Als toevoeging:

Op woensdag 20 augustus 2025 06:36:41 schreef mel:
Wanneer, en wie , heeft een meter met grote precisie nodig, (behalve fred 101 dan :*) ), ik heb diverse meters gehad, zowel analoog en digitale. Het belangrijkste is dat hij binnen de specs van de meter valt , betrouwbaar is , en dus steeds goed aanwijst, en dat het makkelijk te bedienen en af te lezen is.Ik heb ook diverse digitale en analoge meters, maar het makkelijkste vind ik de Philips PM 2506 , analoog elektronische meter.Maar het is ook een kwestie van smaak,natuurlijk.

Opgepast met termen zoals 'grote precisie', een multimeter die buiten zijn spec's valt kan nog heel precies meten. Precisie verwijst naar het vermogen van een digitale multimeter om herhaaldelijk dezelfde meting uit te voeren. Dit staat geheel los van de nauwkeurigheid van een toestel.

Hier wat leesvoer:

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/digitale-multimeters/nauwk…

Als ik zelf een tafel multimeter zou kopen, dan wordt het zeer waarschijnlijk een GW-Instek. Voor zover ik weet zijn dit erg goede meters, met ook een goede kwaliteit/prijs verhouding. Ze zijn alleen niet zo populair in de "hobby" wereld, en je kunt er nauwelijk een (goede) review van vinden.

Wat die testcontroller betreft, ik vermoed dat dit niet zo een probleem is. Daar kun je toch zelf definie files oid. aan toevoegen? Al die tafel multimeters werken met SCPI, en een file wat aanpassen voor de GW-Instek is vermoedlijk goed te doen. Om te beginnen kun je eens kijken hoe groot de verschillen zijn in die "definitie" files voor de verschillende SCPI meters.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (10%)]

Op woensdag 20 augustus 2025 13:57:36 schreef Kortsluiting_Online:
Als ik zelf een tafel multimeter zou kopen, dan wordt het zeer waarschijnlijk een GW-Instek.

Wat die testcontroller betreft, ik vermoed dat dit niet zo een probleem is. Daar kun je toch zelf definie files oid. aan toevoegen?

Ik heb nog te weinig ervaring om zelf vanaf nul een definitie te schrijven. Ik zou juist een andere meter kopen om direct gebruik te maken van de bestaande definitie file met de bedoeling verder TestController te leren. Maar idd die GW-instek multimeters zien er zeer goed uit. Ook de prijzen liggen goed.

Het is een beetje boven mijn budget, maar ik zou anders eerder een gWInstek GDM-9041 overwegen.

En dan vooral vanwege de dual-display feature waarmee je spanning en stroom tegelijk kunt meten.

Met 50000 counts heb je een resolutie van 0.1 mV op ge 5V bereik. Zou voor mij goed genoeg zijn.

Op woensdag 20 augustus 2025 14:59:36 schreef deKees:
Het is een beetje boven mijn budget, maar ik zou anders eerder een gWInstek GDM-9041 overwegen. En dan vooral vanwege de dual-display feature waarmee je spanning en stroom tegelijk kunt meten. Met 50000 counts heb je een resolutie van 0.1 mV op ge 5V bereik. Zou voor mij goed genoeg zijn.

Dat zou zeker voldoen. Die spannings ranges zijn perfect wat ik verlang. Die 4 3/4 digits is meer dan nauwkeurig genoeg. Nu nog TestController. Maar ik ben aan het lezen en testen met TestController. Gezien ik al een KA3005PS voeding heb probeer ik nu een aantal dingen uit. Nu eerst een sweep proberen om de spanning te laten varieren. Het gaat langzaam vooruit maar ik heb toch nog enkele weken voordat ik mijn bestelling kan/mag plaatsen.

Ik zie in de specs dat de gdm-9041 geen usb gegevens opslag heeft... de 9042 wel. Of dat impact heeft op de interface weet ik niet zou ik wel ff checken.

