Goedendag beste leden van het forum.

K wist nie precies waar ik dit kon plaatsen, dus maar in de afdeling * Meten en Meetapparatuur* Omdat mijn vraag te maken heeft met een meet opdracht die ik aan het voorbereiden ben.

En een van de onderdelen hiervan is "De windingen van elektromotoren doormeten".

Ben op zoek naar 1 of twee niet al te grote (Handzame) elektro motoren, 3F, Ster, Driehoek, Ster-driehoek, ouderwetse Dahlanders E.D. die bij voorkeur defect zijn met wat verbrandde windingen.

Mocht iemand iets hebben liggen, dan hoor ik t graag.

Gr,

Jos

Koop een motor of sloop er ergens een uit. Maak hem open. Doe met de wikkelingen wat je wil doen (short er 1, frituur de tweede en knip de derde open). Dan heb je alles in 1 motor.

Je kunt eens informeren bij een schroothandel, daar kun je misschien wat kopen tegen oud ijzerprijs

Of de kringloopwinkel binnenlopen en een "random apparaat" kiezen waar een motor inzit die je aanstaat en waar je niet te veel voor hoeft te dokken voor de "rest" die jou in dit geval niet interesseert.

Je kan aldaar ook proberen of ze wat motoren over hebben uit apparaten waarbij de rest stuk is.

Wat zo'n instantie gauw leert is dat je niet alles kan bewaren. Ze voeren dus "de rest" direct af, maar mogelijk mag je door de "gaat morgen weg" bak rommelen, of kan je vragen om de komende week een paar motoren voor je apart te leggen.

Bij motoren is je neus altijd het eerste stuk meetgereedschap.

Prijs jezelf gelukkig! Mijn probleem is niet om aan defecte motoren te komen, maar om mensen zo ver te krijgen om *niet* met hun defecte motor naar mij te komen :)

Zonder gekheid, oud-ijzerboeren lijken me een goede optie. En motorherwikkelbedrijven hebben in de afvalbak ook altijd wel een paar motoren liggen (m.n. motoren die goedkoper zijn om te vervangen door een nieuwe, i.p.v. de oude te herstellen). Leg je probleem/opdracht uit, en de kans is groot dat je niet alleen met een motor naar huis gaat maar ook met een werkaanbieding.... >:)

Het personeel daarvoor is lastig te vinden. Iemand die überhaupt de termen 3-fase, ster, driehoek en Dahlander kent wordt volgens mij gelijk aangenomen. De rest leren ze je wel op het werk....

(Ben 'toevallig' momenteel net bezig het anker van een universeelmotortje van bouwgereedschap te herstellen....)

En een van de onderdelen hiervan is "De windingen van elektromotoren doormeten".

Doormeten is niet zo heel spannend.

Je hebt daar een het liefst een milliohm meter voor nodig en een megger. Maar voor kleine motoren werkt een digitale multimeter = DMM wel goed genoeg. Als je wat nauwkeuriger wilt meten heb je meter nodig die een 4 punts meting kan doen. dan sluit je de weerstand van de meetdraden uit.

Het mooiste zou zijn, 1goede en 1 die stuk is dan kan je vergelijken om van te leren

Nou zit je in baggerdorp nummer 1 Sliedrecht.

Loop eens binnen bij Bakker repair. 1 van de mooiste bedrijven van Nederland op gebied van elektromotoren.

En anders kun je ook eens aankloppen bij:
baggerbedrijf de Boer/Dutch dredging
v.d. Herik
scheepswerf Boer
Van der Leun
Verhoef
Bakker Sliedrecht

Allemaal bedrijven die regelmatig werken met allerhande maten elektromotoren.

Bakker repair is wel echt mooi om eens rond te kijken.

Overigens komt je onderbroken windingen niet vaak tegen in praktijk zonder aardfouten. In het veld meggeren we alleen en evt dus een continuïteit test (doorpiepen). Een laagohmige meting vereist sowieso een goed contact met beide kanten van de spoel.

