Weet iemand wat voor dc motor dit is en waarom op de gelijkrichter de - niet is aangesloten.
Schakeling is voor zwembad afdek zeil.
benleentje
Golden Member
Voor het gelijkrichten van wisselspanning heb je maar 1 diode nodig. Dan noemen ze enkelzijdige gelijkrichter. Er worden nu 2 diodes gebruikt, waarschijnlijk om de stroom te verdelen.
Dit zijn prima schema's om de draadjes aan te sluiten maar verder totaal niet te begrijpen wat er gebeurt.
Het type motor is voor mij ook niet te begrijpen, er gaan 8 draden naar de motor toe, dus waarschijnlijk een compound motor, dat is dan met serie en shunt wikkeling. Maar die extra draden kunnen ook een tacho of sensoren zijn. Echt een geweldig schema 
Als je meer wilt weten of er werkt iets niet dan graag foto's van het type plaatje van de motor en foto's van hoe het zit aangesloten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs een borstelmotor, die gaan niet zo snel stuk, de kans is groter dat een contact in de knoppen oid stuk is. of een zekering stuk omdat het te zwaar loopt na al die jaren..
de 2 componenten onder de motor lijken me sensoren gezien er blauw, bruin, zwart aanzit. het ding rechts langs de motor kan de veldwikkeling zijn, dat die word gebruikt om links/rechts te gaan of een snel/langzaam sturing..
[Bericht gewijzigd door testman op (40%)]
benleentje
Golden Member
Schakeling is voor zwembad afdek zeil.
Dan zijn de 2 blokjes onder de motor vermoedelijk de eindschakelaars.
Maar die zijn dan niet aangesloten.
Op donderdag 14 augustus 2025 21:38:04 schreef hulsb096:
... en waarom op de gelijkrichter de - niet is aangesloten.
Dat is een tekenfout.
Dat wordt dus de stuurkast opengooien en kijken waar de min van de gelijkrichter echt naar toe loopt. (Dichtstbijzijnde draad naar aansluitklem 'V')
benleentje
Golden Member
In het schema staat volgens mij een fout en de - van de gelijkrichter hoort zeker aangesloten te zijn.
Ik Heb een streepje getekend zoals ik denk dat het moet zijn. Moet want want anders zou de motor nooit kunnen draaien.
Nu is het motor type ook duidelijk het is een shunt motor.
Het blokje rechts van het motor is de veldwikkeling en de motor zelf is enkel de koolborstels en de ankerwikkeling. Anker- en veldwikkelingen staan parallel en dat is een shunt motor.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (34%)]
Bedankt voor de snelle reacties.
Links en rechtsom wordt aangestuurd door de twee relais.
Ik zal even kijken of er iets op de motor staat.
Er heeft iets klem gezeten tussen het oprol systeem en dacht dat er misschien een thermische beveiliging op zou zitten.
Het lijkt erop dat motor niet beveiligd is.
Op donderdag 14 augustus 2025 22:01:12 schreef benleentje:
Er worden nu 2 diodes gebruikt, waarschijnlijk om de stroom te verdelen.
De diodes zitten ieder aan een kant van de wisselspanning (28-28).
Probeer eens te volgen waar de gelijkstroom, beginnend bij de plus-uitgang van de 'halve brug', uiteindelijk uitkomt.
Normaal zou dat óf gewoon de min van de brug zijn (dan een 'hele brug'), of, indien echt als halve brug gebruikt, een middenaftakking van 28-28.
e: niet meer belangrijk
Ik heb het nog niet kunnen vinden: ik kom uiteindelijk weer op de plus terecht. In de schets hieronder zie je dat voor als het linker relais aangestrokken is. Als het rechter relais is aangetrokken, wordt A±B± andersom doorlopen (de motor draait dan andersom), maar ook dan kom je, vanaf de plus, uiteindelijk weer op diezelfde plus uit.
e: Terwijl ik zat te knippen en plakken een hoop posts ertussen gekomen.
Ik denk, met @Benleentje, ook dat de min van de brug gewoon aan de draad naar de linker 'V' (en dus ook de linker 'W') gaat.
Dan staan de twee wikkelingen ook gewoon parallel.
Jammer van mijn mooie schema.. 't is al opgelost.
benleentje
Golden Member
Ik heb het nog niet kunnen vinden: ik kom uiteindelijk weer op de plus terecht.
Zie hierboven met het aangepaste schema.
