benleentje
Golden Member
Zo begrijp ik er niet zo heel veel van wat er gemeten is.
Waarom de ene keer 36V en de andere keer 24V.
Als je de weerstanden van de motor goed wilt meten dan moet je de draden 7 tm 10 eerst losmaken. Maar beter nog is om direct bij de motor te meten want wie weet zijn het enkel de koolborstels of gewoon een slecht contact.
IK zie 2 zekeringen in het schema staan die allebei gecontroleerd. En controleren doe je door ze te meten.
Op vrijdag 15 augustus 2025 18:02:00 schreef hulsb096:
Heb nog even laten meten en meet 36V op 9 en 10 bij inschakelen relais.
Tussen 7 en 8 meet hij oneindige weerstand.
In ruststand 24v Dc op gelijkrichter blok.
Waardes lijken vreemd zou bij 9,10 juist 24Vdc verwachten of lager.
Enige manier dat ik op 36V kom is 25,5Vac x √2, topwaarde van een sinus.
7,8 geen weerstand, lijkt me ook vreemd, verwacht dat een shuntspoel niet zoveel te lijden heeft van overbelasting.
Behalve dan de hitte van het anker.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 15 augustus 2025 19:35:49 schreef hulsb096:
Inderdaad vreemd maar de onderbroken weerstand tussen 7 en 8 lijkt op verbrande wikkeling
Dat weet je pas zeker als je ook naar de motor gaat en daar direct aan de motor gaat meten.
Het is inderdaad vreemd dat de veldwikkeling het begeven heeft. Maar gezien op de foto met het slechte aansluitwerk rondom het diode blok zou het me ook niets verbazen als de draden verkeerd om zitten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de blok rechts langs de motor krijgt continu min en de plus word geschakeld. dat is geen thermische beveiliging iig. wat is de weerstand tussen 9 en 10? dat zou vrij laag moeten zijn, je meet over de koolborstels heen. het kan een motorrem zijn miss..
Motor open maken, misschien zit er een thermische beveiliging in als je geluk hebt.
Je ziet ( en ruikt) het snel genoeg.
benleentje
Golden Member
Motor open maken,
Ja dat soort dingen. Vanuit het kastje meten is maar half het werk. Als je daar denkt een onderbreking te meten dat moet je verder zoeken totdat je precies weet of het wel een onderbreking is of waar de onderbreking precies zit.
En heel misschien zit er zelf wel een andere motor dan op de tekening staat en dan is wat je ziet als een onderbreking gewoon niet eens aangesloten.
Je ziet ( en ruikt) het snel genoeg
Je ruikt het meestal al voordat je het ziet.
testman
motor van een halve kW die 20A kan trekken, beetje veel voor een 4x 1mm2 kabeltje. daar gaat wat spanningsval ontstaan als de motor vast zou lopen, dus het kan nog simpel zijn, draadje losgekomen oid.
Op vrijdag 15 augustus 2025 20:02:54 schreef benleentje:
[...]Dat weet je pas zeker als je ook naar de motor gaat en daar direct aan de motor gaat meten.
Het is inderdaad vreemd dat de veldwikkeling het begeven heeft. Maar gezien op de foto met het slechte aansluitwerk rondom het diode blok zou het me ook niets verbazen als de draden verkeerd om zitten.
Motor heeft altijd gewerkt totdat er iets tussen kwam waardoor motor vast liep
Op vrijdag 15 augustus 2025 19:39:25 schreef HD13:
[...]Waardes lijken vreemd zou bij 9,10 juist 24Vdc verwachten of lager.
Enige manier dat ik op 36V kom is 25,5Vac x √2, topwaarde van een sinus.
7,8 geen weerstand, lijkt me ook vreemd, verwacht dat een shuntspoel niet zoveel te lijden heeft van overbelasting.
Behalve dan de hitte van het anker.
Zou dat betekenen dat de diodebrug stuk is?
Moet je even voor jezelf bepalen of je al een nieuwe en/of vervangende wil meenemen.
Heeft dat nog zin als de motor stuk is ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 15 augustus 2025 22:56:28 schreef hulsb096:
[...]
Dat zijn dus precies de omstandigheden waar ik voor waarschuwde: Dan kan heel goed zijn dat de motor stuk is.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 15 augustus 2025 22:56:28 schreef hulsb096:
[...]
IK volg het even niet meer.
Ik wijs er enkel op dat je op basis van 1 enkele meting nog geen conclusies kan trekken. En verder onderzoek is noodzakelijk.
Op vrijdag 15 augustus 2025 23:00:01 schreef hulsb096:
[...]
Zou dat betekenen dat de diodebrug stuk is?
Het zou mij verbazen als die nog werkt maar ook hier is verder onderzoek nodig.
Probleem gevonden bij de shuntweerstand en opnieuw gesoldeerd en meet nu een hele lage weerstand.
Gelijkrichter diodes gemeten en waren nog goed.
Gelijkrichter opnieuw aangesloten en op metalen achterplaat vastgezet om warmte beter te kunnen afvloeien.
Nogmaals veel dank voor het meedenken ?
benleentje
Golden Member
Ha mooi dat het weer werkt.
Dat was los zat is geen shuntweerstand maar een ontstoorspoeltje, om eventuele stoorspanningen uit de motor zelf te onderdrukken.
Goed ook dat de diodebrug nu weer vast zit.
Die ontstoorspoelen zijn ongelooflijk heet geweest... en die ene heeft zichzelf los gesoldeerd.
Daarmee de rest van de motor en de brugcel gespaard waarschijnlijk.
Maar inderdaad mooi dat er weer een probleem is opgelost!
Die ontstoorspoelen zijn ongelooflijk heet geweest... en die ene heeft zichzelf los gesoldeerd.
Dunkermotoren zijn zeer bekend en betrouwbaar.
Die 5,75 ampere is ook wat logischer dan die 20 ampere die op de andere unit op de foto stond.
Blijkt dus stiekem een permanent magneet motor te zijn, zit helemaal geen shuntwikkeling in.
https://ametekcdn.azureedge.net/mediafiles/project/oneweb/oneweb/dunke…
Op maandag 18 augustus 2025 16:14:13 schreef revado:
Dunkermotoren zijn zeer bekend en betrouwbaar.
Die 5,75 ampere is ook wat logischer dan die 20 ampere die op de andere unit op de foto stond.
Is dan de weerstandswaarde gemeten over de borstels zo’n 4 ohm ??
testman
wel verstandig om de motor even onbelast in te laten lopen, de borstels en lamellen kunnen door die vastloper best wat geleden hebben. half uurtje op DC voeding onbelast laten draaien bijv.