En ik heb ooit een bedrijf gehad wat een elektromotor doorgemeten had met zogenaamde gestapelde windingen.* Ze keurden mijn motor daarop af, want de weerstand tussen de verschillende windingen week teveel af.

* Gestapelde windingen uitgelegd:
Een goede motor leg je de ene helft van de winding onder en de andere bovenin de groef. Dat klinkt logisch, maar bij de laatste winding is dat lastig. Wat ze soms doen is de laatste winding gewoon 2x bovenop leggen: die is dus in draadlengte korter en heeft lagere weerstand.

Ze keurden mijn motor daarop af, want de weerstand tussen de verschillende windingen week teveel af.

Ja dan snap je er inderdaad niets van.

Ik doe de weerstand ook enkel meten met een probleem in de motor omdat ik meestal geen megger bij me heb. De weerstand zelf interesseert me dan niet zoveel het gaat dan om of er niet een wikkelingen open is. Maar meestal ruik je het wel.
Met een motor in een boormachine wel eens gehad dat de ene spoel 9 ohm was en de andere maar 4 ohm.

Overigens komt je onderbroken windingen niet vaak tegen in praktijk zonder aardfouten.

In elektrische gereedschap kom je dat wel eens tegen maar dan is de draad ergens gebroken meestal vlak bij een aansluiting.

Ter voorbereiding ; bekijk een schema van een motor stel de windingen 10 Ohm, en stel een meetschema op tussen 2 meetpunten en maak een vervangingsschema van de weerstanden en zie hoeveel verschillende weerstanden je per motor je kunt meten bij ster; drie hoek en bijeen dahlander zowel ster/dubbelster en driehoek/dubbelster . Dit geeft je een goed inzicht in wat je meet.

Op dinsdag 7 oktober 2025 17:52:05 schreef benleentje:
.De weerstand zelf interesseert me dan niet zoveel het gaat dan om of er niet een wikkelingen open is. Maar meestal ruik je het wel.
Met een motor in een boormachine wel eens gehad dat de ene spoel 9 ohm was en de andere maar 4 ohm.

De weerstand moet toch echt ongeveer gelijk zijn, anders is een motor niet te beveiligen. En inderdaad, net wat ik al eerder zei: je neus is je eerste meting.

De weerstand moet toch echt ongeveer gelijk zijn, anders is een motor niet te beveiligen.

Dat is waar maar die weerstanden worden niet uit zichzelf ongelijk. Maar ik heb in 20 jaar tijd ook maar 2x een defecte 3 fase motor gehad, van de ca bijna 300 motoren die er zo in het bedrijf waren. 1ste was van koelpomp van een draaibank die waarschijnlijk al lang voor mijn tijd defect is geraakt en de 2de van een 2,2kW motor. Maar dat rook je al van 1 meter afstand.
Ze gaan dus ook niet zo heel vaak kapot. O-) Terwijl er toch mensen mee werken die er totaal niet naar omkeken. Er zat overal wel een thermisch relais in, maar bij 1 motor heeft dat niet gewerkt. Maar ook daar word er dan net zolang aan die knopjes gedraaid totdat het weer werkt of totdat de motor het maar opgeeft. Daar valt niet veel tegen te doen.
Maar ook met thermisch relais wat iets te hoog is ingesteld staat moet je toch heel veel moeite doen om een motor defect te krijgen. Dus wat dat betreft wel een knappe prestatie.

De meeste machines waren voormachines of walsen en andere plaatwerk machines en daar draait zo een motor maar zelden op zijn maximale vermogen of het is maar heel kort.

Ik heb per jaar tientallen kapotte motoren. Meestal in wat moeilijke omstandigheden, dat wel. Als je er maar 300 in onderhoud hebt, onder redelijke omstandigheden zulbje inderdaad niet veel defecte meemaken.

Ik zit met een paar duizend motoren ondet mn hoede.

