Beste,
De VDO sensor is de volgende
https://vdo-webshop.nl/nl/temperatuur-sensoren/490-vdo-koelwatersensor…
De Warning contact: 95 °C is dus niet aangesloten op een lampje maar aan een relais 24v.
Zoals wij kunnen meten en wat ook door de analoge meter wordt aangegeven. Komt de motor niet boven dan 80 °C.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand ervaring met zulke sensoren.
Wordt de Warning contact door een bimetaal geschakeld. een echte aan / uit contact.
Of zit daar een soort NTC weerstand in die een beetje stroom afhankelijk is.
De relais wordt nu bij ca. 60 á 70 graden aangetrokken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en als je parallel over dat relais het originele lampje zet? zodat je kunt zien of het relais wel word geschakeld of dat het trilling oid is.
idd zou ook denken aan een pullup oid die niet vastzit.
nonius
set SCE to AUX.
De Warning contact: 95 °C is dus niet aangesloten op een lampje maar aan een relais 24v.
Een relais vormt een heel ander soort belasting dan een lampje. Een gloeilampje is een resistieve last. Een relais vormt daarentegen een inductieve last. Bij het uitschakelen van een relais kunnen flinke spanningspieken optreden.
In de specificaties van de sensor staat duidelijk: 'Warning contact switching capacity: 1.2-3W non-inductive'
Ik kan me voorstellen dat het warning-contact van de sensor beschadigd is geraakt door de spanningspieken van het relais. Ik zou dit verder uitzoeken. Staat er trouwens een vrijloopdiode over de spoel van het relais? In het schema zie ik er geen staan. Hoe dan ook, de specificaties spreken alleen over 'non-inductive loads' als zijnde toegestane belasting.
Post misschien best ook eens de gegevens (merk/typenummer) van het betreffende relais in deze thread.
[Edit: ter info voor de anderen: de sensor heeft zowel een analoge thermistor-uitgang als een schakelcontact ('warning contact', 95C) die, volgens mij, onafhankelijk van elkaar werken. Ik vermoed dat de contacten van het schakelcontact aan elkaar gelast zijn.]
Jacques1956
Jacques van Montfort
Als je de temp sensor opmeet temperatuur versus weerstand, zal je zien dat het verloop logaritmisch is en niet lineair. Misschien gaat het daar mis. Dit is mijn ervaring met temp sensor in de auto, voorbeeld van mijn Renault
Koelwater naar ECU Megane
20 graden 3060 4045 Ohm
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270
Ik kan even niet volgen met "Temperatuur"
4 draden aan de meter?
Die het warningrelais stuurt?
Waar is de sensor met het warning contact?
Beste Nonius,
Inderdaad daar kan het fout gaan.
Ik ga morgen de relais er tussen uit gooien en vervangen voor een lampje en kijken wat er dan gebeurt.
Mocht dat wel goed gaan dan hebben we tenminste stof om na te denken hoe we de schakeling zo kunnen aanpassen dat we de alarmmelding zonder relais op de I/O poort krijgen.
Thanks
nonius
set SCE to AUX.
Ik vermoed dat het waarschuwingslampje ook permanent gaat branden omdat, vermoedelijk, de schakelcontacten van de VDO-sensor permanent contact maken.
De reden zou beschadiging door de relaisspoel kunnen zijn, of gewoon ouderdom of slijtage.
Of de schakelcontacten permanent contact maken is eenvoudig te verifiëren met een multimeter.
Een simpelere, veiligere en betrouwbaardere oplossing om het temp. waarschuwingssignaal bij de Arduino te krijgen lijkt me een optocoupler. En indien een relais gebruikt wordt, dan zou ik voor de zekerheid een vrijloopdiode (1N4007 bijv.) toevoegen over de spoelcontacten.
Alles is al uitgewisseld tussen beide motoren zonder dat de fout mee is gewisseld?
Dan heb je een issue met de bedrading of wat anders dat gemeenschappelijk is.
en nog even voor de duidelijkheid.
