Ik heb een elektrische fiets zonder verlichting althans op batterijen. Nu heb ik een hele goede koplamp van 6 volt 1 A en een achterlicht op 2 penlights. Bij ali heb ik een dc-de convertor besteld van 36v naar 6 volt. Hoe kan ik het beste, leest veiligste manier de dc-dc convertor aansluiten op de accu ? is een zekering voldoende en moet ik doe dan met dik of juist dun draad aansluiten ? Bij kortsluiting brand de draad door maar dat is misschien wel wenselijk ipv van een accu die in de brand vliegt.

Het is de bedoeling dat de zekering de 'weak link' is in de keten. Dus voldoende dikke draad gebruiken en de juiste waarde zekering (1.25A traag, of 1.5A traag, gok ik zo, geplaatst in de 6V-uitgang in de draad naar de LED-lamp)

En ook een zekering in de 36V-ingangslijn lijkt me verstandig. In dat geval ca. 0.250A of 0.315A traag, verwacht ik.

Bij kortsluiting brand de draad door maar dat is misschien wel wenselijk [...]

Het is niet wenselijk dat de draad te warm wordt en/of doorbrandt. De zekering hoort de zwakste schakel van de keten te zijn. Zekeringen zijn er speciaal voor gemaakt om op een veilige manier te falen.

Overigens, als het achterlicht op twee penlite-batterijen werkt (3V totaal dus), dan zal dat achterlicht waarschijnlijk *niet* gevoed kunnen worden uit deze DC-converter. Of er zal wat extra electronica (spanningsregelaar) in het achterlicht gebouwd moeten worden, om de 6V uit de converter te reduceren naar 3V.

Op vrijdag 12 september 2025 22:14:32 schreef m a r c o:
Nu heb ik een hele goede koplamp van 6 volt 1 A...

Goede koplamp voor jou misschien, niet voor je medefietsers/voetgangers. :S

Stel de koplamp goed af, hij hoort op de weg te schijnen 3 a 4 meter voor het voorwiel.
Anders is het een verblinder!

Er rijden tegenwoordig zoveel fietsen, vooral fatbikes, rond die recht vooruit of zelfs licht omhoog schijnen dat is verboden en vreselijk verblindend voor andere weggebruikers!!!

het is niet omdat er geen "36V" verlichting opzit dat het ook niet aanwezig kan zijn.
ik heb al tal van fietsen gezien (oa de mijne ook) waar batterijverlichting op zat, maar ook een licht uitgang voorzien was op de motorcontroller.

was dan gewoon een kwestie van 2draden te trekken van controller naar een nieuwe 6V koplamp en 3sec te drukken op '+' voor de verlichting aan te zetten.
als 2de punt zou ik wel aanraden om verlichting TOE te voegen op je 36V accu maar de oude batterij verlichting ook te behouden.
ik heb al 1x gehad dat mijn 36V accu leeg was (lader kapot en had het niet door), halverwege de rit viel ineens die fiets uit (bms grijpte in bij lege accu), natuurlijk op een winter ochtend in het pikke donker en dan valt je verlichting ook uit dan.
zeker als je zelf iets gaan in elkaar steken en aliexpress spullen gaat gebruiken, zou ik toch voor zekerheid kiezen en iets van accuverlichting in backup houden.
een kleine kortsluiting in een kabeltje dat je zekering laat springen en je hebt al geen verlichting meer

dus kijk eerst even of je controller niks van bekabeling extra heeft voor verlichting. meestal connector met 2 draden waar dan ineens 6-36V op kan kopen als je langduring op een knopje blijft drukken.
je moet toch alles open maken om die DC converter in te bouwen.

deze kom ik vaak tegen, phylion batterijen. elke batterij heeft contacten achteraan zitten voor de lamp. bij de ene zit er effectief een lamp op, bij de andere gewoon een zwart deksel. deksel eraf klikken (zit niet eens geschroeft), lamp inklikken en klaar. moet natuurlijk de controller zijn lichtkabels ook zijn verbonden op de middelste accu pennen

https://fietsaccuservice.nl/wp-content/uploads/2018/08/Achterlicht-Vog…

Op vrijdag 12 september 2025 23:31:25 schreef Hensz:
[...]
Goede koplamp voor jou misschien, niet voor je medefietsers/voetgangers. :S

Dat kan prima. Kijk maar naar auto's en motoren die flink veel vermogen in hun verlichting kunnen hebben.

