CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hmm, het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een diode zo zou oplichten... Ik denk dat dit een gewone led zal zijn die ik niet eerder heb gezien.
Een led die je van buiten af niet kan zien zou nog kunnen, voor testdoeleinden of zo. Maar dan nog reageert hij nú wel raar.
Leds worden voor het gemak of goedkoopte weleens als zener gebruikt, maar dat verwacht je niet in een autoradio. Trouwens, ook dan zou het huidige gedrag toch vreemd lijken.
nonius
set SCE to AUX.
Hmm, het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een diode zo zou oplichten... Ik denk dat dit een gewone led zal zijn die ik niet eerder heb gezien.
Denk het niet, volgens mij een gewone diode; zie ook de opdruk op de print, dat lijkt me het symbool van een diode, niet van een LED. Jammer genoeg staan er geen markeringen ('D205' e.d.) op de print, en is het schema onleesbaar.
Als het een LED is, dan is het voor het eerst in mijn leven dat ik hem in een dergelijke behuizing zie
Halfgeleiders kunnen trouwens licht geven; herinner me bijv. het (plaatselijk) op laten lichten van de Silicium-carbide slijpschijf van een werkbankslijpmachine, door met twee probes spanning op een kristalkorrel te zetten. SiC is ook een halfgeleider. https://en.wikipedia.org/wiki/H._J._Round
https://www.youtube.com/watch?v=gPQyZ6jRYHk&t=73s
(Edit: technisch gesproken is de diode van OP nu wel degelijk een LED: een licht emitterende diode.... alleen is het volgens mij door de fabrikant nooit gemaakt als LED)
CrossFireX
Vooral het feit dat er maar eentje van dit soort in de radio zit vind ik al verdacht om te denken dat het toch een soort led is. Het gebeurd inderdaad wel meer dat er in apparaten led's zijn die van buiten af niet zichtbaar zijn. En ook dat het dichtbij een soort hybride ic zit vind ik een aanwijzing dat het dient om iets te controleren.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 5 juli 2025 01:07:19 (19%)]
CrossFireX
Nooit eerder zo een type led gezien, dat weten we dus ook alweer en er is dus ook niks mis mee. Dat wordt dus verder fout zoeken en meten.
Op zaterdag 5 juli 2025 11:26:32 schreef RAAF12:
Foutzoeken gaat beter met een goed leesbaar schema erbij.
Ik denk dat de schilderskwast van nonius op dit moment effectiever is.
Dat is een LED, type LTZ-MR15 [bijlage]
Dan moet je wel het hele schema publiceren. Aan een klein stukje hebben we niks.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 5 juli 2025 20:41:14 (38%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Wat een gedoe zeg, in dit topic, het is een mooi voorbeeld van het gekende IT adagium: Assumption is the mother of all fuckups.Dat is een LED, type LTZ-MR15 [bijlage]
daarom vroeg ik dat dus, maar idd het schema was ook slecht leesbaar.
Ruud2001
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
op verzoek een schema in hogere resolutie
Ruud2001
Inderdaad weer meten, meten.
Weerszijden van de LED kloppen, 1x 0,0v en 1x 0,16v
Ik heb de 8 verbindingen van de FM tuner pack doorgemeten, 6 waarden kloppen.
Behalve IF OUT, die meet 0,0. en zou 0,83v moeten meten.
En behalve LO/DX, die meet 0,7v en dat zou 2,4v of 7,2v moeten zijn.
Hij wordt gevoed door pin 7 van de grote IC en die geeft 0,52v.
Dat zou 0,0v of 7,15v moeten zijn.
De hoop dat het nog goed komt zakt steeds verder weg.
Gelukkig werkt de Aux nog.
Op zaterdag 5 juli 2025 20:53:48 schreef testman:
[...]daarom vroeg ik dat dus, maar idd het schema was ook slecht leesbaar.
Daarom ging ik dus op zoek naar een beter schema. En zag op de PCB waar die diode/LED zat. En aanknopingspunten daar in de buurt waren de twee transistors en de 2 1k weerstanden. Ik vind zoeken wel leuk. Maar daarmee is het ding nog niet gerepareerd. Soms helpt vragen niet en kan je zelf actief op zoek gaan.
https://elektrotanya.com/clarion_crh60_crh61_crh70_crh71_pe-9411a_9412…
Service manual met alle gegevens
Ruud2001
Bedankt Raaf12
Ik ben altijd een beetje voorzichtig met downloaden van 'vreemde' pagina's.
Geen probleem die site bestaat al tig jaar en wordt veel gebruikt. Maar voorzichigheid is prima. Misschien veranderd de drie seconden fout als het ding een nachtje in het vriesvak heeft gelegen. Zo ja, gaan dan op zoek naar een slechte elco. Wel in koude toestand checken/meten!
