Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 4 oktober 2025 14:16:47 schreef MMSoft:
Op mijn smartphone heb ik een IR camera geïnstalleerd maar ik heb niet het idee dat dat werkt
Als je een goede camera hebt werkt dat wel degelijk. Ik heb de Uni-t Uti721m aan mijn smartphone, werkt uitstekend...
Op vrijdag 3 oktober 2025 11:48:26 schreef Arco:
Zijn daar nog steeds kaarten voor te vinden?
https://www.gps.nl/autonavigatie/tomtom_go_5200.html Lifetime maps
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 4 oktober 2025 14:20:54 schreef 90000006:
27mA bij een accu spanning van een dikke 3 volt is nog geen 100 milliwatt, dat ga je niet terugvinden met een IR camera.
Een goede camera ziet dat wel degelijk. Ik zie op mijn camera zelfs door welke spoortjes het eerst de stroom loopt tot andere componenten veel warmer worden want dan wordt de optische kleurenbalk resolutie minder.
Zo'n ding repareren zonder schemas zal niet meevallen, zeker als ze opdruk hebben verwijderd. Ben voorzichtig met koude spray, daar kun je zo een LCD display mee kapot maken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb zoiets ook eens gehad bij een tomtom, wel een ouder model. daar was 1 tantaal langs de accu connector verantwoordelijk voor een kleine lekstroom.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dan zou die 100mW wel eens genoeg kunnen zijn om het exacte exemplaar te kunnen identificeren met een thermische camera! (en mogelijk is het die in de blauwe cirkel).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meen dat ik toen de weerstand over de voeding had gemeten. bij het aanraken met de soldeerbout van het rotte component ging die waarde sterk veranderen. dat hadden andere eenzelfde componenten niet.
Heb voor mijn werk handmeters die in de tuinbouw gebruikt worden getest.
Als ze uit stonden mocht er niet meer dan enkele ua lopen.
Was het meer dan was er ergens iets fout.
Ik heb geprobeerd het onderdeel in de blauwe cirkel (Condensator ?) los te solderen maar ik heb geen hete lucht boutje dus dat wou niet echt. Omdat ik deze alleen nog maar gebruik als reserve, en deze gewoon verder goed werkt heb ik een schakelaartjes geplaatst zodat ik de accu los kan koppelen.
Zijn daar nog steeds kaarten voor te vinden?
Ja, er zit een Lifetime abonnement op, ook heeft deze een ingebouwde Sim kaart waarmee de verkeers data binnen gehaald 'kon' worden. Het update van de kaarten werkt nog steeds (vandaag nog geupdate) op dit inmiddels oud apparaatje, maar de Sim kaart connectie hebben ze een tijdje terug beëindigd (deze Sim kaart heb ik er nu dan ook maar meteen uit gehaald nu deze toch open was). Maar ook dat is geen probleem de connectie werkt nu via bluetooth.
(ik dacht dat die losse nav kastjes langzaamaan uitgestorven waren, een app op een smartphone kan tegenwoordig hetzelfde of veel meer)
Ik gebruik bijna dagelijks zo'n los kastje en dat werk perfect. Voor op mijn Telefoon heb ik een (handige) App gemaakt waarmee ik alvast (snel) de volgende route kan maken/bekijken of de huidige route aan kan passen zonder dat ik het navigeren hoef te onderbreken. Met 1 druk op de knop wordt de nieuwe/gewijzigde route naar de TomTom gezonden.
Mooi dat het werkt ook zonder hete lucht krijg je ze makkelijk los, kwak hars erop en dan met zuiglitze verder. Doe het zo al >30 jaar
Ons ben oud.
Over de TT. Dat zijn mooie apparaatjes en hele goede kaarten, veel beter dan die troep van Google en bijv. van Here (ex Nokia) die in mijn BMW standaard zit, Live Cockpit Pro.
Ik gebruik via Carplay draadloos het grote scherm in de auto (G20) en op de telefoon Tomtom GO. Op de klokkenboel voor de neus zit ook navigatie maar die werkt niet met TT, wel de landkaart die verschuift mee. (zie oranje driehoek=huidige positie)
M-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (99%)]
shit
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (99%)]
Op zondag 5 oktober 2025 12:53:39 schreef RAAF12:
Over de TT. Dat zijn mooie apparaatjes en hele goede kaarten, veel beter dan die troep van Google....
