Nieuw laser en dergelijke topic deel 4

Dit topic is gesloten

Op 9 januari 2005 00:53:15 schreef SuperBeamer:
[...]

wat voor een diode ga je er mee aansturen?
ik neem aan dat je het circuit test met 4 leds in parallel?

Ik ga er een 635nm diode mee aansturen welke in naast mijn 45mW 532nm wil inbouwen.
Testen inderdaad met LED's.

ik test altijd gewoon met de laserdiode die dr in komt gewoon laag instellen en langzaam omhoog draaien tot een paar mA onder de max specs
loopnje geen risico's
heb al menig dpss laser gerepareed onderandere me compass 200 mw daar zat een 2.2 watt diode

Op 8 januari 2005 15:11:29 schreef Croeske_b:
ik ken zelf niet veel van zelf DPSS laser bouwen, maar ik vind dit wel interessant, kan hier iemand wat tips geven waar je moet op letten of een bouwbeschrijving ?

zijn dit http://www.eiergeier.at/20watt.htm laserdioden ?
en heeft iemand hier ervaring mee ?

ja zijn niet geschikt voor zelfbouw dpss ten eerste zijn ze gemaakt op yag rods te pompen en niet dpss
ze zijn multimode en omdat ze gestackt zijn erg moeilijk te focusen voor een normale dpss laser
en je hebt 20 + ampere nodig om die te sturen
en hij moet heeel goed gekoeld worden

zelfbouw dpss boven de 50 mw is moeilijk omdat alles gekoeld moet worden diode de ktp enz enz ik raad je aan om sams laser faq over dit onderwerk eens goed door te nemen

Als je een Nd:YAG rod met zo een array pompt is dat een DPSS..
Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, het is geen simpel/zinnig/handig uitgangspunt voor een kleine DPSS met SHG. Ik kwam echter ook dit plaatje tegen waar men wel zo pompt.

Als ik nog eens tijd en geld heb wil ik ook wel eens proberen een kleine groene DPSS laser zelf te bouwen, maar zie toch wel erg op tegen de mechanica en de kosten van de optica.

Op 9 januari 2005 13:26:46 schreef Aart:
Als je een Nd:YAG rod met zo een array pompt is dat een DPSS..
Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, het is geen simpel/zinnig/handig uitgangspunt voor een kleine DPSS met SHG. Ik kwam echter ook dit plaatje tegen waar men wel zo pompt.

Als ik nog eens tijd en geld heb wil ik ook wel eens proberen een kleine groene DPSS laser zelf te bouwen, maar zie toch wel erg op tegen de mechanica en de kosten van de optica.

ja ok opzich wel maar werkt toch anders een dpss laser met een yag crystal en heeft meestal een ring cavity
een gewonen dpss niet

dus oficeel is het dan een yag laser ipv een dpss
maar ja dpss is ook een verzamel naar voor alles wat met een diode gepompt wordt
maar goed het verschil is minimaal yag worden over het algemeen ook gebruikt voor de zwaardere lasers
een yag rod heeft ook geen gepolarizeerde output daarom zit er ook een polarisati filter voor want die is nogdig voor de ktp das een voordeel aan vanadate die geeft standaard een gepolarizeerde output
mijn oude compass had ook een yag rod die aan de voorkant gepompt werdt ipv de zijkant

als je wilt heb ik nog wel een ktp vanadate en een output coupler liggen je hebt alleen maar een pomp diode nodig en dan heb je groen

zo zat het bij mijn compass

http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/laserpic/c532t-x.jpg

http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/laserpic/c532t-h.jpg

Op 9 januari 2005 12:28:02 schreef ledfreak:
ik test altijd gewoon met de laserdiode die dr in komt gewoon laag instellen en langzaam omhoog draaien tot een paar mA onder de max specs
loopnje geen risico's
heb al menig dpss laser gerepareed onderandere me compass 200 mw daar zat een 2.2 watt diode

hey Martijn,

dan kan je me vast wel wat advies geven voor het vervangen van mijn pomp diode. Het ding is overleden door een slecht contact in de laserhead :(
Waar een vervanging te vinden voor een c-block van 1,2 of 2 Watt. En natuurlijk de do's en don'ts.

Jum, ik ken het plaatje. Vriend heeft dezelfde laser.

Ergenst in de uitleg over de ringlaser was ik afgehaakt weet ik nog, laat staan het spannende electronische regellusje ;)
Maar ik begrijp dus dat het redement van de SHG van zoiets erg hoog is omdat de polarisatie pricies goed is (en blijft) door de ring ?

