Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Inderdaad, dat zit ik me ook al de hele tijd te bedenken. 1kW, met de tegenwoordige leds is dat studioverlichting.
De vriendin zal veel simpeler heel wat meer kunnen besparen door maar de helft van het licht aan te steken, en dan zal ze nog allesbehalve in het schemer zitten. Tenzij ze een visuele handicap heeft, uiteraard.
V.w.b. het juridisch aspect: is er op het gemeen tehuis geen "woondienst"? In mijn toenmalige gemeente was er die wel, en die mensen hebben me goed geholpen met mijn huurwoning onbewoonbaar te laten verklaren - tot chagrijn van de eigenaar-verhuurder, uiteraard.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (29%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
particuliere verhuurders willen vaak alleen verdienen. ken er waar huurders eerst een rechtszaak aan moeten spannen om het dak alleen maar gemaakt te krijgen. en niet 1x gebeurd maar standaard bij deze. evengoed zijn er ook verhuurders die niet moeilijk doen als een huurder iets meld, niet gezegd dat het werk perfect is maar het is opgelost. van t werk kom je bij veel woningen en bedrijven dus zie je wel welke verhuurder investeert in zn panden en welke niet. er zijn er best veel waar rendement het keywoord is. studenten en andere gelijke oude woningen waar ouwe zooi in deze tijd voor veel geld word verhuurd.
de woningbouw investeert wel, maar het werk is vaak matig/frot gedaan. er is geen/amper controle op dus niemand ziet het en stuurt de aannemers bij. huurders klagen zich in een slag in de rondte om iets juist gedaan te krijgen. pas nog gezien, recent waren de daken geisoleerd daar. echter had men de schoorsteen verwijderd want dat is goedkoper, geen grote gaten in het nieuwe dak. echter nu kon je zo een krat pils van het ene huis naar het andere huis steken op de zolder, niet afgedicht.. fijn als er brand ontstaat.
benleentje
Golden Member
Tenzij ze een visuele handicap heeft, uiteraard.
IK hou niet van schemer verlichting ik zit altijd met vol licht als wat donker is. Maar toch heb ik in mijn woonkamer genoeg aan 2 spaarlampen. Wel de iets sterkers als de standaard maar ook weer niet overdreven.
Maar ik heb wel gemerkt dat als je inbouw lampen hebt, dat dat mooi is maar ook dat ze maar heel beperkt licht geven in vergelijk met zo lamp die ik in de woonkamer heb opgehangen die helemaal rondom schijnt. Maar dan nog zijn het veel spots die TS heeft.
particuliere verhuurders willen vaak alleen verdienen.
Maar hier is dat niet het geval het mag gewoon niet van huisbaas zelfs niet als je het zelf doet. En zal kan hij het blijkbaar niet dus daar verdient hij dan niets aan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
nonius
set SCE to AUX.
zelfs niet als je het zelf doet
Of *juist* niet als je het zelf doet. Heb kluswerken gezien van huurders (schilderwerk en electriciteitswerk) waarvan de haren je te berge rijzen. Hoogtepunt Dieptepunt*: wandcontactdozen die op hun plek werden gehouden met kauwgom (!)), dus kan me goed voorstellen dat huisbaas huiverachtig is om huurder deze werken te laten uitvoeren. Door schade en schande wijs geworden, waarschijnlijk. Vind het heel begrijpelijk dat verhuurder niet wenst dat huurders zelf gaan klussen aan zijn pand.
Maar waarom hij dan niet akkoord is met installatie door een professionele electriciën is me dan weer wel een raadsel.
Ook een officiële elektricien mag het niet doen.
Enige dat me te binnen wil schieten is dat huisbaas weet dat er het één en ander mankeert aan de electrische installatie en niet wil dat een externe professional dat ziet en er instanties op de hoogte worden gebracht. Want voor de rest kan ik me niet indenken wat huisbaas erop achteruit zou kunnen gaan bij installatie door een professional, en betaling van de kosten door de huurder.
'It's better to ask for forgiveness than for permission'
Tsja, denk dat u inderdaad gelijk had. Men had beter geen slapende honden (c.q. huisbazen) wakker kunnen maken.
