Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Waarde CO-ers,
Dezelfde Zanussi ZTHB485 wasdroger 91609722200 maakt nu een wat ratelend bijgeluid.
Het komt uit de 'hete lucht ventilator', als ik deze demonteer en los ronddraai voel ik ook tik/ratel. Los maakt die ventilator niet zo veel herrie, maar in de droger wel (de plastic achterkant is een soort klankkast).
En als ik de droger (kort!!!) laat draaien zonder de fan, is de herrie weg. (Nuja, het draaien van de trommel maakt uiteraard ook geluid, en misschien ook wel meer dan toen 'ie nieuw was, maar niet het ratelende bijgeluid waar ik momenteel over val).
De fan heeft artikelnummer 1364074102:
En ik kan 'm zo gauw nergens te koop vinden.
Goed, de droger functioneert gewoon nog. En het is nogal een gedoe die fan uit te graven. (Het is een soort slangemens-act om in situ de achterkant te demonteren, maar een stuk gezonder en minder onprettig dan de gewichtsheffer-act zou zijn om de droger elders te plaatsen. Een beetje zoals de 'een klusje dat alleen jij kunt' anekdote die een andere CO-er ooit vertelde, hetgeen niet om z'n skillset bleek te gaan maar omdat hij als enige ergens bij kon omdat het zo'n krappe ruimte was. Nu, ik ben dus ongeschikt als gewichtheffer. En als jongleur een optie was werd ik dat wel, maar daar krijg je geen wasdroger mee gefixt. Dus dan maar slangemens.)
Maar als 1 van jullie een tip heeft waar die fan te koop is, of welk lager er in die fan zit en hoe ik dat vervang, dan is die tip welkom.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Die heb ik, van de 3d printer. Dat zou mooi zijn. Dan moet ik misschien toch nog een poging wagen.
Hoe krijg ik ze er uit? Ik zag alleen een kunststof blok, heb er niet het witte wieltje afgeschroefd. Gaat het lukken zonder speciaal gereedschap?
In principe is het ventilator schoep er af, as er uit tikken en lagers uit behuizing persen het liefst anders tikken.
[Bericht gewijzigd door smd op maandag 23 juni 2025 20:26:55 (12%)]
Lucky Luke
Het is in elk geval inderdaad een 608Z lager (op de foto op zijn kop z809)
Moet de as ook los van het aluminium "waaiertje"?
Met de hand krijg ik er geen beweging in. Hooguit zijdelings maar dat lijkt me nou net niet de bedoeling.
Ik heb het hele ding maar in de vriezer gelegd in de hoop dat de as harder krimpt dan de lagertjes. (Of ik straks de lagertjes handwarm kan maken terwijl de as koud blijft). -- EDIT: Dat werkt niet. 't wordt wel koud, maar krimpt niet los. --
Evt heeft de MakerSpace een persje, maar ik weet niet hoe ik dit daar netjes onder leg dat ik alleen op de as duw tov het kunststof zonder dat de alu waaier in de weg zit.
En het moet erna uiteraard ook weer netjes terug in elkaar.
Vet uit lagers heeft de as klem doen zitten. Moer weer op as en tikken met hamer op as na as iets warm gestookt te hebben.
Lucky Luke
Het is me niet gelukt de lagers los te krijgen en ik heb alles weer in elkaar gezet. En het geratel is weg. Dus ?!?
Heb dat waaiertje wel schoongemaakt en natuurlijk alles los en weer vastgeschroefd, dus misschien was dit er weer eentje uit de categorie ‘demonteren, schoonmaken, en weer in elkaar zetten’
Anyway, bedankt voor je hulp, zonder te weten dat het 608 lagertjes waren had ik ‘m waarschijnlijk niet opnieuw gedemonteerd en dat heeft uiteindelijk wel het geratel opgelost, zei het dan min-of-meer per ongeluk.
Scheelt weer een hoop kosten, die ventilator is vrij kostbaar TOV 2x lagertje. Lagers gaan defect door onbalans..