Ik ben al een tijdje aan het zoeken voor een desktop multimeter. Die moet zeker kunnen werken met TestController. Ik heb nu een oude Fluke 8020A uit de jaren 1980 en een APPA 205. Voor wat ik nog kan meten is dit bijna voldoende maar ik zou metingen willen uitlezen op de PC win11. Nu heb ik ook al een voeding de Korad KA3005PS. Ik heb de KA3005P definities wat aangepast ( enkele regels copy en paste) en die werken met TestController.
Ik hen 2 vragen:
1: Keuze multimeter
2: Hoe schrijf ik iets dat vb de KA3005PS automatisch stuurt via TestController. ( De menus werken).

Voor de desktop multimeter had ik een bedrag voorzien tot €500 en 4 1/2 of 5 1/2 digits. Ik zou het bedrag nog iets kunnen verhogen om ook de Siglent SDM3055 multimeter nog net in de keuze toe te laten. De aankoop zal in Nl zijn, Ik koop niet op Amazon of iets dergelijks. Ik ga ook geen tweedehands oude (goede) meter kopen. Ik ben te oud om eventuele kleine problemen op te lossen.
Wat wil ik: vooral meten zijn mijn FPGA boards, Arduino boards, STM boards. Dit zijn vooral DC metingen. Audio doe ik niet, ik hoor het toch niet meer (Mijn hoorapparaat moet al een behoorlijk aantal db optrekken). Ik kan geen auto meer rijden, niet fietsen en beperkt wandelen. Ik heb enkel mijn computer en enkele toestellen om mij gewoon bezig te houden. Vandaar dat ik mij ook nog wat wens bezig te houden met TestController.

Verder heb ik ook zoiets van welke meetbereiken zijn nu praktisch. Omdat ik veel met die boards werk is de gebruikte spanning veelal van 0 tot 3.3V. Sommige multimeters hebben ranges 6: 600mV 6V etc. anderen hebben meer de klasieke 2V ranges. Maar als je nu 3V wilt meten met een 5 1/2 digit meter heb je hierdoor plots een afleesdigit na de komma minder tov die met de 6 range. Ik lees ook dat de Siglent SDM3045 ligt om te schakelen in de range tussen 2 a 6V (relais). Dat is nu ook iets wat mij niet aanstaat, dan liever de SDM3055 nemen. Oke dan ook maar 4 digits na de komma (2 .. 6V) maar anderzijds zou de nauwkeurigheid toch beter zijn.

Frans, fotoopa

Kijk eens bij Eleshop, onder multimeters staan genoeg tafel multimeters.

Dat is juist mijn probleem "kiezen", ik heb al vele malen de site overlopen....

Op dinsdag 19 augustus 2025 17:11:16 schreef fotoopa:
Ik hen 2 vragen:
1: Keuze multimeter

De keuze van een multimeter is zeer persoonlijk: behoeften en voorkeuren zijn voor ieder anders. Vele lange topics zijn er over volgeschreven :-).

Een nieuwe meter aanschaffen is zeker iets voor te zeggen: Je kunt verwachten dat je er lang plezier van hebt zonder te moeten repareren of servicen. Je hebt garantie. En niet onbelangrijk: je meter is vers gekalibreerd.

Van een multimeter verwacht je dat hij betrouwbaar is, en stabiel blijft. Dat is eerder te verwachten bij een duurder gerenommeerd merk, dan bij een goedkoop merk. Siglent heeft een reputatie opgebouwd om daar een goede balans in te bieden: goedkoper dan de A-merken, maar betrouwbaarder en stabieler dan goedkopere Chinese merken.

De Siglent SDM3055 is een veilige keuze. Met 5½ digit kom je een heel eind. Het is inmiddels een gerenommeerde meter, en velen hebben hem. De geluiden zijn positief. Hier op het forum heeft o.a. flash2b hem alweer een jaar of 8.
Daardoor is het een meter die ook goed ondersteund wordt. Wel zijn er inmiddels meerdere varianten/opvolgers/refreshes. Mogelijk kunnen anderen daar meer over vertellen.