Edit:
Beide hebben wel USBCDC dus volgens mij kan je daarmee connecten.

Ja ik had ook dat verschil gezien maar ik kan het niet plaatsen. Is mij onduidelijk. Vandaar dat ik liever iets zou aankopen waarvan ik zeker ben of er ondersteuning voor de TestController is. Nu totaal nog onduidelijk voor mij.
Ik moet eerst meer met TestController leren werken. Het gaat hier zeer traag! Ik heb enkel mijn voeding KA3005PS om mee te spelen.

USBCDC genereert een Virtual COM Port (VCP), dus daar kan je verder mee. Als er geen definitie is moet je die nog wel schrijven. Zie daarvoor het topic van miedema.

Bedankt voor de info.
Ja ik volg jullie al een heel tijdje. We doen verder.
Ik heb toch al de eerste stapjes gezet met mijn voeding. Dit maakt het nu iets wat eenvoudiger om de uitleg van TestController te volgen.

Een beetje terzijde, enige losse ervaringen met de HP34401's op werk.
- De isolatie van het net is werkelijk zeer goed. De voeding is een "gewone" EI 50 Hz transformator met aardscherm, ik vermoed met extra aandacht voor de isolatie in de constructie. Ook in lastige opstellingen en met korte integratietijden geen problemen met common mode.
- Een externe trigger is belangrijk en wordt veel gebruikt.
- Keuze uit resoluties en daarmee integreren over één of meerdere periodes van het net, en auto zero voor iedere meting, of beiden niet en dan (veel) sneller samplen met een korte integratietijd zijn belangrijke features.
- Voor loggen in het lab wordt praktisch enkel de simpelste seriële 'talk only' mode gebruik. In oudere productie testopstellingen ook wel HP-IB. (Testcontroller is vast heel mooi en bijna een hobby op zich, maar wat is noodzakelijk om het doel te bereiken? )
- Vierdraad weerstandsmetingen kunnen erg nuttig zijn.
- Het is zeker praktisch als de meter ook zonder formele kalibratie een orde van grootte beter is en blijft als noodzakelijk, het scheelt rekenwerk of je iets haalt. Maar blijf opletten. Ik ging deze week ernstig (> 0,5%) het schip in in de ratio mode door een vuile referentiespanning.
- Ik gebruik ze nooit voor metingen die ook met een hand multimeter kunnen. Het extra nadenken, meetsnoeren pakken etc. maakt het gewoon niet zo snel / handig als de losse meter (U1251) die toch voor mijn neus ligt, zeker niet als hij voor een andere meting is geconfigureerd.

Thuis heb ik overigens een 3468B. Prima multimeter, maar beperkte features geen externe trigger of toegankelijke communicatie (HP-IL..) dus die valt nu in de "tussencategorie".

Mijn ervaring met GW-Instek is goed. Ik heb een powermeter en functie generator van GW. Mijn eerste FG was ook van GW. Maar geen ervaring met de DMM

Wel met de BM869S, een oerdegelijk beest van een DMM. Nadeel zou het batterij verbruik kunnen zijn. Hij is best zuinig maar het kost veel kracht om de hoes er af te krijgen. Ik heb er een gat in gesneden ter grote van het batterijvakje zodat die hoes er niet meer af hoeft. De mijne heeft >40kV overleeft. (Na vervangen van de MOVs en die grote weerstanden) Ik gebruik meestal een Keysight hand multimeter omdat deze een paar unieke functies heeft die ideaal zijn bij repareren anders zou ik nog steeds de 869s gebruiken. Qua bench meters gebruik ik alleen Keithleys (ik heb er nog 3 van andere merken)

Op woensdag 20 augustus 2025 21:32:32 schreef Aart:
- Een externe trigger is belangrijk en wordt veel gebruikt.
- Vierdraad weerstandsmetingen kunnen erg nuttig zijn.
- Het is zeker praktisch als de meter ook zonder formele kalibratie een orde van grootte beter is en blijft als noodzakelijk, het scheelt rekenwerk of je iets haalt

Ja een externe trigger zou er ook opzitten (SIGLENT SDM3055). Dit zou ik ook kunnen gebruiken.
Vierdraad weerstandsmetingen past prima op een destop-multimeter.
En iets dat orde grootte beter is, dat heb ik nu juist tekort.
Je gebruikte toestellen zijn allemaal buiten mijn buget range. Het is hobby en moet zelfs nog zoeken wat ik er mee ga doen.

