IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik heb van een mede-COer voor een klein bedrag een defekte Philips PM2436/01 microvoltmeter overgenomen. De (er loopt een item over) photochopper is defect. Het is een James Electronics 0-4007 120V 0-2000 cps photochopper. Dit is een metalen buismodel met 7 polige buisvoet en dubbele topaansluiting. Omdat ik verwacht dat mogelijk niemand me hieraan kan helpen, is deze na te bouwen met LDR´s en LED´s?
Dit instrument komt bij mij vandaan, leuk dat u er mee aan de slag gaat 
Ik herinner mij dat iemand (op eeVblog?) een alternatieve chopper gemaakt had voor een Fluke 845 nuldetector. De modernere versies daarvan bevatten geen LDR's maar FET-optocouplers. Allicht even goed zoeken in die hoek. Eventueel heb ik AQV414E's hier voor u liggen, dan moeten we nog eens afspreken.
Ik verwacht dat de eigenschappen van de chopper niet kritisch zijn door de terugkoppeling, mits hij maar chopt.
Vactrols zijn in een eerste orde (de helft van-) hetzelfde onderdeel, maar ik ben bang dat veel "gewone" LDR's erg traag zijn. Hier maakte ik ooit een 3D printbare versie van, die staat op Thingiverse.
Die Fluke heb ik overigens, ik schreef er een artikel over op mijn blog.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Dank voor het meedenken, ik heb dan 2 vactrols nodig. Ik las ook dat met 2 standaard LDR´s dat het te traag is. @flash2b, ik neem aan dat je er maar een gevonden hebt. 2 zou een wonder zijn.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (26%)]
Ik heb wel wat vactec VTL2C2's voor je als je nog behoefte hebt om te experimenteren. De turn-off van dit type is echter aan de lange kant (500msec).
Kan je niet de oude photochopper openmaken en de neons vervangen door LED's ?
IJzerhersteller
Een van de LDR`s is onderbroken. Hij pulst op een trafowikkeling dus 50 Hz, van uit naar aan is een kwart sinus, even uit het hoofd 1/50:4= 0,005 s.
Leuke info over Vactec en de werking: https://www.radiomuseum.org/forum/the_vactec_inc_and_their_vactrols.ht…
Kan je de LDR niet vervangen? Keuze genoeg: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-LDR.html
IJzerhersteller
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb in de Tregellas sinusgenerator de NSL-32SR3 gebruikt.
TR Rise Time 5 msec Time to 63% of final conductance @ IF = 5mA
TF Decay Time 10 msec Time to 100KΩ after removal of IF = 5mA