Maar zoals vergeten al zegt, het uitstralingspatroon is HEEL belangrijk met felle lampen. In Duitsland zijn typegoedgekeurde lampen op de fiets verplicht en dat zou hier ook zo moeten zijn, want inderdaad - veel fietslampen schijnen tegenwoordig recht vooruit wat dus betekent dat je als tegenligger verblindt wordt.

Komt je koplamp van Aliexpress o.i.d. dan MOET je voor een muurtje gaan staan in het donker, en zorgen dat de bovenkant van je lichtpatroon niet hoger dan heuphoogte op het muurtje komt. Anders ga je mensen verblinden. Afhankelijk van of de refractor een goed of een slecht patroon heeft (of dat het gewoon een kegelstraler is) kan het zijn dat de lamp horizontaal moet staan (bij een goede lamp), of dat ie sterk naar beneden moet neigen (bij een slechte lamp).

Als je de verkeersborden op ziet lichten als je langsrijdt, dan schijnt je licht omhoog en ben je potentieel mensen aan het verblinden. Geldt overigens ook voor auto's die met dimlicht rijden.

Ik sta echt op het punt om een extra grootlicht op m'n fiets te monteren puur om in te schakelen/te seinen als iemand anders mij verblindt.
Met de oude 3w gloeipitjes was dat allemaal niet zo'n probleem omdat die toch al niet zoveel licht gaven, maar nu iedereen een dikke 1w LED op z'n fiets heeft is het heel hinderlijk aan het worden.

Ik sta echt op het punt om een extra grootlicht op m'n fiets te monteren puur om in te schakelen/te seinen als iemand anders mij verblindt.

Da's precies de reden dat ik een tijdlang op m'n stadsfiets een paar flinke 12V-halogeenlampen had. Eentje van 10W, naar beneden gericht, voor verlichting van het fietspad vóór me, en eentje van 50W, horizontaal gericht, om lichtsignalen te kunnen geven. Beide accu-gevoed. En had twee waterdichte tuimelschakelaartjes op het stuur gemonteerd.

In die periode (ca. 25 jaar geleden) fietste ik dagelijks door een donkere bos-omgeving zonder lantaarnpalen. Auto's dimden daar te vaak niet hun groot licht voor tegemoetkomende fietsers. Eén keertje raakte ik hierdoor volledig verblind en had totaal geen idee van waar ik me bevond op het fietspad. Tot je plots voelt dat je in de berm rijdt, en een fractie van een seconde later dat je gewichtloos bent omdat je de (droge) sloot inrijdt.

Daarna dus een paar flinke vijverlampen gemonteerd. Een kleine voor mezelf om het fietspad te verlichten (afgebroken takken e.d.) en eentje om 'vergeetachtige' automobilisten te attenderen op hun groot licht. En als ze desondanks niet dimden dan liet ik mijn 50W-lampje (eerder 70W, schat ik, want ik liet de lampen op overspanning werken, ca. 14.5V) wat langer branden, totdat ze uiteindelijk beseften dat ik kon terug-verblinden....

Niet legaal, wel effectief.

