Ik denk dat het idd beter is om de rand te ondersteunen.
Maar dan moet je wel weten wanneer het apparaat aan de bovenste ring gaat beginnen, op pauze drukken werkt niet onmiddellijk.
Verder moet het materiaal er niet definitief aan vast plakken, en bedverwarming doet niets op grote hoogte.
Dan vermoed ik dat de nu gebruikte methode ook niet verkeerd is.
De hoed/trechter/koker is overigens bedoeld voor de achterwand van een oude tv, die zoals gebruikelijk ontbreekt.
Het is voor mij ook maar de eerste keer dat ik met zo'n apparaat werk, en misschien staan er wel oplossingen in de handleiding van het programma of de printer.
De printer Anet A6 zou het een en ander op een micro sd kaartje moeten staan, maar of ik dat nog bezit danwel waar het is???
Het programma'tje simplify3d zou ik eens moeten nazoeken, als daar tenminste wat uitleg aanwezig is.
Voorlopig weet ik genoeg, en er staat zo geen ander project op stapel.

Overweeg om de bodem van de bloempot niet vlak te maken maar bol- of koepelvormig, en dan ondersteboven printen.

@rew weet wel hoe dat gaat, althans in kicad.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (18%)]

Met ondersteunen bedoelen we iets anders. De printer (eigen de slicer die de stl omzet naar gcode) gaat dan ondersteuning printen in de vorm van steunpilaartjes of dunne randjes (afhankelijk van wat je instelt)

Je kunt ook de tekening aanpassen en binnen in bolvormig maken. Maar dat vereist wat teken vaardigheden. De rand laat je dan naar onder en binnen in maak je een bol. Dan zou het zonder supports (gemaakt door slicer) kunnen.

Hoe ben je aan deze tekening gekomen? Zelf gemaakt? Kun je afmetingen delen dan kunnen we makkelijker meedenken en de openscad code die hierboven staat nog finetunen

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (16%)]

Op zondag 31 augustus 2025 19:13:19 schreef DoktorDirk:
Ik denk dat het idd beter is om de rand te ondersteunen.

Ondersteuning maakt de slicer indien gewenst automatisch aan: stoppen met printen hoeft niet.

Kun je nagaan hoeveel ik er vanaf weet!
Het model is geexporteerd vanuit Autocad als je tenminste alles boven de nullijn in alle richtingen hebt staan!
Voor dat je dat door hebt waarom er niets wordt opgeslagen ben je weer een hele tijd verder.
Heb wel een boek (ongeveer een bijbel) van Autocad, maar daar staat zoiets niet in waar je op moet letten.
Maar al doende leert men.
Heb met een oude versie eens geprobeerd een houten vijzel in 3d te tekenen, lukte niet.
Ook iemand er bij gehad die er alle dagen mee tekende, maar ook die kreeg het niet voor elkaar.
Wel een veel nieuwere versie gekregen dan ik toen mee werkte.
Later wel voor elkaar gekregen met een op internet gevonden app waarmee het wel mogelijk was.
Maar wat de 3d print betreft ga ik eerst kijken of wat ik nu heb aan een nieuw te maken achterwand gaat passen, en of er niets klem loopt in het toestel.
Zo niet dan wordt het studeren wat er bij het eerste ontwerp moet veranderen, of dat voor het gemak de bevestigingsrand want dat is het, weer apart gemaakt wordt en later verlijmd.

Ik kon niet laten om even in openscad te duiken en iets te tekenen dat in een enkele keer kan geprint worden. Gemakshalve heb ik de "koepel" als een halve bol gemaakt, dat kan kleiner maar dan wordt het ofwel een pak trigoniometrie of anders een pak empirisch uitproberen - voor geen van beide had ik zin.

Topicstarter, laat gerust de afmetingen weten, dan stuur ik u een stl, en/of de openscad code.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (31%)]

;-) mooi gemaakt Paulinha_B

Op zondag 31 augustus 2025 22:32:07 schreef rudig76:
;-) mooi gemaakt Paulinha_B

kersenrodeblooskaakjes ;) Dankjewel!

Heb nu een vrij duidelijke afbeelding gevonden van wat het zou moeten zijn.

Als ik zo de schaal bekijk is m'n eerste ontwerp wat klein uitgevallen.
De grootste maat is nu 13cm, op de foto zou dit 18cm zijn.
de rand ca 17mm, en de hoogte (gegokt) 8cm, evenals de kleinste (boven) doorsnede.
De wanddikte had ik 1.5 mm.
Ik wil eerst eens gaan experimenteren of je een kleine bolling kan printen zonder dat de boel inzakt.
Misschien wil ik wel het onmogelijke. maar dat merk ik dan wel.
Weet niet of het softwarematig met andere programma's ook zo is, maar ik zie dat er eerst een paar maal de buitenomtrek geprint wordt.
Daarna wordt de rest opgevuld, en zo iedere keer hetzelfde proces een paar tiende mm hoger.
Met een bolling verwacht ik dat er alleen cirkels gemaakt worden tot het hoogste punt is bereikt.
Tot zo ver de theorie, de praktijk zal wel iets anders zijn vermoed ik.

als je geen massa productie moet maken, is printen in 2delen en dan verlijmen toch ook niet zo een probleem

ik zie dat er eerst een paar maal de buitenomtrek geprint wordt.
Daarna wordt de rest opgevuld, en zo iedere keer hetzelfde proces een paar tiende mm hoger.
Met een bolling verwacht ik dat er alleen cirkels gemaakt worden tot het hoogste punt is bereikt.