.

2: Hoe schrijf ik iets dat vb de KA3005PS automatisch stuurt via TestController.

Voor veel dingen hoef je helemaal niets te schrijven, en zit de functionaliteit al ingebouwd (soms wat verstopt :-)) in TestController.
Veel functionaliteit zit in de pop-ups.

Wat ik b.v. regelmatig gebruik is de Param Sweeper pop-up
Je kunt hiermee een instrument sturen. Dus b.v. met je KA3005PS voeding een sweep van 0V tot 10V uit geven, en tegelijkertijd een resultaat meten.

Ik stuur daar o.a. voedingen, stroombronnen mee aan. En natuurlijk frequentie generatoren, zodat ik frequentiecurven kan maken.

Met je voeding kun je zo prima b.v zenercurves, halfgeleider gedrag, gedrag van transzorbs en polyfuses meten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voorgaand is een greep uit wat ik zoal de laatste tijd gemeten heb.

Je kunt wel uitgebreid scrips schrijven in Testcontroller. De maker, HKJ, heeft het daar zelfs op bedacht en doet dat zelf veel.
Maar ik heb eigenlijk altijd genoeg aan de ingebouwde functionaliteit. En denk dat scrips vooral voor repetitieve toepassingen zijn.

groet, Gertjan.

SDM3045 ligt om te schakelen in de range tussen 2 a 6V (relais). Dat is nu ook iets wat mij niet aanstaat,

Zo relais kan miljoenen keren schakelen en je kan een bereik ook handmatig kiezen.

Oke dan ook maar 4 digits na de komma (2 .. 6V) maar anderzijds zou de nauwkeurigheid toch beter zijn.

Nauwkeurigheid en aantal digits heeft niets met elkaar te maken.

De nauwkeurigheid komt van de interne spanning referentie en het aantal bits van de ADC. Bij een een goede DMM komt het aantal digids wel goed overeen met de nauwkeurigheid van de ADC.

Sommige multimeters hebben ranges 6: 600mV 6V etc. anderen hebben meer de klasieke 2V ranges.

Dat noemen ze tegenwoordig het aantal counts als je meter bv 60.000 counts heeft dan is het een 5 digid meter dus bv 60,000V. Maar dan lijkt een beetje op een 5 1/2 digid meter.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

Hi Gertjan,
Dat zijn mooie aanbevelingen. Ik ben op mijn leeftijd bang om verkeerde aankopen te doen. Je hebt maar eens een buget he!
Die "param sweeper popup" moet ik eens grondig bekijken en trachten te begrijpen. Dat is juist wat ik met de KA3005PS zou willen doen. Met de gewone menu's werken gaat nu al maar een sweep laten uitvoeren is juist iets wat ik zou willen doen.

Ik had al bijna de keuze van de SDM3055 gemaakt, nu nog mijn vrouw overtuigen dat ik nog een iets hoger bedrag dan €500 voor mijn aanstaande verjaardag zou wensen. Met die mogelijkheden zou ik me toch weer enkele weken of maanden kunnen bezig houden. Ik lees al weken zoveel mogelijk over TestController en heb natuurlijk ook jullie bijdrage al meerdere malen zien voorbij komen. Maar eens je 82j bent gaat het geheugen zwaar achteruit. De multimeter opzich is voor later geen probleem. Er zal wel een van de kleinkinderen blij zij als ze het gratis krijgen van Opa.

Ik heb nog enkele weken de tijd, mijn verjaardag is maar in september. De tusentijd kan ik gebruiken om mij nog wat verder in te werken in testcontroller.

Beste dank ook voor de vele bijdragen die je voor TestController maakt ook op het
EEVblog forum.

Frans.

Zo relais kan miljoenen keren schakelen en je kan een bereik ook handmatig kiezen.

Op het EEVBLOG forum staat er wel dat ook in manueel mode (6V range) de relais ook telkens aangaat zodra de 2V level overschreden wordt. Mogelijks is dit bij de tussentijdse SW updates verbeterd maar ik heb daar niets van gevonden. Dus dan liever zekerheid en toch gaan voor de 3055.