Allemaal goede tips , dat verblinden houd ik natuurlijk rekening mee want ik keek even in de lamp komt van een oude sloopfiets af en daarna zag ik alleen nog rode vlekken, maar je kunt hem goed afstellen en goed vastzetten. Maar ik zit even met het stukje draad van de zekering naar de accu, want als dat sluiting maakt en het kan dertig amp verstouwen dan vliegt de accu eruit alhoewel die ook gezekerd is. Dus ik dacht daar een draad voor te gebruiken die zeg 5 amp aankan met een glasvezel kousje erom om dat safe te doen. Als dat stukjedraad per ongeluk sluiting maakt. Voor de rest is het zaak om de boel goed te zekeren.

Gelukkig fiets ik.niet veel in het donker want de lamp die op fiets zit kan je niet goed uitrichten. Als hem zo uitrichten dat ik niemand verblind dan zit al het licht bijna direct naar beneden gericht en heb dan zelf niets aan de lamp.

Auto verlichting hebben spiegels die al het licht goed bundelen tot een naar beneden gerichte bundel. En ook dat je et zelf nog wat aan hebt. Je moet de weg zien en niet de lucht.

Dus blijf je maar min of meer "verblindend" rondrijden. (wat gewoon egoistisch is)

Jammer, misschien kan je op de koplamp iets afplakken met plakband zodat de openingshoek verticaal op het hoogste punt minder/lager wordt.
Er hoort een lichtvlek op de grond te zien te zijn enkele meters (geen 10M ) voor je voorwiel.

Op zaterdag 13 september 2025 12:29:35 schreef m a r c o:
Dus ik dacht daar een draad voor te gebruiken die zeg 5 amp aankan met een glasvezel kousje erom om dat safe te doen. Als dat stukjedraad per ongeluk sluiting maakt. Voor de rest is het zaak om de boel goed te zekeren.

van de +accu een zekering en daar dan de kabel aan van de DC converter. komt er ergens sluiting, vliegt de zekering er direct door.
van de DC converter idem: de +pool direct op een zekering en daar de draad van de lamp aan.
Zet een schakelaar van +36V naar die DC converter ook dat die niet de accu leegtrekt terwijl je enkel de lamp afzet.

het kan ook zijn dat er ergens een 5V circuit voor je display/hall sensor aanwezig is. die zou je eventueel kunnen gebruiken om een fet te schakelen die de DC converter aan je accu koppelt.
zet je dan je fiets af, gaat de verlichting mee uit.
fiets aan en alle lampen branden. als je een beetje zuinige leds hebt, maakt het niet uit als die ook aan staan in de zomer

Op zaterdag 13 september 2025 13:37:50 schreef vergeten:
Dus blijf je maar min of meer "verblindend" rondrijden. (wat gewoon egoistisch is).

Je trekt wel heel makkelijk een compleet verkeerde conclusie.

Ik bedoel alleen te zeggen dat fietslampen veelal ondingen zijn die niet doen wat ze horen te doen.
Ik zet de lamp dan maar naar beneden en vermijd donkere stukken.

Dus ipv egoïstisch maak.ik het mezelf moeilijk, maar andere kunnen me wel zien, hoop je dan maar

[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]

ik heb ook een lamp die immens veel licht geeft, hoog op mijn fiets gemonteerd, naar beneden en naar rechts gericht. geeft ongeveer licht een 10meter voor mijn fiets en dat is het verste uiteinde van de vlek op de grond.

ik gebruik die om langs het water (niet verlicht) te rijden en dat ik vooral de graskant tussen fietspad en water goed duidelijk zie.

met mijn lichtfiets kom ik vaak speed pedelecs tegen met een groot verblindend licht. die hun lamp staat dan ook hoog op het stuur en schijnt recht voorruit.
ik zie dan de komende 5min gewoon niks meer op straat

Op een ligfiets heb je wel de ongeveer zo slechtst mogelijke uitgangspositie/zitpositie i.v.m. verblinding.
Heb je zelfs niet al last van goed afgesteld dimlicht van een auto?

Heb je zelfs niet al last van goed afgesteld dimlicht van een auto?

Heb ik nooit last van gehad met de ligfiets.

