Ik ben al een tijdje aan het prutsen. Ik wil oude videofragmenten op een oude TV tonen.

Dat deed ik tot nu toe door de .mp4 te converteren naar DVD, deze dan branden op een schijfje en deze dan via een DVD-speler met composiet-uitgang aan te sluiten op de modulator.

Het probleem is dat veel DVD's haperen, hakkelen, etc tot 'cannot read this disc'. Ik heb hier al 4 (oudere) DVD spelers, maar de een wil geen DVD-R, de andere weer geen RW, nog eentje geen .mp4 of .mpg en eigenlijk is het altijd wat met die schijfjes.
Ik ben al bijna door mijn voorraad heen. Van alles geprobeerd, andere brander, lage snelheid (4x) maar het huwelijk tussen zelf gebrand spul en DVD spelers is niet echt gelukkig.

Dus naar alternatieven gezocht. Bv afspelen vanaf de laptop. Dan zou ik geen schijfjes nodig hebben.
Mijn PVC en Laprop's hebben alleen VGA-output en firewrite etc. Geen HDMI.
Ik had een convertje naar SDI output maar deze verlangt een andere input dan de VGA.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar?

Een USB naar HDMI omzetter?
Die gebruik ik ook om bv een beamer aan te sluiten.
De resolutie van de USB A versie komt niet heel hoog, maar is ruim voldoende.
Ik heb er wel een liggen als je wil testen, je weet me wel te bereiken :)

Je kunt ook een Raspberry Pi gebruiken, t/m de PI4 hebben een composiet uitgang. Op marktplaats staan PI 3B+ voor €25,- Op internet staan genoeg how-to instructies hoe je deze activeert.

Een VGA naar CVBS (composiet) converter? Die zijn ook goed te vinden. VGA van de laptop er in en composiet naar jouw modulator.

https://www.google.com/search?q=vga+naar+cvbs+converter

Mocht je op een oude zwart wit TV willen presenteren dan kun je ook alleen het Luma kanaal van de S-Video uitgang (of YC uitgang) van zo'n converter gebruiken. Dan heb je geen ' kleur kriebels' in beeld.

Dan moet je wel wat met de kabeltjes knutselen of een apart S-Video naar 2x cinch (Luma en Chroma) kabeltje gebruiken waarvan je dan alleen Luma gebruikt.

[Bericht gewijzigd door KGE op (50%)]

Op maandag 18 augustus 2025 19:06:58 schreef revado:
Een USB naar HDMI omzetter?
Die gebruik ik ook om bv een beamer aan te sluiten.
De resolutie van de USB A versie komt niet heel hoog, maar is ruim voldoende.
Ik heb er wel een liggen als je wil testen, je weet me wel te bereiken :)

Dank voor het aanbod! Ik zoek evenwel de conversie naar Composiet met een tulp aansluiting.
HDMI kan ik in dit geval niet gebruiken.

Op maandag 18 augustus 2025 19:37:07 schreef KGE:
Een VGA naar CVBS (composiet) converter? Die zijn ook goed te vinden. VGA van de laptop er in en composiet naar jouw modulator.

https://www.google.com/search?q=vga+naar+cvbs+converter

Mocht je op een oude zwart wit TV willen presenteren dan kun je ook alleen het Luma kanaal van de S-Video uitgang (of YC uitgang) van zo'n converter gebruiken. Dan heb je geen ' kleur kriebels' in beeld.

Dan moet je wel wat met de kabeltjes knutselen of een apart S-Video naar 2x cinch (Luma en Chroma) kabeltje gebruiken waarvan je dan alleen Luma gebruikt.

Hier zie ik er idd een tussen staan die zou moeten werken.

Deze staat er ook bij, maar alleen een kabeltje kan toch niet werken?

Ik kreeg deze converter van iemand.
Maar VGA ziet hij niet als 'Analoog'...

Al zou hij de VGA wel herkennen heb je er nog niets aan, dat ding stuurt een digitale stream uit, waar je zo honderden meters mee kan overbruggen in prof AV-land, tegenwoordig HD-SDI en HD-SDI xxG waarbij er afhankelijk van de versie nog wat getallen bij komen.

Er zijn nogal wat kabels waar IN een connector wat elektronica verstopt wordt waardoor het wel werkt.

Simpele mediaspeler van Marktplaats? Alles op een USB stickje gooien en afspelen maar..