Op woensdag 20 augustus 2025 22:39:18 schreef fred101:
Mijn ervaring met GW-Instek is goed. Ik heb een powermeter en functie generator van GW. Mijn eerste FG was ook van GW. Maar geen ervaring met de DMM

Wel met de BM869S, een oerdegelijk beest van een DMM. Nadeel zou het batterij verbruik kunnen zijn. Qua bench meters gebruik ik alleen Keithleys (ik heb er nog 3 van andere merken)

Voor GW-Instek heb ik het nog moeilijk als er geen definitie file voorhanden is.
De batterij bij de BM869S is een zwaar nadeel voor langdurige metingen. Zou wel de beste prestaties hebben voor de laagste prijs.

Een beperking hier is dat er minder ruimte is hier beneden bij mijn PC. Boven had ik een zeer ruime plaats waar ook mijn draaibank en frees machiene staan. Nu wodt dit bijna uitsluitend gebruikt om mijn oudere projecten op te slaan. Ook de foto stacking unit met PC en volledige 500W powerled uitrusting staan er nog maar worden niet meer gebruikt. Mijn fotografie hobby heb ik moeten opgeven. Vooral mijn ogen laten het afweten. Vandaar dat ik enkel in mijn beneden bureel nog iets kan doen. Een beetje solderen met behulp van een grote loupe gaat nog. De rest is breadboard geworden en printen zelf afmaken is ook gedaan. Vandaar dat een nieuwe desktop multimeter mij nog wat tijdverblijf zou geven.

Bedankt Aart & Fred, ik volg jullie heel veel op het forum.

Wat je ook koopt, kijk in ieder geval na dat het ding alles kan meten wat je wilt kunnen meten en ook met het juiste bereik.
Zo bijvoorbeeld zijn de HP 34401A prachtige meters, maar ze kunnen geen capaciteit meten.
Mijn oude handheld Fluke 83 kan wel capaciteiten meten maar gaat niet hoger dan 10µF.

Vele moderne bench multimeters hebben een ventilator, soms maakt dat ding wel kabaal. Je schreef wel dat jouw gehoor niet meer het beste is, ik geef het toch liever mee want hoe minder achtergrond geluid hoe beter je zal horen.

Op vrijdag 22 augustus 2025 10:20:44 schreef Swake:
Wat je ook koopt, kijk in ieder geval na dat het ding alles kan meten wat je wilt kunnen meten en ook met het juiste bereik.

Dat valt wel mee voormij, alhoewel die bereiken liggen iets moeilijker. Voor mijn metingen aan de micro controllers en FPGA boards zou een 5V bereik doorgaans een digit meer geven tov 20V. Maar je hebt ook nauwkeurigheid. Keuzes zijn dan moeilijker 4 1/2 versus 5 1/2 digits.

Op vrijdag 22 augustus 2025 10:20:44 schreef Swake:
Vele moderne bench multimeters hebben een ventilator, soms maakt dat ding wel kabaal.

Dat is idd een goed punt. Het is moeilijk in te schatten of het storend zal zijn. Ik zie dat ze soms toch de vantilator met een kleine aanpassing wat kalmer aan laten lopen. Maar om nu zo direct op een nieuwe meter aanpassingen te moeten doen is idd niet leuk.

Gelukkig kan ik nog enkele weken nadenken en vergelijken alvorens te bestellen. Ik had toch liever onder de €500 gebleven want dat was het vooropgestelde verjaardag buget.