Als de veercontactjes in de lampvoeten te weinig contact maken (veerkracht verloren zijn) zou men evt. kunnen beargumenteren dat er sprake is van ondeugdelijk materiaal en een onveilige situatie met potentiëel brandgevaar. Maar daarmee begeeft men zich meer op het juridisch terrein dan het technische.
Ben bang dat het verder aan uw vriendin is hoe hier verder mee om te gaan: door uw goede raad in de wind te slaan heeft ze zichzelf in elk geval in een lastig vaarwater gemanoeuvreerd.
In mijn ervaring zijn rechters redelijke mensen. Mocht het voor een vrederechter komen dan gaat hij belangen afwegen: welk belang heeft de verhuurder voor het willen behouden van de oude situatie (slechte voeten met halogeenlampen), en welk belang heeft de huurder bij de nieuwe situatie (lager energieverbruik, meer licht, veiligere situatie die aan de hedendaagse normen voldoet). Ik geef het een alleszins redelijke kans dat uw vriendin in het gelijk gaat worden gesteld (nog los van wat er in de letter van de wet staat).
-----------
(* de geel-groene draad die samen met een bruine draad in één lasklem zat was ook voldoende om al m'n alarmbellen te doen afgaan en de hele installatie spanningsloos te maken en grondig de zaak na te kijken, voor ik met het eigenlijke werk begon....)
Het is een groot luxe-appartement met een behoorlijke oppervlakte en de verhuurder zit in de bouw en heeft het indertijd voor zichzelf gebouwd maar is er uiteindelijk nooit zelf gaan wonen maar heeft het verhuurd. 1kW aan verlichting met halogeenlampen is dus zo gek niet. Het zijn allemaal plafondspots (inbouw). Andere lichtarmaturen zijn er nauwelijks.
Vroeger bij mijn ouders in de jaren '80 hadden wij lusters met 8 gloeilampen van elk 40W, dat is dus 320W voor één lichtpunt.
De huisbaas is een lastig iemand en vaak slechtgezind omwille van zijn ziekte, dat die ging weigeren verbaast me niks. Het is idioot want waarschijnlijk gaat een volgende huurder weer beginnen mekkeren over ledlampen. Voor zover ik weet mankeert er niks met de installatie. Die man doet gewoon moeilijk over alles en nog wat.
Iemand heeft een halogeenlamp proberen vervangen door een ledlamp en die lampvoet geeft nu slecht contact, het werkt alleen als de lamp half ingedraaid wordt.
Ik ben zeker dat als mijn vriendin dit voor de vrederechter brengt ze gelijk krijgt maar dat durft ze niet uit angst om (nog meer) ruzie te krijgen met de huisbaas. Het is een energiebesparende maatregel in lijn met de uitfasering van oudere verlichtingstechnologie en functioneel verandert er niks.
Ook kan er bij het vervangen van een dimmer of lampvoetje niet veel fout gaan wat gevaarlijk is. De dimmer staat in serie met de lampen die al uit zichzelf de stroom begrenzen.
Nu de slapende honden wakker zijn gemaakt en gezien de angst voor een rechtszaak lijkt het me best dat ze maar overal af blijft en gewoon de extra energiekosten betaalt of het met staanlampen doet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Om een beetje te stangen, kan je de extra elektrakosten aftrekken van de betaalde huur:
Voorstel: Ik vervang de voeten en de dimmer op eigen kosten en dan bespaar ik xxx op elektrakosten.
Als dat geweigerd wordt, mag jij, de huisbaas binnen 2 maanden op JOU kosten de voetjes en dimmer geschikt maken voor ledlampen. Als dat niet lukt, dan houd ik de verwachte besparing in op de huur.
benleentje
Golden Member
De huisbaas is een lastig iemand en vaak slechtgezind omwille van zijn ziekte,
Ik heb nu ook long covid en merk ook dat ik steeds minder kan dan bv 6 maanden geleden. Maar ik heb ervoor gekozen om door te gaan met de dingen die ik nog wel kan en niet te veel in het verleden te gaan denken. Soms ben ik ook wel eens te moe en reageer wat kortaf of doe soms moeilijk, maar dat zijn maar momenten en ik probeer dat zoveel mogelijk niet te doen. En soms ben ik ook wel eens een dag somber, maar wie is er niet eens somber?
Dus wat mij betreft is ziekte hiervoor geen excuus.