Inductiemotoren zijn heel betrouwbaar, maar ik zie ze ook weleens stuk. Sommige die ik tegen ben gekomen zijn al meer dan 40 jaar in bedrijf, dus dan kan het weleens zomaar mis gaan. Dat is niet representatief voor wat ik zie alleen, ik denk dat als ik de MTBF zou berekenen ik absurd hoge getallen ga krijgen als ik de motoren die stuk gingen door mishandeling niet mee reken. In de meeste gevallen is het toch een externe factor die de motor om zeep helpt. Sommige werken voor jaren boven hun specificatie en hebben dan alleen broze wartels.

Helaas heb ik geen exemplaren liggen met defecte windingen. Meestal escaleert zo een probleem wel meteen zodra een wikkeling stuk gaat. De defecte Dahlanders die ik had werden meteen gereviseerd om als reserve te dienen, kleintjes gaan vaak meteen weg. Ik denk zelfs dat ik in de praktijk vaker werkende motoren weg heb gedaan dan defecte. In een industriële omgeving wil je absoluut geen motoren in slechte of onbekende toestand hebben liggen die aan het wachten zijn om een veelvoud van hun nieuwwaarde te verkloten door het proces van vervanging en de bijbehorende stilstand (been there, done that).

Ik hoorde wel een interessant verhaal dat het blijkbaar mogelijk was een rotor onherstelbaar te beschadigen door met een FO op een te grote slip te draaien. Dat schijnt niet echt te zien of te meten te zijn, maar zo een motor is dan niet te herstellen. Het klinkt aannemelijk dat het kan, maar de details bleven onduidelijk. Dit zal wel een redelijk exotische fout zijn, en ik denk dat het ook gepaard moet zijn gegaan met een foute instelling in de FO.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (20%)]

Ik heb het eens gehad dat een ksa motor helemaal niet wilde draaien, alle opgenomen stromen waren gelijk, alle fasen aanwezig, toen bleek dat de rotor onderbroken was..Je zoekt je een ongeluk.

Das idd een zeldzame.

Ik heb wel elektromotoren in beheer, maar de meeste die kapot gaan, zijn te groot voor TS. Lees zeker niet handzaam.

Ik heb het eens gehad dat een ksa motor helemaal niet wilde draaien, alle opgenomen stromen waren gelijk, alle fasen aanwezig, toen bleek dat de rotor onderbroken was..

Da's inderdaad een leuke :)

Maar blijkt wel vaker voor te komen dat de kortsluitstaven in de rotor toch overgangsweerstanden gaan vertonen en de motor minder efficiënt wordt, of erger.

Zou zo eventjes ook niet weten hoe je dit kan opsporen. Een growler gaat denk ik niet werken. Misschien dat PAMwikkeling weet hoe deze fout te diagnosticeren....?

Zou het te warm worden van de rotor een aanwijzing kunnen zijn hiervoor?

Voor OP: ik heb hier wel een kleine (80W?) 3-fase motor liggen van het merk Groschopp (foto van het internet geplukt), maar die is al lang geleden omgebouwd tot alternator. Dergelijke kleine, handzame motortjes bestaan in elk geval wel degelijk. En zullen niet vaak hersteld of herwikkeld worden. Dus ik herhaal mijn eerdere advies: de afvalbak van een lokaal motorherwikkelingsbedrijf.... (binnen een straal van 15km zitten er hier 3).

Of de afvalbak van een industriële onderneming/fabriek. In een beetje fabriek geven motoren regelmatig de geest. Even een praatje maken met de chef-werkplaats van de onderhoudsafdeling?

Dat is het hem nu juist, we waren het er enigszins over eens dat inductiemotoren eigenlijk helemaal niet zo vaak defect raakten. Ik had de TS graag voorzien, maar ik geef het absolute prioriteit om motoren die niet werken en niet gaan worden gerepareerd zo snel mogelijk uit mijn werkplaats te verbannen en heb ze dus niet. In veel gevallen is een verdachte motor niet meer dan dat: verdacht. Vaak zijn ze niet stuk maar een nieuw exemplaar is een goedkope garantie dat de motor je het leven later niet zuur gaat maken. Ik denk dat de meeste motoren in de vuilbak zelf helemaal niet stuk zijn.