Ik kwam ook weer terug naar de plus en toen viel me op dat 1 van de draadjes vanaf de - van de veldwikkeling wel heel erg dicht langs de min van de gelijkrichter ging. Dus dan zal de draad dan wel aan de min moeten.
Op de foto van het kastje zie je ook dat hele diode brug is aangesloten.
Nogmaals bedankt voor het meedenken,
Nu begrijp ik het schema ook wat beter en kan misschien meten waarom de motor niet wil draaien.
Dat zwarte blokje tussen de railklemmen ( foto van de kast) is een zekeringhouder.
Is de zekering nog heel?
Die blokjes onder de motor zijn hall sensoren, met afgeschermde kabels, of iets dergelijks, als eindstops denk ik.
1 t/m 10 gaan naar de controller.
5-6 en 7-8 zijn de contacten in de controller. 9-10 de voeding van de controller ( wisselspanning) , met die boven genoemde zekering er tussen.
Werkt de controller nog wel?
Iets op de display?
Die blokkeert via 5-6 of 7-8 de open cq dicht bedienknop
Als ik 1 van de relais bedien zou de motor moeten draaien lijkt mij.
Kan ik de wikkelingen makkelijk meten?
Ja, die zal een lage weerstand hebben met 24 volt 20 ampere.
Is er wel 24 volt gelijkspanning op de zwarte- bruine draad op het linker relais ( dus vanaf de brugcel) ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die motor zal bemeten zijn dat ie de klus "net" aankan. Dus bedoeld voor 1 minuut draaien en dan minstens 60 minuten rust. De motor wordt dan bemeten dat ie 5 minuten kan draaien achter mekaar maar dan toch echt even moet rusten (afkoelen).
Waar het misgaat is dat ie NIET er tegen kan om geblokkeerd te zijn. Laat staan langere tijd. En dat is met dit soort dingen relatief makkelijk: De boel gaat met de jaren stroever lopen en op een gegeven moment zeg je dat ie dicht moet en de volgende ochtend merk je verrek hij is nog open. Dan heeft die motor de hele nacht lopen roken....
Nog een ander dingetje, zat gelijkrichter vast op de stalen plaat of zwevend ?
Ding mag continue 28 Ampere hebben mits voorzien van koelplaat......
https://datasheet.octopart.com/KBPC3510FP-Diotec-datasheet-168809942.p…
Enne zitten de draden wel vast in de amp schuifjes op de gelijkrichter ?
Gelijkrichter hangt los in de kast en kan dan de warmte slecht kwijt.
Moet ik dan bij de motor tussen A+ en B+ een hele lage weerstand meten en dat geldt ook voor C- en D+ ( shuntweerstand)
A en B is een lage weerstand, C en D meestal wat hoger.
Liefst bij de motor zelf meten, aansluitkastje, dan kun je meestal meteen ruiken of deze verbrand is.
Heb je al spanningen kunnen meten ?
Zowel wisselspnanning als gelijkspanning ?
Op vrijdag 15 augustus 2025 13:29:13 schreef HD13:
A en B is een lage weerstand, C en D meestal wat hoger.
Liefst bij de motor zelf meten, aansluitkastje, dan kun je meestal meteen ruiken of deze verbrand is.
Heb je al spanningen kunnen meten ?
Zowel wisselspnanning als gelijkspanning ?
Die vraag is al meerdere malen gesteld, maar daar komt geen antwoord op.
Meten is weten.
Eerst de spanningen meten, dan de motor op weerstand en dan verder zoeken.
Met relais A1 op moet je 24 volt DC meten en op 9 en 10 .
Met A1 afgevallen moet je op 7 en 8 een vrij lage weerstand meten, hooguit een paar ohm, op 9 en 10 ook.
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
Dank voor je reactie,
Maandag weet ik meer, en met de hulp van dit forum ben ik enorm geholpen.
Schakelkast is niet bij mij in de buurt vandaar.
Zodra ik wat meer weet dan post ik het uiteraard.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 15 augustus 2025 12:38:09 schreef hulsb096:
Gelijkrichter hangt los in de kast en kan dan de warmte slecht kwijt.
Moet ik dan bij de motor tussen A+ en B+ een hele lage weerstand meten en dat geldt ook voor C- en D+ ( shuntweerstand)
Ik denk dat de diode brug nu als zekering heeft gewerkt.
Op de + en - aansluiting zou je al 24V moeten meten.
Heb nog even laten meten en meet 36V op 9 en 10 bij inschakelen relais.
Tussen 7 en 8 meet hij oneindige weerstand.
In ruststand 24v Dc op gelijkrichter blok.