Sage Creatista Plus Koffiemachine druksensor probleem

Beste Forumgenoten,

Gisteren heb ik bij een lokale kringloop een Sage Creatista Plus koffiemachine gekocht. Uit ervaring weet ik dat het vrij dure apparaten zijn dus de lage vraagprijs had ik er wel voor over.

Ik heb eerder een ander exemplaar voordelig weer werkend gekregen en er iemand blij mee gemaakt : https://www.circuitsonline.net/forum/view/162942.

De machine zet prima koffie maar bij het melk opschuimen gaat het vrij regelmatig verkeerd.

Dan stopt tijdens het stomen / melk opschuimen het proces te snel en verschijnt op het lcd scherm de melding dat ik het mondstuk van het stoompijpje moet terugplaatsen. Maar dat zit er gewoon op.

Het melkpijpje en mondstuk zijn schoon, machine is ontkalkt en het schijnt als ik op het web lees een euvel te zijn dat vaker voorkomt en heeft blijkbaar te maken met een falende zgn druksensor.

Na wat verder onderzoek vond ik wat foto's en ook wat informatie van iemand anders :

"De druksensor op de printplaat is waarschijnlijk kapot. Ik heb deze vervangen door "SENSOR 150 PSIG UNAMPLIFIED DIP NBPDANN150PGUNV". Besteld bij Farnell. Nu werkt de machine weer als nieuw."

Op Ebay kost alleen de sensor £48.40. En de verkoper verstuurt niet naar Nederland.

Als ik die genoemde sensor bij Farnell opzoek zie ik dat ze 15 euro voor de porto rekenen, meer dan de sensor zelf. Totaal is het bijna 32 euro.

Ik verstuur zelf vrij veel post (ook grote pakketten) en die porto vind ik in dit geval voor zo'n klein onderdeel eerlijk gezegd behoorlijk aan de hoge kant.

Voordat ik tot aankoop overga : heeft iemand wellicht een gouden tip waar ik dit type (of een soortgelijke) sensor ook kan bestellen en waar een redelijker porto wordt berekend?

Of heeft iemand ervaring met zo'n type sensor en is wellicht reparatie (slang? o.i.d. ) ervan een optie?

Mijn streven is opnieuw dit apparaat zo voordelig mogelijk te repareren en er opnieuw iemand mee blij te maken.

Ik heb het apparaat nog niet opengemaakt en tips en advies zijn als altijd welkom, mijn dank alvast daarvoor.

Foto's zijn van het web. Op de sensor op foto 1 en 2 staat volgens degene die ze geplaatst heeft type nummer F9329 .

Het apparaat deed het de laatste vier keren weer volkomen normaal.

Ofwel een (af en toe) terugkerend euvel of het probleem heeft zichzelf opgelost.

Ik laat het dus maar zo.

Kan ook wat vervuiling op het printje zijn van de druksensor of een rotte soldeerverbinding. Als je het ding tzt eens open maakt zou ik daar eerst naar kijken. En natuurlijk de slang verbinding of er geen lek is ergens daar.

Dank voor de reactie.

Gisteren haperde het apparaat opeens weer.

Nu met een wat andere melding op het display maar weer gerelateerd aan het stoom pijpje.

Dus om het zeker te weten moet ik het apparaat open maken, de locatie van die sensor vinden en dan inderdaad de ook door jou genoemde punten nalopen.

Mocht ik dat doen dan zal ik mijn bevindingen t.z.t. hier melden.

Het is blijkbaar een bekend zwak punt in deze niet echt goedkope machines ( ruim 600 euro) dat redelijk vaak optreedt, ook bij vrij jonge machines.

Het apparaat gisteren open gemaakt.

Zat wat marginale vervuiling in de vacuüm slang naar de sensor.

Het "tuitje" dat op de sensor (Chip) zit is verdomde klein en kwetsbaar, heb er geprobeerd wat eventueel "vuil" uit te zuigen met de slang, kon er verder niks mee.

Toen de slang schoongemaakt, aan beide kanten weer goed vastgezet met de klemmen.

Getest : deed het 5 keer prima.

Vandaag getest : eerste keer weer foutmelding , na het spoelen sproeikop , deed ie het weer goed.

Die sensor is waarschijnlijk / zo goed als zeker falend en moet vervangen worden.

Jammer.

Soldeer verbindingen op hat printje gechecked?
Anders preventief doorsolderen, defect is het toch al.

Op maandag 25 augustus 2025 20:29:43 schreef henri62:
Soldeer verbindingen op hat printje gechecked?
Anders preventief doorsolderen, defect is het toch al.

Er zat alleen wat oppervlakkige "vettige witte"aanslag rond de soldeer verbindingen van de selecteer knop op dat board, die waarmee bevestigd wordt. Niet die van de sensor chip. Heb ik schoongemaakt, weggeveegd.

En die knop functioneert verder prima, zit het probleem niet in.

Ik kom dit specifieke (haperende en terugkerende ) euvel veel vaker tegen als ik het zoek op het web, de oorzaak zit blijkbaar toch echt in de sensor.

Alleen vind ik de porto (15 euro) voor dat (piepkleine) onderdeel bij Farnell echt bizar hoog.

Samen met het onderdeel is het bijna 32 euro plus de aanschafprijs er nog bij , tja dan is het niet meer een kwestie van zo goedkoop mogelijk een apparaat weer werkend te krijgen en iemand er blij mee maken.

Ik overweeg nog wat er mee te doen, het koffie zet gedeelte doet het wel prima, dus het in die hoedanigheid is het ook te gebruiken.