De SDM3045x is een 60.000 count meter terwijl de SDM3055 240.000 count (op papier, want hij is met de laatste firmware maar 210.000 count) is. Het is beter om over counts dan over digits te spreken.

De ranges lopen hierdoor van 0 t/m 599 zie: https://static.eleshop.nl/mage/media/downloads/SDM3045X_DataSheet_E04A…

Als je bijvoorbeeld 7V wilt meter, dan moet de 3045x naar een hogere range als een SDM3055 waardoor je minder digits overhoud. Je zal dus in de 60V range zitten, terwijl je op de SDM3055 op de 20V range zit.

De ranges van de SDM3055 zijn wat gebruikelijker waardes die in de praktijk vaker voorkomen.

Dit geldt ook voor kleine waarden natuurlijk.

Of dat een probleem voor jou is ligt aan de situatie wat je aan het meten bent.

De GW Instek GDM-9052 zou je ook kunnen overwegen: https://static.eleshop.nl/mage/media/downloads/DS_GDM_9052_EF_20250514…, helaas geen LAN aansluiting.

Ik heb zelf nu een jaar of drie de Siglent SDM3055 en ben er nog steeds tevreden over.
Het is inderdaad waar dat hij 'gedowngrade' is naar 210.000 counts met latere firmwares, al lees ik hier en daar dat ze van plan zijn dit weer in ere te herstellen. Het schijnt namelijk ten koste te gaan van de precisie bij weerstandsmetingen in de megaohms, dit heb ik zelf nog niet getest overigens.

Een snelle voltmeting vanaf mijn DMMCheck Plus op de 5.0000VDC laat zien dat de meter 4,9996 aangeeft. Dit is 4mV 400uV verschil, een procentuele afwijking van 0,008 (80ppm), ruimschoots binnen de specs dus nog steeds na 3 jaar.

Ik ben zelf ook al heel lang wat aan het snuffelen af en toe naar een "fatsoenlijke" tafel multimeter, en er is niets onder de EUR 500. Alle meters die daar onder zitten hebben een "handheld" multimeter chip. Daarmee heb je dan nog wel voordelen als een groter display, geen gedoe met batterijen en een DMM die op een vaste plaats staat (en met data uitgang), maar ze blijven relatief traag.

Als compromis heb ik uiteindelijk een BM869S gekocht.

"Ooit" wil ik nog eens zelf een (tafel) multimeter bouwen. Daar komt dan een STM32 in en een 16-bit ADC op iets van 60ksps. Daarmee heb ik dan een heel erg snelle "auto ranging", en AC wordt dan door de STM32 in software uitgerekend. Echt moeilijk is zo'n multimeter project niet, maar je moet wel aandacht besteden aan het schema, gebruikte componenten & opbouw.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (13%)]

Wanneer, en wie , heeft een meter met grote precisie nodig, (behalve fred 101 dan :*) ), ik heb diverse meters gehad, zowel analoog en digitale. Het belangrijkste is dat hij binnen de specs van de meter valt , betrouwbaar is , en dus steeds goed aanwijst, en dat het makkelijk te bedienen en af te lezen is.Ik heb ook diverse digitale en analoge meters, maar het makkelijkste vind ik de Philips PM 2506 , analoog elektronische meter.Maar het is ook een kwestie van smaak,natuurlijk.

Oef, heel wat inputs.
Het maakt het niet gemakkelijk.
@flash2b
Ik begrijp dat je beter van counts dan van digits gaat spreken. Dat die 240.000 naar 210.000 terug zijn gebracht vind ik nog niet zo erg. Ik denk meestal onder de 5V te moeten meten waardoor je dan niet naar de 60V range moet gaan. Anderzijds is het ook belangrijk dat je digits betrouwbaar, stabiel zijn. Vele digits zeggen ook niet veel als de laatste meerdere digits staan rond te draaien. Voor mijn toepassingen zou de 20V range het meest gebruikt zijn.
Vele counts zijn ook niet alles, soms zal de meettijd beduidend trager worden.
Voor mijn toepassingen zou vb een 3V meting evenveel digits hebben met de SDM3045X als de SDM3055. De nauwkeurigheid zou je veronderstellen iets beter te zijn met de SDM3055. Ik had eerst de SDM3045X in gedacht maar dan was er die topic op EEVBLOG zie: https://www.eevblog.com/forum/testgear/siglent-sdm3045x-enough-is-enou… Dat zou de reden zijn om naar de SDM3055 te gaan.
De GW Instek GDM-9052 heeft een langere leverings termijn en ik vind geen definities voor TestController.