Helaas staan ze bij TT niet open voor kaart fouten die je doorgeeft. Nadat ik de zoveelste kaart fout gemeld had, de vele kaart versies later nog niet gebruik waren ben ik er maar mee gestopt, dus de kaarten zouden nog iets beter kunnen zijn.
Iedereen die mee gedacht heeft bedankt, en als het probleem erger zou worden en probeer ik die ?Condensator? er als nog vanaf te krijgen.
Tja daar was de TT community mee bezig (eigen website) Ik krijg in Tomtom Go op de telefoon nog wel updates maar minder als een jaar ofzo geleden, dat valt op. Toen kwam er wel elke 2 weken een kaartupdate. Nu een paar Gig aan full Europe opdates in de 2 maanden.
Maar qua navigatie is het een dikke prima. Voor mij
1. Tomtom Go
2. Google Maps
3. Apple Kaarten
99. Here (BMW)
Telefoon ligt aan de draadloze lader.
Ik zit nogal eens ver weg in onbekende omgeving (buitenland) zonder veel borden ect. en dan is goeie nav extra belangrijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 5 oktober 2025 12:53:39 schreef RAAF12:
Over de TT. Dat zijn mooie apparaatjes en hele goede kaarten, veel beter dan die troep van Google en bijv. van Here (ex Nokia)
Ik gebruik Here WeGo altijd op mijn smartphone; nog nooit enig probleem mee gehad, hoor...
(mooie duidelijke kaarten ook)
Sinds ik vastliep in godbetert Dokkum doordat ze een straat hadden gedowngraded naar eenrichtingsverkeer heb ik gezworen Here nooit meer te gebruiken. (Na het tig keren een kans te hebben gegeven) wat een prul. Ook BMW users over de hele wereld klagen over de niet bijgewerkte software. Verdwalen in NL doe je niet gauw, dat scheelt.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 5 oktober 2025 13:29:04 schreef Arco:
[...]
Ik gebruik Here WeGo altijd op mijn smartphone; nog nooit enig probleem mee gehad, hoor...(mooie duidelijke kaarten ook)
En dan valt de 3G/4G/5G onderweg uit en ben je gesjareld. Tenzij je met lokale kaartdata kan verder gaan. Gelukkig was dat deze zomer met de Garmin. Geen enkele smartphone werkte tussen zeg maar Heilbron en Koblenz. Toen begonnen we af en toe een SMS bericht te krijgen dat er problemen waren met de internationale datacommunicatie. Toch een dikke 200km geen file en andere gegevens meer.
benleentje
Golden Member
IK heb juist weer hele nare ervaring met TT in Antwerpen gehad. Het kastje kon daar ineens niet genoeg satellieten meer vinden en deed niets meer. En ik zat wel door mijn eigen fout bijna zonder diesel en kon nog maar ca 10km rijden. En precies toen ik Antwerpen in reed en onderweg was naar een tankstation kon het geen satellieten meer vinden.
Naderhand terug op het werk wel een update gedaan daarna was het iets beter maar waarom er steeds in Antwerpen er problemen waren heb ik nooit goed begrepen.
Maar TT was ook niet zo heel goed in het omleiden vond ik, ik heb ook wel eens in rondjes gereden om ergens te komen. Maar dat was ook in het begin toen alles nog vrij nieuw was. Dus dat kunnen ook kinderziektes zijn.
IK gebruik nu eigenlijk gewoon google is ook goed in het omleiden en heeft toch wel de meest nieuwe kaarten zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.
Vroeger toen je nog maar weinig data mobiel kon gebruiken was het downloaden van kaarten nodig maar nu zie ik daar geen enkele reden meer voor.
Maar voor het gemak gebruik in de navigatie in mijn opel corsa. Geen idee wat voor software en kaarten die gebruikt. Maar daar zit wel een erg oude kaart in maar werkt verder toch ook gewoon heel goed en vind ik makkelijker als mijn telefoon.
Arco
Special Member
Op zondag 5 oktober 2025 16:08:50 schreef buckfast_beekeeper:
En dan valt de 3G/4G/5G onderweg uit en ben je gesjareld.