Op het moment dat je er *wel* last van hebt bevind je je al in de beam van de autoverlichting en dan is het nog hooguit een fractie van een seconde tot impact. Dus denk niet dat verblinding op dat moment je grootste zorg is.

Zonder gekheid: nee, een goed afgesteld dimlicht van tegemoetkomende auto's is geen enkel probleem, ook niet voor ligfietsers.

(nonius 'met een ligfiets kom je nooit ongelegen')

brommers en fietsen zijn de ergste.
het is soms lastig op een baan waar een 2richting fietspad links ligt. dan zit je eigenlijk in het bermlicht van tegemoetkomende autos. maar ook daar, het 'stoort' een beetje maar ben niet verblind.
een auto zijn lamp is afgesteld dat die heeel breed schijnt, en rechts ook een hoek naar boven. is een ferme spreiding van het licht behalve recht ervoor naar boven.
zelf al schijnt die lamp in je ogen, je krijg maar een fractie binnen van de hoeveelheid licht.
bij fietsen is dat anders. daar zitten meestal lampen met een lens, die 10meter ver een diameter maken van 1meter.
als jij dus in die 1meter vlek zit, krijg je quasi alle licht gefocused.

in mijn ligfiets zit ik op ongeveer 1meter hoog. de hoogte waar ook kinderen fietsen met hun hoofd.

fietsers en vooral die pipo's die alles volhangen met de krachtigste ledlampen van amazon en aliexpress. ik heb 1 krachtige berm koplamp (1W denk ik) op de fiets en al de rest zijn ledstrips in alle richtingen. zichtbaar voor andere maar zie er zelf amper wat mee. ook niet echt nodig in belgie met alle straatverlichting

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]

In Duitsland zijn er regels voor fietsverlichting (waar niet voor?) en moet die verlichting aan het StVZO keurmerk voldoen. Dit geeft verblindingsvrije verlichting op de fiets.
Ik vind dat we in NL dit ook moeten invoeren, naast verplichte keuring van fietsen die op de openbare weg gebruikt worden. Het is soms te gek voor woorden dat je bij voorbeeld kinderen zonder licht in het donker op de weg ziet rijden.

Op zaterdag 13 september 2025 12:39:12 schreef benleentje:
Gelukkig fiets ik.niet veel in het donker want de lamp die op fiets zit kan je niet goed uitrichten. Als hem zo uitrichten dat ik niemand verblind dan zit al het licht bijna direct naar beneden gericht en heb dan zelf niets aan de lamp.

Ik heb helaas dezelfde soort rotlamp op m'n fiets. Ironisch genoeg een duits merk fiets, maar er zit gewoon een kegelstraler op.
En ja, die moet naar beneden staan.

Hij zit gelukkig onder handbereik. Ik duw 'm naar beneden op plekken waar straatverlichting is (bijna overal) of tegenliggers zijn, zodat de lichtvlek ca. 10m voor me eindigt. Overigens is dat geen harde scheiding tussen wel en geen licht, maar enig licht naar voren is geen ramp zolang het beperkt blijft tot wat nodig is om je te kunnen zien.

Op de paar stukken waar het daadwerkelijk donker is (randstad he ;)) kan ik 'm recht vooruit zetten en zie ik een halve kilometer verderop de verkeersborden nog steeds opflikkeren.

Binnenkort ga ik weer voor zonsopkomst van huis, en kom ik rond zonsondergang weer thuis. Dus ik rijd in principe dagelijks met verlichting.

Brommers zijn 'hit or miss'. Ik heb het idee dat sommigen onbewust met grootlicht rondrijden. Een deel heeft een heel normaal richtpatroon, een ander deel is heftig verblindend.
Als ze met een passagier rijden, zakt de achterzijde natuurlijk zover in, dat zelfs een goede lamp naar boven schijnt.