@Salient
Dat past mij volledig, met die nauwkeurigheid zou ik ook tevreden zijn.

@Kortsluiting_Online
Die BM869S zou mij wel voldoen. Ik heb wel bezwaar dat hij enkel op batterij werkt. Dat alleen al doet mij eerder naar de desktop meters gaan. Mijn toepassingen zouden juist in langere meet periodes liggen. Prijs voor die BM869S zou wel veel gunstiger zijn. Dan zelf iets gaan bouwen, nee dat ligt niet in mijn bedoeling.

@mel
Je meters gaan niet voor het gebruik van TestController en dat is nu wat voor mij belangrijk is.

Samengevat: het blijft moeilijk kiezen. Ik zoek ook veel of er reviews zijn. En of ik dat nodig heb... nee helemaal niet, maar het zou mij toch nog een tijdje actief houden, ik ben van de jongste niets meer he.

Als toevoeging:

Op woensdag 20 augustus 2025 06:36:41 schreef mel:
Wanneer, en wie , heeft een meter met grote precisie nodig, (behalve fred 101 dan :*) ), ik heb diverse meters gehad, zowel analoog en digitale. Het belangrijkste is dat hij binnen de specs van de meter valt , betrouwbaar is , en dus steeds goed aanwijst, en dat het makkelijk te bedienen en af te lezen is.Ik heb ook diverse digitale en analoge meters, maar het makkelijkste vind ik de Philips PM 2506 , analoog elektronische meter.Maar het is ook een kwestie van smaak,natuurlijk.

Opgepast met termen zoals 'grote precisie', een multimeter die buiten zijn spec's valt kan nog heel precies meten. Precisie verwijst naar het vermogen van een digitale multimeter om herhaaldelijk dezelfde meting uit te voeren. Dit staat geheel los van de nauwkeurigheid van een toestel.

Hier wat leesvoer:

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/digitale-multimeters/nauwk…

Als ik zelf een tafel multimeter zou kopen, dan wordt het zeer waarschijnlijk een GW-Instek. Voor zover ik weet zijn dit erg goede meters, met ook een goede kwaliteit/prijs verhouding. Ze zijn alleen niet zo populair in de "hobby" wereld, en je kunt er nauwelijk een (goede) review van vinden.

Wat die testcontroller betreft, ik vermoed dat dit niet zo een probleem is. Daar kun je toch zelf definie files oid. aan toevoegen? Al die tafel multimeters werken met SCPI, en een file wat aanpassen voor de GW-Instek is vermoedlijk goed te doen. Om te beginnen kun je eens kijken hoe groot de verschillen zijn in die "definitie" files voor de verschillende SCPI meters.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (10%)]

Op woensdag 20 augustus 2025 13:57:36 schreef Kortsluiting_Online:
Als ik zelf een tafel multimeter zou kopen, dan wordt het zeer waarschijnlijk een GW-Instek.

Wat die testcontroller betreft, ik vermoed dat dit niet zo een probleem is. Daar kun je toch zelf definie files oid. aan toevoegen?

Ik heb nog te weinig ervaring om zelf vanaf nul een definitie te schrijven. Ik zou juist een andere meter kopen om direct gebruik te maken van de bestaande definitie file met de bedoeling verder TestController te leren. Maar idd die GW-instek multimeters zien er zeer goed uit. Ook de prijzen liggen goed.

