Heren

Ik probeer mijn P1 poort uit te lezen met een P1 Modbus pro van Smartstuff. Ik heb deze geïnstalleerd en wil via een DR134 aan mijn siemens logo gaan koppelen. via TCP/IP

Echter krijg ik geen gegevens binnen, ik wil eerst kijken of ik überhaupt wat binnen krijg via Modbus Poll.

Mijn P1 poort op de KWH meter is geactiveerd( staat een pijl bij P-/P+).
De DR134 geeft aan dat er connectie is.

Nu ben ik een beginner met Modbus. Ik heb mijn DR134 al aan de praat gehad met een Modbus sensor, deze lijkt mij goed ingesteld.

Hoe moet ik mijn Modbuss poll instellen? Staan er instellingen verkeerd?

hier bij een link naar de P1 modbus Poll handleiding :

https://docs.smart-stuff.nl/p1-modbus-dongle/quick-start/installation

De P1 poort is toch geen modbus? En al helemaal geen modbusTCP, je hebt nergens ethernet, alleen die P1 poort en een RS485.

Productbeschrijving is:

Slimme meter data beschikbaar maken via een Modbus RTU (RS485) aansluiting? Met deze P1 Modbus dongle is dit simpel en plug and play. Het P1 Telegram wordt op maximale snelheid ingelezen en de belangrijkste grootheden kunnen via de Modbus aansluiting worden uitgelezen.

De slimme meter (p1) data kan op deze manier simpel worden ontsloten in een Modbus RTU systeem.

Ik lees dat het een soort gateway van P1 naar modbus is. Waarom eea niet werkt geen idee helaas, maar zo te lezen kan wat de TS wil wel,

Nog even verder zitten lezen. Volgens mij heb je de volgende opstelling

P1 meter —-> smartstuff dongle ——-> lipstick serial server ——> Siemens logo

Tot waar komt je data wel aan?
Zie je bijv op de smartstuff dongle wel een blauw ledje flitsen dat er een P1 bericht aankomt?
Kloppen je op-adressen tussen lipstick serial server en de logo?

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (26%)]

De communicatie met een slimme meter via de P1-poort is vastgelegd in het dsmr-protocol (Dutch Smart Meter Requirements). Bekende versies zijn dsmr 3, 4 en 5. Die laatste biedt paar leuke voordelen, zoals meetgegevens per seconde in plaats van tien seconden. P1 monitor is standaard ingesteld voor dsmr 3 met een baudrate van 9600 bit per seconde, 7 databits, even pariteit en 1 stop bit. Bij meters van Iskra en Kamstrup is dit het meest gangbaar. Voor slimme meters met dsmr 4 of 4.2, die we vaak terugzien bij Kaifa en Landis+Gyr, is de baudrate veelal 115200 bit per seconde met 8 databits, geen pariteit en 1 stop bit.

Op zondag 6 juli 2025 09:55:39 schreef rudig76:
lipstick serial server

Die had ik nergens zien staan.

In de openingspost staat de DR134 dat is een serial naar ethernet converter de lipstick… zonder Google had ik het ook niet geweten

Op zondag 6 juli 2025 09:55:39 schreef rudig76:
Productbeschrijving is:

Slimme meter data beschikbaar maken via een Modbus RTU (RS485) aansluiting? Met deze P1 Modbus dongle is dit simpel en plug and play. Het P1 Telegram wordt op maximale snelheid ingelezen en de belangrijkste grootheden kunnen via de Modbus aansluiting worden uitgelezen.

De slimme meter (p1) data kan op deze manier simpel worden ontsloten in een Modbus RTU systeem.

Ik lees dat het een soort gateway van P1 naar modbus is. Waarom eea niet werkt geen idee helaas, maar zo te lezen kan wat de TS wil wel,

Nog even verder zitten lezen. Volgens mij heb je de volgende opstelling

P1 meter —-> smartstuff dongle ——-> lipstick serial server ——> Siemens logo

Tot waar komt je data wel aan?
Zie je bijv op de smartstuff dongle wel een blauw ledje flitsen dat er een P1 bericht aankomt?
Kloppen je op-adressen tussen lipstick serial server en de logo?