Wat mij vooral verbaast is dat er veel elektrische fietsen met in het frame ingebouwde lamp zijn, die zo'n achterlijk niet-richtpatroon hebben. Gewoon van goede merken. Alsof de fabrikant er helemaal niets van snapt, terwijl het toch een bedrijf met miljonenomzet is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]

Ja mijn fiets ook duits.
En ik kan ook niet begrijpen dat fietsverlichting nog niet goed geregeld is.

Toch moeten ligfietsers goed opletten.
Mijn vrouw heeft ooit een aanrijding gehad met eenligfietser. Juridisch geien zat ze fout bij het afslaan, maar de fietser was compleet onzichtbaar door een 80 cm hoge haag tussen rijbaan en fietspad. Een gewone fietser, ook kindjes, zie je prima, maar die ligfietser kan je pas waarnemen als je dwars over het fietspad bent bij het afslaan. Bij mijn rijlessen heb ik toch geleerd dat je een kruispunt voorzichtig moet benaderen.

Bovendien vond de fietser dat hij hoe dan ook 30 km/h mocht rijden en daarbij geen rekening hoefde te houden met afslaand verkeer op het kruispunt.
Het was sowieso een roekeloze rijder, die al invalide was door een vergelijkbaar motor ongeval (vandaar die ligfiets met handaandrijving).

Maar ja ga dat allemaal maar eens juridisch aanvechten.... ;(

@Ledlover:
Helaas is een en ander sinds de LED verlichting nog erger geworden. Het was al naadje, toen de HDI lampen ingevoerd werden, maar die LED's zijn nog vele malen erger.
Ik voel me soms weer in mijn oude eend, met tegenliggers met de eerste halogeenlampen: Bij tengenliggers één oog dicht doen en weer openen als de tegenligger voorbij is. anders zag jebijna niets meer.

dagelijkse kost bij mij, ook met 2 wielen. autos kijken niet of vinden dat zij voorrang hebben als ze een fietspad kruisen. ooit ene die claxoneerde omdat ik niet stopte voor hem op het fietspad.

10dagen geleden: 50km/h weg, ik rijd een 30-35 met een 2wieler.
auto hangt al 100den meters naast mij en rijd mij langszaam voorbij, op het kruispunt rijd die gewoon voor mij in, ik ben noghtans VOLLEDIG zichtbaar daar, niet met ligfiets. helm met lichtjes, fiets waar de verlichting altijd brand, fel blauwe reflecterende fiets vest.

nr 2: auto ziet mij aankomen, rijd PAL VOOR MIJ het fietspad over. onderste foto zit er minder dan 2meter tussen auto en mij

nog een voorbeeld, ik rijd achter een auto, we komen in zone 30, ik rijd een 28-30km/h en blijf bij die auto.
een auto achter mij moet mij absoluut voorbij gaan, ook al is er geen ruimte en moet die te snel gaan.
er komt dan een tegenligger en auto duwt mij tegen die paaltjes

al die opnames staan op mijn camera, de dag dat een auto mij omver rijd zitten al die beelden met nr platen erop bij de politie.

ik heb al een tijdje mijn dashcam en zowat 2 a 3 aanrijdingen per dag moet ik vermijden met dergelijke chauffeurs.

DAt is wat anders! De situatie hier was dat de ligfietser volledig onzichtbaar was achter de haag. Bij rechtafslaan kun je hem pas zien als je met de rechterzijruit volledig op het fietspad bent, dus altijd veel te laat. Het blijft dus altijd "een, twee, drie, in godsnaam"....

Overigens rijden fietsers ook niet altijd even netjes. Moet je eens in de binnenstad van Utrecht rondlopen. Voetgangers zijn er gewoon 'overstekend wild' dat uit de weg moet; fietsers houden er geen rekening mee, vooral omdat veel fietsstroken onduidelijk veel op de voetstraat lijken en dan ook nog eens tweerichting verkeer toestaan. En dan praat ik nog niet eens over de fatbikers!

Levensgevaalijk voor niet inwoners van die stad