Begrijpelijk je budget eis, dan zou ik voor de Siglent SDM3045X gaan. Die heeft alles wat je wilt en ook LAN wat wel fijn is.

Maar je hebt ook nauwkeurigheid. Keuzes zijn dan moeilijker 4 1/2 versus 5 1/2 digits.

Je moet het zo zien. De laatste digit (soms de laatste 2, zie datasheet) is de minst "betrouwbare" dus die heeft eigenlijk maar 1 functie, kijken of het signaal stabiel is of drift.
Mijn Agilent DMM is 50000 count maar had in het Vdc bereik een percentage +/- 50 count. Dat maakt in die range de laatste 2 digits "onbetrouwbaar". Iets om mee te nemen in je beslissing.

Als ik jou goed begrijp zijn je eisen metrologisch niet hoog. Bij digitaal is het hoog of laag. Iedere meter kan dat zien. In zo'n geval is het belangrijk te kijken naar andere zaken.
- Welke functies je nodig hebt, dat zou bv AC+DC kunnen zijn. Of als je met "vuile" signalen te maken hebt zoiets als EMI en commonmode gevoeligheid of bv min/max/average functie.
- Als je TRMS nodig hebt kijk dan naar de crest factor en bandbreedte.
- Bij frequentie tot hoe hoog en bij welke max/min spanning.
-kijk naar bv de snelheid van meten en autoranging. bv als je een Keithley 199 hebt dan staat hij met meetsnoeren aangesloten maar niks om te meten steeds te "autorangen" waarbij constant die relais gekmakend staan te klikken.
- snelheid continuïteit.
- Voldoende hoge spanning en stroom voor de diode test (bv ivm leds)
- voor jou handige functies (daarom heb ik mijn Keysight hand DMM gekocht, die had 3 voor mij heel handige en unieke functies)
- afleesbaarheid scherm onder hoeken
- handige en doordachte UI (Mijn Siglent scoopmeter is een best goed ding en ik gebruik hem best veel maar heeft een rommelige UI en bij de Dark optie kun je de meetwaarde nauwelijks meer aflezen door een te donkere fontkleur. ) en de DMM functies zijn nogal traag. Mijn RS scoop heeft bv een heel fijn user interface
- Stabiliteit over langere tijd (voor mij een ding bij een deel van mijn werk) Nieuw kloppen ze allemaal best goed maar of ze dat na 2 jaar ook nog doen is de vraag.
- simpele dingen als instellingen onthouden. Ik heb bv een scoopmeter die altijd AC gekoppeld opboot. Zodra ik even uit de scoopfunctie ga en weer terug moet ik het menu weer in om DC te kiezen. Heel irritant. Mijn Siglent scoopmeter onthoudt wel de laatste instellingen.

@flash2b
Ik heb zoiets van als je toch al een redelijk bedrag moet uitgeven waarom dat extratje meer niet geven voor iets dat je weet dat het beter is. Maar je kunt dat niet eindeloos doortrekken.... We zien nog wel.

@fred101
Daar zijn vele aandachts punten, ideaal zou zijn dat ze iets betaalbaar maken dat er aan alles voldaan is. Je moet dus keuzes maken en dat wordt idd weer persoons afhangkelijk. Ik begin al een zekere afweging te hebben die een keuze zal vastleggen. Nu nog enkele weken laten rijpen. Ik zou ook ietjes meer kunnen vragen aan mijn vrouw, wie weet of dat zou lukken.

Eens ik beslist heb zal ik wel een fototje posten.

De beslissing is gevallen, het toestel is geleverd. Het is de Siglent SDM 3055 geworden. Was een beetje boven het gestelde buget maar als je toch al zoveel uitgeef mag je die laatste besparing niet meer doen. Ik heb nu een breadboard gemaakt om straks meerdere testen te kunnen uitvoeren. Zo kan ik mijn Picoscope 3206D aansluiten. Die bezit ook nog een AWG generator. De voedingen zijn voorzien in + en - instelbaar en extra aansluitingen zijn gemaakt voor de multimeters. Mijn APPA205 uit de jaren 1990 doet het ook nog perfect. Spijtig kan ik die niet uitlezen met TestController. Maar er is nog meer dan genoeg ruimte om meedere testen uit te voeren. De microcontroller board Nucleo-F446RE kan daarbij ook nog veel helpen.

