Beste leden,

Heb een Samsung tv staan met als klacht omschrijving : Hoorde een plof en stop vliegt eruit.

Open geschroefd en blijkt een 2kv keramische condensator opgeblazen en de naastgelegen power mosfet ligt in sluiting.
Voor zover weinig meer kunnen ontdekken.
De condensator had ik nog liggen, de mosfet is nogal lastig te vinden.
Enige die ik zag is bij conrad minimaal 10 stuks en 8 euro verzending kom ik tegen de 30 euro aan. Beetje overkill voor een component van nog geen 3 euro.

Kan iemand mij aan 1 helpen of weet iemand een andere shop waar je als particulier deze kan krijgen?

Betreft een 15N60 N channel mosfet.

M.v.g.

Op dinsdag 24 juni 2025 18:16:58 schreef klabam:
... kom ik tegen de 30 euro aan. Beetje overkill voor een component van nog geen 3 euro.

Is het ook overkill als je het vergelijkt met de prijs van een soortgelijke TV?
En een paar reserve is nooit weg.

Ik doe niet veel tv reparaties en dan vind ik het zonde om 9 van die dingen ergens te hebben liggen die ik hoogstwaarschijnlijk nooit ga gebruiken.

En 1 component kan je niet vergelijken met de prijs van een nieuwe tv. Daarbij is alles al duur genoeg dus als ik kan besparen dan ga ik dat niet uit de weg natuurlijk.

Ik heb deze nog liggen:

IPA60R125C6
SPB20N60C3

Mischien zit er een compatibele tussen.

kijk eens op Aliexpress.. Soms origineel ( identieke afbeelding als originele) voor een grijpstuiver.

Ik heb nog wel de TK31E60W. Vergelijkbaar, alleen 10x lagere Rdson en tweemaal hogere constant current.

Betreft een 15N60 N channel mosfet.

In welke behuizing zit de FET? Volgens de datasheet bestaat hij in TO-220, TO-220F1, TO-220F2 en TO-247 behuizing.

Is een 600V, 15A N-channel MOSFET met Rds < 0.65 ohm.

Als u kunt aangeven in welke behuizing hij zit (liefst met foto) en ik genoeg gemotiveerd ben (of verveeld ;) ) wil ik later vanavond wel een paar bakjes met N-channel FETs omkeren om te zoeken naar een 15N60. Maar zijn wel ex-equipment.

Een vervanger gaat mogelijk trouwens ook wel werken, maar dan zou ik ook zeker rekening houden met een vergelijkbare gate-capaciteit (2.6nF)

Datasheet 15N60 in bijlage.

Zou mogelijk ook kunnen helpen als u een (grove) indicatie van uw locatie aangeeft.

Frappant, bij Reichelt noemen ze het een IGBT? En het typenummer heeft ook 'igb' erin staan.

Vraag me af of dat wel dezelfde component is. Vds en I lijken in elk geval wel overeen te komen....

Hier een foto van de mosfet.

Dank voor de foto, het feit dat het een geïsoleerde TO-220 was maakte het zoeken een heel stuk makkelijker en sneller. Maar helaas niets gevonden in de bakjes.

Nochtans kwam het typenummer me zo bekend voor dat ik er redelijk zeker van was iets te hebben liggen.

Hopelijk kan iemand anders hier u wel helpen.

Op dinsdag 24 juni 2025 19:44:49 schreef nonius:
[...]

Is een 600V, 15A N-channel MOSFET met Rds < 0.65 ohm.

Datasheet want het merk zelf (KEC)
https://www.keccorp.com/kr/product/product_view.asp?idx=752
Rds-on is daar 0,28 max. .

Op de foto lijkt het geen TO220 formaat (als ik naar de pootjes kijk) Of zijn die echt zo eng dun en vreemd geplaatst , Edit: het is TO220-ISW

Edit: dit is de juiste datasheet van FEC en de FW versie. Kijk naar de afmetingen, de pootjes staan hier volgens mij verder uit elkaar dan normaal voor TO220 https://www.keccorp.com/kr/product/product_view.asp?idx=752

Op die foto krijg ik geen goed idee van schaal. Het lijkt op wat ze meestal een TO-3PF behuizing noemen, die kan je in Azië beter krijgen dan hier, maar ook Fairchild heeft er componenten in gehad. Ze zijn gerelateerd aan de TO-218 en TO-247. Komen de pinafstanden daarmee overeen? Soms staat er ook iets als TO-218PF of varianten, dus zoeken in een catalogus is nogal een uitdaging. Volgens mij werden die vroeger ook vaak gebruikt voor de horizontale deflectie in CRT's. Ik geloof dat KEC voor "Korea Electrical corporation" staat (logisch, want Samsung), maar kan het component zelf zo snel niet vinden (maar Fred intussen wel duidelijk).

Ik heb hier een Philips BUK426-800B die er een beetje in de buurt komt en een vergelijkbare behuizing heeft:

Hij is gespecced voor veel minder stroom (8A), maar het lijkt me sterk dat er in een TV daadwerkelijk 15A loopt, de snelheid zal ook veel uitmaken.
Toen ik nogmaals keek bleek het maar 2,1A, geen vergelijkbaar ding dus... :S

Fairchild maakt voorheen ook de FQAF serie MOSFET's zoals de vergelijkbare FQAF15N70, maar volgens mij is Onsemi helemaal gestopt met transistoren in deze behuizing. De exacte uitvoering varieert nogal, er zijn er ook met inkepingen in de behuizing voor componenten tot 1200V.

