Nieuw laser en dergelijke topic deel 4

Dit topic is gesloten

en wat koste die dan?

Een blauwe laser is gewoon nog steeds verschrikkelijk duur zie ik, een leuke aanvulling op m'n 130mw groen is dan denk ik wel rood... weet iemand wat de verhouding zou moeten zijn tot groen om geel te kunnen maken met rood? 200mw rood?

Als ik op de site (http://www.melchior-laser.de) van die gasten kijk zie echt absurd hoge bedragen vermeld staan.
De SDL-532-050T voor € 950......koop je bij Dreamlaser rechtstreeks voor € 315 inclusief 19% invoer en transport !

Op 30 december 2004 23:48:19 schreef Jelmer:
en wat koste die dan?

Een blauwe laser is gewoon nog steeds verschrikkelijk duur zie ik, een leuke aanvulling op m'n 130mw groen is dan denk ik wel rood... weet iemand wat de verhouding zou moeten zijn tot groen om geel te kunnen maken met rood? 200mw rood?

Hangt samen met de golflengte. waarschijnlijk bij 635nm zo'n 3x het vermogen van de groene.
Bij 650nm moet je nog hoger...

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Samen met de golflengte? Dus samen met energie van het licht? Lijkt me niet, eerder over de gevoeligheid van je oog voor die golflengtes!

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

ik heb die 1950 € betaald.
hoe lang duurt het om een laser van dreamlaser te laten afkomen ?

Op 30 december 2004 21:26:21 schreef Croeske_b:
hallo, iedereen
ik heb ook een laser (215 mW DPSS 532 nm) van laserdreams gekocht, ik heb me zelf geen zorgen moeten maken over verzendingskosten en douane en zo , ik heb de mijne gewoon besteld via http://www.melchior-laser.de/

vindt die prijzen van die site zomaar erg hoor kan ze zelf al een stuk goedkoper krijgen dan dat

Op 30 december 2004 23:48:19 schreef Jelmer:
en wat koste die dan?

Een blauwe laser is gewoon nog steeds verschrikkelijk duur zie ik, een leuke aanvulling op m'n 130mw groen is dan denk ik wel rood... weet iemand wat de verhouding zou moeten zijn tot groen om geel te kunnen maken met rood? 200mw rood?

denk dat je voor je 130 mw groen minstends met 250 mw rood moet komen om het een beetje te matchen meschien 200 mw als ie op 635 nm zit

mn laser doet het alweer op de conector was een draad los gegaan nu fikt ie inderdaad :D

ik wou bij deze iedereen hier op het forum alvast een fijne jaarwisseling wensen ;)

[Bericht gewijzigd door SMOG op woensdag 5 januari 2005 18:55:14

Mmm... ok ik zoek dus een >200 mw rode laser :)

btw, vandaag krijg ik waarschijnlijk m'n DAC weer terug uit duitsland (een nieuwe)... anders volgende week, stay tuned

wie heeft er een prijzenlijst van dreamlasers ?
kan iemand me hier vertellen hoe je foto's kan posten ,
ik heb er een paar mooie van m'n laserbank die ik gemaakt heb

Voor het bepalen van de relatieve zichtbaarheid van golflengten is deze tabel erg handig :)

@ foto's: net als op ieder forum of zie anders de faq.

Ter info:
Relatieve zichtbaarheid ten opzichten van de piek bij 555 nm:

670 nm - 0.032 (diode, dieprood)
650 nm - 0.107 (diode, rood)
633 nm - 0.235 (HeNe, onranje / rood)
555 nm - 1.000
532 nm - 0.885 (FD 1064 nm DPSS, felgroen)
514 nm - 0.587 (Ar, groen)
488 nm - 0.191 (Ar, blauw)
473 nm - 0.104 (FD 946 nm DPSS, blauw)

Dus een HeNe lasertje van 20 mW is op het oog even helder als een 532 nm DPSS van 20 * (0.235 / 0.885) = 5.3 mW. (* doe ik dat zo goed ? geen garantie)

En voor een echte mooi `balanced white' heb je in theorie akelig veel kostbaar blauw nodig.. ;)
In werkelijkheid is het zo dat de gevoeligheid van het menselijk oog net als die van het oor logaritmisch verloopt, dus als de straal iets geel mag zijn (en dan alleen nog op vol vermogen wit) scheelt dat gelijk enorm in hoeveel blauw er nodig is. Ik denk dat commerciele full-color RGB DPSS lasersunits daar slim gebruik van maken, hoewel de achterliggende kleurtheorie mij echt te lastig is.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 31 december 2004 11:38:33

denk dat die formule wel aardig klopt aart

btw iedereen vast een fijne jaar wisseling

Wie o wie heeft er een ong. 100mW 532nm TEC laserunit met TTL blanking liggen waar hij (zij) vanaf wil. Graag merk, type, prijs en foto's als je iets hebt liggen.

Fijne jaarwisseling allemaal !

Op 31 december 2004 00:49:24 schreef Evil Aedolon:
Samen met de golflengte? Dus samen met energie van het licht? Lijkt me niet, eerder over de gevoeligheid van je oog voor die golflengtes!

Ja inderdaad! Je legt het op een andere manier uit, maar het komt op hetzelfde neer.

Iedereen een prettige jaarwisseling, en oppassen met vuurwerk en rondvliegende laserstralen! :)

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 31 december 2004 20:56:59 schreef Scoob:
[...]
Ja inderdaad! Je legt het op een andere manier uit, maar het komt op hetzelfde neer.

Iedereen een prettige jaarwisseling, en oppassen met vuurwerk en rondvliegende laserstralen! :)

precies vooral de rondvliegende laserstralen lol

Jaarswisseling was hier echt tof

Was zoveel rook in de lucht dat ik me laser maar is naar buiten gehaald heb !!