Je hebt mail btw :)

Iik ben niet zo heel erg goed thuis in electronica, ik kan een schema solderen, en daar houd het een heel eind mee op.

Maar als ik DAC kaart maak, dan hou ik 2 uitgangen per motortje over, maar aan een motortje zitten 4 uitgangen, hoe moet ik die dan aansluiten?

Op 9 januari 2005 13:53:46 schreef Creator:
Iik ben niet zo heel erg goed thuis in electronica, ik kan een schema solderen, en daar houd het een heel eind mee op.

Maar als ik DAC kaart maak, dan hou ik 2 uitgangen per motortje over, maar aan een motortje zitten 4 uitgangen, hoe moet ik die dan aansluiten?

Op de steppenmotor zitten 2 wikkelingen, dus 4 aansluitingen. Wikkeling 1 op de uitgang van de opamp (TL084) aansluiten, wikkeling 2 op een remspanning welke instelbaar is (+/- 5V). Welke kleuren hebben de draadjes uit je stappenmotor ?

Het is de volgende stappenmotor:
http://www.zatkruiers.nl/va/ee47b34.jpg

Ken deze motortjes niet. Heb je er al een multimeter aangehangen om de weerstand van de wikkelingen te meten ?
Meest logisch lijkt mij om A1 & A2 (oranje & geel) aan te sluiten op de uitgang van je TL084 opamp, en B1 & B2 (paars & blauw) aan te sluiten op de remspanning. GND (rood & bruin) niet connecten.
Zou het voor de zekerheid eerst even goed doormeten voordat je aansluiten gaat !

Op 9 januari 2005 13:41:17 schreef SuperBeamer:
[...]

hey Martijn,

dan kan je me vast wel wat advies geven voor het vervangen van mijn pomp diode. Het ding is overleden door een slecht contact in de laserhead :(
Waar een vervanging te vinden voor een c-block van 1,2 of 2 Watt. En natuurlijk de do's en don'ts.

ja hoor daar is wel aan te komen ebay staan dr nog wel een paar op het moment enige waar je erg mee moet oppassen is de optics post anders ff wat foto's als je de mogelijkheid hebt

Op 9 januari 2005 14:42:46 schreef Creator:
Het is de volgende stappenmotor:
[afbeelding]

heb je niks aan
de step angle is veel te klein (5.6 graden ) om dr iets nuttigs mee te doen en waarschijnlijk zijn ze ook niet bepaald snel

Op 9 januari 2005 23:06:07 schreef ledfreak:
[...]

ja hoor daar is wel aan te komen ebay staan dr nog wel een paar op het moment enige waar je erg mee moet oppassen is de optics post anders ff wat foto's als je de mogelijkheid hebt

ik geloof dat de pump optic een grin lens is die meteen voor de C-block diode is gepositioneerd. Foto's heb ik pas in de loop van de week. Overigens heeft de c-block geen photodiode.... die op ebay staan wel... heb jij hier ervaring mee? Ken je de site www.lasermate.com ?

Op 9 januari 2005 23:20:33 schreef SuperBeamer:
[...]

ik geloof dat de pump optic een grin lens is die meteen voor de C-block diode is gepositioneerd. Foto's heb ik pas in de loop van de week. Overigens heeft de c-block geen photodiode.... die op ebay staan wel... heb jij hier ervaring mee? Ken je de site www.lasermate.com ?

ohh maar das geen ramp als ie een photodiode heeft das alleen maar gunstig
zolang het maar een c-block is met ongeveer de zelfde specs als je nu hebt als het ergens te achterhalen is

hoeveel mw is je laser als ie rond de 100 is zal dr wel minimaal 1-2 watt in zitten

ja die website ken ik wel ja helaas alleen nog nooit iets besteld

ik heb nog een paar galvo's gevonden, heeft iemand hier een ervaring mee over scan snelheden e.d.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Galv…

Op 9 januari 2005 23:34:30 schreef Croeske_b:
ik heb nog een paar galvo's gevonden, heeft iemand hier een ervaring mee over scan snelheden e.d.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Galv…

ja die ken ik wel dat zijn elv scanners die kon je vroeger kopen compleet met controller en software alleen veel meer dan vierkantjes en rond scannen kan je dr niet mee
en ze stonden er om bekend regelmatig zo warm te worden dat ze doorbranden
maar opzich best leuk om mee te spelen oficeel zijn het ook geen galvo's maar meet speakers met spiegels dr op ;-)

Op 9 januari 2005 23:34:07 schreef ledfreak:
[...]

