Op dinsdag 24 juni 2025 22:24:33 schreef nonius:
[...]De pootjes zien er inderdaad 'raar' uit, op het eerste gezicht. De verhoudingen zijn ongewoon.
Overigens, die FET heeft het zwaar voor de kiezen gehad: de D en S aansluitingen lijken te zijn gesmolten geweest, net waar ze het lichaam verlaten. En de vertinning is verdampt (of in oplossing gegaan in het koper). Ik vraag me af welke piekstroom daar gelopen heeft....
Ik denk eerder dat het soor de blowout komt van de condensator die er pal voor stond.
Maar ik begrijp dat het nog een obscure onderdeel is, en lastig te krijgen?
Het exacte onderdeel wel, maar ik zou gewoon een van de genoemde alternatieve kiezen op basis van vergelijkbare eigenschappen en de pinnen iets bijbuigen. Dat moet met beide TO-220 en TO247 wel moeten kunnen. Ik zou wel even kijken naar de snelheid en gatecapaciteit, want ik vermoed dat deze voeding wel op een redelijk hoge frequentie zal draaien. Deze transistor heeft weinig gatecapaciteit en -lading en het zal waarschijnlijk wel uitmaken dat de vervanger er enigszins in de buurt komt. Die van McAwesome komt redelijk in de buurt, en als hij het niet erg vind zou ik die er gewoon in prikken en kijken wat er gebeurt. In het ergste geval moet je uiteindelijk op zoek naar een nieuwe.
Da-doem-tss... 
Als dat problemen geeft kun je tzt eens kijken naar de TK16A60W van Toshiba, die ook een lage Qg heeft. Je zult dezelfde overhead met het kopen van een enkel component hebben als dat je beschreef in de OP.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb dus de TK31E60W, da's een 'naakte' TO220, moet dan wel een isolatiepadje tussen.
Die is niet heel anders dan die van McAwesome, maar dan in de verkeerde behuizing. Ze hebben geen van beide de lage Qg van het origineel (32nC), daarom noemde ik er eentje die dat wel had (38nC), maar er zijn er vast meer. Ik vermoed dat je moet gaan zoeken naar componenten met een RDSon in grofweg hetzelfde bereik (0,28Ω), want dat hangt samen. Hier zou ik gewoon eerst testen met wat ik had, want er is mogelijk ook nog iets anders defect.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 25 juni 2025 13:11:56 schreef maartenbakker:
Volgende keer is het volledige merk en type van de FET en/of de TV wel erg handig.
Zal er opletten, dank.
Op woensdag 25 juni 2025 11:48:11 schreef klabam:
@mcawesome kan ik deze van je overnemen?
Stuur maar een berichtje en laat me even je adres weten. Het onderdeel komt op 4 euro (plus verzendkosten). Ik heb er wel maar 1 op voorraad.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op dinsdag 24 juni 2025 21:27:46 schreef nonius:
Frappant, bij Reichelt noemen ze het een IGBT? En het typenummer heeft ook 'igb' erin staan.Vraag me af of dat wel dezelfde component is. Vds en I lijken in elk geval wel overeen te komen....
Het kan natuurlijk, twee componenten met dezelfde partnumber. Maar goed, het is toch al het verkeerde package.
Mijn ervaring met al die grotere verkopers is dat hun database totaal niet klopt. Alles wordt handmatig ingeklopt en niet door tech ervaren mensen.
Op woensdag 25 juni 2025 16:41:15 schreef klabam:
Sja..... Zit al ff te zoeken maar waar vind ik de optie om een berichtje te sturen?
Ga naar mijn profiel en daar staat een e-mailadres waar je me kan bereiken: https://www.circuitsonline.net/forum/user/57567
Op woensdag 25 juni 2025 17:08:22 schreef Hoeben:
Het kan natuurlijk, twee componenten met dezelfde partnumber. Maar goed, het is toch al het verkeerde package.Mijn ervaring met al die grotere verkopers is dat hun database totaal niet klopt. Alles wordt handmatig ingeklopt en niet door tech ervaren mensen.