Op dinsdag 24 juni 2025 21:27:46 schreef nonius:
Frappant, bij Reichelt noemen ze het een IGBT? En het typenummer heeft ook 'igb' erin staan.

Vraag me af of dat wel dezelfde component is. Vds en I lijken in elk geval wel overeen te komen....

Dit zijn van die onderdelen waar men het voorvoegsel vaak weg laat, maar de logica achter de nummering is dat de eerste twee digits de stroom, de derde de polariteit en de 4e en 5e 1/10 van de spanning zijn. Bij Baco hebben ze de 18P06P, de 10N10 en de 47N60 van verschillende leveranciers. Sommige hebben de voorvoegsels erbij, maar vaak staan die er niet op en "moet je het maar weten". Het is zonder verdere informatie erg lastig vast te stellen of het een IGBT of MOSFET is. Omdat dit waarschijnlijk een resonantiemodus of hybride flyback voeding is denk ik dat het een MOSFET zal zijn, want die voedingen draaien vaak op hoge frequentie en een IGBT is daarvoor waarschijnlijk te langzaam.

Die foto had er IMHO in de OP wel in gemogen.

Op de foto lijkt het geen TO220 formaat (als ik naar de pootjes kijk) Of zijn die echt zo eng dun en vreemd geplaatst , Edit: het is TO220-ISW

De pootjes zien er inderdaad 'raar' uit, op het eerste gezicht. De verhoudingen zijn ongewoon.

Overigens, die FET heeft het zwaar voor de kiezen gehad: de D en S aansluitingen lijken te zijn gesmolten geweest, net waar ze het lichaam verlaten. En de vertinning is verdampt (of in oplossing gegaan in het koper). Ik vraag me af welke piekstroom daar gelopen heeft....

De gewone TO220 heeft een 2,45mm pitch, de ISW versie is 4,25 volgens de KEC datasheet.

De IPA60R125C6 die ik hier nog heb heeft een Rds(on) van 0,11Ω, verder is die geschikt voor 600V en 30A met een gatecapaciteit van 2127 pF. Het is een geïsoleerde TO220, maar dan wel een gewone. Deze zou dus kunnen werken mits de pootjes wat te verbuigen.

Op dinsdag 24 juni 2025 22:25:42 schreef fred101:
De gewone TO220 heeft een 2,45mm pitch, de ISW versie is 4,25 volgens de KEC datasheet.

Wow, dat is weer lekker non-standaard dan. Volgens mij wil iemand dat deze TV niet gemaakt wordt... 8)7

Op dinsdag 24 juni 2025 22:24:33 schreef nonius:
[...]

De pootjes zien er inderdaad 'raar' uit, op het eerste gezicht. De verhoudingen zijn ongewoon.

Overigens, die FET heeft het zwaar voor de kiezen gehad: de D en S aansluitingen lijken te zijn gesmolten geweest, net waar ze het lichaam verlaten. En de vertinning is verdampt (of in oplossing gegaan in het koper). Ik vraag me af welke piekstroom daar gelopen heeft....

Ik denk eerder dat het soor de blowout komt van de condensator die er pal voor stond.

Maar ik begrijp dat het nog een obscure onderdeel is, en lastig te krijgen?

Het exacte onderdeel wel, maar ik zou gewoon een van de genoemde alternatieve kiezen op basis van vergelijkbare eigenschappen en de pinnen iets bijbuigen. Dat moet met beide TO-220 en TO247 wel moeten kunnen. Ik zou wel even kijken naar de snelheid en gatecapaciteit, want ik vermoed dat deze voeding wel op een redelijk hoge frequentie zal draaien. Deze transistor heeft weinig gatecapaciteit en -lading en het zal waarschijnlijk wel uitmaken dat de vervanger er enigszins in de buurt komt. Die van McAwesome komt redelijk in de buurt, en als hij het niet erg vind zou ik die er gewoon in prikken en kijken wat er gebeurt. In het ergste geval moet je uiteindelijk op zoek naar een nieuwe.

Lijkt me idd het beste.
@mcawesome kan ik deze van je overnemen?

Zou wel awesome zijn ;)

Da-doem-tss... :D

Als dat problemen geeft kun je tzt eens kijken naar de TK16A60W van Toshiba, die ook een lage Qg heeft. Je zult dezelfde overhead met het kopen van een enkel component hebben als dat je beschreef in de OP.

Ik heb dus de TK31E60W, da's een 'naakte' TO220, moet dan wel een isolatiepadje tussen.

TK31E60W.PDF

Die is niet heel anders dan die van McAwesome, maar dan in de verkeerde behuizing. Ze hebben geen van beide de lage Qg van het origineel (32nC), daarom noemde ik er eentje die dat wel had (38nC), maar er zijn er vast meer. Ik vermoed dat je moet gaan zoeken naar componenten met een RDSon in grofweg hetzelfde bereik (0,28Ω), want dat hangt samen. Hier zou ik gewoon eerst testen met wat ik had, want er is mogelijk ook nog iets anders defect.

Volgende keer is het volledige merk en type van de FET en/of de TV wel erg handig.