Hoe hoger de frequentie des te kleiner de antenne,dat weet (bijna) iedereen.Dat is goed te zien bij deze DA-6000 discone van AOR voor 700 MHz tot 6 GHz.Minder dan 24 cm hoog..De antenne komt op het balkon te staan,ongeveer 15 meter hoog en dan 5 meter coax en dan de LNA-5000 van SSB Elektronik en dan verder naar de ontvanger.Ik ben benieuwd... :)

Lief ding.. :) Zorg wel voor zoveel mogelijk vrije afstraling.

Het is natuurlijk behelpen op een balkon.Het balkon staat pal op het westen en naast de antennes zit een stalen koker omdat er af en toe een balkon naar beneden komt... :)
De beugel voor de kleine discone heb ik al gemonteerd,hij komt in het midden.Links op de foto onder een desktop discone met magneetvoet voor 25-1300 MHz en helemaal rechts de DX-500 voor HF 0-50 MHz

Of een steuntje fabriceren zodat de straler minder in de schaduw staat? Lekker dat je wat bomen hebt staan dat lijkt mij erg gezond voor mens en dier.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (62%)]

Omdat het balkon pal west staat zijn de disconeantennes aan de oostkant doof en blind maar er valt genoeg te beleven in den aether :)
Die boom op de foto is een reus,de stam is meer dan 1 meter dik....

[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]

Lief antennetje! Maar jij heb ook het geluk je zit wat hoger,
Neem aan als je veel door muren heen moet dat het snel slechter word met signaal.
( DENK IK!? Ik weet ook niet veel van die hoger frequenties! )
MAAR antenne ziet er mooi / goed uit!

VrGr Rob

Het beste zou zijn als de coax direct uit de discone de LNA (Low Noise Amplifier)
ingaat maar dat gaat hier (praktisch) niet.Maar na 4 a 5 meter is de coax binnen en gaat dan de LNA in.

Leuk!

Ongeveer een jaartje geleden heb ik een discone gebouwd die het frequentiegebied afdekt vanaf 420MHz tot ca. 3-4Ghz. Volledig uit RVS (ik heb nou eenmaal een zwak voor RVS; elke gek hep z'n gebrek). De 'rok' was van een oud vergiet uit de kringloopwinkel. Tsja, ze stonden in de winkel wel even raar te kijken toen ik een rolmaatje uit m'n broekzak pakte om de lengte op te meten en daarna wat aan het rekenen sloeg om de onderste grensfrequentie uit te rekenen.... Maar toen wist ik wel gelijk dat ik met dat vergiet ook nog de volledige 70cm band kon afdekken.

Had jaren eerder al een veel kleinere discone gemaakt, van koperfolie, voor het UHF-SHF bereik. Die dekt het frequentiebereik af van 1200MHz en hoger. De twee discones vullen elkaar dus netjes aan. Op de planning staat nog een VHF discone, om het gebied van ca. 80-400MHz te bestrijken.

Sinds ongeveer een half jaartje ben ik in het bezit van een nano-VNA en één van de eerste dingen die ik ermee gedaan had was de impedantie van die RVS discone bekijken over het volledige frequentiebereik. Het was behoorlijk netjes vlak en paste ook nog goed aan op 70cm, iets wat ik al met handmatige reflectiemetingen had vastgesteld.

Normaal polijst ik m'n RVS projectjes ook hoogglans, maar dat vond ik voor deze antenne net iets te ver gaan :)

Discones zijn compromis-antennes (eigenlijk is elke antenne wel een vorm van compromis), maar de grote bandbreedte vind ik erg aantrekkelijk. Dit gaat uiteraard wel ten koste van de gain. Niets is perfect.

Jaren geleden stond er in Elektuur ook een zelfbouw-discone voor UHF.Ik heb die toen gemaakt van flinterdun latoenkoper en in een doorzichtige plastic beschuitbus geplaatst.Het ding werkte wel maar ik had geen meetapparatuur voor die hoge frequenties.Boven in de nok van de rok zat een BNC connector gesoldeerd en op de pin van de BNC zat het schijfje.Maar deze discone is van massief messing,ook de radialen zijn massief,dus geen pijpjes...

en in een doorzichtige plastic beschuitbus geplaatst.

