaar.. 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (42%)]
Op donderdag 12 juni 2025 18:25:17 schreef Hubie:
Radio Amateur Magazine had daar een keer een uitgebreid en begrijpelijk artikel over.In de Rothhammel zal er ook wel iets over staan.
Dat was deze RAM dus...