Tsja, als het meezit komt het onderdeel dan wel de volgende dag via UPS bij je aan de deur.
Niet gek dat ze dan EUR 15 vragen voor een bestelling onder de EUR 75 ex wat mij betreft.
(waar is de tijd gebleven dat Farnell gratis verstuurde, zelfs bij een bestelling van 1 weerstandje!)
Als je daarmee de machine redt van de sloop, lijkt het me geen slechte investering.

Als je echt niet de EUR 15 wilt betalen, dan kun je misschien meeliften met iemand die toch al een bestelling bij Farnell doet (ik heb er vorige week net eentje gedaan, misschien zijn er meer mensen hier in het forum die daar af en toe bestellen).

deze heeft hem ook:

https://www.kynix.com/productdetails/4690947/honeywellsensingandproduc…

shipping costs krijg ik niet zo snel boven tafel. ff proberen?

Op dinsdag 26 augustus 2025 12:50:28 schreef fripster:
deze heeft hem ook:

https://www.kynix.com/productdetails/4690947/honeywellsensingandproduc…

shipping costs krijg ik niet zo snel boven tafel. ff proberen?

Pakketje 1 kg naar NL daar rekenen ze 40 USD voor. Dan lijkt EUR 15 opeens niet zo duur meer LOL
@TS: als de sensor nou EUR 10,00 duurder was bij Farnell, en Farnell EUR 5,00 rekende voor transportkosten? Zou je hem dan wel meteen bestellen? hi hi

Normaal gesproken werkt het om het Farnell-bestelnummer in de zoekfunctie van Sinuss.nl te stoppen, maar dit keer niet...

Dank voor het meedenken en de reacties. Stel ik als altijd op prijs!

Ik vind apparaten redden van de sloop nogal een uitdaging , heb het vele malen gedaan in de loop der tijd en heb meermaals anderen blij gemaakt met een gratis reparatie en/of gratis verrassing.

Maar het moet wel leuk , binnen de perken blijven. En die porto vind ik niet leuk. ;)

Zoals gemeld verzend ik zelf vrij veel : kleine en grote pakketten, van een paar honderd gram tot 10 kilo, zo ook naar het buitenland. En die tarieven (inclusief de vaak gratis verpakking etc) die ik hanteer komen niet eens in de buurt van deze van Farnell.

Binnen Nederland is een porto (voor zo'n klein onderdeel) van 15 euro echt absurd. Naar mijn mening dan.

Maar iedereen mag natuurlijk vragen wat hij / zij wil.

In dit geval is het voor mij een reden om er nog even over na te denken. ;)

En wat ik al eerder schreef : het koffie zet gedeelte doet het wel prima, dus het in die hoedanigheid is het ook te gebruiken.

Nog dit :

Gisteren koffie gehaald bij een koffie stalletje hier in het centrum van Den Haag.

Daar was een monteur bezig met een reparatie aan een der machines.

Ik kwam aan de praat met hem en legde de kwestie met mijn machine voor.

Hoe klein is de wereld dan? Zijn broer had hetzelfde apparaat en had ook precies hetzelfde euvel gehad.

De monteur belde meteen zijn broer, vroeg wat hij had gedaan en die gaf per app de nodige informatie.

Duidelijk werd dat alleen vervangen van de sensor niet altijd de oplossing was en dat het vervangen van de mainboard het beste was en voor 100% resultaat zorgde.

Dat onderdeel kost ex porto (vanuit Duitsland) 85 euro.

Dus die optie is helaas voor mij niet aantrekkelijk. ;)

Beste @Max1966

Ik vind apparaten redden van de sloop nogal een uitdaging , heb het vele malen gedaan in de loop der tijd en heb meermaals anderen blij gemaakt met een gratis reparatie en/of gratis verrassing.

Ik ook!

Heeft die "Sage Creatista Plus koffiemachine" ook een echt type nummer(plaatje)?
(Zou je toch moeten weten dat het zeer dringend gewenst is, je "hangt" hier al 18 jaar rond) _/-\o_

Dan graag vermelden of een foto ervan plaatsen.

Dat biedt veel meer mogelijkheden om onderdelen te zoeken en te vinden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (24%)]

Op vrijdag 29 augustus 2025 11:17:46 schreef vergeten:
Beste @Max1966

[...] Ik ook!

Heeft die "Sage Creatista Plus koffiemachine" ook een echt type nummer(plaatje)?
(Zou je toch moeten weten dat het zeer dringend gewenst is, je "hangt" hier al 18 jaar rond) _/-\o_

Dan graag vermelden of een foto ervan plaatsen.

Dat biedt veel meer mogelijkheden om onderdelen te zoeken en te vinden.

Uiteraard. ;)

Machine is al op leeftijd schat ik in, ASWO heeft er niets meer van :S

Op vrijdag 29 augustus 2025 11:54:22 schreef vergeten:

De meeste onderdelen van de oudere en nieuwe types zijn veelal gewoon onderling te gebruiken heb ik begrepen en gelezen.

En te bestellen.

Dit Duitse bedrijf heeft veel :

https://www.windhornkd.de/en/Spare-Parts-Accessories/SAGE/Repair-Parts…

Op vrijdag 29 augustus 2025 11:54:22 schreef vergeten:

De Sage SNE800 is nog gewoon nieuw te koop, maar het probleem is dat ASWO geen/nauwelijks onderdelen van Sage in het assortiment heeft... :-(

Op vrijdag 29 augustus 2025 12:25:22 schreef Roland11:
[...]De Sage SNE800 is nog gewoon nieuw te koop, maar het probleem is dat ASWO geen/nauwelijks onderdelen van Sage in het assortiment heeft... :-(

Bovengenoemd Duits bedrijf heeft nog best veel.