Op de foto zie je de resultaten van een 3V zenerdiode. Via de 12V voeding over een weerstand heb ik de spanning wat bijgeregeld tot de zener exact 3V aangeeft. Mijn voeding, de Korad KA3005PS, kan ik wel uitlezen met TestController ( Ik heb even de bestaande P versie moeten aanpassen naar de PS versie).

https://live.staticflickr.com/65535/54791759705_9d07d55d3e_c.jpgSiglent-20250916_142227 by Frans, on Flickr

Dat is een mooi breadboard. Veel plezier met de meter.

Gefeliciteerd met je nieuwe meter!

Als je straks met TestController aan de slag gaat zul je, na enige gewenning, merken dat je nog meer inzicht kan halen aan metingen over een langdurige tijd.

@flash2b and @ fred101

Bedank beiden!
De breadboard heb ik gemonteerd op een FT plaat. De bevestigingen zijn 3D prints. Ook voor de aansluitingen van de power 4mm connectors en een andere voor de aansluitingen van de multimeters. De achterkant is voorzien voor 3 coax aansluitingen , 2 voor de picoscope en een voor de AWG generator van de picoscope. Zo kan ik spanningen sturen om straks opamps te meten.

Maar ik heb nog problemen om testController de SDM3055 te vinden. Daar staat bij het Socket veld. De waarde van het addres weet ik niet. Ik heb daar geen verstand van. Ik heb via de USB wel kunnen aansluiten met de EasyDMM tool. Dat kan ik koppelen en de metingen op de PC weergeven. Ik gebruik hier windows11.

Maar met test TestController lukt het niet Socket of LXI voor beiden weet ik niet wat in het addres moet staan. Ik heb ook de netwerk kabel verbonden met mijn modem.

Zie: https://lygte-info.dk/project/TestControllerInstalling%20UK.html#Addin…

Als je de SDM3055 via een ethernet kabel aan je netwerk aansluit, zal de meter via DHCP een ip adress krijgen. Dit ip adress moet je bij Address (veld 5 in de plaatjes) invullen. Dan zou je moeten kunnen connecten.

Op de SDM3055 is de waarde van dit veld te vinden:

After entering into the function menu of Utility, press ;I/O Config; . Select; On;LAN Settings;

Oef
After entering into the function menu of Utility, press ;I/O Config; . Select; On;LAN Settings;
dat is mij niet duidelijk.

Ik heb wel op de SDM3055 via de menu de DHCP settings:
dit zijn
IP Address:
Subnet Mask:
Gateway

Daar staan waardes in maar wat ik moet invullen in TestController weet ik niet. Ik heb wel al van die getallen ingegeven maar de reconnect werkt niet voor de SDM3055.

Ik had dit uit de handleiding gevist.

Het is IP Address: in je menu. Dat getal moet je invoeren in veld 5 op het voorbeeld van TC.

Maak anders eens een screen print van TC en eentje van dat menu op de SDM3055, dan kan ik je verder helpen

[Bericht gewijzigd door flash2b op (29%)]

Oef dan toch gelukt.
Was blijkbaar met meerdere instellingen. DHCP stond ook niet juist, nu moet daar gewoon geen addres instaan. Netwerk instellen is voor mij al altijd heel moeilijk geweest. Ik heb nu ook de menu's van de Siglent SDM3055 in TestController..
Ik ga nu eerst wat metingen uitvoeren. Van TestController moet ik ook nog veel leren. Als je eenmaal 82j bent gaat het niet zo vlug meer.
Alvast bedankt voor de hulp.