Netwerkcompatibiliteit is vaak een dingetje (icm oude/niet ondersteunde firmware), dus vanaf een netwerk openen is vaak drama, maar 'dom' een USB stickje gaat prima.

Zo'n ding als bv een Asus O'play kost de wereld niet en heeft een composite uitgang.

En bij bv de HD2 kun je er ook een harddisk in zetten, of SD kaartjes in doen en je hebt er een afstandsbediening bij.

https://youtu.be/VOKQ0fCbTV0?t=60
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m2295074917…

Gebruik een PAL DV-camcorder met Firewire en CVBS / S-VHS aansluiting als D/A converter om PAL DV via Firewire (van PC naar camcorder) om te zetten naar CVBS / S-VHS.

Heb je al een andere DVD brander getest?
Ik gebruikte "vroegah" veel plextors, die waren prima en maakten betrouwbare dvd's.

Op dinsdag 19 augustus 2025 00:09:22 schreef revado:
Heb je al een andere DVD brander getest?
Ik gebruikte "vroegah" veel plextors, die waren prima en maakten betrouwbare dvd's.

Ik heb er hier a 4 staan. Maar altijd weer haperingen of het stokt. Eenmaal vooruitspoelen en hetspul raakt helemaal van streek...

Op maandag 18 augustus 2025 23:21:38 schreef DJSmiley:
Simpele mediaspeler van Marktplaats? Alles op een USB stickje gooien en afspelen maar..

Netwerkcompatibiliteit is vaak een dingetje (icm oude/niet ondersteunde firmware), dus vanaf een netwerk openen is vaak drama, maar 'dom' een USB stickje gaat prima.

Zo'n ding als bv een Asus O'play kost de wereld niet en heeft een composite uitgang.

En bij bv de HD2 kun je er ook een harddisk in zetten, of SD kaartjes in doen en je hebt er een afstandsbediening bij.
https://youtu.be/VOKQ0fCbTV0?t=60
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m2295074917…

Een simpele mediaplayer met composiet uitgang heb ik niet zo snel gevonden. De Asys O'Play mini heeft zo te zien geen composiet uitgang, maar HDMI.
De HD2 versie wel zo te zien.
En dan kan daar elke Harddisk in die je kunt benaderen 'van buiten'?

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (14%)]

Op maandag 18 augustus 2025 19:31:23 schreef marcob:
Je kunt ook een Raspberry Pi gebruiken, t/m de PI4 hebben een composiet uitgang. Op marktplaats staan PI 3B+ voor €25,- Op internet staan genoeg how-to instructies hoe je deze activeert.

Ik begreep dat deze geen tulp pluggen hebben maar een 3,5mm jack voor de composiet uitgang?
Klopt dat? Dan zal er met een conversiekabeltje moeten worden gewerkt

Het is jammer dat ik de gebrande DVS's niet goed krijg.
Ik heb van alles geprobeerd: DVD+R, DVD-R, RW. Merk: Philips

De filmfragmenten zijn in .mpg.
Ik heb deze met WinAvi naar DVD formaat geconverteerd en met BurnAware de DVD's gebrand.

Zit hier misschien een ongelukkige combinatie tussen die maakt dat het slechte DVD's oplevert?

Maar ook verschillende branders in de pc uitgetest, of alles met de zelfde?
Ik heb het idee dat het mis gaat met branden en niet met lezen/ afspelen.

In mijn oudste Dell laptop, bijna 15 jaar terug nieuw gekocht en werkt nog steeds prima in de werkplaats, zelfs met windows 10 er op, werken alle dvd's prima.
Bij de nieuwere zit er geen dvd meer in, daar heb ik een USB versie voor, die brand ook prima dvd's.
Maak ze niet veel meer, maar soms is het toch makkelijker voor een presentatie als er een tv met dvd speler staat, die kan dan op repeat een hele dag doorgaan.
Ik gebruik Emtec DVD-R, heb er een spindel van gekocht een keer.
Wil wel een test dvd maken voor je.

Ik heb woensdag mijn presentatie en zit nog met een hakkelende DVD die soms gewoon stopt.
Ik heb 3 branders geprobeerd, 2 interne en 1 oude externe. Op de laagste snelheid.
Op de PC draaien ze prima, maar zodra ik ze in een DVD speler stop gaat het fout.
Ik heb een Aristona ADV436/12, een JVC NXv212s en een Sony.
Die laatste accepteert helemaal niks, 'cannot read disk.'
Als ik die andere spelers kies voor vooruitspoelen, slaat het helemaal op hol.
'Echte' DVD doen het goed.

Dat met die DVD's zou kunnen liggen aan de snelheid waarmee je ze brand. Probeer eens een langzame snelheid te kiezen.

Als je voor woensdag iets moet hebben dan zal Amazon waarschijnlijk geen optie zijn.

Op dinsdag 19 augustus 2025 01:10:45 schreef Bavelt:
Het is jammer dat ik de gebrande DVS's niet goed krijg.

Mwah, jammer .... ik kan ze goed missen ;)

Een simpele raspberry pi heeft een composiet uitgang. Daarmee heb ik wel eens een iets gemaakt wat twee filmpjes in een loop bleef afspelen.

Hoe oud zijn de DVD-R's die je gebruikt? Altijd in donker opgeslagen?

Ik denk dat veel van cd cd-r's en dvd-r's die in de winkels en webshops te koop zijn heel erg oude voorraad is.

Deze dingen hebben - niet altijd maar wel vaak - een beperkte levensduur. En als ze blootgesteld worden aan licht gaat dat nog eens een stukje sneller.
In de volle zon loopt dat zelfs terug tot enkele dagen.

Op maandag 18 augustus 2025 21:31:55 schreef Bavelt:
[...]

Hier zie ik er idd een tussen staan die zou moeten werken.

Deze staat er ook bij, maar alleen een kabeltje kan toch niet werken?

[bijlage]

Dit werkt, maar is echt ongelooflijk afhankelijk van de grafische chipset in je PC. VGA is analoog en als je de sync en beeldinfo-lijntjes via de juiste weerstandjes met elkaar doorverbindt, kan je er een PAL signaal uitkrijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een Dell D610 liggen (twee zelfs) waarbij de chipset PAL resolutie uit kan sturen. Dat gaat overigens via een ingebouwde S-Video aansluiting.

Alleen flink wat oudere modellen computer zullen dat nog kunnen. Ik heb er zelf naar gekeken of er workarounds zijn voor modernere videokaarten (ik wil graat S-Video in plaats van composiet laten zien op mijn beeldbuis KTV) maar dat is zo ingrijpend dat het meer voor de lieden die zelf hun software schrijven is.

Ik zie hier allemaal maffe oplossingen, de allermakkelijkste is om een PC of laptop met hdmi uitgang op te scharrelen (als je geen Win 11 wil, kan dat al voor 25 a 50 euro) en daar een doorsnee HDMI naar composietconverter bij te pakken van 5 a 10 euro op Aliexpress (of grofweg het dubbele als je 'm 'nu meteen' in nederland wil kopen). Niet teveel over nadenken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Op dinsdag 19 augustus 2025 08:30:09 schreef joopv:
Hoe oud zijn de DVD-R's die je gebruikt? Altijd in donker opgeslagen?

Ik denk dat veel van cd cd-r's en dvd-r's die in de winkels en webshops te koop zijn heel erg oude voorraad is.

Deze dingen hebben - niet altijd maar wel vaak - een beperkte levensduur. En als ze blootgesteld worden aan licht gaat dat nog eens een stukje sneller.
In de volle zon loopt dat zelfs terug tot enkele dagen.

Het zijn Philips DVD's +R. Zijn best wel op leeftijd, maar zijn 'nieuw' en zitten zelfs nog in de cellofaan verpakking in een doosje.
Ik heb ook rewritable's op een spindel. Het vreemde is dat de spelers daar nog de minste moeite mee hebben.

Op dinsdag 19 augustus 2025 00:37:49 schreef Bavelt:
[...]
Ik begreep dat deze geen tulp pluggen hebben maar een 3,5mm jack voor de composiet uitgang?
Klopt dat? Dan zal er met een conversiekabeltje moeten worden gewerkt

Klop, die kabels zijn zat te krijgen.
https://www.allekabels.nl/raspberry-pi/7389/284/jack-naar-composiet-ka…

Op dinsdag 19 augustus 2025 00:31:11 schreef Bavelt:
[...]
Een simpele mediaplayer met composiet uitgang heb ik niet zo snel gevonden. De Asys O'Play mini heeft zo te zien geen composiet uitgang, maar HDMI.

Volgens de specificaties wel

Ik heb hier nog een Dell E6510 laptop. Die heeft een firewire aansluiting.
Kan ik daar eventueel wat mee?