ohh maar das geen ramp als ie een photodiode heeft das alleen maar gunstig
zolang het maar een c-block is met ongeveer de zelfde specs als je nu hebt als het ergens te achterhalen is

hoeveel mw is je laser als ie rond de 100 is zal dr wel minimaal 1-2 watt in zitten

ik heb geen idee, het is een 140 mw laser dus ik denk dat er zo'n 1 a 1,2 W in zit (zat) maar geen reden om er geen 1,5 of 2 W in te bouwen.
Er staat iig niets op de diode, heb hem er nog niet uit gehaald dus wellicht vertelt de achterkant meer. Eerst wil ik de stroom die er doorheen loopt meten. OOk meteen de gelegenheid om aan de pots te draaien in de voeding om te zien welke nou wat doet. In het bezonder voor de TEC want die moet wel opnieuw ingeregeld worden.

zou ik deze http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Galv…
kunnen gebruiken voor snelle blanking, ik heb de indruk dat mijn DPSS redelijk in vermogen verliest als ik deze snel laat blanken
de blanking ingang is bij mij gewoon aangesloten op een cd4011, kan het zijn dat deze IC dat niet aan kan omdat de blanking mss te veel stroom trekt van m'n IC

Op 9 januari 2005 23:57:51 schreef Croeske_b:
zou ik deze http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Galv…
kunnen gebruiken voor snelle blanking, ik heb de indruk dat mijn DPSS redelijk in vermogen verliest als ik deze snel laat blanken
de blanking ingang is bij mij gewoon aangesloten op een cd4011, kan het zijn dat deze IC dat niet aan kan omdat de blanking mss te veel stroom trekt van m'n IC

nee de blanking van je laser is altijd beter en het is normaal dat het vermogen dan naar beneden gaat das bij alle lasers zo helaas

Op 9 januari 2005 23:45:42 schreef SuperBeamer:
[...]
ik heb geen idee, het is een 140 mw laser dus ik denk dat er zo'n 1 a 1,2 W in zit (zat) maar geen reden om er geen 1,5 of 2 W in te bouwen.
Er staat iig niets op de diode, heb hem er nog niet uit gehaald dus wellicht vertelt de achterkant meer. Eerst wil ik de stroom die er doorheen loopt meten. OOk meteen de gelegenheid om aan de pots te draaien in de voeding om te zien welke nou wat doet. In het bezonder voor de TEC want die moet wel opnieuw ingeregeld worden.

ja precies nou ik zou vooral de pots van de tecs nog ff met rust laten en dr alleen aan draaien als ie straks als dr eenmaal weer een andere in zit te warm wordt die diodes worden namelijk ook zo afgesteld dat ze op een bepaalde temperatuur precies 808nm geven 2 graden dr boven og dr onder kan ie al best op 810 nm zitten en dan wordt de vanadate niet 100 % efficient meet gepompt
je kan altijd nog het vermogen opschroeven en dan langzaam de tec ook iets mee op draaien als alles eenmaal werkt

Maar doe in ieder geval voorzichtig lijkt me :)
Het is misschien ook handig even iets te improviseren om de temperatuur van / bij de diode uit te lezen.

Als je een laser van 10 mW de helft van de tijd blankt blijft er logischerwijs maar 5 mW over.. Daarom zijn snelle galvo's in combinatie met een snelle (zo kort mogelijke) blanking volgens mij ook een stuk efficienter qua gemiddelde lichtopbrengst.

Die ELV galvometertjes zijn strikt en alleen geschikt voor rood licht, er zitten dichro's op, en het ciliconenrubber `scharnier' zit gelijk aan de mirror gelijmt dus vervangen lijkt me lastig. Dat is wel even iets om op te letten, verder zijn ze volgens mij ongeveer net zo snel / traag als een luidspreker.
Maar als het voor een paar E is misschien toch best leuk om mee te beginnen ?
Heb er hier geloof ik ook nog twee liggen.

ja heb ook nog ooit een setje van elv gehad
alelen hing er op mijn dac gewoon galvo's ipv van de elv scanners

Het wordt tijd voor een versch topic, maar laat ik eerst nog even spammen een linkje naar een nieuw hoofdstuk op mijn site geven: Laser power meter :)

Plaatje van het resultaat:
http://aart.vslcatena.nl/fotos/laspwr_set.jpg

Het gaat hier om een zelf ontworpen en gebouwde thermische powermeter van ongeveer 1-100 mW

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 10 januari 2005 18:13:41

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten