Beste mede forum leden,
ik heb een siemens vaatwasser van 3,5 jaar oud. En die is er mee gestopt, deed helemaal niets meer.
Ik heb de witgoedcoach (ja die bestaat echt in Houten waar ik woon) erbij gehad en die was er heel snel mee klaar, de printplaat is kapot, dat kwam heel veel voor bij dit soort vaatwassers.
Reparatiekosten meer dan 500 euro. Ik heb nog coulanceregeling bij de leverancier (Keukenloods) geprobeerd, maar niets meer van gehoord.
Nou zit er een bedrijf in Wijchen (Euromaxx) die printplaten kan herstellen en er betere componenten op zet. Maar daarvoor moet je de printplaat opsturen.
Dus ik heb de voorkant van de deur verwijderd, en ik zie de printplaat in een grijze box ook zitten, rechts onderaan in de machine. Maar hoe krijg ik die box er uit? Je zou de box naar opzij moeten kunnen schuiven maar het lukt me niet. Iemand een idee?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Witgoedcoach of witgoed medium?
Hier doen ze diagnoses op basis van feiten. Dus na inspectie. Daar moet de print er dus voor uitgenomen worden. Als die "coach" (hopelijk geen poenpakker) die diagnose kan stellen zonder inspectie (de print zit er blijkbaar nog in) dan is hij helderziend.
Meer dan 500€? Print kost geen 200€. Dat is dan meer dan een dikke 300€ voor handoplegging? Oooohhhhhmmmm....
1. Rechtse zijwand weg. Mogelijks eerst het bovenblad eerst verwijderen.
2. Kapje vd print verwijderen
3. Stekker er achter uittrekken
4. Print omhoog halen. Weerhaken ontgredelen. Met een koevoetbeweging kom je er al snel uit.
Bij twijfel meer foto's plaatsen.
Er is een verzoek naar Siemens gegaan. Al een maand geleden.
De printplaat zit aan de voorkant, rechtsonder. Die heb ik gevonden.
Die zou je er een eenvoudige beweging moeten kunnen uithalen door het naar opzij te schuiven.
Maar ik moet nu eerst de gehele zijkant ook demonteren?
gr. Sebe
Paar extra plaatjes, misschien is het zo duidelijker.
Het is vrij nieuwe machine en dan zit de printplaat rechts onderin.
EricN
Ik ben benieuwd. Graag een foto vd print vooraan. Moest je tot bepaalde conclusies komen kan je alsnog herlezen.
Helaas, verder dan dit kom ik niet. Het grijze plastic doosje, waar de printplaat inzit, dat krijg ik er niet uit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maar ik moet nu eerst de gehele zijkant ook demonteren?
Ericn beschrijft toch hoe het moet:
1. Rechtse zijwand weg. Mogelijks eerst het bovenblad eerst verwijderen.
2. Kapje vd print verwijderen
3. Stekker er achter uittrekken
4. Print omhoog halen. Weerhaken ontgrendelen. Met een koevoet-beweging kom je er al snel uit.
Niet opgeven kan nooit echt moeilijk zijn. Gewoon goed kijken.
EricN
Vergeet je veronderstelling van vooraan zittende grijze doos. Print zit rechtse zijkant onderaan/achteraan.
Sjee wat een witgoed coach is dat?! Niet eens print verwijderd , hoe dan? De Uitleg van EricN is duidelijk rechter-plaat er af , tegenwoordig maar 1 schroefje en dan netstekker aan achterzijde er uit en haal je de print met 2 vergrendelingen er uit.
Oww ja dat bedrijf uit Wijchen, veel voor hersteld maar hoe het daar tegenwoordig gaat…. ? Nie best..
Dank je.
Dan ga ik hem verder uit elkaar halen.
En is dat bedrijf in Wijchen "Euromaxx", niet meer zo betrouwbaar?
gr. Sebe
Ik zou eerst iemand met een multi meter en electro skills er naar laten kijken… Euromaxx heeft mij laten zitten ..
Nou, ik heb de zijkant kunnen verwijderen, de onderkant ook een stuk plaat weggehaald. En het is teleurstellend, rechts onderaan zit wel een plastic doosje, maar het is om de draden te geleiden naar onderen. Geen printplaatje te zien. Aan de zijkant zit er onderaan een groot metalen scharnier, daar kun je ook niet langs en verder zwart isolatiemateriaal. Dus nou weet ik het niet meer?
Is er iemand die demontage instructies heeft? Of iemand die me kan vertellen waar het printplaatje nou echt zit?
Nou sorry hoor maar we hebben duidelijk aangegeven waar die module zit .
Je zit zo te zien aan de voorkant te kijken
Maar je moet het rechter paneel (0371) demonteren en dan zit de module (0660) rechts onderin .
Hoe moelijk kan het zijn?
De printplaat is nagekeken en de zwakke onderdelen zijn vervangen en de print is no ok. Weer ingebouwd en helaas werkt de machine nog steeds niet. Wel staat er stroom op de connector van de display en ook op de kleine connector van de sensor van het zeepbakje. Ik heb de kabelboom van de printplaat naar de display doorgemeten en die is ook in orde. Wat kan het nog meer zijn? In de kabeltjes tussen de printplaat en de display zit een EMI plaatje voor de ontstoring. Zou die kapot kunnen zijn?
Kan ook wezen dat de bedieninsprint de oorzaak is. Zeker de print laten herstellen door een bedrijf uit Wijchen??
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 1 september 2025 22:34:47 schreef Sebe Kruijer:
De printplaat is nagekeken en de zwakke onderdelen zijn vervangen en de print is no ok. Weer ingebouwd en
Dat is leuk, maar is ook het kapotte onderdeel vervangen?
Of is de printplaat getest in een andere goede machine?
Ik zou niet weten wie de bedienings print kan herstellen. Waar zou ik een nieuwe kunnen bestellen?
En mag ik weten wat er mis is met het bedrijf in Wijchen?
Er zit nu wel stroom op de connectoren. Dus er is wel iets veranderd.
EricN
Zwakke onderdelen? Klinkt als een 2de handoplegging na de coach. Ik vermoed dat je toch iets van betrouwbare hulp nodig hebt ipv couches en handopleggers.
Enfin. Een poging:
1. Wat is 0669 op de exploded view? Niet direct iets dat ik ken in deze vaatwassers. Mss een wifi module of drg. Dat kan roet strooien op de digitaal circuit. Volg de bekabeling en analyseer de functie in navolging vh schema.
2.M4 en P5 zijn opties. Wees er zeker van dat ze niet aanwezig zijn (kijk op de print in de desbetreffende steker plaatsen. Dat zijn ook miserie zoekers. Uittrekken ter test dus moesten ze aanwezig zijn.
3. Hef de vlotter (isomo) op de bodem op. Dan behoort de pomp te starten.
4. Trek al het overbodige uit. Sensors, motoren ventielen.... Dat voorkomt dat er door die onderdelen storingen veroorzaakt worden.
5. Zoek K20, K12 en K14. Zoals punt 1. Ik ken enkel die met rechtstreekse verbinding dus in dit model moet iets extra zitten ergens. Hoe zien ze er uit? Dus volg de stekker en kabels de 3de van links in de hoofdprint.
0669 is de SMM
Oftewel de system master module.
Dit is de centrale micro processor.
Ook dit is een kandidaat die de oorzaak kan zijn.
EricN
K20 dus. Voorheen was de brooddoos achteraan de centrale processor. Geen idee waarom er 2 centrale processors nodig zijn. Maar het is nog een nieuw toestel dus de uitval van deze modellen moet nog komen.