Nee, hoor...
(ik gebruik alleen de vaste kaarten, realtime info heb ik niet nodig)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 5 oktober 2025 12:38:19 schreef MMSoft:
[...]Ja, er zit een Lifetime abonnement op, ook heeft deze een ingebouwde Sim kaart waarmee de verkeers data binnen gehaald 'kon' worden. Het update van de kaarten werkt nog steeds (vandaag nog geupdate) op dit inmiddels oud apparaatje, maar de Sim kaart connectie hebben ze een tijdje terug beëindigd (deze Sim kaart heb ik er nu dan ook maar meteen uit gehaald nu deze toch open was). Maar ook dat is geen probleem de connectie werkt nu via bluetooth.
Ik wilde gaan schrijven dat het "verkeersinfo" deel van degene waar ik vandaag op genavigeerd heb het niet meer doet....
Dat kan dus zijn dat de sim kaart verlopen/uitgezet is. We gingen delft->eindhoven en dan is enerzijds de A13 delftzuid -> A20 (kleinpolderplein?) compleet dicht als ook de A16 tot net over de van brienenoord. Google maps gaf duidelijk aan: Dat gaat hem niet worden langs die kant, rij maar over utrecht. Tomtom gaf 4x "en dan nu richting rotterdam" totdat we op de A13 naar het noorden aan het rijden waren, toen trok ie bij. 
benleentje
Golden Member
IK dacht ook dat een deel van de verkeersinfo via een datakanaal naast een radio zender komt. Maar dat zal denk ook meer gelden voor een vast ingebouwde navigatie waar dat gecombineerd zit met de radio.
TomTom Traffic via ingebouwde SIM
Bij de 5200. Het kan zijn dat ie via 3G destijds ging. Dan doet het niet meer als TT bijv. Vodafone 4G is gaan gebruiken. Is vaak een probleem van ouder spul (ook in auto's) dat er een netwerk buiten gebruik wordt gesteld.
edit:
@ben Yes.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 5 oktober 2025 19:49:08 schreef benleentje:
IK dacht ook dat een deel van de verkeersinfo via een datakanaal naast een radio zender komt. Maar dat zal denk ook meer gelden voor een vast ingebouwde navigatie waar dat gecombineerd zit met de radio.
Bij TT kon je vroeger een losse TMC ontvanger plaatsen en dan kreeg die inderdaad de verkeersinfo via het FM radio signaal binnen.
Alleszins bij Garmin gaat het momenteel via Garmin Connect en BLE via de smartphone, als die wil meewerken tenminste.
Mooi systeem waarbij je vaak vlak voor de file van de weg wordt geleid en sneller op de bestemming aankomt. Altijd grappig om de meute die het systeem niet aan boord heeft of net te vroeg arriveert voor de file in de verte voorbij te rijden. Sukkel, sukkel 
Mja als je iets vroeger moet aansluiten en de afslag niet meer binnen bereik is sta je alsnog in de filé.
edit:Tomtom Go voor telefoontjes heet nu Tomtom GO Expert
hieronder: Maar wat als er een ongeluk is en er is geen omleiding? Dan kan je echt beter de weg afgaan. Ik had het een paar jaar geleden bij boerenprotesten bij Arnhem. Van de snelweg af en door de Veluwe gereden. Scheelde minstens een uur oponthoud!!!
Ook een keer toen de tunnelbuis bij Maastricht was afgesloten (ongeluk?) mooi eraf gegaan en de file voorbij gereden. Ik heb nog wel meer voorbeelden oa. rond Barcelona daar is het soms ook ellende op de wegen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb me wel eens laten omleiden maar er altijd spijt van gekregen. Die kan je op allerlei kleine wegen waar het ook heel erg druk is. En zijn ze dan daar toevallig met weg werkzaamheden bezig word je dan nog een keer omgeleid waar het dan nog drukker is.
Nee dan sta ik liever in de file waar het rustig is. IK zit mijn tijd wel uit. Maar dat gestrest op binnen wegen is niets voor mij.
Ik heb overigens ook wel eens zoveel mensen uit de file zien gaan dat het weer beweging in kwam en zag dan al die mensen op de parallel weg in de file staan.