Is verhuurder waar alle tandwieltjes alleen in zijn richting kunnen draaien.
Ander appartement zoeken ... zal met zekerheid ooit een groter conflict zijn.
Anderzijds ben je in BE als verhuurder ookwel het OCMW van het falende woningbeleid.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 14 juli 2025 08:44:19 schreef rew:
Om een beetje te stangen, kan je de extra elektrakosten aftrekken van de betaalde huur:Voorstel: Ik vervang de voeten en de dimmer op eigen kosten en dan bespaar ik xxx op elektrakosten.
Als dat geweigerd wordt, mag jij, de huisbaas binnen 2 maanden op JOU kosten de voetjes en dimmer geschikt maken voor ledlampen. Als dat niet lukt, dan houd ik de verwachte besparing in op de huur.
Fraai bedacht, maar zo werkt dat niet. Bij mijn weten althans, en dat is beperkt tot BE. Het maandelijkse huurbedrag is contractueel vastgelegd, niet-betaling van het volledige bedrag komt neer op contractbreuk.
Betere pistes zijn - cfr. @OXO - een ander appartement zoeken, maar de huurmarkt is krap in Belgie; of bemiddeling zoeken, bv. via de gemeentelijke woondienst, of naar de rechtbank trekken. Maar die laatste optie durft men niet aan, en misschien is zelfs de gemeentelijke bemiddelaar een brug te ver. Tsja, als men om welke reden dan ook geen initiatief wil nemen, dan blijft alles bij het oude.
Het hele verhaal is technisch duidelijk, en techniek is hier ons vakgebied. Voor persoonlijke en juridische begeleiding zal de vriendin elders terecht moeten.
Als het aan mij lag zou ik gewoon elke maand 20-30 euro minder huur betalen ter compensatie voor de hoge energiekosten, maar dat gaat mijn vriendin nooit durven. Het is jammer want ze heeft al geen geld teveel.
De huisbaas heeft een of andere spierziekte waardoor hij spiermassa verliest en de dokters weten niet wat het is. Het is geen long covid. Maar inderdaad, dat is geen excuus om vervelend te doen.
Op maandag 14 juli 2025 18:46:46 schreef Paulinha_B:
[...]
Het maandelijkse huurbedrag is contractueel vastgelegd, niet-betaling van het volledige bedrag komt neer op contractbreuk.
Dat klopt, maar in dat geval is het aan de verhuurder om naar de vrederechter te trekken en dan kan mijn vriendin haar verhaal doen zonder dat ze zelf een zaak is begonnen. Het hoeft niet noodzakelijk tot een zaak te komen, ook een verzoening voor de vrederechter is mogelijk. Daarbij worden wederzijdse afspraken gemaakt en vastgelegd (dus geen vonnis).
[Bericht gewijzigd door McAwesome op (42%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Als medische redenen de verhuurder beletten om zijn verantwoordelijkheid waar te nemen, dan kan hij maar beter iemand aanstellen om het in zijn plaats te doen. De boel maar laten oprotten zal hem vroeg of laat pijn doen. Maar dat zal men hem allicht niet zo gemakkelijk duidelijk gemaakt krijgen.
Maar niet-betaling, zelfs gedeeltelijk, moet ik afraden! Nogmaals, dat is contractbreuk en dus strafbaar. Om dat te kunnen hard maken zou men eerst de eigenaar-verhuurder formeel in gebreke moeten stellen, per aangetekend schrijven, maar ik neem aan dat ook dat uitgesloten is wegens koudwatervrees.
Nogmaals: de vriendin kan beter eens gaan klappen op het gemeen tehuis, het zou me niks verbazen als die eigenaar-verhuurder daar al een stevige reputatie heeft. Ga desnoods met haar mee, ze zal dan wel zien dat men daar niet levend wordt opgegeten.
zulk vermogen voor halogeen klopt wel hoor.
mijn 80m² appartement aan zee had ook overal halogeen.