Echt gaaf opeens allemaal antusiaste mensen om me heen niemand die meer naar het vuurwerk keek

PS FIRST 2005 POST

Op 26 december 2004 14:46:11 schreef Creator:
Ik heb nu een DAC proberen te bouwen ( http://www.amelink.net/laserpage/download/DAC_25_noTTL.pdf ) Zonder het veiligheids circuit, maar ik heb ook een ander schema, en er zitten een paar kleine verschillen tussen, kan iemand zeggen of dit schema wel klopt, of moet ik mijn printje gaan ombouwen?

de verschillen zijn de manier waarop de DACs 'aangesproken' worden door de computer. Het andere schema komt oorspronkelijk van John Voltz die compatibiliteit met de covox speech thing inbouwde. Ik vond dit niet nodig en heb het opnieuw ontworpen om eventueel in totaal 4 DAC ICs aan te sturen met 1 printer poort. Dit biedt dus meer mogelijkeheden. De software aansturing is dus ook anders, hier moet je wel rekening mee houden.

groet, Matthijs

Op 31 december 2004 09:06:19 schreef ledfreak:
[...]

denk dat je voor je 130 mw groen minstends met 250 mw rood moet komen om het een beetje te matchen meschien 200 mw als ie op 635 nm zit

Hmm, ik heb hier ook over naa zitten te denken, ooit komt die rode en blauwe laser ook nog wel :D
Er zijn eigenlijk twee criteria voor een RGB laser.
1) gemengt moet er gebalanceerd wit licht uit komen.
2) de kleuren moeten ongemengd even fel zijn.

Als je de samenstelling van zonlicht neemt als referentie voor wit licht zie je dat daar meer (!) groen dan blauw en rood licht in. Je hebt voor wit licht meer groen dan rood dan blauw licht nodig.
Echter als je dan ongemengde kleuren scannt zie je dat groen feller is dan rood en blauw. Als je een echte RGB scanner bouwt moet je dus de genoemde tabel toepassen. Zoals ook al genoemd is het oog geen absoluut meetinstrument dus wat precies als wit wordt gezien kan wel ruim genomen worden.

Heeft iemand al door waar het beste de dichroische filters te kopen zijn voor het mengen van de kleuren?

Heeft iemand al foto's van de binnenkant van de Dreamlaser?

Op 28 december 2004 19:47:45 schreef Aart:
...
Heb het nu echter veel te druk met andere dingen (zoals het schema van de driver van mijn nieuwe galvanometers opnemen).
...

Is dit schema al af? ik zie even niet waar de output naar de galvo gaat en waar het signaal binnen komt. kan je dat uitleggen.
Is dit het driver bordje van de Z1827?

Is dit schema al af? ik zie even niet waar de output naar de galvo gaat en waar het signaal binnen komt. kan je dat uitleggen.
Is dit het driver bordje van de Z1827?

Ik heb ze gehad bij de Z1002, zie ook deze pagina op mijn site. Het kan natuurlijk hetzelfde boardje zijn. :)

De sym. ingang links is duidelijk de ingang, de outputdriver (rond 80V / 8A darlingtons ! :9) heb ik nog niet in dat schema staan.

Ik ben iets verder, maar niet heel veel. Had even niet de rust er voor met de feestdagen, ga binnenkort weer verder.

Op 1 januari 2005 13:31:28 schreef Electrogek:
Jaarswisseling was hier echt tof

Was zoveel rook in de lucht dat ik me laser maar is naar buiten gehaald heb !!

Echt gaaf opeens allemaal antusiaste mensen om me heen niemand die meer naar het vuurwerk keek

PS FIRST 2005 POST

FOTOOOOOOOOOOOOOOOOS !!!!!!!!!

Iedereen hier de beste wensen!!!
En een 'stralend' 2005 :)

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 1 januari 2005 19:55:54 schreef Aart:
[...]

Ik heb ze gehad bij de Z1002, zie ook deze pagina op mijn site. Het kan natuurlijk hetzelfde boardje zijn. :)

De sym. ingang links is duidelijk de ingang, de outputdriver (rond 80V / 8A darlingtons ! :9) heb ik nog niet in dat schema staan.

Ik ben iets verder, maar niet heel veel. Had even niet de rust er voor met de feestdagen, ga binnenkort weer verder.

het circuitje voor de positie sensor is iig het zelfde. Die heb ik inmiddels aan de gang met een proportionele feedback lus. Daarmee zijn de presaties iets op te krikken.
Gebruik nu een speaker voor een lineaire en goed gedempte horizontale uitslag zodat het gedrag van de galvo goed te bestuderen is op de verticale as.
http://www.amelink.net/laserpage/temp/galvo-speaker.jpg

Je kunt toch zien of de PCB layout of de typenummers hetzelfde is / zijn ?

De galvo ziet er overigens ook exact het zelfde uit.

Sorry dat het bij mij zo lankzaam gaat. Als iemand mij hier voor E 15,- oid per uur betaalt gaat het vast veeel sneller ! :+

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 2 januari 2005 11:49:02

Op 2 januari 2005 11:37:43 schreef Aart:
Je kunt toch zien of de PCB layout of de typenummers hetzelfde is / zijn ?

De galvo ziet er overigens ook exact het zelfde uit.

Sorry dat het bij mij zo lankzaam gaat. Als iemand mij hier voor E 15,- oid per uur betaalt gaat het vast veeel sneller ! :+

de printjes lijken sterk op elkaar maar het nummer is anders (4532 181 03541). Ik heb de Z1827 galvos van GSI.

btw als je je hobbyuren in geld gaat uitdrukken kan je beter de hele set kant en klaar kopen ;)

Dit topic is gesloten