Het is een beetje boven mijn budget, maar ik zou anders eerder een gWInstek GDM-9041 overwegen.

En dan vooral vanwege de dual-display feature waarmee je spanning en stroom tegelijk kunt meten.

Met 50000 counts heb je een resolutie van 0.1 mV op ge 5V bereik. Zou voor mij goed genoeg zijn.

Op woensdag 20 augustus 2025 14:59:36 schreef deKees:
Het is een beetje boven mijn budget, maar ik zou anders eerder een gWInstek GDM-9041 overwegen. En dan vooral vanwege de dual-display feature waarmee je spanning en stroom tegelijk kunt meten. Met 50000 counts heb je een resolutie van 0.1 mV op ge 5V bereik. Zou voor mij goed genoeg zijn.

Dat zou zeker voldoen. Die spannings ranges zijn perfect wat ik verlang. Die 4 3/4 digits is meer dan nauwkeurig genoeg. Nu nog TestController. Maar ik ben aan het lezen en testen met TestController. Gezien ik al een KA3005PS voeding heb probeer ik nu een aantal dingen uit. Nu eerst een sweep proberen om de spanning te laten varieren. Het gaat langzaam vooruit maar ik heb toch nog enkele weken voordat ik mijn bestelling kan/mag plaatsen.

Ik zie in de specs dat de gdm-9041 geen usb gegevens opslag heeft... de 9042 wel. Of dat impact heeft op de interface weet ik niet zou ik wel ff checken.

Edit:
Beide hebben wel USBCDC dus volgens mij kan je daarmee connecten.

Ja ik had ook dat verschil gezien maar ik kan het niet plaatsen. Is mij onduidelijk. Vandaar dat ik liever iets zou aankopen waarvan ik zeker ben of er ondersteuning voor de TestController is. Nu totaal nog onduidelijk voor mij.
Ik moet eerst meer met TestController leren werken. Het gaat hier zeer traag! Ik heb enkel mijn voeding KA3005PS om mee te spelen.

USBCDC genereert een Virtual COM Port (VCP), dus daar kan je verder mee. Als er geen definitie is moet je die nog wel schrijven. Zie daarvoor het topic van miedema.

Bedankt voor de info.
Ja ik volg jullie al een heel tijdje. We doen verder.
Ik heb toch al de eerste stapjes gezet met mijn voeding. Dit maakt het nu iets wat eenvoudiger om de uitleg van TestController te volgen.

Een beetje terzijde, enige losse ervaringen met de HP34401's op werk.
- De isolatie van het net is werkelijk zeer goed. De voeding is een "gewone" EI 50 Hz transformator met aardscherm, ik vermoed met extra aandacht voor de isolatie in de constructie. Ook in lastige opstellingen en met korte integratietijden geen problemen met common mode.
- Een externe trigger is belangrijk en wordt veel gebruikt.
- Keuze uit resoluties en daarmee integreren over één of meerdere periodes van het net, en auto zero voor iedere meting, of beiden niet en dan (veel) sneller samplen met een korte integratietijd zijn belangrijke features.
- Voor loggen in het lab wordt praktisch enkel de simpelste seriële 'talk only' mode gebruik. In oudere productie testopstellingen ook wel HP-IB. (Testcontroller is vast heel mooi en bijna een hobby op zich, maar wat is noodzakelijk om het doel te bereiken? )
- Vierdraad weerstandsmetingen kunnen erg nuttig zijn.
- Het is zeker praktisch als de meter ook zonder formele kalibratie een orde van grootte beter is en blijft als noodzakelijk, het scheelt rekenwerk of je iets haalt. Maar blijf opletten. Ik ging deze week ernstig (> 0,5%) het schip in in de ratio mode door een vuile referentiespanning.
- Ik gebruik ze nooit voor metingen die ook met een hand multimeter kunnen. Het extra nadenken, meetsnoeren pakken etc. maakt het gewoon niet zo snel / handig als de losse meter (U1251) die toch voor mijn neus ligt, zeker niet als hij voor een andere meting is geconfigureerd.