Wat een leuk probleem is dit zeg. En een merkwaardige diode. Uiteraard is een diode en een led hetzelfde. Het verschijnsel dat een halfgeleider kan oplichten als er een stoom door loopt is al in 1907 tijdens een experimentele zoektocht naar nieuwe betere detectoren voor radio ontvangst ontdekt door H. J. Round.
Maar ze een zener diode zo uitvoeren dat die licht kan geven had ik ook nooit eerder gezien.
Het probleem lijkt te zitten in condensator C341. Die zou ik als eerste proberen te vervangen door een nieuw exemplaar.
Ruud2001
Ik vind het ook een leuk probleem , maar heb de radio ondertussen toch maar weer gesloten. Gedurende het doormeten is de radio functie steeds verder weggezakt. Met vlagen speelde hij spontaan 1 seconde, zonder dat ik aan de print bezig was. Nu is dat geheel weg en is er alleen maar ruis.
Het gedrag van de LED werkt bij het opstarten met radio hetzelfde als bij het opstarten met Aux of Cassette. Ook de meetwaarden van de omschakel IC303 volgen het gebruik van radio, Aux of Cassette. En weet dan ook (nog) niet waarom het zou helpen om condensator C341 te vervangen. Maar ik leer graag !!
De radio komt dit keer als de winnaar uit de strijd, het ontbreekt mij aan kennis op dat gebied. In ieder geval hartelijk bedankt voor het meelezen en alle adviezen.
Fijne zondag nog.
Ruud
Op het knooppunt van C341 en D308 staat de wat ze noemen mute spanning.
Die mute spanning gaat door diode 308 naar de basis van de twee transistoren T302 en T303. Als de mute spanning hoog is (dus die 2,43 volt) worden transistoren T302 en T303 open gestuurd. Het audiosignaal (het geluid dus) komt over de weerstanden R315 en R316 binnen en wordt naar de versterker modules IC302-1 en IC302-2 geleid. Als T302 en T303 echter open staan neemt het geluids signaal de makkelijkste weg en gaat via die twee transistoren naar de massa. Het geluid komt dan dus nooit bij de versterker modules. En dus hoor je niets.
Je zult even moeten meten of de de mute spanning hoog of juist laag als je net geen of juist wel geluid hebt. Ik kan het helemaal niet helemaal uit jouw verhaal halen. Maar geeft de radio nu wel geluid als het die zener diode licht geeft of juist niet? Het zou dus kunnen dat ie condensator erg slecht is en er een paar seconden voor nodig is om die 2,43 volt op te bouwen. Het kan ook dat die condensator na een aanytal seconden nul ohm wordt waardoor die spanning wegvalt. Wat het nu exact is moet even meten. Met een beetje redelijke multimeter is dat prima te doen.
Ruud2001
Voor de LED heb ik 0,0v gemeten en na de LED 0,16v.
Ook aan de andere kant van R327 meet ik 0,0v.
En op pin 24 van de hoofd IC401 meet ik 0,0v.
De LED brand lichtjes als er alleen 12v op de radio staat (stand-by).
Als ik de radio aan zet dan gaat de LED heel kort (1sec) feller branden, dus dan MUTE even op ON, verwacht ik. Daarna gaat de LED uit, dus MUTE op OFF.
De Aux en Cassette werken beide wel en lopen volgens mij over dezelfde sporen via het LOUD blok over R315 en R316 naar de speaker uitgangen. De Aux en Cassette zijn daarmee volgens mij net zo afhankelijk van de functie MUTE als de radio dat is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je de zender als voorbeeld: 102.3 eens op 102.35 of 102.25 zet heb je dan wel geluid? dit is een bekend probleem met huiskamer tuners, de stereo valt weg door een verlopen C in een spoel. ook kan op mono zetten dan helpen. bij automotive nog geen last van gehad, maar die radio's worden doorgaans ook een stuk minder oud..
Ruud2001
De radio kent die fijnheid van zender frequenties standaard al.
Bijvoorbeeld 100.65 - 100.70 - 100.75 - ect.
De knop AS (automatic search) scant de band eerst in DX en later in LO, dus zeg maar global en local na elkaar, maar komt in het geheel geen zenders tegen. Ook handmatig de zenders langslopen levert geen geluid op, alleen ruis.
Zodra ik weer wat meer tijd heb zal ik de gehele printplaat en het schema eens nalopen en doormeten op de gegeven volt waarden.
Ik zou nog wel een keer de grote IC willen resetten. Nu de radio weer in zijn behuizing zit kun je vanaf de achterzijde bij dat soldeerpunt komen, door een klein gat in de behuizing. Ik heb alleen geen idee hoe ik de reset uit moet voeren. Op de reset pin 68 op de hoofd IC401 staat een kleine 5v.
