Beste leden,
Ik heb een tweedehands Compressor kunnen kopen. Het nadeel is wel dat ik niet zelf de elektriciteit heb afgekoppeld.
Nu probeer ik de ster-driehoekschakeling terug op te starten. Het basis gedeelte van de ster-driehoekschakeling tussen de contractors is reeds aangesloten ( niet op de foto ) . maar de aansturing van de ster-driehoekschakeling lukt me niet.
Ik heb een 3x400v+N aansluiting.
De componenten die er bij zijn zijn een schakelaar die alle fasen onderbreekt , timer , een extra relais , en een drukschakelaar op de compressor. Een thermische beveiliging zie ik niet direct. Behalve als die in de schakelaar zou zitten. Ook geen start en stop knop.
Wie-oh-wie kan mij helpen om dit te doen werken ?
Alvast bedankt.
Die Telemecanique GV2 is (onder andere) een thermische beveiliging. Voor deze motor is ie echter onbruikbaar: Inom is rond de 8,5A voor 4kW op 400V.
In de industrie werd er voor een 4kW motor meestal nog gekozen voor DOL. Dan moet er wel een C20A automaat voor.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (20%)]
Dat tijdrelais in de kast staat nu op 2 uur ingesteld...
Dat moet ergens tussen de 5 en 10 seconden seconden zijn.
Hoort dat spul wel bij elkaar?
Naast de motor en de pressostaat zit er meestal ook nog een ontlastklep op die open gaat als de spanning er af is.
Die gaat vaak pas dicht ( spanning er op) zodra de motor in driehoek gaat.
Kijk eens in dit topic, daar staat het bedienkastje ook bij met het schema.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/128667
[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik vermoed...
Dat je stuurstroom gemaakt is voor 230V.
Kontroleer de spoelspanning van de magneetschakelaars.
Onbelaste aanloop ventiel is vaak NO, Open zonder spanning.
Gaat dicht (krijgt spanning) als het driehoek relais in komt.
Die zou dan ook 230VAC moeten zijn.
Zoek op schakelschemaboekje. Daar staan schema's in voor je stuurstroom.
Belangrijk: Wat is de stuurstroomspanning!
Bedankt voor jullie reactie.
Ja alles hoorde samen en heeft zo gewerkt. In de kast werd er wel nog afgetakt naar een licht buiten had ik gezien. Een ontlastklep zie ik niet onmiddellijk. Tenzij dit ook in de drukschakelaar zou zitten ?
Op maandag 1 september 2025 20:12:07 schreef vetris:
Bedankt voor jullie reactie.Ja alles hoorde samen en heeft zo gewerkt. In de kast werd er wel nog afgetakt naar een licht buiten had ik gezien. Een ontlastklep zie ik niet onmiddellijk. Tenzij dit ook in de drukschakelaar zou zitten ?
Dat zou inderdaad een combi kunnen zijn.
Jacques1956
Jacques van Montfort
De ontlastklep zit in de prestostaat (drukschakelaar). Dat 6mm leidinkje gaat naar een eenrichtingsventiel op je drukvat.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De leiding die naar de verlichting gaat stuurt het extra relais om de compressor uit te schakelen als de verlichtig in de werkplaats uit word gezet .
Dus als ik het goed heb is de relais in de doos overbodig ?
Iemand een idee hoe ik de timer en de drukschakelaar moet aansluiten ?
De "relais (GV2-M20) in de doos" is niet overbodig ... hij hoort aanwezig te zijn maar dan wel eentje met instelbereik 6 tot 10A.
En vergeet daarbij niet dat die 3F is en de N dus niet onderbroken wordt.
Hunebedbouwer
De installatie is niet vakkundig gedemonteerd. maar met de botte bijl gesloopt!
Ik krijg het gevoel dat de origenele kast is geruild met iets wat nog aanwezig was.
Ondertussen start de compressor.
De oude timer schakelde heel kort de ster en driehoek tegelijk in. Die is nu vervangen door een Schneider RE22R1QMU.
Nu start de compressor goed, en schakelt over naar driehoek. Maar na een 5 tal seconden in driehoek ( onbelast ) te draaien, vliegt de hoofdzekering uit.