Dat is het hem nu juist, we waren het er enigszins over eens dat inductiemotoren eigenlijk helemaal niet zo vaak defect raakten.

Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar de 3 electromotorherstelbedrijven hier in de buurt (Stolk, De Bruyn en Van Meer) zijn nochtans goed lopende ondernemingen.... >:)

Inductiemotoren zijn betrouwbaar maar er zijn er daarnaast ook héél veel in gebruik. Defecte motoren zijn er voldoende en gemakkelijk te krijgen.

Jammer wel dat OP verder niets meer van zich laat horen....

Op maandag 6 oktober 2025 20:44:18 schreef nonius:

(Ben 'toevallig' momenteel net bezig het anker van een universeelmotortje van bouwgereedschap te herstellen....)

Dit soort is vast uitgebalanceerd.
Als deze razend veel toeren maakt breng dan aan de tegenover gelegen collector lamel net zoveel tin aan.
Anders is het wachten op het opnieuw defect gaan door onbalans trillingen.

Op donderdag 9 oktober 2025 23:18:15 schreef nonius:
[...]

Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar de 3 electromotorherstelbedrijven hier in de buurt (Stolk, De Bruyn en Van Meer) zijn nochtans goed lopende ondernemingen.... >:)

Stolk ken ik niet.

Van Meer wel, zit heel dichtbij mijn ouders.

De Bruyn ook, heb ik mindere ervaring mee.

Dit topic is denk ik mede een schoolvraag, het is een meetopdracht!
Dan gaat het erom hoe en wat te meten. Uitzoeken of het dan rendabel is om te herwikkelen is dan vraag Twee.

Op donderdag 9 oktober 2025 22:46:46 schreef Kruimel:
Dat is het hem nu juist, we waren het er enigszins over eens dat inductiemotoren eigenlijk helemaal niet zo vaak defect raakten.

Inductiemotoren zijn "lekker simpel". De manier om ze stuk te krijgen is door ze te overbelasten. Steeds vaker zie je tegenwoordig dat ze ipv een simpel inductiemotortje ze een FO+inductiemotor plaatsen. Mijn "B-merk" vervangende CVpomp heeft gewoon een FO aan boord! Als het goed is kan een FO dan de stroom in de gaten houden zodat de motor heel blijft. Die in mijn CV kan dat: Ik mag constant-toeren, constant power en constant pressure kiezen als regelalgorithme.

Als het goed is kan een FO dan de stroom in de gaten houden zodat de motor heel blijft.

Ja dat klopt, hoewel het om op sommige heel er goedkope FO's uit China er ook maar amper bescherming is voor je motor.

En andersom bestaat ook heb ik van GJ begrepen. Een FO kan een bijna defect motor ook nog zo lang als het kan te laten werken. IK denk dan zelf aan bv een koelpomp in een kerncentrale. Die mag gewoon niet uitvallen. En als dat wel gebeurt moet er genoeg tijd zijn om een externe diesel pomp oid in te kunnen zetten.

Maar ook zonder FO en moet een goed thermisch relais zal een motor eigenlijk niet zomaar defect gaan. Ik denk dat de meeste motoren om zeep worden geholpen door de gebruikers.

Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar de 3 electromotorherstelbedrijven hier in de buurt (Stolk, De Bruyn en Van Meer) zijn nochtans goed lopende ondernemingen....

Ik denk dat een groot deel ervan ook gewoon meer revisie is en dat veel van die motoren helemaal niet elektrisch defect zijn.
En er zijn ook wel meer elektromotoren in NL dat er mensen zijn dus ook al gaat er maar 0,01% van die motoren defect dan zijn het er nog duizenden.