hallo

is er een aansluitschema om 2 accu s 12v aan een zonnepaneel lading te koppelen
het gaat om 2 accu s op een boot de een als start-batterij en de ander als verbuik-batterij.
mvg

Je hebt een solar lader nodig en een scheidingsdiode, scheidingsrelais of een Agofet. Victron heeft dat.

Wat is je accu capaciteit van beide accu's? En hoeveel Watt-piek zijn je panelen?

Hier heb je een solar-lader.

https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/zonnestroom-omv-zonnepanelen/blu…

Hier een scheidingsrelais.

https://stroomwinkel.nl/bev-schak/bev-schak-relais/victron-cyrix-ct-co…

Hier een paar schema's

https://stroomwinkel.nl/media/wysiwyg/docs/aansluitschemas/Vaartuig-sy…

https://stroomwinkel.nl/media/wysiwyg/docs/aansluitschemas/Vaartuig-sy…

In plaats van de Argofet zet je het scheidingsrelais, je kun ook een Argofet nemen, maar die zijn duurder.

Ik zou enkel de woonbatterij voeden uit de panelen, en vanuit de woonbatterij met een druppellader de startbatterij op peil houden - bij lange tijd niet-gebruik kan dat inderdaad nuttig zijn.

Op woensdag 23 juli 2025 15:38:30 schreef Paulinha_B:
Ik zou enkel de woonbatterij voeden uit de panelen,....

Dat kan, wordt vaker gedaan.

en vanuit de woonbatterij met een druppellader de startbatterij op peil houden - bij lange tijd niet-gebruik kan dat inderdaad nuttig zijn.

En dat zou ik zeker niet doen. Je startaccu wordt al opgeladen door je dynamo, bij lange tijd niet varen kun je de startaccu onder een druppellader zetten, maar wel gevoed uit het net en niet uit de boordaccu.

Maar we weten niet hoe het nu zit bij de TS. Normaal voed je een Argofet of scheidingsdiode of een scheidingsrelais uit de dynamo en dan kun je direct je solarlader op de boordaccu aansluiten. De Argofet of andere scheiders zorgen ervoor dat je startaccu niet ontladen wordt.

Voorbeeld:

Waar blz. 8 bij staat, komt van de solarlader af.

bij lange tijd niet varen kun je de startaccu onder een druppellader zetten, maar wel gevoed uit het net en niet uit de boordaccu.

Tenminste, als de boot walstroom beschikbaar heeft. Gezien de expliciete vraag om de startbatterij te kunnen bijladen vanuit de panelen lijkt me dat twijfelachtig.

Het zou mooi zijn als de topicstarter wat meer beschrijving kon geven van het gehele plaatje.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (26%)]

Op woensdag 23 juli 2025 16:34:59 schreef Paulinha_B:
Tenminste, als de boot walstroom beschikbaar heeft.

Dan haal je de accu er in de winter uit als je geen walstroom hebt.

Gezien de expliciete vraag om de startbatterij te kunnen bijladen vanuit de panelen lijkt me dat twijfelachtig.

Hij heeft het over zowel de startaccu als de boordaccu.

Het zou mooi zijn als de topicstarter wat meer beschrijving kon geven van het gehele plaatje.

Dat is een waarheid als een koe. :)

Mijn vriendin heeft een auto die om de haverklap een lege / kapotte accu had.

Dat ding rijd in 10-20 jaar dat wat normale mensen binnen een jaar rijden.

Totdat er een klein 10W (oid) zonnepaneeltje op de aansteker is aangesloten. Sindsdien kan de zon dus de verliezen compenseren en blijft de accu goed.

Op woensdag 23 juli 2025 16:41:03 schreef Lambiek:
Hij heeft het over zowel de startaccu als de boordaccu.

Jaja zeker, maar het bijladen van de woonbatterij uit de panelen is het uitgangspunt, en is op zich ook nix bizonders. Het wordt pas spannend als OOK de startbatterij boven water dient gehouden.

Ik zie overigens best wat in het idee van @rew hierboven: klein apart paneeltje met minimale laadelektronica enkel voor de startbatterij. Het zijn wat meer componenten maar het wordt wel overzichtelijker en beter beheerbaar.