Dat heeft weinig met de verkoper te maken: de fabrikanten laten afhankelijk van de grootte van de verpakking en hoe hun pet staat vaak de voorvoegsels weg. Dit komt bijvoorbeeld uit de datasheet van de STF13N60M2 (een andere mogelijke kandidaat voor de TS trouwens):
Het ST logo staat er op, dus dan weet je dat het een ST component is, en hij is geïsoleerd, waardoor je weet dat het een 'F' versie is. De rest staat er wel op.
Als het een IGBT is staat er vaak een 'G' op, hier bijvoorbeeld voor de eerdergenoemde IGBT van Reichelt:
Onsemi gebruikt vergelijkbare logica, maar als je bijvoorbeeld gaat zoeken op LCSC dan vind je een hoop Chinese fabrikanten en die zijn heel erg bezig met massaproductie. Daar staat some alleen de korte code op en dan weet je niet zeker van wie of wat het is, maar dat is een ander soort markt waarin traceerbaarheid geen echte issue is.
Volledig consistent is het niet, en soms ook wanneer het niet nodig is. Dit komt uit de datasheet van een Fairchild FGH40N6S2D IGBT:
Op zich geen drama, soms moet je compromissen sluiten denk je dan, tot je het component ziet:
Dat nummer past dus drie keer op een TO-247. Maar op één of andere manier moest het toch afgekort worden. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 25 juni 2025 20:44:39 schreef Kruimel:
Dat nummer past dus drie keer op een TO-247. Maar op één of andere manier moest het toch afgekort worden.
Heeft ook voordelen: er zijn vele prefixen van verschillende fabrikanten: zo heb je alleen het deel wat er toe doet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Behalve dat je dat dus niet hebt... De laatste letter van de prefix is de behuizing (okay, kan je eraan zien maar welke letter dan?) en er kunnen verschillen in specs zitten tussen de merken.
Dit klopt IMHO ook alleen vanuit het perspectief van de ontwerper, maar daar buiten nooit. Als iets stuk is wil je weten wat het originele component was en op basis daarvan uitzoeken of je hem kan vervangen met een ander merk of type. Je ziet toch wat voor gezeik het geeft als je zo een typenummer los op een forum post? Je ontspoort dan meteen door het gebrek aan contextuele informatie die dan nodig blijkt en dan moet je allemaal aannames doen. Dit was niet eens het lastigste component: zoek maar een op "15N06" op LCSC. Zelfs als ik filter op TO-252 zijn er nog steeds meer dan 100 resultaten met allemaal vaag vergelijkbare specificaties. Soms maakt het wel uit of iets een bepaalde RDSon, QG of Uth heeft. Er zijn vast normen die zeggen wat zo een component moet kunnen, maar die zijn niet zo breed bekend dat ze onder mijn aandacht terecht zijn gekomen.
Op zaterdag 28 juni 2025 13:11:15 schreef klabam:
McAwesome, nogmaals mijn dank
[/quote]
Heel fijn om te zien dat de Samsung TV weer werkt. Het verbaast me dat de MOSFET zo snel is aangekomen. Nou ja, de wegen van de post zijn ondoorgrondelijk 
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 29 juni 2025 02:32:30 schreef Kruimel:
Er zijn vast normen die zeggen wat zo een component moet kunnen, maar die zijn niet zo breed bekend dar ze onder mijn aandacht terecht zijn gekomen.
Voor zover ik begrijp zijn die normen voor een 15N06, dat het een N-MOSFET moet zijn die 60V aan moet kunnen, en onder verder onduidelijke omstandigheden niet meteen stuk moet gaan als je er 15A doorheen jaagt. Dat zullen er inderdaad makkelijk honderden zijn.
Zo'n gedeeltelijk typenummer is handig om een grove selectie te maken, niet om een gegarandeerde vervanger te zoeken.
ST wil nog wel eens met een extra letter achter de N aangeven welke generatie / welke serie het is. Dan ben je in elk geval gewaarschuwd dat er verschillen kunnen zijn.
Arco
Special Member
De kleine verschillen per fabrikant mogen nooit van invloed zijn op de werking van een apparaat, er moet altijd ruime speling zijn...
(een onderdeel 'op zijn tandvlees' laten lopen is nooit een goed idee.)
