De vergrendeling voor het installeren van onbekende apps staat default aan.
Die is dan toch zelf uitgezet geweest?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Apps die in de playstore staan.
Die worden gescand en daarna pas vrijgegeven.
En ook nog eens in een "veilige map" geïnstalleerd zodat ze elkaar niet zomaar kunnen "beïnvloeden" om het netjes te zeggen.
100% zekerheid heb je nooit natuurlijk.
Ik heb, ga met @OXO mee , het idee dat TS de beveiliging uit gezet heeft omdat de QR code de app niet kon installeren.
Misschien kan TS iets meer info geven hoe eea is gegaan, daar kunnen anderen mogelijk iets aan hebben.
Het merk en type smartfone is ook wel handig om te vermelden.
Alleen maar roepen over fraude en phishing is niet zinvol zonder de rest van de informatie.
Op vrijdag 22 augustus 2025 20:51:53 schreef Arco:
(ik heb mijn telefoon in de oplader staan in een andere kamer, ik moet nu steeds het ding gaan halen, code intoetsen en weer terugbrengen...)
.
Dat stoorde mij ook en nu komen de sms'en op mijn laptop en pc's terecht. Maakt niet uit waar de telefoon ligt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 22 augustus 2025 23:05:12 schreef OXO:
De vergrendeling voor het installeren van onbekende apps staat default aan.
Die is dan toch zelf uitgezet geweest?
Als er in de handleiding staat: "Ga naar settings, zet: 'onbekende apps installeren' aan en download dan https://phishing.com/theapp.apk en installeer die. ", dan zullen de meeste mensen dat gewoon doen, toch?
Over controle... Dat is lastig in stand te houden. Je kan relatief makkelijk roepen: "We hebben een sudoku app gemaakt, hij is gratis en we noemen hem BANKIEREN: Het finse woord voor sudoku. We hebben een oranje logo met een leeuw". Als je daarmee dan door de controle komt, dan kan je zomaar de inhoud veranderen bij een "update" en vanalles anders in die app zoeken. Bijvoorbeeld: Lijkt verdacht veel op de app van een bekende nederlandse bank. (die waarschijnlijk om deze reden recent de naam van hun app heeft gewijzigd).
Het probleem is ook dat deze bekende nederlandse bank in hun handleiding zegt: Zoek naar bankieren in de app shop. Dat kunnen ze bij het schrijven van de handleiding een keer proberen en zien dat er precies 1 app naar boven komt. Maar dat hoeft twee maanden later niet meer zo te zijn. En dan willen ze dus dat je een app van een random softwarehuis gaat installeren. Dat moet je maar goedvinden.
Kortom, mensen zijn geconditioneerd dat bepaalde dingen niet kloppen: Bij de bank app, heeft de app niet de naam van de bank, komt van een random softwarehuis en niet van een organisatie "de bank". En dat moet je maar accepteren en je bankgegevens op invoeren.
Vervolgens zijn mensen dus ook bereid om "iets meer dan alleen" zoek in de appstore en click install te doen om een app te installeren. En dat kan zomaar een niet-appstore ding zijn. Of wel een appstore ding waar "rare software" bij een update naar binnen gerold is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 22 augustus 2025 22:48:09 schreef Arco:
Ik heb het internet al eens vergeleken met een fiets...
Als je die fiets onafgesloten ergens in de openbare ruimte zet zou die daar moeten blijven staan. (terwijl ieder weldenkend mens weet dat die kans klein is...)
Tja, de mijne staat al 3 jaar onafgesloten dag en nacht in een openbare ruimte (de steiger), ook bij de supermarkt staat hij niet op slot. Die van een vriend staat, niet op slot, al jaren gewoon op de kade. Als kinderen in de haven zwemmen liggen/staan er meestal een stuk of 10 tot 20 fietsen en er staat er niet een op slot. Dus het kan nog wel, maar alleen op plaatsen ver genoeg weg van het grote kwaad (ofwel een grote stad) waar nog goede "sociale controle" is omdat het halve dorp elkaar kent.
nonius
set SCE to AUX.
Tja, de mijne staat al 3 jaar onafgesloten dag en nacht in een openbare ruimte (de steiger),
Je vergeet er alleen wel bij te zeggen dat je alleen de steigers op kunt komen na door een traliepoort-met-slot te zijn gegaan 
Maar inderdaad, bij het vroegere sluisje waar de lokale dorpsjeugd altijd vanaf de kade in het water duikt ligt er dan altijd een berg fietsen, onbeheerd.
Het internet kent helaas geen rustige Zeeuwse dorpjes waar je je voordeur gewoon open kunt laten staan....
)