Dat alles wordt door de slicer bepaald. Het is wel de algemeen gebruikelijke werkwijze. Heel veel dingen zijn in de slicer te parameteren, bv. hoeveel maal de buitenomtrek gedaan wordt, dikte van de eerste laag, dikte van de volgende lagen, temperaturen van bed en extruder, enzovoort enzoverder.

Wat betreft de klus: als het er moet uitzien zoals het origineel op de foto, dan vrees ik dat er zelfs drie stukken moeten worden geprint en samengelijmd.

Het is wat off-topic want geen 3D-printen. Ik heb (nog) geen 3D-printer, maar wanneer ik dergelijke dingen nodig heb (blijkbaar een afdekkap voor de achterkant van een beeldbuis van een oude TV) neem ik gewoonlijk mijn toevlucht tot PVC buis (of plaat).

Door de buis te verhitten met een hetelucht-pistool wordt het zeer goed vervormbaar. Met een klein beetje handigheid en een mal (bijv. een conisch drinkglas of een fles met de juiste vormen) komt er dan een net resultaat uit. Het dichtmaken van de achterkant zou met een PVC-dop gedaan kunnen worden.

Denk dat ik in een uurtje wel zoiets als wat OP wenst uit PVC gemaakt krijg, incl. gelijmde einddop en bevestigingsflens.

Weet niet of deze buiskap in werkelijkheid grijs of bruin is (ik vermoed bruin), maar er bestaat ook bruine PVC-buis.

Enfin, het is maar om aan te geven dat er meer methodes zijn om zoiets te maken :)

Zo een "hoedje" is volgens mij geen probleem om in een keer te printen.
Tenminste met mijn Creality K1C en Creality Print programma.
Importeer het "hoedje" in Creality print, kies support en enable support.
Daarna bij Type kies Tree(auto) en bij Style Organinic.
Druk Slice plate en er zal een mooie ondersteuning gemaakt worden voor de bovenkant.
Dat zou zelfs kunnen op 2 niveau's zoals de "vrij duidelijke afbeelding" laat zien.

Ik heb een testje gemaakt hoe dat er dan uit ziet

Als je de exacte maten geeft (binnen en buitendoorsnede brede deel, afstand van de 4 gaten, doorsnede smalle deel en hoogte van de 'hoed'),
dan wil ik het ook wel eens proberen (leuke oefening... ;) )...

Leuk om te maken (pensionado = veel tijd)
Maar Arco was eerst

[Bericht gewijzigd door Kapee op (20%)]

Als je zonder support wil printen dan kun je de rand ipv plat 40 graden vanaf horizontaal omhoog laten lopen, zo los ik dit meestal op. Of zoals Paulinha doet de 'hoed' bolvormig laten lopen.

Nonius, dat was ook het eerste wat er bij me op kwam.
Heb wel meer dingetjes zo gemaakt, en als het goed gaat waarschijnlijk stukken sneller als met zo'n printer!
Maar ik bedacht me dat ik al weer wat jaar geleden eens zo'n apparaat in elkaar had gezet, en er vervolgens niets mee gedaan. (aanbieding van Elektuur)
Dus vandaar dit eerste probeersel.
Het apparaat staat nu al weer enkele uren te printen, en het duurt nog wel even.
De buitenrand wordt weer apart gemaakt en later verlijmd, geen vreemde uitsteeksels die later moeten worden weggehaald.
Heb voor proef eens een bolle bodem (5mm hoog) gemaakt, maar vond de binnenkant er niet uitzien.
Misschien wel met een duur professioneel apparaat met dito programma, maar dat weet ik niet, geen ervaring mee.
Nu nog even een algemene vraag
Waarom wordt het bed verwarmd ook als je de hoogte in gaat?
Is dat om het object beter te laten hechten?

Als je het bed laat afkoelen krimpt het 'printsel' en komt los van het bed.
Je kunt makkelijkst als 2 delen printen (rand en hoed) en die in elkaar laten klikken.

[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]

Nu nog even een algemene vraag
Waarom wordt het bed verwarmd ook als je de hoogte in gaat?
Is dat om het object beter te laten hechten?

Twee redenen:
Ten eerste laat (zeker bij een PEI plaat) de print los als het bed weer afkoelt.
Ten tweede is het tegen het kromtrekken van de print tijdens het afkoelen. Vooral als je abs, asa, nylon etc print. Als de print te snel afkoelt dan krimpt het niet gelijkmatig en trekt het krom. Door de print te verwarmen heeft hij meer tijd om rustig af te koelen en zal minder snel kromtrekken.

Kan ook zonder lijm :) (voorbeeld op kleine schaal):

Misschien een kleine zijsprong / tip. Ik gebruik zelf DCM om PLA en PETG te lijmen. Dit lost het plastic een beetje op en versmelt het met elkaar. Deze verbindingen worden echt heel sterk. Bij grotere oppervlaktes duurt het wel even voordat het goed droog is!

Het middel zelf is heel dun, dat kan handig zijn want het loopt overal tussen de kieren. Maar als dat niet handig is, los er wat plastic in op. Dan kan je het zo dik maken als handig is.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (27%)]

Op woensdag 3 september 2025 09:43:33 schreef hardbass:
Misschien een kleine zijsprong / tip. Ik gebruik zelf DCM om PLA en PETG te lijmen.

ABS juice/glue werkt ook prima...

Files voor het 'hoedje'... (je moet alleen de afmetingen aanpassen aan de situatie)