Wat ik nu eerst heb gedaan is mijn logo er af gehaald, en mijn laptop rechtstreeks op mijn DR134 aangesloten. Het blauwe ledje op de dongel knippert inderdaad( hij ontvangt wel signalen). Maar als ik mijn Modbuss Poll uitlees zie ik alle waarden op 0

Op zondag 6 juli 2025 10:11:47 schreef Peter112:
De communicatie met een slimme meter via de P1-poort is vastgelegd in het dsmr-protocol (Dutch Smart Meter Requirements). Bekende versies zijn dsmr 3, 4 en 5. Die laatste biedt paar leuke voordelen, zoals meetgegevens per seconde in plaats van tien seconden. P1 monitor is standaard ingesteld voor dsmr 3 met een baudrate van 9600 bit per seconde, 7 databits, even pariteit en 1 stop bit. Bij meters van Iskra en Kamstrup is dit het meest gangbaar. Voor slimme meters met dsmr 4 of 4.2, die we vaak terugzien bij Kaifa en Landis+Gyr, is de baudrate veelal 115200 bit per seconde met 8 databits, geen pariteit en 1 stop bit.

Voorop mijn meter staat ESMR5

.

[Bericht gewijzigd door deKees op (100%)]

Op zondag 6 juli 2025 14:50:06 schreef Brian1989:
[...]

Voorop mijn meter staat ESMR5

dmsr 5 = 115200 baud 8N1 elke seconden 1 bericht. Dit kan dan naar je serial to modbus /tcp applicatie.

https://docs.smart-stuff.nl/p1-modbus-dongle/quick-start/registers lijkt alles te staan, met een gratis modbus tcp lezer zou je dit moeten zien. Heeft dat apparaat zelf geen status pagina?

Dit is er 1 werkt maar beperkte tijd https://www.modbustools.com/

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (34%)]

Op zondag 6 juli 2025 15:14:06 schreef Peter112:
[...]

dmsr 5 = 115200 baud 8N1 elke seconden 1 bericht. Dit kan dan naar je serial to modbus /tcp applicatie.

https://docs.smart-stuff.nl/p1-modbus-dongle/quick-start/registers lijkt alles te staan, met een gratis modbus tcp lezer zou je dit moeten zien. Heeft dat apparaat zelf geen status pagina?

Dit is er 1 werkt maar beperkte tijd https://www.modbustools.com/

Ik gebruik de modus Poll, maar wat is het slave ID? Er staat 43 maar daar krijg ik geen gegevens binnen

Jou p1 kastje moet voor modbus een id / station adres hebben. Aangezien je maar 1 op de modbuslijn hebt zitten maakt het niet zoveel uit waar je hem op zet. In je modbus server gebruik je dit adres om je data te pollen. Waar je de slave id kan of moet instellen zal ergens in de instellingen zitten, standaard op 43 ?

Heren,

ik krijg nu verbinding en krijg ook waardes terug, echter heb ik niet het idee dat deze kloppen met de registers die ik in de handleiding zie staan.
bijv:

register 2 : energy_deliverd_tariff1 deze geeft 129 weer?
En als ik kijk naar register 15 : 274, dit is mijn actuele verbruik. echter er staat bij 16 ( 15+1??) power returned.

18/20/22 zou U1/U2/U3 moeten zijn in mV?

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb mijn A/B nog een keer extra gecontroleerd maar is wel goed.

De meeste registers zijn uint32 dus een dubbel woord.

Bij modbus poll kun je volgens mij ook aangeven dat je dubbelwoord presentatie als unit of real getal wil weer geven.

De register waarden in Modbus Poll zijn nu correct! Ik krijg op register 2:8517463(8517kW) binnen

Dus het werkt tot aan de Modbuss Poll, nu wil ik eerst beginnen met uitlezen van de energey_deliverd_tariff1.

Nu heb ik dit ingesteld maar ik krijg de waardes als 16bits getal binnen( 129). als ik dit om wil rekenen in LOGO soft, hoe zal ik dit het beste kunnen doen?