Heeft iemand een idee hoe dit komt ? De omschakeling gaat vlot zonder problemen. Timer staat ingesteld op 5 seconden met een vertraging va 20ms.
De zekering va de compressor is een C25. En de hoofdzekering een F25. Die uiteraard eerst uit gaat.
De oude magneetschakelaars s die ster en driehoek gelijk in hebben geschakeld, dat is een volle sluiting.
Zijn alle contacten nog heel van die magneetschakelaars?
Komen er echt 3 fasen uit in driehoek? Of is er een contact ter ziele.
Teken het schema, of maak een foto van de ster-diehoekschakeling die je hebt gebruikt.
En een 25A achter een 25A heeft weinig zin natuurlijk.
Die motor moet toch makkelijk op een C16 kunnen draaien?
Een Nederlandse compressor met een Belgisch sticker erop? Natuurlijk gaat dat niet goed.. 
Haal de motordraden los en ga dan de sterdriehoek starten. Na omschakeling even meten op de relais NET en DRIEHOEK. Op beide relais moet je 3 maal 400 volt meten.
Hunebedbouwer
Bedoel je dat er Flink 25Amp snelle hoofdzekeringen in de meterkast zitten in plaats van trage, en een Cautomaat voor de krachtgroep?
Test eens met de timer een paar seconden langer, en de pressosstaat zo laag mogelijk.
Mogelijk zijn er 2 draden van de 7 aders van de motorkabel verwisseld.
Op zaterdag 13 december 2025 15:17:08 schreef vetris:
Nu start de compressor goed, en schakelt over naar driehoek. Maar na een 5 tal seconden in driehoek ( onbelast ) te draaien, vliegt de hoofdzekering uit.
Onbelast?
Dan heb je wellicht een fase verwisseld ergens in het driehoek relais, of in de aansluitkabel naar je motor.
benleentje
Golden Member
Op zondag 14 december 2025 15:12:47 schreef benleentje:
Een relais die niet goed schakelt zou ook nog kunnen dan loopt het op 2 fasen.
Ja, dat bedoelde ik ook , end an trekt ie wel flink stroom.
Meten is weten in dit geval.
Het is nu aan TS om met een update te komen.
Alvast bedankt voor jullie tips.
Ik probeer vandaag nog eens alles te meten.
Hier alvast hoe alles is aangesloten.
Ziet iemand hier een fout ?
L2 loopt naar de L1 op de main en
L1 naar L2 va de main ivm de draairichting van de motor.
Volgens mij heb je V2 en W2 gewisseld, dat gaat fout...
Kijk hier maar even: https://www.circuitsonline.net/forum/view/164830
Er ontbreekt een stuk van het schema, je verbind A1 van de ene contactor met de A2 van het driehoek relais zonder verdere aansluiting.
[Bericht gewijzigd door revado op (35%)]
Dag Revado.
Heel goed gezien. Bedankt.
Net nagekeken. Maar jammer genoeg is die juist aangesloten maar een fout in de tekening.
Mijn excuses.
Als de relais in driehoek staan, meet je welke aansluitingen op dezelfde fasen zitten. Dit meet je omdat je dan daartussen geen spanningsverschil hebt.Deze aansluiten op het motoraansluitblok tegenover elkaar. Doe dit ook zo voor de andere aansluitingen.
Meet het volgende:
Draden los van de motor, even markeren en goed isoleren.
Meet dan eerst de wikkelingen van de motor en meet ze naar aarde, liefst met een megger.
Dan inschakelen met de motor nog los.
Meet vervolgens de spanning op de magneetschakelaars aan de uitgaande zijde.
Meet je overal 400 volt tussen de uitgaande contacten, dus tussen 1-2, 2-3 , 1-3?
Dat op beide magneetschakelaars meten.
Ik houd zelf altijd aan, fase 1 op contact 1, fase 2 op contact 2 en fase 3 op contact 3.
Dan is het makkelijk te meten of de uitgaande 1 op beide hetzelfde is, idem met 2 en 3.
De draairichting pas je dan aan door in de aanvoerkabel of steker 2 fases te wisselen.
Nu is je schema erg onduidelijk,