het enige wat verschilt is de letter A & B.

nu had ik al wel gevonden dat je bij de B uitvoering een aantal I/O met een andere spanning kan voeden dan de rest, maar het feit dat het eigenlijk 2 verschillende datasheets zijn, doet mij vermoeden dat er meer verschillen zijn. maar om nu de complete datasheets 1 op 1 te gaan vergelijken, is natuurlijk heel veel werk. ik hoopte ergens een lijstje te kunnen vinden waar de verschillen in zijn opgesomd. maar ik kan het niet vinden, ook de microchip site is er niet erg duidelijk in.
weet iemand of er zo'n lijst is, of weet zo wat de belangrijkste verschillen zijn ?
Tnx.

ChatGPT zei:

AVR128DB48 is een uitgebreidere versie van de DA48, en biedt meer mogelijkheden voor analoge signaalverwerking en communicatie.

Voor projecten met veel communicatieinterfaces, analoge verwerking (zoals sensoren, signaalversterking, filters) of complexere logica, is de DB48 de betere keuze.

De DA48 is prima voor algemene toepassingen met minder behoefte aan extra features.

Conclusie

Kies de AVR128DB48 als je:

Extra analoge functionaliteit nodig hebt (zoals OpAmps)

Meer communicatiekanalen (SPI, USART, I2C) wilt

Meer flexibiliteit in Event System of CCL wenst

Kies de AVR128DA48 als je:
Minder complexiteit nodig hebt of
Kosten wilt besparen (DA-serie is iets goedkoper)

ChatGPT kan fouten maken.

Zo op het eerste gezicht:
- DA heeft een peripheral touch controller. DB heeft die niet.
- DB heeft dan weer wel 2 opamps aan boord. Dat heeft de DA dan weer niet..

ik had ook ChatGPT geraadpleegd, maar ik kreeg niet zoveel info als DK.
mischien op een andere (verkeerde) manier gevraagd.

Af en toe speel ik ook wat met zo'n AI ding.
https://duckduckgo.com/?q=DuckDuckGo+AI+Chat&ia=chat&duckai=1

Als je 'm vraagt om de verschillen in en tabel vorm te gieten, doet ie dat ook. Met knippen daar en plakken hier gaat helaas wel de opmaak naar de filistijnen. Maar je kunt de vraag hier natuurlijk weer terug in dat AI ding plakken.

Table with differences between AVR128DA48 and AVR128DB48
Search

Here’s a detailed comparison of the AVR128DA48 and AVR128DB48 microcontrollers, highlighting their key differences:
Feature AVR128DA48 AVR128DB48
Core Architecture 8-bit AVR 8-bit AVR
Flash Memory 128 KB 128 KB
SRAM 16 KB 16 KB
EEPROM 4 KB 4 KB
Operating Voltage 1.8V to 5.5V 1.8V to 5.5V
I/O Pins 48 pins 48 pins
Multi-Voltage I/O (MVIO) No Yes
Analog Features Basic ADC Advanced: Includes OPAMP peripherals
Communication Interfaces USART, SPI, I2C USART, SPI, I2C
Peripheral Features Standard peripherals Enhanced peripherals including OPAMPs
Power Management Basic power management Advanced power management features
Debugging Support Basic debugging Enhanced debugging capabilities
Key Differences Explained
Multi-Voltage I/O (MVIO)

The AVR128DB48 features Multi-Voltage I/O, allowing it to operate at different voltage levels for its I/O pins, which is beneficial for interfacing with various components that may require different operating voltages. The AVR128DA48 does not support this feature.
Analog Features

The AVR128DB48 includes advanced analog features such as an operational amplifier (OPAMP) peripheral, which can be configured for various applications like amplifiers and instrumentation. In contrast, the AVR128DA48 has basic analog capabilities without these advanced features.
Peripheral Features

The AVR128DB48 offers enhanced peripheral features, making it more suitable for applications requiring complex signal processing or interfacing with multiple sensors. The AVR128DA48 is more limited in this regard.

These differences make the AVR128DB48 more versatile for applications that require advanced analog processing and multi-voltage interfacing, while the AVR128DA48 may be sufficient for simpler applications.