Thuis heb ik overigens een 3468B. Prima multimeter, maar beperkte features geen externe trigger of toegankelijke communicatie (HP-IL..) dus die valt nu in de "tussencategorie".

Mijn ervaring met GW-Instek is goed. Ik heb een powermeter en functie generator van GW. Mijn eerste FG was ook van GW. Maar geen ervaring met de DMM

Wel met de BM869S, een oerdegelijk beest van een DMM. Nadeel zou het batterij verbruik kunnen zijn. Hij is best zuinig maar het kost veel kracht om de hoes er af te krijgen. Ik heb er een gat in gesneden ter grote van het batterijvakje zodat die hoes er niet meer af hoeft. De mijne heeft >40kV overleeft. (Na vervangen van de MOVs en die grote weerstanden) Ik gebruik meestal een Keysight hand multimeter omdat deze een paar unieke functies heeft die ideaal zijn bij repareren anders zou ik nog steeds de 869s gebruiken. Qua bench meters gebruik ik alleen Keithleys (ik heb er nog 3 van andere merken)

Op woensdag 20 augustus 2025 21:32:32 schreef Aart:
- Een externe trigger is belangrijk en wordt veel gebruikt.
- Vierdraad weerstandsmetingen kunnen erg nuttig zijn.
- Het is zeker praktisch als de meter ook zonder formele kalibratie een orde van grootte beter is en blijft als noodzakelijk, het scheelt rekenwerk of je iets haalt

Ja een externe trigger zou er ook opzitten (SIGLENT SDM3055). Dit zou ik ook kunnen gebruiken.
Vierdraad weerstandsmetingen past prima op een destop-multimeter.
En iets dat orde grootte beter is, dat heb ik nu juist tekort.
Je gebruikte toestellen zijn allemaal buiten mijn buget range. Het is hobby en moet zelfs nog zoeken wat ik er mee ga doen.

Op woensdag 20 augustus 2025 22:39:18 schreef fred101:
Mijn ervaring met GW-Instek is goed. Ik heb een powermeter en functie generator van GW. Mijn eerste FG was ook van GW. Maar geen ervaring met de DMM

Wel met de BM869S, een oerdegelijk beest van een DMM. Nadeel zou het batterij verbruik kunnen zijn. Qua bench meters gebruik ik alleen Keithleys (ik heb er nog 3 van andere merken)

Voor GW-Instek heb ik het nog moeilijk als er geen definitie file voorhanden is.
De batterij bij de BM869S is een zwaar nadeel voor langdurige metingen. Zou wel de beste prestaties hebben voor de laagste prijs.

Een beperking hier is dat er minder ruimte is hier beneden bij mijn PC. Boven had ik een zeer ruime plaats waar ook mijn draaibank en frees machiene staan. Nu wodt dit bijna uitsluitend gebruikt om mijn oudere projecten op te slaan. Ook de foto stacking unit met PC en volledige 500W powerled uitrusting staan er nog maar worden niet meer gebruikt. Mijn fotografie hobby heb ik moeten opgeven. Vooral mijn ogen laten het afweten. Vandaar dat ik enkel in mijn beneden bureel nog iets kan doen. Een beetje solderen met behulp van een grote loupe gaat nog. De rest is breadboard geworden en printen zelf afmaken is ook gedaan. Vandaar dat een nieuwe desktop multimeter mij nog wat tijdverblijf zou geven.

Bedankt Aart & Fred, ik volg jullie heel veel op het forum.

Wat je ook koopt, kijk in ieder geval na dat het ding alles kan meten wat je wilt kunnen meten en ook met het juiste bereik.
Zo bijvoorbeeld zijn de HP 34401A prachtige meters, maar ze kunnen geen capaciteit meten.
Mijn oude handheld Fluke 83 kan wel capaciteiten meten maar gaat niet hoger dan 10µF.

Vele moderne bench multimeters hebben een ventilator, soms maakt dat ding wel kabaal. Je schreef wel dat jouw gehoor niet meer het beste is, ik geef het toch liever mee want hoe minder achtergrond geluid hoe beter je zal horen.