Yep, het was de bedoeling dat die koperen discone ook in een kunststof radome zou komen te staan. Voor de kleine discone heb ik een SMA connector gebruikt. Voor de grote een BNC-connector, met inwendig in de RVS-buis semi-rigid coax.

Kippengaas schijnt trouwens ook te werken voor grotere discones. Maar zo'n gedrocht wil ik niet op m'n dak hebben staan - het oog wil ook wat! Wat dat betreft ziet die AOR-antenne er wel heel gelikt uit.

Alleen met die sprieten erop is het niet meer een pure discone, maar ook een soort ground-plane antenne? Heb die sprieten in combinatie met een discone nooit helemaal goed begrepen.

Radio Amateur Magazine had daar een keer een uitgebreid en begrijpelijk artikel over.In de Rothhammel zal er ook wel iets over staan.

Ik meen me inderdaad te herinneren dat Wim Bos (RAM) ooit een artikel had geschreven over zo'n kippengaas-discone.

Rothammel staat nog niet in m'n boekenkast, wel op het verlanglijstje.

Wel vraag ik me af of zo'n breedbandige discone, in combinatie met een breedbandige voorversterker als die LNA5000, wel zo'n goede combinatie is, i.v.m. oversturing. Er zitten een paar hele sterkers op de band (POCSAG bijv. was idioot sterk, als ik me goed herinner. Maar weet niet of dat nog steeds uitgezonden wordt (semafoon); en in het frequentiebereik van uw antenne zullen vooral GSM-signalen en WIFI zitten). Hoe dan ook, de combinatie breedbandige antenne + antenneversterker lijkt me eigenlijk een recept voor problemen. Maar heb er zelf geen directe ervaring mee.

Het belangrijkste doel/nut van een antenneversterker is om kabelverliezen op te heffen, en die lijken me in uw geval sowieso al vrij klein. Daarnaast kan het helpen om het effectieve ruisgetal van de ontvangstinstallatie te verbeteren, maar daarvoor zou de versterker best direct op de antenne worden aangesloten, niet met 4m coax ertussen. Dat is het theoretische ideaal, maar stuit uiteraard weer op wetten en praktische bezwaren :)

Ja precies,die LNA moet eigenlijk direct aan de discone en dan de voeding via de coax maarja,de praktijk is iets weerbarstiger.

Pager/Pocsag signalen zijn idd knuppelhard,zelfs op een kort sprietje.
Eigenlijk zou zo'n LNA traploos regelbaar moeten zijn maar dan heb je weer een probleem als de ontvanger aan het scannen is want dan wil je max.antenne signaal en de squelch net dicht en weer een knop erbij...

Op donderdag 12 juni 2025 18:09:52 schreef Hubie:
Jaren geleden stond er in Elektuur ook een zelfbouw-discone voor UHF.Ik heb die toen gemaakt van flinterdun latoenkoper en in een doorzichtige plastic beschuitbus geplaatst.Het ding werkte wel maar ik had geen meetapparatuur voor die hoge frequenties.Boven in de nok van de rok zat een BNC connector gesoldeerd en op de pin van de BNC zat het schijfje.Maar deze discone is van massief messing,ook de radialen zijn massief,dus geen pijpjes...[bijlage]

Zo,n soort constructie had ik gemaakt voor 70.Voor mobiel gebruik. Een plug waar ik 4 radialen aan gesoldeerd had, en een "straler". ik kon de radialen opvouwen en de hele antenne zo in mn zak steken.. :9

Een plug waar ik 4 radialen aan gesoldeerd had, en een "straler". ik kon de radialen opvouwen en de hele antenne zo in mn zak steken..

