Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Wat is de makkelijkste manier een bestaand pattern aan te passen?
Ik heb een micro controller, en ik heb 1 connector die ik helemaal niet gebruik, dus die wil ik van het pattern af halen...
Het is me wel eens gelukt.... maar nu al een poos bezig, maar weet even niet meer hoe ik het toen gedaan heb...
dus misschien een paar tips? iemand?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Grofweg zo:
- Maak een eigen pattern library aan.
- Copieer de pattern die je wilt wijzigen naar je eigen pattern library.
- Pas de pattern in je eigen pattern library aan en save dan de library.
- Koppel je eigen pattern aan het component.
Arjan Swets
het is dus een microcontroller, maar 2 van de 4 connectors gebruik ik niet, dus die wil ik ff wissen....
en ik heb het wel eens eerder gedaan.... maar weet niet meer hoe ik het gedaan heb......
https://www.dropbox.com/scl/fi/andx2xg9ma5g3rfazj8up/diptrace.zip?rlke…
Op maandag 15 september 2025 11:39:13 schreef Arco:
[bijlage]Een of meerdere items uit een bestaand pattern halen: erop klikken (actief maken) en 'Del' drukken.
Kan dat waar jij een screenshot van plaats al niet vinden?
Op maandag 15 september 2025 13:35:17 schreef Bobosje:
Grofweg zo:- Maak een eigen pattern library aan.
- Copieer de pattern die je wilt wijzigen naar je eigen pattern library.
- Pas de pattern in je eigen pattern library aan en save dan de library.
- Koppel je eigen pattern aan het component.
Ja dat snap ik ook allemaal.... En net wat ik zei, ik heb het eerder gedaan... maar wil niet meer lukken?
Ik
Arco
Special Member
Op maandag 15 september 2025 14:03:19 schreef Arjan Swets:
[bijlage]
Kan dat waar jij een screenshot van plaats al niet vinden?
Zit in de Pattern Editor, maar ik vermoed dat je geen pattern, maar een shape in het schema wilt verwijderen?
(is erg klein plaatje en weinig van te zien)
Als dat de bedoeling is gewoon de shape aanklikken en op ' Del ' drukken...
Klik eens op de "Pattern Tools" tekstregel boven de lijst van patterns in de kolom aan de linkerzijde van het scherm dan verschijnt er een menu.
Klikken op de "Library Tools" of "Patterns" tekstregel geeft ook menu's.
Arjan Swets
nou tis gelukt.... maar weet eigenlijk weer niet hoe ik het gedaan heb....
na heel veel gerommel.... en ik wil het gewoon door hebben...
toch nog eens oefenen....
Werk nog niet zo lang met Diptrace... werkte altijd met Ultiboard , maar die versie die ik had kon geen gerber files maken... Dus nu Diptrace proberen door te krijgen.... en dat ging best aardig....
Maar nu laatst ben ik overgegaan van Windows10 naar Windows 11.... maar terwijl ik dat via windows update had gedaan, ging het toch eigenlijk helemaal mis....
Dus helemaal met opnieuw met windows 11 begonnen.... en ik dacht dat ik overal backups van had...
maar niet dus....
nu had ik wel in windos10 zo,n backup schijf mee draaien.... en daar vond ik me diptrace files op terug... maar ja die zijn natuurlijk windows 10 gemaakt... en ik heb ook me Diptrace op een andere schijf gezet... Dus die files zijn wel een beetje in de war....
geloof dat het nu weer ergens op begint te lijken....
Arco
Special Member
Het eerste plaatje is een schema (te klein om iets zinvols op te kunnen zien), en de laatste zijn lay-outs?
't Is me onduidelijk wat je precies wilt... (een component/shape wijzigen of wat anders?)
benleentje
Golden Member
De Windows versie heeft niets met diptrace te maken.
Je kan gewoon alle diptrace bestanden gebruiken ook van anderen die het op bv op heel ander os dan.jouw heeft gemaakt.
Het is diptrace zelf die bestanden maakt.
Het kan wel zo zijn dat als je een nieuwere versie gebruikt dat die bestanden niet meer werken in een oudere versie van diptrace.
Arco
Special Member
Het goeie ouwe Ultiboard toen Ultiboard nog Ultiboard van NL-se bodem was.
Vraag me af of de oude Ultiboard versies van Nl-se bodem nu freeware zijn...
Arco
Special Member
Ik gebruik ook nog steeds Ultiboard (op een WinXP pc), kwa snelheid van werken en mogelijkheden kan daar weinig aan tippen...
Ik heb ook de full-version van Diptrace, maar daar ontbreekt nog steeds ' push and shove ', da's voor mij toch wel essentieel...
(zou bij de volgende release eindelijk beschikbaar komen...)
Heb ooit met Ultiboard DOS versie gewerkt en dat werkte best prettig en snel. Die versie kon toen nog geen (power) planes maken je moest alles zelf routen incl. de power. Windows versies heb ik nooit kunnen proberen.
Diptrace is goed maar ik vindt de UI niet prettig en de database is nogal beperkt.
Arco
Special Member
Ultiboard DOS heb ik ook nog, die ondersteunt gewoon powerplanes...
Ik vind Diptrace wel heel intuitief werken, 't een van de weinige cadprogramma's waarmee je kunt beginnen zonder de hangleiding grondig te bestuderen.
Bij de DOS versie waar ik mee werkte zat er in het menu ergens een optie om een polygon te maken (om planes te maken?) maar elke keer als ik die optie selecteerde gebeurde er niets, misschien een bug of toen nog werk in uitvoering aan Ultiboard zijde.
Arco
Special Member
Net nog even geprobeerd om te bepalen wat er nou precies gebeurd...
Als ik in het menu Traces->Polygon->Create selecteer dan verdwijnt het menu heel even en keert weer snel terug en de menu optie Create blijft dan / is dan nog steeds geselecteerd.
Heb dat nooit werkend gekregen, versie is 4.40.
Arco
Special Member
Hier is 't Traces -> Polygon -> New...
Versie 4.40 is ook wel heel erg oud, ik denk 35...40 jaar. (mijne is 'maar' 28 jaar oud... )
[Bericht gewijzigd door Arco op (47%)]
Arco
Special Member
Bij Diptrace vinden ze 'push en shove' een soort gizmo wat niet echt nodig is, maar daar denken bijna alle gebruikers toch héél anders over...
Daarom wordt er nu haast mee gemaakt. Ze zeiden: 'is heel ingewikkeld', waarop ik zei 'dat zal wel, maar Ultiboard kon 't 30 jaar geleden al prima'...
Ik begrijp natuurlijk wel dat 't niet erg prettig werken is nu daar in Oekraine...
Arco
Special Member