Als je zo redeneert kan je er ook wel een BJT of IGBT in zetten, als de spanning en stroom maar gelijk of groter zijn, hoef je er ook alleen "500V" en "15A" op te zetten.
Je kan zo misschien wat consumentenmeuk waar je niets te verliezen hebt oplappen, maar dat is niet acceptabel als het moet werken of je het verkoopt. Soms maken de QG of ΘJC wel uit, en dan is het wel handig als je die informatie nog kan achterhalen.
Op zondag 29 juni 2025 11:56:46 schreef maartenbakker:
Voor zover ik begrijp zijn die normen voor een 15N06, dat het een N-MOSFET moet zijn die 60V aan moet kunnen, en onder verder onduidelijke omstandigheden niet meteen stuk moet gaan als je er 15A doorheen jaagt. Dat zullen er inderdaad makkelijk honderden zijn.
Die logica had ik herkend (en benoemd), maar heb jij ergens een publicatie gevonden met de testparameters of een achterliggend normerend orgaan? Volgens mij niet namelijk. Met die 1N/2N en 2S nummers is dat namelijk wel zo.
Deze resultaten waren overigens met deze tekenreeks in het typenummer, er zijn nog veel meer componenten die vergelijkbare parameters hebben die hier niet meegeteld zijn geweest.
Zo'n gedeeltelijk typenummer is handig om een grove selectie te maken, niet om een gegarandeerde vervanger te zoeken.
ST wil nog wel eens met een extra letter achter de N aangeven welke generatie / welke serie het is. Dan ben je in elk geval gewaarschuwd dat er verschillen kunnen zijn.
Dat doet Infineon ook inderdaad, maar probleem is niet dat de informatie er niet is als je die dingen koopt, maar dat het op de behuizing niet duidelijk is als je een onbekend apparaat met het component er in tegen komt. Zolang ik aan het ontwerpen ben begin ik toch al niet met een typenummer, dat is het resultaat van een zoekactie met de vereisten. Ik snap het ook niet helemaal, want zo langzaam is het laserproces toch niet? Philips printte vroeger zijn hele logo met golven en sterren op een DIP.
maartenbakker
Golden Member
Helemaal mee eens. En ik denk ook niet dat er publicaties zijn met testparameters, dan moet je toch echt het datasheet van precies die transistor hebben.
Op zondag 29 juni 2025 12:02:41 schreef Arco:
De kleine verschillen per fabrikant mogen nooit van invloed zijn op de werking van een apparaat, er moet altijd ruime speling zijn...
(een onderdeel 'op zijn tandvlees' laten lopen is nooit een goed idee.)
Als het gaat om hetzelfde type halfgeleider: volledig mee eens! Maar het gaat hier dus niet om dezelfde types. Het gaat om gelijkende types waarvan een deel van het typenummer overeenkomt omdat er waarschijnlijk een aantal belangrijke eigenschappen ongeveer hetzelfde is.
Zo is een PH2369 ook niet dezelfde transistor als een 2N2369, maar hij lijkt er wel aardig op. Maar bijvoorbeeld een MJ3055 en een MTP3055 zijn compleet verschillend.
Ook werd al benoemd dat je aan dat stukje van het nummer in principe niet eens kunt zien of het een MOSFET of een IGBT is.
Conclusie: ze zijn lui en schrieperig bij o.a. Fairchild en daardoor moeten wij extra goed opletten en zoeken. In dit geval waren de suffix S2D in combinatie met de merkopdruk van Fairchild bruikbare aanwijzingen om het exacte type te vinden, maar 2 of 3 letters extra hadden de zaak wel gelijk veel duidelijker gemaakt.
Moet zeggen dat een duidelijke foto van een component EN ChatGPT vaak heel goed werkt en mij al diverse keren uit de brand heeft geholpen. Niet alleen met identificatie maar ook cross referenties.
maartenbakker
Golden Member
Een duidelijke foto is inderdaad altijd een heel goed idee, of je hem nu hier plaatst op op ChatGPT.
Meestal geeft die het merk al weg (F van Fairchild) en in sommige gevallen ook verwisselingen van type en datumcode, etc.