Op 2000km van mijn woonst heb ik een Odroid N2+ die op Linux Ubuntu draait. Hierop werken constant een paar Python scripts en een Pure Data patch. Met een wifi dongle kan ik online gaan.
Deze Odroid zou ik willen monitoren op mijn Mac (OSX 14.6.1).
Kan dat via Remote Desktop tussen Linux en Mac?
Kan ik dan ook de Odroid overnemen?
Ik heb nog nooit met remote desktop gewerkt, en ben overrompeld door alle informatie online. Zijn er goede tutorials voor beginners?
revado
Honourable Member
Daar zou ik liever een vpn voor gebruiken, en daar eventueel die RDP over opzetten.
Ander probleem met een wifi dongel is dat je geen vast publiek ip adres hebt en dus geen RDP kan opzetten ( met open poorten...) zonder truukjes.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
je kunt ook kijken naar een dienst zoals Remote.it https://www.remote.it/download
Gebruik het zelf al jaren, voor de hobby is het gratis.
Op de Odroid draai je een applicatie waarbij je via een portal diverse services op je Odroid kunt openen. Zelfs kun je connecteren met andere IP devices op het netwerk van de Odroid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Teamviewer?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
VNC is daar uitstekend geschikt voor. Wel door een SSH-tunnel of over een VPN doen in verband met de beveiliging.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
NetOp? (heb ik vroeger heel veel gebruikt...)
Kijk eens naar ZeroTier, is voor dit soort situaties perfect als vpn verbinding en is super simpel in gebruik.
Met Vnc en Ssh kunnen je dan remote werken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou geen "remote desktop" doen. Gewoon met ssh naar de machine gaan en doen wat je moet doen. Alleen als je perse met grafische programmas op het ding moet werken, is een remote desktop nodig.
Ik ga ook voor VNC. Simpel en goedkoop, doet probleemloos alles wat je wilt.
Ik ga RealVNC eens proberen.
Dan kan ik de GUI in Pure Data ook monitoren en eventueel bedienen.
Uiteindelijk zou ik de Odroid via een wifi dongle met het publieke netwerk laten verbinden.
Zien jullie daar graten in?
Hopelijk kan de Odroid dit aan en heeft het netwerk voldoende bandbreedte.
Ik zal alvast eens navragen of poort 5900 open staat.
[Bericht gewijzigd door 2206 op zaterdag 14 juni 2025 23:50:07 (12%)]
revado
Honourable Member
Op zaterdag 14 juni 2025 23:46:02 schreef 2206:
Ik ga RealVNC eens proberen.
Dan kan ik de GUI in Pure Data ook monitoren en eventueel bedienen.
Uiteindelijk zou ik de Odroid via een wifi dongle met het publieke netwerk laten verbinden.
Zien jullie daar graten in?Hopelijk kan de Odroid dit aan en heeft het netwerk voldoende bandbreedte.
Ik zal alvast eens navragen of poort 5900 open staat.
Zoals al gezegd, heb je daar een vast IP adres?
Dan een VPN tunnel en daar die sessie over opzetten.
Kijk eens of er een optie in de router "daar" zit om een VPN op te bouwen.
Maar ook is er weer een vast IP nodig, of je moet iets doen met dyndns.
En een poort open zetten is not done... iets met veiligheid en zo.
En wat RDP betreft, pas daar mee op, in RDP zit een lek waardoor ook oude wachtwoorden op een pc nog blijven werken.
Kreeg daar een tijdje terug een tip over te lezen, serieus dus!
https://itdaily.nl/nieuws/beveiliging/windows-remote-desktop-oude-wach…
Een tunnel kan mss iets in snelheid schelen, voor de veiligheid is het niet nodig. VNC zit helemaal dichtgetimmerd: https://www.realvnc.com/en/connect/security/?lai_vid=4XRpd43JKSGJk&…
Paulinha_B
Honourable Member
Het is veel te onduidelijk wat er dan wel dient gemonitord te worden, en hoe. In dit soort verhalen gaat het altijd over security, inderdaad zo weinig mogelijk poorten openzetten en zoveel mogelijk gebruik maken van standaardmechanismes met goede beveiliging - maar ook beseffen dat geen enkele beveiliging perfect kan zijn, en nog minder kan perfect blijven.
Ik heb al een paar keer iets opgezet waarbij de "remote" machine die moet gemonitord worden periodiek een rapportje opmaakt, en dat opstuurt naar een centrale monitoringinstantie. Dat versturen kan misschien per e-mail, maar dat is niet zo gelukkig want er is geen garantie voor de afleveringstijd, ik heb ooit meegemaakt dat e-post keurig aankwam zoals verstuurd, maar wel pas drie dagen na verzending.
De centrale monitoringinstantie moet dan enerzijds alarm geven als er binnen een bepaalde tijd geen statusrapport is binnengekomen, en anderszijds ook als er in een binnengekomen statusrapport waarden of dingen staan die buiten het aanvaardbare vallen.
Geef aub meer info! Er is nogal een verschil in het monitoren van een mensenhart versus het monitoren van een PV-installatie - het ene moet op milliseconden, het ander kan volstaan met een melding per kwartier of hooguit per minuut. "Monitoring" is een bijzonder rekbaar begrip!
Het gaat over het kunnen bekijken van een terminal venster zonder interactie.
En over het bekijken van enkele knoppen en sliders in de GUI van een patch in de visuele programmeertaal Pure Data, waar ik soms wel knoppen wil bedienen.
Als het scherm op de cliënt enkele malen per seconde refreshed is het voor deze toepassing al voldoende.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 15 juni 2025 00:27:32 schreef Hensz:
Een tunnel kan mss iets in snelheid schelen, voor de veiligheid is het niet nodig. VNC zit helemaal dichtgetimmerd: https://www.realvnc.com/en/connect/security/?lai_vid=4XRpd43JKSGJk&…
De tunnel is vaak nodig als poort 5900 niet open staat.
tailscale.com vind ik een erg mooie en zéér gebruiksvriendelijke VPN oplossing (android, win, linux, mac, IOS).
Zij zorgen voor de 'vindbaarheid' (bijvoorbeeld bij dynamische IP), NAT en port forwards.
Gratis tot ik dacht 100 apparaten.
Je kan dan ook vrienden/familie uitnodigen, die kunnen dan (tijdelijk) op je VPN connecten en dan alleen geconfigureerde services bekijken (bijvoorbeeld een fileserver met vakantiefilmpjes). Zet wel key-expiration uit als je dat niet nodig vindt anders moet je elke 90 dagen even inloggen om de apparaatsleutel te verversen. Je kan zelf ook meerdere netwerken hebben, zoals 'werk', 'sportkantine camera's' en 'thuis'.
Daarna kan je met bijvoorbeeld ultravnc viewer heel simpel een connectie maken naar een 'vriendelijke naam' zoals pc-piet, server-kees etcetera.