Zeker weten dat dat een discone was? Die beschrijving klinkt me meer in de oren als een kwart-lambda groundplane antenne.

ja, dat bedoel ik ook.. sorry, ben al oud he.. :9

Een Popovich is ook simpel om te maken,ik had er 1 op zolder hangen voor 2 meter en 70 cm.
https://r10.dares.nl/popovich-antenne/

In de USA is natuurlijk alles groter.. :) hier een YT filmpje over een gigantische HF Collins discone/kooi antenne.
https://youtu.be/FbJN9QiOuHU?t=17

Ik denk dat als ik zoiets hier zou bouwen, de burgemeester van Venlo zou komen vragen of ik nog wel gezond was.. O-) oftewel, rijp voor het gesticht.. :9

Dan zeg je toch gewoon:Dit is een draaimolen in aanbouw...

Leuke video! Antennes *en* lanceersilo's.... leuker kan het niet worden!

Heb hem zojuist gedownload om hem later op m'n gemak helemaal te bekijken.

Voor m'n geplande grotere zelfbouw VHF-discone zou de 'rok' ongeveer 1m lang moeten zijn. M'n idee was om dat met lange RVS 'spaken' uit te voeren. Enfin, dat idee moet eerst nog verder uitrijpen voordat ik met het ontwerp en bouw ga beginnen. Kan nog wel een paar jaartjes duren :)

Overigens, hoe bevalt de nieuwe antenne & voorversterker? Geen last van oversturing?

Ja dat gaat prima,marifoonband,acars,pocsag ,2 meter en 70 cm etc.
Alleen de repeater RTD gaat wat moeizaam door een grote boom die half tussen de antenne en RTD staat.Geen last van oversturing,ik heb hier 2 nieuwe ontvangers staan met de laatste technische (DSP) snufjes,die kunnen dat prima afhandelen.

Op HF heb ik wel een (tijdelijk) probleem.In februari (toen waren die 2 gigantische bomen nog helemaal kaal) heb ik de HF ontvangst op het balkon even getest met een SSB ontvanger + spriet.
Dikke signalen op 40 en 20 meter en ook nog even op 5 MHz Shannon Volmet afgestemd,prima signaalsterkte...en nu alleen dikke ruis.
Ook op de portable SSB ontvanger bijna geen ontvangst.
Was het maar herfst.... :)

Edit\Een balkon op een flat is net een kooi van Faraday met 1 open zijde.En net aan die ene open zijde staat er dus een knoert van een boom in blad/bloei.

Geven die bomen (beter: (nat) blad) zoveel demping op HF? Ik dacht dat dat effect zich eigenlijk alleen voordeed bij VHF en (vooral) UHF en SHF. (ben zelf volstreekt geen KG-man.) Bovendien, het is een magnetic loop antenne, die de magnetische component van het electro-magnetische veld ontvangt. Ik zou verwachten dat dat zich niet laat dempen door bomen/blad?

Zeker dat er in de tussentijd niet iets defect is geraakt in de ontvangstinstallatie?

Was het maar herfst....

Of....

>:)

Zeker weten,als ik de antenne op de gallerij zet(oostelijk,landinwaarts),boven de reling,heb ik plenty ontvangst op de loop en portable ontvanger.Maar daar zijn de buren niet blij mee,laat staan de woningbouwvereniging.

Op zaterdag 5 juli 2025 16:57:05 schreef nonius:
Geven die bomen (beter: (nat) blad) zoveel demping op HF? Ik dacht dat dat effect zich eigenlijk alleen voordeed bij VHF en (vooral) UHF en SHF. (ben zelf volstreekt geen KG-man.) Bovendien, het is een magnetic loop antenne, die de magnetische component van het electro-magnetische veld ontvangt. Ik zou verwachten dat dat zich niet laat dempen door bomen/blad?

Zeker dat er in de tussentijd niet iets defect is geraakt in de ontvangstinstallatie?

[...]

Of....

[bijlage]

>:)

:) Dan heb ik wel een iets grotere kettingzaag nodig... :)