De Arduino is voorzien van I/O boarden met ingangen en uitgangen die allemaal galvanisch gescheiden zijn.
de communicatie tussen de Arduino en I/O boarden is via een I2C netwerk.
Nog even antwoord op Nonius,
De sensor leeft waarschijnlijk nog omdat hij wel schakelt, maar een beetje te vroeg.
Ik maak gebruik van een I/O board die positief schakelt met een gemeenschappelijke ground.
Vandaar de relais om een positief geschakelde signaal te krijgen.
Dus ik moet een kleine schakeling maken met een Optocoupler, en geen relais, die mij een positief geschakelde signaal kan geven.
Allen al vast bedankt voor de inbreng. Ik denk dat ik al een stukje verder ben.
PS.
Dat de ene motor geen alarm geeft kan er ook aan liggen dat die net iets kouder blijft dan de probleem motor.
De probleem motor drijft nog een paar andere dingen aan dan alleen de schroef.
Een manier om te testen:
Sensor er uit en in een pannetje met water en een thermometer.
Dan de multimeter op het alarmcontact en langzaam opwarmen.
Dan weet je precies wanneer de sensor schakelt.
Daarna verder zoeken.
Een niet te zwaar relais met vrijloopdiode zou moeten kunnen lijkt mij.
En op schema nu ook nog een massa symbool aan de sensoren 
Even samenvatten:
1. De sensoren zijn al vervangen / omgewisseld = zonder resultaat.
2. Het 95° C contact sluit alleen bij die ene motor al vanaf 60 a 70° C
3. Als de aansluiting van het 95° C contact los blijft bij de sensor is de onterechte foutmelding er nooit.
Dan ben ik ook teneinde raad.
Ik kan er niks bij fantaseren waarom een koperen sensor van 4 cm lang met zijn ntc een temperatuur meet van 60 a 70°C en daarbij zijn 95°C contact (met tolerantie 2,5°C) toch al sluit.
Edit:
Als dit euvel niet boven water komt en je toch een temperatuuralarm wenst kun je de spanning over de ntc gebruiken voor een ADC.
De ntc spanning dan wel bufferen en eventueel het niveau aanpassen met een dual opampje.
[Bericht gewijzigd door OXO op (17%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb je ook beide massa's van het motorblok, of ieder geval het deel waar de sensor zit, met elkaar te verbinden?
Ik heb ooit soortgelijk probleem gehad met een motor voor race gebruik(volvo) dat door een bepaalde trilling de bi-metaal aanging.
Edit: als je de ingangen toch met optocoplers gescheiden hebt zijn die relais toch niet nodig?
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (17%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 9 augustus 2025 13:18:06 schreef Paul Welther:
[...]
Edit: als je de ingangen toch met optocoplers gescheiden hebt zijn die relais toch niet nodig?
Dat was ook mijn eerste vraagteken. Waarom een optocoupler achter een relais. Waar komt die geschakelde spanning dan vandaan? Een juiste weerstand voor de opto coupler in combinatie met de 24V moet het toch gewoon doen als de sensor nog naar behoren werkt.
benleentje
Golden Member
Ik zou nu ook wat je bedoelt. IK dacht dat je een VDO meter + sensor had maar het gaat enkel om de sensor. Die sensor is dan wel erg klein om een relais te kunnen schakelen.
Als dit euvel niet boven water komt en je toch een temperatuuralarm wenst kun je de spanning over de ntc gebruiken voor een ADC.
De ntc spanning dan wel bufferen en eventueel het niveau aanpassen met een dual opampje.
Ik zou zelf mijn verlies nemen en er gewoon een nieuwe sensor inzetten. Het gaat wel om je motor van de boot en dan zou ik gewoon zorgen voor dat het goed is en niet iets zelf in elkaar solderen. Daar is zo een motor toch wel te duur voor.
IK weet dat niet iedereen het zo ziet maar een optocoupler is feitelijk ook gewoon een relais. Tenminste als je naar de letterlijke betekenis van het word relais kijkt en dan betekent het dat er 2 gescheiden circuits zijn. Alleen is een opto veel beperkten het de te schakelen spanning en stroom, maar voor naar de arduino is dat geen probleem.
