Goede middag,
Mijn (oude) montagecomputer werkt op Windows XP en hierop staat een Canopus Edius DVX programma waarmee ik vroeger mijn montages deed.
Ik heb echter nog een oud project dat ik nu graag verder zou afwerken.
Destijds ben ik gestopt omdat ik halverwege de montage tot de vaststelling kwam dat het geheugen van mijn harde schijf slechts 500Gb was en dus onvoldoende.
Ik zou nu graag een nieuwe schijf kopen van 1 of 2 Tb, volgens Google zou 2Tb het maximum zijn voor Windows XP maar heeft er iemand een idee of mijn Edius dan nog zal werken of moet ik nog meer dingen veranderen?
Op voorhand bedankt voor een reactie.
Met vriendelijke groet,
Geert

Als je die extra schijf als extra schijf plaatst en het origineel laat zitten, zou het gewoon moeten werken. Je hebt dan de originele C: en extra opslagruimte op de nieuwe schijf op D:

Maar... Dit is geen onderwerp voor circuitsonline, want computers bestaan pas uit elektronica als je er aan soldeert :P

een windhoos xp bak, daar kan best eens nog een ide hdd inzitten. daar kom je niet zomaar meer aan en zeker geen 2TB. een externe usb hdd is geen optie?

@Lucky Luke,
Dat lijkt misschien wel een oplossing maar ik vrees dat het toestel reeds behoorlijk vol zit en ik zal eerst even moeten kijken.
Voor wat betreft het 'onderwerp', dat komt goed want een paar jaar geleden, heb ik hem eens geopend en zag ik een paar bolle elco's die ik wil uitsolderen. ?
@ testman: ik heb idd. nog een externe harde schijf waar ik gewone bestanden op wegschrijf maar weet niet of de Edius zal werken via een externe schijf.
Ik zal het deze week proberen.

Op maandag 6 oktober 2025 19:52:13 schreef Geert111:
...maar ik vrees dat het toestel reeds behoorlijk vol zit en ik zal eerst even moeten kijken.

Met de huidige stand van de techniek en het gebruik alleen maar voor Edius, kan er vast ook wat uit: modem, netwerkkaart, floppy, etc.