150W R7S lampen op dimmer (6stuks geloof ik),
woonkamer 5x20W GU5.3 in een armatuur
keuken een TL lamp, 2halogeen in de dampkap en 4x 35W halogeen GU5.3 op plafond.
in totaal dus vlot 1200W aan verlichting
bij mij is alles vervangen door led, en dimmers aangepast.
ik denk dat er nu totaal 100W ofzo. als elke lamp 1uur per dag aanstaat, dan kost de verlichting 36kwh terwijl het met die halogeens 430kwh was.
aan 66ct/kWh (belgische prijs) is dat een verschil van 260€ per jaar. dat kan al behoorlijk tellen niet.
je kan dan zeggen dat die halogeen ook 'verwarmen'. maar dat is een appartement op zeedijk, waar je dus quasi altijd bij warm weer zit en die hitte een nadeel wordt.
in de winter zit daar niemand die warmte nodig heeft
En als er nu eens begonnen wordt met verhuurder formeel , via aangetekende brief, te informeren over de staat van de verlichtingsinstallatie?
- Dat er slechte contacten vastgesteld werden tijdens het vervangen van een lampje.
- Dat de installatie niet meer voldoet aan wat er vandaag verwacht wordt op gebied van energieverbruik.
Met aansluitend het voorstel tot renovatie, met de nodige technische details en dat dit zal geplaatst worden volgens goed vakmanschap.
En dan geef je de verhuurder 30 dagen om te reageren en zijn (tegen)argumenten te formuleren.
Paulinha_B
Honourable Member
een verschil van 260€ per jaar. dat kan al behoorlijk tellen niet
Heu, dat is minder dan een euro per dag... Okee, van 260 euro kan men al eens uit eten gaan, maar niet elke maand!
- Dat er slechte contacten vastgesteld werden tijdens het vervangen van een lampje.
- Dat de installatie niet meer voldoet aan wat er vandaag verwacht wordt op gebied van energieverbruik.
Beide punten zijn vatbaar voor interpretatie en discussie. Een rechter die zoiets op haar/zijn bord krijgt zal vermoedelijk een expert aanstellen, en dan volgt er een tegenexpertise, en de trein is vertrokken voor enkele jaren...
Bovendien lijkt de huurster afkerig van rigoureuze maatregelen, al zou ik daar zelf ook wel voor te porren zijn. De ene keer dat ik het echt gedaan heb werkte het wonderwel!
benleentje
Golden Member
Op maandag 14 juli 2025 18:46:46 schreef Paulinha_B:
[...]Fraai bedacht, maar zo werkt dat niet. Bij mijn weten althans, en dat is beperkt tot BE. Het maandelijkse huurbedrag is contractueel vastgelegd, niet-betaling van het volledige bedrag komt neer op contractbreuk.
In NL ook.
Maar toch is het mogelijk om minder huur te betalen maar dan kan inderdaad niet zomaar. Dat kan bijvoorbeeld als er aangetoonde ernstige gebreken zijn en de verhuurder aantoonbaar heeft verzaakt om het op te lossen. En dan kan je via een advocaat om bemiddeling vragen en die kan die via een aangetekende brief aankondigen dat als er niet binnen een korte tijd de problemen worden opgelost dat er na die periode minder huur word betaald.
Maar zomaar op voorhand minder huur betalen dat kan niet. Dan krijg je vanzelf een keer brieven om het alsnog te betalen en als je dat niet doet een keer een deurwaarder aan de deur.
Meestal wordt er bij aanvang van de huur een tegensprekelijke plaatsbeschrijving gemaakt die door beide partijen ondertekend wordt en geregistreerd wordt (is om een vaste datum te krijgen).
De huurder weet dus bij aanvang van de huur wat soort lampen er hangen en hoe de elektrische installatie er uit ziet. Hij gaat hiermee akkoord anders zou hij de woning niet gehuurd hebben.
Achteraf dan komen klagen is volgens mij te laat.
Anderzijds wordt in de huurovereenkomst vaak vermeld dat de huurder geen veranderingen aan het pand mag aanbrengen zonder toestemming van de verhuurder. Als de verhuurder geen toestemming geeft, zal je je daarbij moeten neerleggen. Uiteindelijk ben je geen eigenaar van de woning en heb je slechts een gebruiksrecht waarvoor je huur betaalt.
Als morgen de eigenaar de woning wil verkopen, kan je hem dat ook niet verbieden, zelfs al heb je altijd netjes de huur betaald en moet je nu kosten maken om te verhuizen. Als eigenaar mag je je eigendom gebruiken en misbruiken, als huurder heb je dat recht niet.
Er is nog een bijkomend probleem. Vandaag wil je huurder de lichtfittingen vervangen, morgen wil hij een thermostatische badkraan, volgende week wil hij de vloer vervangen door laminaat en volgende maand moet er een warmtepomp tegen de gevel want hij wil airco.
Waar ga je de grens trekken? Ik heb ooit horen vertellen van een huurder die in alle binnendeuren een gat gemaakt had zodat de hond door de woning kon lopen….
Ik maak er nu een karikatuur van, maar je begeeft je op een hellend vlak.
Je zou de woninginspectie kunnen laten komen en de woning ongeschikt kunnen laten verklaren, enerzijds moeten er dan al voldoende fouten aanwezig zijn (iedere fout stelt een aantal strafpunten voor en vanaf een bepaald aantal strafpunten wordt de woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard).
Maar de kans is dan groot dat je huurovereenkomst binnen enkele jaren toch niet meer verlengd wordt en je op zoek moet naar een ander stulpje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 14 juli 2025 21:54:42 schreef pamwikkeling:
Waar ga je de grens trekken? Ik heb ooit horen vertellen van een huurder die in alle binnendeuren een gat gemaakt had zodat de hond door de woning kon lopen….
als je weet wat de woningbouw ( en particuliere verhuurders ) ooit terugkrijgt van huurders die vertrokken zijn met de noorderzon ofzo. dat mag een puinzooi genoemd worden. of er zat een kwekerij in, toen die is opgerold word de waterleiding gewoon afgesneden en heeft weken t water gelopen, mag de verhuurder op eigen zak oplossen. ik denk dat als de woningbouw een woning terugkrijgt en alles is nog heel het al heel mooi is. slijtage en gebruikssporen heb je nu eenmaal.
overigens als de verhuurder ineens wil verkopen is het nog niet zo makkelijk dat je dan maar kunt vertrekken als huurder. ik weet dat het wel een truc is om niet zo'n gewilde huurders eruit te krijgen. ken een geval waar dat zo ging, daags erop hadden ze de hele keuken snachts meegenomen 
@TS her en der een staande lamp met een ledlamp erin met een stopcontact op afstandsbediening kan ook wel wat energieverbruik dempen. dan blijf je van de originele installatie wel af en kan die weinig zeggen.
hoeveel keer heb je dan echt de vaste verlichting nog nodig en kan je aardig wat stroom besparen
Op maandag 14 juli 2025 20:38:47 schreef Paulinha_B:
[...] Heu, dat is minder dan een euro per dag... Okee, van 260 euro kan men al eens uit eten gaan, maar niet elke maand!
ja, ALS ze maar 1 uurtje branden. mijn keukenlampen branden verscheidene uren per dag, woonkamer/eetplaats ook. enkel de badkamer zou met 1uurtje kunnen toekomen.
ik ben van mening dat het echt wel wat uitmaakt.
in de winter heb je natuurlijk de warmte nog als voordeel en dan branden de lampen ook het meeste
Op maandag 14 juli 2025 21:54:42 schreef pamwikkeling:
Als morgen de eigenaar de woning wil verkopen, kan je hem dat ook niet verbieden, zelfs al heb je altijd netjes de huur betaald en moet je nu kosten maken om te verhuizen.
Woningen worden regelmatig verkocht met huurders en al. Zomaar even huurders er uit zetten gaat niet, gelukkig.
Er is nog een bijkomend probleem. Vandaag wil je huurder de lichtfittingen vervangen, morgen wil hij een thermostatische badkraan, volgende week wil hij de vloer vervangen door laminaat en volgende maand moet er een warmtepomp tegen de gevel want hij wil airco.
Precies dat beschrijf je in het huurcontract.
Ik huur bij een grote nationale woningbouwcorporatie, en ik *moet* zelf de vloer vervangen als ik dat wil, ik *moet* zelf de kranen vervangen als ik ze lelijk vind of als ze lekken, ik *moet* zelf het deurbeslag binnenshuis vervangen als het gammel wordt. Dit is allemaal voor eigen rekening. Ik kan wel voor een gering bedrag een onderhoudscontract afsluiten waarbij dat allemaal gedaan en betaald wordt voor me.
In het huurcontract staat ook dat ik verplicht ben om grote gebreken (lekkages bijvoorbeeld) te melden. Een waterleiding maanden laten lekken is dus expliciet verboden.
Ik mag niet zomaar de woning teruggeven met goedkope meuk er in. De woning is opgeleverd met Grohe kranen. Gelijkwaardige kranen moeten er ook in zitten als ik de woning teruggeef. Geen goedkope meuk dus. Kan uiteraard wel de huidige kranen ergens in de berging smijten en terugplaatsen als ik de woning weer uit ga.
Specifiek jouw deuren en gatenvoorbeeld was onderdeel van het contract: ik mag expliciet géén gaten in deuren maken. Niet voor drogers, niet voor katten luikjes, gewoon niet.
De warmtepomp installeren zou vereisen dat ik grote gaten in de gevel boor voor de doorvoer van de slangen, dus daar zou ik vooraf toestemming voor moeten vragen. Het zal afhangen van de exacte plannen of ik die krijg. Als het een complete vervanging is voor de CV installatie, dan is de kans best groot van wel want dat scheelt de maatschappij weer kosten en ze mogen weer een stempeltje 'verduurzaamd' op de woning zetten. Ik moet dan wel aantonen dat de capaciteit van de installatie voldoende is, en dat het op elektrisch vlak gelijktijdig op m'n enkelfase 35a aansluiting kan met de kookplaat... M.a.w. dat gaat 'm in mijn huisje niet worden.
Kortom, er is helemaal geen hellend vlak. Er zijn gewoon dingen die wel en niet mogen en daar kan je best veel vrijheid in geven. Grote ingrepen die niet terug te draaien zijn bij het verlaten van de woning vereisen vooraf toestemming vragen (denk aan schuur of zolderisolatie plaatsen, of een niet-dragende muur verwideren), kleine dingen zoals lampen plaatsen vereisen geen toestemming.
Merk ten slotte wel op dat bij de corporaties in principe de hele woning kaal wordt opgeleverd, uitgezonderd badkamer en keuken.
Op maandag 14 juli 2025 18:48:45 schreef McAwesome:
Als het aan mij lag zou ik gewoon elke maand 20-30 euro minder huur betalen ter compensatie voor de hoge energiekosten, maar dat gaat mijn vriendin nooit durven. Het is jammer want ze heeft al geen geld teveel.
Zowat het domste wat je als huurder kan doen. Niets wat vrederechters meer haten als het recht in eigen handen nemen.
Op maandag 14 juli 2025 20:31:33 schreef evelo:
Met aansluitend het voorstel tot renovatie, met de nodige technische details en dat dit zal geplaatst worden volgens goed vakmanschap.En dan geef je de verhuurder 30 dagen om te reageren en zijn (tegen)argumenten te formuleren.
Werkt niet op die manier. Je huurt datgene wat je ziet. Daarvoor is het als verhuurder verplicht de huurder voor aanvang van de huur een EPC certificaat te bezorgen. Afhankelijk van score D, E, F mag je nadien de huur slechts deels of helemaal niet meer verhogen nadien.
Een woning moet enkel aan de Vlaamse wooncode voldoen. Een controle met bijbehorend certificaat is in veel gemeentes (zo ook waar ik woon) zelfs verplicht (voor aanvang van de huur). Daar staan dingen in zoals schimmel, elektrische installatie, rookmelder, algemene toestand, dubbel glas, dakisolatie, ed. Je gaat daar echter niets over halogeenlampen of de energiescore van de koelkast in terugvinden.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (15%)]
Op dinsdag 15 juli 2025 07:23:41 schreef Ledlover
Kortom, er is helemaal geen hellend vlak. Er zijn gewoon dingen die wel en niet mogen en daar kan je best veel vrijheid in geven. Grote ingrepen die niet terug te draaien zijn bij het verlaten van de woning vereisen vooraf toestemming vragen (denk aan schuur of zolderisolatie plaatsen, of een niet-dragende muur verwideren), kleine dingen zoals lampen plaatsen vereisen geen toestemming.
Verhuurmarkt in BE en NL zijn totaal niet vergelijkbaar.
- Woningcoöperaties bestaan niet in BE. Verhuurders zijn ofwel particulieren, nu en dan een wat grotere in een vennootschap of semi-overheid (sociale woningen)
- Wetgeving in BE is veel meer pro-huurder en van dwingend recht waar je dus niet zomaar van kan afwijken. Die dingen die jij aanhaalt kan je in BE niet zomaar in een huurcontract plaatssen.
- Belgen kopen traditioneel woningen, makkelijk 80%. Huurderspubliek bestaat dus voor een heel groot deel uit mensen die dus gemiddeld gezien financieel zwak zijn en geen andere keuze hebben. Zit denk ik al aan mijn tiende uitzetting, allemaal huurachterstand. Reken op 30% van de huurders die je moet uitzetten, praktisch altijd financieel. Marginaal gedrag komt ook voor maar is toch eerder uitzonderlijk. Beperkt zich meestal tot drugsgebruik of wonen in een puinzooi.
Het begint met de overheid en fabrikanten/verkopers van verlichting die via diverse kanalen waaronder ook de media de mensen aanzetten tot het vervangen van hun klassieke verlichting (gloeilampen, halogeenlampen, spaarlampen, TL-lampen, ...) omwille van het energieverbruik en het klimaat. Diezelfde overheden duwen dat er ook nog eens extra hard door, door de productie van die oudere types van lampen te gaan verbieden waardoor de verkoop uiteindelijk vanzelf stilvalt.
Het vervangen van klassieke verlichting door LED wordt al eens voorgesteld als "laaghangend fruit" en makkelijk door iedereen uit te voeren.
Helaas is de gemiddelde mens niet op de hoogte van de verschillende soorten dimmers, voorschakelapparaten, ... en laat staan dat die een armatuur kan herbedraden. Het is dus in de praktijk niet zo eenvoudig getuige ook de berichten en vragen op dit forum hierover.
Wat mijn vriendin wil doen lijkt mij daarom niet onredelijk en zij had toestemming gekregen van de huisbaas om de halogeenspotjes te vervangen door ledlampjes en die heeft ze in goed vertrouwen gekocht met het idee dat het vervangen eenvoudig ging zijn. Dat blijkt dus tegen te vallen door slechte lampvoeten en dimmers met fase-aansnijding. Daar er van de huisbaas niet aan de elektriciteit mag gewerkt worden, moeten de halogeenlampen uiteindelijk blijven.
Die vriendin durft juist niks (ook haar ex heeft op haar ingepraat en haar schrik aangejaagd voor breekwerken, elektrische keuringen en verzekeringen) en er is besloten om het gewoon verder te doen met de halogeenlampen. Ik heb er helaas veel tijd en geld in gestoken om alles uit te zoeken en ik loop over van frustratie nu... en ik moest het ook even van me afschrijven.
Paulinha_B
Honourable Member
Medeleven! ik kan me goed in uw plaats stellen. Gelukkig is mezelf nog nooit iets dergelijks overkomen.
Het mag hard klinken, maar wees misschien voortaan iets kieskeuriger inzake vrienden/vriendinnen? Excuus als dit woord pijn doet, een oude vriendschap zegt men niet zo graag op, dat weet ik ook wel, uit (eveneens bittere) ervaring.
Maar om het concreet en feitelijk te houden: ik blijf bij mijn suggestie om eens met de gemeentelijke woondienst te gaan praten. Dat verplicht tot niets, en de verhuurder hoeft het zelfs niet te weten te komen - wat een belangrijk punt kan zijn voor de terughoudende vriendin.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (29%)]
Op dinsdag 15 juli 2025 20:49:26 schreef McAwesome:
Wat mijn vriendin wil doen lijkt mij daarom niet onredelijk en zij had toestemming gekregen van de huisbaas om de halogeenspotjes te vervangen door ledlampjes en die heeft ze in goed vertrouwen gekocht met het idee dat het vervangen eenvoudig ging zijn..
Dat is ook niet onredelijk. Persoonlijk zou ik daar helemaal geen moeite mee gehad hebben, maar net zoals de ene huurder de andere niet is, is de ene verhuurder ook de andere niet.
Defecte schakelaars en kranen worden door mij vervangen, gratis ook al zijn dat ontegensprekelijk kosten die voor de huurder zijn. Zelfs ontstoppingskosten neem ik vaak voor mijn rekening, wat onder onderhoud valt en steeds ten laste van de huurder zijn. Sommige huurders, meestal dames, bellen mij zelfs op om een lamp te vervangen.