Moet ik die kort aan massa leggen om te restten ?
Ruud2001
Op zaterdag 5 juli 2025 22:44:09 schreef RAAF12:
[...]Daarom ging ik dus op zoek naar een beter schema.
Service manual met alle gegevens
[bijlage]
Het is wel een heel waardevol schema, bedankt.
Op zaterdag 5 juli 2025 21:43:30 schreef Ruud2001:
Inderdaad weer meten, meten.Weerszijden van de LED kloppen, 1x 0,0v en 1x 0,16v
Ik heb de 8 verbindingen van de FM tuner pack doorgemeten, 6 waarden kloppen.
Behalve IF OUT, die meet 0,0. en zou 0,83v moeten meten.En behalve LO/DX, die meet 0,7v en dat zou 2,4v of 7,2v moeten zijn.
Hij wordt gevoed door pin 7 van de grote IC en die geeft 0,52v.
Dat zou 0,0v of 7,15v moeten zijn.De hoop dat het nog goed komt zakt steeds verder weg.
Gelukkig werkt de Aux nog.
Met dit meetresultaat zou ik de FM-tuner verwijderen en opengooien.
De tuner krijgt 8V via +B op pen 5 en die gemeten spanning klopt.
De spanning op pen 2 en de spanning op pen 6 is te laag. Er zit dus een fout in de tuner.
Of C155 is stuk of het kristal, aangesloten op pen 6 is stuk.
Op zondag 6 juli 2025 17:02:12 schreef Ruud2001:
De LED brand lichtjes als er alleen 12v op de radio staat (stand-by).
Als ik de radio aan zet dan gaat de LED heel kort (1sec) feller branden, dus dan MUTE even op ON, verwacht ik. Daarna gaat de LED uit, dus MUTE op OFF.De Aux en Cassette werken beide wel en lopen volgens mij over dezelfde sporen via het LOUD blok over R315 en R316 naar de speaker uitgangen. De Aux en Cassette zijn daarmee volgens mij net zo afhankelijk van de functie MUTE als de radio dat is.
Dit is een correct gedrag en een correcte verklaring van jou. Bij de led heb je niks te zoeken. Dat werkt zoals het werken moet.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 6 juli 2025 20:54:13 (29%)]
Ruud2001
Bedankt voor je toelichting ohm pi,
Dan zet ik mijn geld op C155, want dat lijkt de enige component die eerst 2-3 seconden kan werken en daarna (als hij stuk is) uit valt.
De meetwaarde op LO/DX (pin 2) is nu 0,7 maar was aan het begin van mijn doormeet actie nog wisselend 1,4 tot 1,7. Met die hogere meetwaarde gaf de speaker naast ruis ook iets van radio geluid weer wanneer ik mijn meet pen op de VT (pin 3) hield.
Ik verwacht dus nu dat C155 eerst voor 80% was overleden en nu volledig is uitgeschakeld. Want de radio doet nu niets anders meer dan ruis produceren.
De waarde 0,022uF heeft nummer 223 op het component staan ?
De waarde 0,022uF heeft nummer 223 op het component staan?
Dat kan wel kloppen. Het is daarmee net als met kleurcodes op weerstanden:
een 2, nog een 2, en dan 3 nullen. En dan in pF; dat wordt dus 22000 pF, ofwel 22 nF (= 0,022 µF).
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 6 juli 2025 21:55:38 schreef Ruud2001:
Bedankt voor je toelichting ohm pi,Dan zet ik mijn geld op C155, want dat lijkt de enige component die eerst 2-3 seconden kan werken en daarna (als hij stuk is) uit valt.
De meetwaarde op LO/DX (pin 2) is nu 0,7 maar was aan het begin van mijn doormeet actie nog wisselend 1,4 tot 1,7. Met die hogere meetwaarde gaf de speaker naast ruis ook iets van radio geluid weer wanneer ik mijn meet pen op de VT (pin 3) hield.
Ik verwacht dus nu dat C155 eerst voor 80% was overleden en nu volledig is uitgeschakeld. Want de radio doet nu niets anders meer dan ruis produceren.
De waarde 0,022uF heeft nummer 223 op het component staan ?
Er staan nog veel meer spanningen vermeld bij het FM tuner pack die moeten ook "goed" zijn ze kunnen afhankelijk zijn van elkaar. En zijn ook deels afhankelijk van de Radio voedingsspanning zet die op 14 volt
Begin met pootje 5 = Vcc moet 7,9v zijn.
Pootje VT is de varicap afstemspanning. Als je daarop gaat meten beinvloed je die spanning en verloopt de afstemming.
Voor info over oa de vermeende "led", zie bijlagen.
Het is een GA-P epitaxial junction mini low-voltage regulator volgens de datasheet.