Wat ik zelf zou doen want ik hou er erg van om alles zo simpel mogelijk te houden om in je dashboard wel een plaats te maken voor het lampje van de sensor. Dat je dat daarnaast ook door een arduino laat doen kan best. Maar zo een lampje is betrouwbaarder dan de arduino. Dus mocht de arduino een probleem hebben dan werkt het lampje tenmiste nog
Beste,
Even een antwoord waarom ik niet direct van af de sensor naar de opto ga.
Ik gebruik een I/O Kaarten met 4 galvanisch gescheiden ingangen en 4 relais uitgangen.
De ingang zijn +12V met een gemeenschappelijke massa.
En communiceren met de Ardunio over de I2C netwerk.
De alarm contact van de sensor schakelt naar massa.
(Vandaar de massa symbool in mijn beknopte schema)
En ik heb geen zin om de bestaande schakeling van de print aan te passen.
Vandaar de simpele oplossing met een relais. Maar ben er al wel achter dat dat te simpel gedacht is.
In principe heb ik 4 alarm signalen van de beide diesel motoren die naar massa geschakeld worden.
2x temperatuur en 2x olie druk.
Ik maak wel een print waar op de 4 sensoren via een ohmse belasting op aangesloten kunnen worden en hang die in de I2C netwerk om naar de Arduino te sturen.
Dan hoop ik dat het probleem opgelost is.
Dan zag ik nog een opmerking over de betrouwbaarheid van de Arduino. Daar ben ik juist helemaal niet zo bang voor. Uiteraard moet je software matig wel met e.a. rekening houden.
Maar op het schip zitten 2 Ardunio boarden met twee touchscreen schermen waarmee de gehele schip bedient wordt. Van automatische navigatie tot radio tot bediening van alle apparaten tot bediening van de complete scheepsverlichting.
En tot nu toe heb ik nooit een probleem kunnen ontdekken met de betrouwbaarheid van de boarden.
Ik ga een printje maken en kijk of we het probleem kunnen tackelen.
Iedereen bedankt voor de positieve inbreng.
benleentje
Golden Member
Dan zag ik nog een opmerking over de betrouwbaarheid van de Arduino. Daar ben ik juist helemaal niet zo bang voor.
Ik zeg ook niet dat een arduino onbetrouwbaar is maar ik heb wel altijd geleerd om dit soort beveiligingen buiten de besturing te houden. Dat je daarnaast de besturing er ook iets mee laat doen is prima.
Ik ga een printje maken en kijk of we het probleem kunnen tackelen.
Ipv een ADC kun je ook een comparator aan de ntc van de sensor gebruiken voor alarmmelding.
https://www.fruugo.be/3pcs-lm393-35-24v-voltage-comparator-module-with…
Project met prachtig resultaat trouwens.... 
Nu nog het geheimzinnig issue met de sensor omzeilen .... 
Inderdaad een heel erg mooi gemaakt systeem, compliment!
Even terug naar de basis.
Ik zou het als volt in stappen doen.
Draadje van de te hoge temp sensor los, mag geen resultaat hebben, dan tegen massa, moet alarm geven.
Dan meten of de massa van het huisje waar de opnemer ingedraaid is echt harde massa heeft en niet via een pakking slechte masse, desnoods even een extra draadje.
Op het moment van inschakelen van het alarm bij 60 graden, meet je dan 0 ohm tussen de sensoraansluiting en massa, of schakelt het contact niet meer hard in en uit meet je koud ook al een beetje weerstand?
Tijdelijk een klein lampje tussen de plus en de aansluiting van de sensor is misschien nog duidelijker als test.
Dan kan het eigenlijk alleen de sensor zijn.
Dan de sensor testen in heet water zoals ik al aangaf, dan weet je zeker dat deze echt boven de 90 inschakelt en niet per ongeluk een 60 graden type is ( geworden).
Dit zou ik allemaal eerst even testen voor je de besturing gaat aanpassen.