Op woensdag 23 juli 2025 20:42:49 schreef rew:
Totdat er een klein 10W (oid) zonnepaneeltje op de aansteker is aangesloten. Sindsdien kan de zon dus de verliezen compenseren en blijft de accu goed.

Ga weg, zo'n klein ding? En dat ligt dan op het dashboard, denk ik?
Dat had ik niet gedacht; goede tip.

Op woensdag 23 juli 2025 22:17:26 schreef Paulinha_B:
[...]

Jaja zeker, maar het bijladen van de woonbatterij uit de panelen is het uitgangspunt, en is op zich ook nix bizonders. Het wordt pas spannend als OOK de startbatterij boven water dient gehouden.

Ik zie overigens best wat in het idee van @rew hierboven: klein apart paneeltje met minimale laadelektronica enkel voor de startbatterij. Het zijn wat meer componenten maar het wordt wel overzichtelijker en beter beheerbaar.

Dat gaat m worden! net zo makkelijk bedankt!

Op woensdag 23 juli 2025 13:39:47 schreef JR1960:
hallo

is er een aansluitschema om 2 accu s 12v aan een zonnepaneel lading te koppelen
het gaat om 2 accu s op een boot de een als start-batterij en de ander als verbuik-batterij.
mvg

Wat je nodig hebt is een DC-DC laadregelaar of een scheidingsrelais (bijv. Cyrix of soortgelijk).

Normaliter moet je voorkomen dat je een loodaccu overlaad: dan ontstaat waterstof en zuurstof. Vroeger ontsnapte dat uit de accu en moest je dat aanvullen. Tegenwoordig zit er een katalysator in de accu die er voor zorgt dat het weer combineert tot water, dus dan hoef je het niet aan te vullen. Alleen, dat ding heeft een beperkte capaciteit: Als je te veel zuurstof en waterstof gaat produceren dan kan ie het niet aan en moeten de gassen toch ontsnappen.

De lol is dat zo'n klein paneel niet genoeg vermogen kan leveren dat de catalysator het niet meer aankan. Dus laadregelaar: overbodig.

En als het ding zeg 1Ah per dag produceert in de winter... Dat is ruim voldoende om de zeg 10mA * 24h = 240mAh zelfontlading te compenseren. Je moet dus wel opletten dat er niet nog iets 100mA blijft trekken als de boel uitstaat, want dat kan ie dan niet meer compenseren.

Op donderdag 24 juli 2025 11:15:08 schreef rew:
De lol is dat zo'n klein paneel niet genoeg vermogen kan leveren dat de catalysator het niet meer aankan. Dus laadregelaar: overbodig.

Daar zeg je wat bij, maar jij weet niet wat voor paneel de TS heeft.
Als hij een groot paneel/panelen heeft, heb je wel degelijk een laadregelaar nodig.

Maar ja zoals zo vaak krijgen we weer niet genoeg informatie van de TS.

Op donderdag 24 juli 2025 11:15:08 schreef rew:
Normaliter moet je voorkomen dat je een loodaccu overlaad: dan ontstaat waterstof en zuurstof. Vroeger ontsnapte dat uit de accu en moest je dat aanvullen. Tegenwoordig zit er een katalysator in de accu die er voor zorgt dat het weer combineert tot water, dus dan hoef je het niet aan te vullen. Alleen, dat ding heeft een beperkte capaciteit: Als je te veel zuurstof en waterstof gaat produceren dan kan ie het niet aan en moeten de gassen toch ontsnappen.

En als het ding zeg 1Ah per dag produceert in de winter... Dat is ruim voldoende om de zeg 10mA * 24h = 240mAh zelfontlading te compenseren. Je moet dus wel opletten dat er niet nog iets 100mA blijft trekken als de boel uitstaat, want dat kan ie dan niet meer compenseren.

heb je daar een bronvermelding van, Larissa... :7

Op dinsdag 29 juli 2025 12:36:13 schreef Brightnoise:
heb je daar een bronvermelding van, Larissa...

Is een letterlijk citaat van Rew zijn tekst...
Ik snap even niet waarom trouwens.